abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213292498
Volgens de laatste peilingen neemt het draagvlak onder de bevolking af sinds Corona.
https://nos.nl/artikel/24(...)and-steunt-monarchie
Wat denk jij?POLL
pi_213292571
Wel langer dan 50 jaar, over 50 jaar is Amalia nog niet eens klaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 22 april 2024 @ 13:53:12 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213292672
Ik denk dat Amalia de laaste koningin wordt. Mogelijk dat ze daarna hun adelijke titels wel behouden, maar geen staatshoofd van Nederland meer zijn. Nederland zelfs wordt gewoon een administratieve regio binnen de EU met een diverse engelstalige bevolking. Geen enkele reden om daar nog zoiets archaisch als een koningshuis op te plakken.
The End Times are wild
  maandag 22 april 2024 @ 14:13:56 #4
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_213292798
Ik hoop dat de prinsesjes het voor gezien houden en dat Koning Pils onze laatste monarch is.
Dit kan gewoon echt niet meer in deze tijd. Iemand die op basis van geboorterecht zoveel privileges en centen in zijn zak geduwd krijgt.

Ik lig er ook niet wakker van, maar ik ben liever van die poppenkast af.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_213293463
50 jaar of langer. Het is totaal geen speerpunt bij de meeste partijen.

Als ik het mocht bepalen: eergisteren.
  maandag 22 april 2024 @ 16:19:13 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213293786
Ik denk dat ze over 100 jaar nog bestaan.

Over een tijdje is iedereen dat COVID weer vergeten. En als Amalia met een leuke vent trouwt in een sprookjeshuwelijk dan schiet de populariteit waarschijnlijk weer de lucht in.
pi_213294968
Die mensen die nu niet meer steunen, hebben in toenemende mate in geen enkele overheidsinstantie vertrouwen. En omdat de koning deel is van de overheid…
Misschien moet koningin Máxima een klein stapje terug doen en zich minder profileren als een bankier en meer als een ambassadeur van goede doelen?
pi_213295129
Ik zie hier geen 2/3 meerderheid voor in de 2e Kamer wat toch echt wel een noodzakelijkheid is.

Ik zie zelfs geen gewone meerderheid bij de politieke partijen tot op heden. Nu kan dat best in 20-30-40-50 jaar veranderen dus daar een termijn aanhangen vind ik een beetje vreemd maar goed, van mij mag het blijven zoals het nu is qua staatshoofd.
pi_213296522
Het standpunt over het koningshuis kan misschien te zijner tijd voor de nodige ruzie zorgen binnen GroenLinks - PvdA. GroenLinks had immers altijd al een behoorlijk sterke republikeinse stroming, terwijl PvdA altijd erg koningsgezind is geweest.
pi_213297015
De Oranje-Nassau zullen zeker blijven als familiebedrijf, zij zijn eeuwenlang bezig geweest om privileges in Nederland op te bouwen ten aanzien van hun bezittingen en het familiekapitaal. Dat gaan ze niet opgeven. Of ze de claim op het koningschap kunnen, en vooral willen, behouden lijkt me minder zeker.

Het is niet zozeer de populariteit van de koning of toekomstige koningin maar het instituut zelf brokkelt af en levert steeds minder invloed op bestuur en politiek op als de steun van de bevolking afneemt. Waarom zou je dan nog al je privacy opgeven voor een symbolische functie? Ze hebben genoeg vermogen om te kunnen leven als een god Carvalho-Heineken in Frankrijk Engeland.
pi_213297179
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 20:26 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het standpunt over het koningshuis kan misschien te zijner tijd voor de nodige ruzie zorgen binnen GroenLinks - PvdA. GroenLinks had immers altijd al een behoorlijk sterke republikeinse stroming, terwijl PvdA altijd erg koningsgezind is geweest.
Heb niet het idee dat er nog veel republikeinen bij GL zitten en helemaal weinig die er een halszaak van maken. Die laatste groep is zelfs bij D66 bijna uitgestorven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 22 april 2024 @ 22:42:37 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213297835
Een halszaak maakt niemand er van, maar bij D66 zijn republikeinen altijd een stevige minderheid geweest. Maar tot nog toe nooit genoeg om de partij republikeins te maken.

Er is ook eigenlijk niemand die dan een duidelijke visie heeft wat er voor in de plaats moet komen.
pi_213298052
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 20:26 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Je bedoelt dat de PvdA van 1967 tot 2005 in het beginselprogramma had staan dat het wenselijk was dat Nederland een republiek zou worden, na koningin Juliana?
pi_213298220
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 23:18 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Je bedoelt dat de PvdA van 1967 tot 2005 in het beginselprogramma had staan dat het wenselijk was dat Nederland een republiek zou worden, na koningin Juliana?
Dat stond weliswaar in het beginselprogramma, maar in de praktijk hadden ze bij de PvdA op dat punt al heel lang geleden hun ideologische veren van zich afgeschud.

Het was PvdA minister-president Den Uyl die tijdens de Lockheed affaire geheim hield dat Zijne Koninklijke Hoogheid niet alleen van Lockheed maar ook van Northrop steekpenningen had aangenomen, en daarmee de monarchie redde.
  dinsdag 23 april 2024 @ 00:15:02 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213298278
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 23:58 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dat stond weliswaar in het beginselprogramma, maar in de praktijk hadden ze bij de PvdA op dat punt al heel lang geleden hun ideologische veren van zich afgeschud.

Het was PvdA minister-president Den Uyl die tijdens de Lockheed affaire geheim hield dat Zijne Koninklijke Hoogheid niet alleen van Lockheed maar ook van Northrop steekpenningen had aangenomen, en daarmee de monarchie redde.
Nouja de monarchie redden deden ze echt niet van harte toen. Ze hadden weinig keuze, aangezien het draagvlak voor een republiek er niet was.

Den Uyl was ook van mening dat de Nederlandse bevolking via verkiezingen, en partijprogramma's zou moeten besluiten om Nederland een republiek te laten worden. Niet om die republiek via een crisis door de strot van de bevolking te duwen. Dat had waarschijnlijk een implosie van de toenmalige politiek tot gevolg gehad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')