quote:
Op zaterdag 27 april 2024 20:04 schreef heywoodu het volgende:Sow, komt even een hevige bui over zeg. Lang geleden alweer dat er zo'n zware bui over is gekomen, laatste weken/maanden was het best veel regen, maar nooit zo zwaar met zware windstoten en van die enorme druppels enzo

Enorme
tropische druppels... die mis ik wel. Ooit eens een bui meegemaakt met zulke druppels, nouja dat waren geen druppels meer maar dikke waterslierten die uit de lucht kwamen vallen. Het was toen broeierig warm en het bleef ook tijdens de bui windstil en er zat volgens mij ook geen onweer in. Zeldzaam weer voor Nederlandse begrippen.
Ook zeldzaam in Nederland en tropisch van karakter is
warme regen. Volgens mij ook maar een enkele keer meegemaakt.
Om maar door te gaan met zeldzame weersverschijnselen in Nederland:
onweer bij dichte mist. Die zaterdagochtend in de zomer (heel vroeg, rond 6:00u ofzo) werd ik wakker van onweer en toen ik naar buiten keek hing er dichte mist. Het was benauwd, windstil (uiteraard bij mist) en het onweerde behoorlijk zonder dat er echt flitsen te zien waren. Het had een beetje een griezelige sfeer wat het extra spannend maakte.
Nog een bijzonder gevalletje onweer met mist was toen ik werk met nachtdiensten had. Het was toen een broeierig warme nacht. Onderweg naar mijn bestemming reed ik richting Roermond waar het spectaculair bliksemde, maar wat het nog bijzonderder maakte is dat de weg waarop ik reed verborgen was onder een mistbank alsof er een rookmachine op een toneelpodium aan stond. Dichte mist van nog geen meter hoog, nooit eerder gezien.
Sowieso kan onweer in de vroege ochtend apart klinken, vooral als het zeer actieve, snel trekkende buien zijn met continu gerommel erin. Het geluid van de donders klinkt dan holler net als wanneer knalvuurwerk in een put af gaat.