abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213334571
Ik kan geen werk vinden
Ik heb een HBO werktuigbouwkunde diploma. Ik heb deze studie gedaan omdat men zei ‘dat is een heel waardevol diploma, dan kom je overal aan de bak.’
Nou guess what, niet dus.
Ik werk nu ongeveer 6 jaar als tekenaar (mechanical engineer) bij een machinebouwer. Ik probeer de laatste twee jaar steeds meer projectleider taken op te pakken maar hier zit een grens aan, en helaas kan ik niet doorgroeien binnen de organisatie. Om eerlijk te zijn ben ik ook best wel klaar met het bedrijf (om verschillende redenen) en ben nu op zoek naar wat anders. Wel richting projectleider, coordinator of werkvoorbereider oid.
Lang verhaal kort: 8x sollicitatiegesprek waarvan ik er zelf 2 heb afgewezen (bedrijf of werkzaamheden pasten niet bij mij) en 6x ben ik afgewezen. De voornaamste reden is steeds ‘gebrek aan ervaring’. Ik heb 2 gesprekken gehad bij andere machinebouwers, maar ik ben eigenlijk ook wel klaar met dit wereldje. Ik ben eigenlijk benieuwd naar de wereld van de bouw of infra en zou hier graag meer van leren en ervaring op doen. Mijn wtb diploma lijkt hier echter niets waard.
Wie heeft er nog tips? Of andere ideeën over hoe ik het beste ergens anders aan de bak kom met mijn ‘beperkte’ werkervaring?
pi_213334627
Tja, 6 jaar ervaring is wat mij betreft ook gewoon erg weinig om te solliciteren op leidinggevende functies. Je bent net begonnen en mag nog 40 jaar. Om nu als broekie van eind 20, begin 30 leiding te geven over mensen die al werkten toen jij net geboren was... ik zou zeggen: neem het advies 'te weinig ervaring' ter harte en zoek een functie waar je met plezier meer ervaring op kunt doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213334672
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 16:50 schreef lacode4273 het volgende:
Nou guess what, niet dus.
Wel dus. Je hébt een baan.
Alleen voldoet het niet aan je verwachtingen. Niemand kan zeggen wat jouw verwachtingen zijn, dat kan alleen jijzelf.
Ook alleen jij bent hier verantwoordelijk voor.
Dus als men zegt 'je kunt zó aan de bak' dan is dat een zegswijze waarin men weet dat er werk te vinden is in de sector waar je voor gediplomeerd bent.
Maar niemand kan van tevoren weten dat jij het niks aan gaat vinden.
Google is your friend, abuse your friends
pi_213334678
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 16:55 schreef Hanca het volgende:
Tja, 6 jaar ervaring is wat mij betreft ook gewoon erg weinig om te solliciteren op leidinggevende functies. Je bent net begonnen en mag nog 40 jaar. Om nu als broekie van eind 20, begin 30 leiding te geven over mensen die al werkten toen jij net geboren was... ik zou zeggen: neem het advies 'te weinig ervaring' ter harte en zoek een functie waar je met plezier meer ervaring op kunt doen.
Wat voor functie zou dit zijn dan? Het probleem is dat ik het tekenwerk spuugzat ben en iets anders zoek.
pi_213334707
quote:
6 jaar ervaring is wat mij betreft ook gewoon erg weinig om te solliciteren op leidinggevende functies.
Is een dingetje van de nieuwe generatie, ik heb een jonge collega die (laten we even het gemakkelijk houden als je level 1 tot 10) hebt waar 10 de hoogste functie in zijn werkveld is

Hij onlangs van 1 naar 2 is gegaan, je ziet dat hij meer doet en kan dan iemand die op 4 zit, maar 4 heeft al wel 15 jaar ervaring en hij slechts 3. Super gefrustreerd dat hij nog niet op 4 of hoger zit.
pi_213334714
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 17:00 schreef lacode4273 het volgende:

[..]
Wat voor functie zou dit zijn dan? Het probleem is dat ik het tekenwerk spuugzat ben en iets anders zoek.
Daarvoor ken ik de sector niet. Ik heb de opleiding ook niet gedaan, jij hebt vast een beter zicht op bij wat voor bedrijven klasgenoten stage liepen, bijvoorbeeld.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 26 april 2024 @ 17:05:01 #7
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_213334727
Groter bedrijf zoeken en daar doorgroeien?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_213334754
quote:
Ik weet het niet of het overal zo is maar bij het bedrijf waar ik werk zit er toch een mega groot verschil tussen echte leidinggevende functies en projectleiders.

De projectleider drukt een project door de organisatie heen en stemt allerlei technische details tussen de klant en interne engineers en werkvoorbereiding af.
pi_213335220
Waarom geen field engineer worden dan? Ze zoek zat mensen om machines in te regelen, troubleshooten, instructie te geven aan de onderhoudsmonteurs, enz.

Ze betalen fors momenteel en vaak ook een mooie auto.
.
  Moderator vrijdag 26 april 2024 @ 18:54:20 #10
138438 crew  Pizzakoppo
pi_213335506
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 17:02 schreef bonanza8 het volgende:

[..]
Is een dingetje van de nieuwe generatie, ik heb een jonge collega die (laten we even het gemakkelijk houden als je level 1 tot 10) hebt waar 10 de hoogste functie in zijn werkveld is

Hij onlangs van 1 naar 2 is gegaan, je ziet dat hij meer doet en kan dan iemand die op 4 zit, maar 4 heeft al wel 15 jaar ervaring en hij slechts 3. Super gefrustreerd dat hij nog niet op 4 of hoger zit.
Euh, de frustratie is toch logisch in dit geval?
pi_213335564
Welke opleidingen en/of trainingen heb je naast je werk gedaan?
  vrijdag 26 april 2024 @ 19:12:36 #12
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_213335602
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2024 18:14 schreef Fer het volgende:
Waarom geen field engineer worden dan? Ze zoek zat mensen om machines in te regelen, troubleshooten, instructie te geven aan de onderhoudsmonteurs, enz.

Ze betalen fors momenteel en vaak ook een mooie auto.
Dat is echt totaal ander werk…
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 26 april 2024 @ 19:14:47 #13
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213335616
quote:
Wie heeft er nog tips? Of andere ideeën over hoe ik het beste ergens anders aan de bak kom met mijn ‘beperkte’ werkervaring?
wind/zon/tidal-energy

ik ken iemand met 'n werktuigbouwdiploma die werkt in de windmolenindustrie, windmolens plaatsen op zee, zonneparken aanleggen, tidal energy hoort er ook bij.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_213335642
Ik citeer zomaar wat kreten uit jouw bijdragen in dit topic:

"Nou guess what, niet dus."

"Om eerlijk te zijn ben ik ook best wel klaar met het bedrijf"

"maar ik ben eigenlijk ook wel klaar met dit wereldje"

"Het probleem is dat ik het tekenwerk spuugzat ben"

Ik schat zo in, dat niet jouw opleiding of werkervaring het struikelblok is bij je sollicitaties, maar de negativiteit die je -onbedoeld- uitstraalt.
pi_213336200
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 19:12 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat is echt totaal ander werk…
Dan is een WTB diploma een waardeloos papier als hij alleen machines kan tekenen en er niet mee kan werken
.
pi_213336299
quote:
kort: 8x sollicitatiegesprek waarvan ik er zelf 2 heb afgewezen (bedrijf of werkzaamheden pasten niet bij mij) en 6x ben ik afgewezen.
Je kan dus wel werk vinden maar je hebt geen relevante ervaring om ander werk te gaan doen waarvan je denkt dat je het wel kan..

Ik zou eens goed en eerlijk naar jezelf kijken of je verwachtingen wel overeenkomen met je skills, als je na zes jaar nog steeds zit te tekenen terwijl je wel vooruit wil kan dat niet alleen maar aan externe factoren liggen.
pi_213337052
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 17:00 schreef lacode4273 het volgende:

[..]
Problemen bestaan niet, die verzinnen we zelf.
Ik heb het liever over een uitdaging.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_213339660
quote:
Mijn wtb diploma lijkt hier echter niets waard.
Kan ik je een DM/PM sturen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213341737
Ik ben zelf in 2009 de arbeidsmarkt opgegaan en liep toen tegen hetzelfde probleem aan. Het was altijd of je bent overgekwalificeerd of je hebt geen ervaring. Heeft lang geduurd, maar uiteindelijk wist ik het enigszins te doorbreken door bewust wat lager in te zetten qua type baan dan werkgevers dachten dat ik zou moeten doen en het vervolgens te verkopen als een paar jaar nuttige ervaring opdoen voor mijn verdere carrière.

Later ben ik ook nog een extra studie begonnen bij NCOI om het nog meer kracht bij te zetten.

Let op dit heeft dus wel een paar jaar gekost voordat dit echt begon te lopen, maar het verlies qua salaris was niet eens heel groot omdat de banen die ik toen deed in ploegendienst waren.

Verder zou je veel moeten netwerken, hier zit een compound effect in. Je zal er in eerste instantie weinig van merken als je met zoveel mogelijk mensen gaat praten, maar het telt op. 8 sollicitatiegesprekken is nog niet eens heel veel, ik heb e.e.a. bijgehouden en heb zo'n 130 procedures aangezien ik in een branche werk met heel hoog verloop. Tsja in die database kan ik altijd wel een naam vinden om nog eens contact mee te zoeken.
pi_213345189
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 19:18 schreef paardendokter het volgende:
Ik citeer zomaar wat kreten uit jouw bijdragen in dit topic:

"Nou guess what, niet dus."

"Om eerlijk te zijn ben ik ook best wel klaar met het bedrijf"

"maar ik ben eigenlijk ook wel klaar met dit wereldje"

"Het probleem is dat ik het tekenwerk spuugzat ben"

Ik schat zo in, dat niet jouw opleiding of werkervaring het struikelblok is bij je sollicitaties, maar de negativiteit die je -onbedoeld- uitstraalt.
Precies dit. Stukje reflectie lijkt me op z’n plaats
Alius aliud dicit
  zaterdag 27 april 2024 @ 18:28:08 #21
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_213345207
quote:
6 jaar te weinig ervaring om leidinggevende te worden?
Wat voor oudbollige kul organisaties werk jij?

Waar je alleen leidinggevende kan zijn als je ouder bent dan diegene onder je?
pi_213345366
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2024 18:28 schreef Bezsen het volgende:

[..]

Dit een projectleider leidt doorgaans projecten, niet zozeer mensen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zaterdag 27 april 2024 @ 19:04:14 #23
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_213345433
Ik werk in de infra. Zou het eens proberen als projectcoördinator. Leer je de inhoud en het werk goed kennen en kun je daarna als je geschikt bent doorgroeien naar projectleider.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_213345743
quote:

[..]

Dat zeg ik toch niet? Alleen 6 jaar ervaring is gewoon erg weinig. In welke organisatie dan ook.
pi_213345801
quote:

[..]

Haha deze reactie zegt echt alles. Succes ermee
Alius aliud dicit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')