abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 mei 2024 @ 17:48:06 #76
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213595934
De huisjesslakken worden wel opgegeten door vogels en onze kippen. Naaktslakken niet tot zelden, hebben volgens mij weinig vijanden
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_213596654
De kruidenspiraal mocht ook op de foto
pi_213597648
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 18:52 schreef Doedezemaar het volgende:
De kruidenspiraal mocht ook op de foto
[ link | afbeelding ]
Ziet er leuk en goed uit!
pi_213603380
De eerste peultjes (links) en erwtjes! :9
  Moderator zaterdag 18 mei 2024 @ 19:43:22 #80
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213609249
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 11:14 schreef Hupje het volgende:
De eerste peultjes (links) en erwtjes! :9
[ afbeelding ]
Yeah! Wat is eigenlijk het verschil? Ze zien er exact hetzelfde uit _O-

Ik ben vandaag ook lekker bezig geweest. Paar plantjes zijn definitief naar buiten gegaan (courgette/verschillende tomaten) en ik heb de doperwt en de edamame in de volle grond gestopt. Alle uitgebloeide tulpen heb ik uit de grond getrokken en daar de bollen van schoongemaakt en in een doos gestopt voor het najaar. Bizar hoe dat vermenigvuldigd is, uit elke tulp zijn 5/6 bollen gekomen. Dat wordt dus gezellig in het voorjaar *O*

Ik wilde ook nog wat zaaien maar toen was mijn energie van de dag op. Morgen weer verder!
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_213609503
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 19:43 schreef MaJo het volgende:

[..]
Om te zien vrijwel niks. Maar de peul van de erwtjes is taaier en de erwtjes van de peulenplant zijn volgens mij meliger als ze dik worden.
Kwestie van smaak dus. Ik hou van peultjes O+ en ik had nog erwtjes, en ruimte in mijn bak, dus ach.
pi_213609665
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 19:43 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik ben vandaag ook lekker bezig geweest. Paar plantjes zijn definitief naar buiten gegaan (courgette/verschillende tomaten) en ik heb de doperwt en de edamame in de volle grond gestopt. Alle uitgebloeide tulpen heb ik uit de grond getrokken en daar de bollen van schoongemaakt en in een doos gestopt voor het najaar. Bizar hoe dat vermenigvuldigd is, uit elke tulp zijn 5/6 bollen gekomen. Dat wordt dus gezellig in het voorjaar *O*

Ik wilde ook nog wat zaaien maar toen was mijn energie van de dag op. Morgen weer verder!
Als je tulpen zich vermeerderen, zijn het dan geen verwilderende? Die hoef je afaik niet uit de grond te halen maar kunnen lekker blijven zitten waar ze zitten
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zaterdag 18 mei 2024 @ 21:16:36 #83
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213610457
Peultjes....

Kennelijk een vruchtbaar ras. Al 4 dagen peultjes op een rij en we kunnen voorlopig nog vooruit.
Echt bewaren door bijvoorbeeld in te vriezen gaat lastig. Dan maar bij ieder maal wat peultjes, altijd lekker
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  Moderator zaterdag 18 mei 2024 @ 22:29:56 #84
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213611328
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 20:06 schreef Hupje het volgende:

[..]
Om te zien vrijwel niks. Maar de peul van de erwtjes is taaier en de erwtjes van de peulenplant zijn volgens mij meliger als ze dik worden.
Kwestie van smaak dus. Ik hou van peultjes O+ en ik had nog erwtjes, en ruimte in mijn bak, dus ach.
Ah ok! Ik moet eerlijk zijn dat ik alleen sperziebonen en doperwten ken, alle andere varianten ken ik (nog) niet. Heb zelf nu ook snijbonen in de tuin staan dus ik ben benieuwd!

quote:
1s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 20:17 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Als je tulpen zich vermeerderen, zijn het dan geen verwilderende? Die hoef je afaik niet uit de grond te halen maar kunnen lekker blijven zitten waar ze zitten
Ik heb werkelijk geen idee :D Ik trok laatst een tulp uit de grond want het ziet er zo raar uit zonder de bloem en toen zaten er allemaal knollen aan. Ik heb even gegoogled en toen las ik dat je de bollen uit de grond moest halen en dan in oktober weer moet planten. Zo gezegd zo gedaan. Maar ik ben dus een absolute bloemen n00b he? Dit is mijn eerste jaar met bloemen en tweede jaar met moestuin, of überhaupt een tuin.
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator / Redactie Sport zondag 19 mei 2024 @ 01:58:38 #85
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_213612879
Ik heb ruzie met mieren! Lopen overal! Nu is het nog geen ramp, maar het nodigt natuurlijk wel een één tweetje met bladluizen uit. Kill it with fire!

Eindelijk de foto's maar eens weten te uploaden ;)

De vorige bewoners hadden alles in volle grond staan, maar ik vond dat maar niks. Er is nauwelijks "grond", want na een paar cm zit je al op rotsen, behoorlijk harde kleigrond en veel rotzooi. Daarom maar gekozen voor moestuinbakken. Aangezien ik weinig zin had om 6 bakken van twee hoog volledig met potgrond te vullen en ik nog lang niet genoeg compost heb om het daar mee op te vullen gekozen voor soort van "hugelkultur" methode.

Het was meteen een mooie manier om alle rotzooi in de tuin op te ruimen ...

Dun laagje met karton, om alle bestaande onkruid meteen nek om te draaien.

Daarna een laagje takken en/of boomstammen

Vervolgens een mooi dekentje van bladeren

Natuurlijk heb ik heel slim geen foto gemaakt van de volgende stap ... namelijk shitloads potgrond _O- Afhankelijk van hoeveel takken/bladeren er in lagen gingen er 7 of 8 zakken per moestenbak in. Na de eerste paar zakken ook meteen even wat voedingstoffen toegediend die ik nog had meegenomen uit Nederland (bloedmeel, beendermeel, vivikali etc). Duurt wel een paar weken voordat die echt hun werk beginnen te doen en ik heb ze nog best diep in de bakken zitten, dus hopelijk is de timing goed :)

Uiteindelijk een mooi laagje "mulch" om het af te maken

Alle 6 bakken, inclusief wat grondbedekking

Toen ook maar besloten om meteen druppelirrigatie aan te leggen, want ze moeten ook kunnen drinken als wij er een paar dagen niet zijn. Nu heb ik in alle bakken 2 lijnen lopen en een Gardena controller die het aanstuurt B:)B

Ondertussen zijn de eerste zaden al ontkiemt (komkommers/radijs).

Dit jaar maar geen pepers, want de planten die ik eerder dit jaar waren begonnen zijn een beetje "oopsie" gegaan door een foutje van mij. Heb ze een beetje te veel voeding gegeven omdat ik niet goed las _O- en ik maar denken "waarom zien die planten er nou zo raar uit verdomme".

Blij met eindresultaat en heel benieuwd hoe alles gaat lopen verder :D

Als ik nu ook nog eens van de mieren afkom ben ik helemaal. blij .
  Moderator zondag 19 mei 2024 @ 17:49:39 #86
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213620185
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 01:58 schreef Evenstar het volgende:
Ik heb ruzie met mieren! Lopen overal! Nu is het nog geen ramp, maar het nodigt natuurlijk wel een één tweetje met bladluizen uit. Kill it with fire!

Eindelijk de foto's maar eens weten te uploaden ;)

De vorige bewoners hadden alles in volle grond staan, maar ik vond dat maar niks. Er is nauwelijks "grond", want na een paar cm zit je al op rotsen, behoorlijk harde kleigrond en veel rotzooi. Daarom maar gekozen voor moestuinbakken. Aangezien ik weinig zin had om 6 bakken van twee hoog volledig met potgrond te vullen en ik nog lang niet genoeg compost heb om het daar mee op te vullen gekozen voor soort van "hugelkultur" methode.

Het was meteen een mooie manier om alle rotzooi in de tuin op te ruimen ...

Dun laagje met karton, om alle bestaande onkruid meteen nek om te draaien.
[ afbeelding ]

Daarna een laagje takken en/of boomstammen
[ afbeelding ]

Vervolgens een mooi dekentje van bladeren
[ afbeelding ]

Natuurlijk heb ik heel slim geen foto gemaakt van de volgende stap ... namelijk shitloads potgrond _O- Afhankelijk van hoeveel takken/bladeren er in lagen gingen er 7 of 8 zakken per moestenbak in. Na de eerste paar zakken ook meteen even wat voedingstoffen toegediend die ik nog had meegenomen uit Nederland (bloedmeel, beendermeel, vivikali etc). Duurt wel een paar weken voordat die echt hun werk beginnen te doen en ik heb ze nog best diep in de bakken zitten, dus hopelijk is de timing goed :)

Uiteindelijk een mooi laagje "mulch" om het af te maken
[ afbeelding ]

Alle 6 bakken, inclusief wat grondbedekking
[ afbeelding ]

Toen ook maar besloten om meteen druppelirrigatie aan te leggen, want ze moeten ook kunnen drinken als wij er een paar dagen niet zijn. Nu heb ik in alle bakken 2 lijnen lopen en een Gardena controller die het aanstuurt B:)B

Ondertussen zijn de eerste zaden al ontkiemt (komkommers/radijs).

Dit jaar maar geen pepers, want de planten die ik eerder dit jaar waren begonnen zijn een beetje "oopsie" gegaan door een foutje van mij. Heb ze een beetje te veel voeding gegeven omdat ik niet goed las _O- en ik maar denken "waarom zien die planten er nou zo raar uit verdomme".

Blij met eindresultaat en heel benieuwd hoe alles gaat lopen verder :D

Als ik nu ook nog eens van de mieren afkom ben ik helemaal. blij .
Dat ziet er fantastisch uit _O_ Lijkt me ook heel fijn zo met onkruid, die krijgt veel minder de kans om te groeien lijkt me :)

Mijn ervaring met mieren: koffieprut als dijk bouwen, daar gaan ze niet overheen :)
  Moderator zondag 19 mei 2024 @ 18:11:57 #87
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213620351
Vraagje: bij het verpotten gebeurt het me wel eens dat ik een plantje eruit trek met een stukje wortel in plaats van de hele kluit. Die stop ik dan in een gaatje in de grond en meestal komt het dan nog goed. Maar wat doe je dan met die kluit met de rest van de wortelvorming? Ik stamp die aarde nu aan en doe het erbij, geen idee of dat nog meerwaarde heeft _O-

Nog een vraagje: mijn zoontje had laatst het doosje met spinaziezaadjes omgegooid. Ik heb die zaadjes de tuin in geveegd en er wat aarde er overheen gedaan. Nu groeit er allemaal spinazie rondom de appelboom :D is dit nog erg voor de boom, dat het bijvoorbeeld grondstoffen onttrekt, of is dat ok?
pi_213620762
@MaJo Goede aarde rondom een plantje kan nooit kwaad.
Die boom haalt zijn voeding van veel dieper onder de grond dus die spinazie heeft daar echt geen effect op.
pi_213621504
Ik knijp rondom in het potje om de aarde los te maken en kieper hem voorzichtig om. Geen plantjes met gebroken wortels meer sindsdien. ^O^

En wat Hupje zegt.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  Moderator donderdag 23 mei 2024 @ 15:23:23 #90
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213657697
Gisteren weer wat dingen gedaan. 1 van de tomatenplantjes de volle grond in, sperziebonen en sla gezaaid, nieuwe poging voor de zonnebloemen, afrikaantjes en mosterdbloemen gezaaid. Omdat ik nog niet zo goed/lang kan bukken heb ik ook wat afrikaantjes en mosterdzaad los de tuin in gegooid. Ik dacht met al die regen komt het zo vast wel in de tuin terecht :D ik ben benieuwd.

Ook wat rucola en prei geoogst O+
pi_213657818
Wat doen jullie tegen mieren tussen bv de aardbeien? Vorig jaar had ik afrikaantjes staan, maar die heb ik deze week pas gezaaid.

Heb al superveel en grote aardbeien die nog niet rood zijn en ben bang dat de mieren ze opknabbelen zodra ze lekker zoet worden.
pi_213657822
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 15:43 schreef Post-its het volgende:
Wat doen jullie tegen mieren tussen bv de aardbeien? Vorig jaar had ik afrikaantjes staan, maar die heb ik deze week pas gezaaid.

Heb al superveel en grote aardbeien die nog niet rood zijn en ben bang dat de mieren ze opknabbelen zodra ze lekker zoet worden.

Koffiedrap ken ik vaan vroeger dat dat zou helpen, maar dat is lastig met koffiecups
pi_213657895
Mijn drie jaar oude peper, staat weer in bloei

Mijn begraafplaats, de aarde uit de bakken van alles wat niet opgekomen is gaat hierin. Altijd leuk zo'n stukje, je weet nooit wat er op gaat komen.

Physalis (ananaskers)

pi_213657914
@Evenstar Zoek ook eens op wicking beds, die zal je ook wel leuk vinden.
pi_213657962
Physalis, zo lekker. Ik heb het nu voor de tweede keer binnen voorgezaaid, de eerste lading kwam nauwelijks op en groeide daarna ook niet. Nu komt het sneller op en lijkt ook te groeien, dus binnenkort verpotten, maar of het nog wat gaat worden dit jaar vraag ik me af. Heb ze eerder gehad, toen had ik gewoon een paar zaadjes uit die besjes uit de supermarkt in de tuin gegooid.
Het gros van m’n zaailingen in potjes heeft met die stortbuien van dinsdag echt te veel water gehad, ik hoop maar dat niet alles verzopen is.
  Moderator donderdag 23 mei 2024 @ 17:02:19 #96
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213658308
Googlet Physalis... Jaaaaaa die zijn heerlijk O+ In Thailand een hele bak van gekocht en lekker opgepeuzeld. Maar kun je die ook in ons klimaat laten groeien? Wie/wat/waar/datwilik!
  Moderator donderdag 23 mei 2024 @ 17:10:29 #97
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213658417
Hebben jullie ook dingen die steevast niet lukken? Ik heb 3x pluksla geprobeerd en 3x lente-ui maar beiden zijn niks geworden. Het zakje pluksla heb ik ook gewoon weggegooid, de lente-ui probeer ik nu nog 1x in mijn binnenkasje.
pi_213658628
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 17:10 schreef MaJo het volgende:
Hebben jullie ook dingen die steevast niet lukken? Ik heb 3x pluksla geprobeerd en 3x lente-ui maar beiden zijn niks geworden. Het zakje pluksla heb ik ook gewoon weggegooid, de lente-ui probeer ik nu nog 1x in mijn binnenkasje.
Lente-ui lukt bij mij goed vanuit de kontjes van supermarkt-lente-ui. Want je koopt ze toch met wat worteltjes er nog aan. Dat kan je gewoon in de grond zetten en gaat goed groeien. Ik heb nog een lente-ui van vorig jaar staan, want ik knipte er telkens maar een deel vanaf dus de rest blijft gewoon leven en groeien.
  Moderator donderdag 23 mei 2024 @ 19:52:06 #99
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213660125
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 17:27 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Lente-ui lukt bij mij goed vanuit de kontjes van supermarkt-lente-ui. Want je koopt ze toch met wat worteltjes er nog aan. Dat kan je gewoon in de grond zetten en gaat goed groeien. Ik heb nog een lente-ui van vorig jaar staan, want ik knipte er telkens maar een deel vanaf dus de rest blijft gewoon leven en groeien.
Dat is een goeie, ga ik dat eens proberen ^O^ Ik heb op die manier ook een bleekselderij plantje opgewekt, die wil ik morgen in de volle grond gaan zetten :)

Hier nauwelijks last van slakken maar zag net wel dat 1 van de courgettes is opgegeten. Dat brengt de score nu op 3 verloren plantjes, dat valt alles mee.
pi_213660246
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 17:02 schreef MaJo het volgende:
Googlet Physalis... Jaaaaaa die zijn heerlijk O+ In Thailand een hele bak van gekocht en lekker opgepeuzeld. Maar kun je die ook in ons klimaat laten groeien? Wie/wat/waar/datwilik!
Gewoon in m’n achtertuintje in Utrecht destijds
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')