abonnement Unibet Coolblue
pi_213280596
De laatste tijd trilt bij mij de warmwaterleiding.
De hele leiding van het warm water trilt.
Vroeger gebeurde dit niet.

Met name gebeurd dit als de WC is doorgetrokken en gevuld word.
De WC is uiteraard aangesloten op koud water.

Als ik dan de warm waterkraan bij de wasbak opendraai dan stopt het trillen.
Koud water opendraaien heeft geen effect.

Er zitten bij mijn watersysteem op verschillende plaatsen terugslagkleppen in de waterleiding.
Kan dat een oorzaak zijn?
pi_213281966
Kan je je koud waterleiding bij de cv dicht zetten toevallig?

[ Bericht 16% gewijzigd door spierbal op 21-04-2024 14:30:42 ]
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_213282494
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 14:21 schreef spierbal het volgende:
Kan je je koud waterleiding bij de cv dicht zetten toevallig?
Geen CV aanwezig maar grote warm water boiler
pi_213282534
Ik lees even mee. Als ik het bad vul, trilt de hele straat mee. :')

Het stopt als ik de kraan van de douche ook openzet, maar da's zo zonde van het water.
pi_213282739
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 14:56 schreef Rudolf_Radwanski het volgende:

[..]
Geen CV aanwezig maar grote warm water boiler
Is die af te sluiten? Zo dicht mogelijk bij de boiler?

Hoe ziet je systeem er eigenlijk uit? Koud water gaat naar de boiler, dit wordt verwarmd en dan vast gehouden in de boiler en gaat eruit via een warm waterleiding?

[ Bericht 14% gewijzigd door spierbal op 21-04-2024 15:31:26 ]
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_213286468
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 14:58 schreef -Spring het volgende:
Ik lees even mee. Als ik het bad vul, trilt de hele straat mee. :')

Het stopt als ik de kraan van de douche ook openzet, maar da's zo zonde van het water.
Dan hoop ik dat je leiding niet je naam een eer aan doet!
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_213287174
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 19:40 schreef Chinless het volgende:

[..]
Dan hoop ik dat je leiding niet je naam een eer aan doet!
:D
pi_213287240
Je moet kijken waar het getril vandaan komt en dat verhelpen.
Dat klinkt heel stom maar is wel zo.
Gebruik hiervoor je zintuigen.
Vakman pur sang
pi_213289161
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 15:13 schreef spierbal het volgende:

[..]
Is die af te sluiten? Zo dicht mogelijk bij de boiler?

Hoe ziet je systeem er eigenlijk uit? Koud water gaat naar de boiler, dit wordt verwarmd en dan vast gehouden in de boiler en gaat eruit via een warm waterleiding?
klopt boiler staat boven in het plafond.
leidingen lopen daarheen.
jaren geleden daar eens een veiligheidsventiel vervangen.

Zal daar eens kijken is een oud beestje.
pi_213289579
Weet niet of je hier wat aan hebt, maar het gaat over boilers en trillen:

Rammelende waterleiding - inlaat combinatie van de boiler
_-L'avenir est déja là
pi_213293523
Ergens heb je een slecht gebeugelde leiding of misschien 2 leidingen die ergens tegen elkaar aan liggen. Bv. bij een slecht gebogen kattenrug waar leidingen kruisen en de een over de ander heen gelegd wordt en elkaar dan raken in die kruising. Of daar helemaal geen rug is gebogen om dat de kluns het niet kon. Dat laatste denk ik omdat het volgens jouw opgave stopt met beide warm en koud te gebruiken.

Wat het lastig maakt met leidingen gevuld met water dat het als een buizenpost werkt en het geluid mogelijk van een totaal andere locatie komt dan waar je het denkt te horen.

Wat je kunt doen waar mogelijk de leidingen na lopen en kijken hoe het is gebeugeld die bij 12mm en 15mm +/- om de 80cm en 100cm 1beugel zou moeten hebben en deze dient goed vast te zitten aan de wand en om de leiding. En daar word doorgaans nogal eens mee gefoefeld. Doorgaans op verholen plaatsen uit het zicht wordt gemakshalve omdat het toch niemand ziet slordig gebeugeld. Zou niet mogen maar gebeurd heel veel. Afijn tijdens dat nalopen en kijken naar de beugels rammel dan ook eens aan de leiding, afhankelijk van het type beugel zou het ook in de beugels kunnen rammelen. En let dus vooral op daar waar leidingen kruisen of ze elkaar niet raken. En eventueel muur doorvoeringen, of daar ruimte is, leiding kan ook tegen de muur trillen in het gat... Mantelbuizen bij doorvoeren vergeten is ook schering en inslag.

Wie zoekt zal vinden... :) Hoe en wat moet ter plaatse beoordeeld worden... Maar zoeken is de enige weg en goed op de details letten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 22-04-2024 16:00:58 ]
pi_213294038
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 15:47 schreef Watuntrik het volgende:
Ergens heb je een slecht gebeugelde leiding of misschien 2 leidingen die ergens tegen elkaar aan liggen. Bv. bij een slecht gebogen kattenrug waar leidingen kruisen en de een over de ander heen gelegd wordt en elkaar dan raken in die kruising. Of daar helemaal geen rug is gebogen om dat de kluns het niet kon. Dat laatste denk ik omdat het volgens jouw opgave stopt met beide warm en koud te gebruiken.

Wat het lastig maakt met leidingen gevuld met water dat het als een buizenpost werkt en het geluid mogelijk van een totaal andere locatie komt dan waar je het denkt te horen.

Wat je kunt doen waar mogelijk de leidingen na lopen en kijken hoe het is gebeugeld die bij 12mm en 15mm +/- om de 80cm en 100cm 1beugel zou moeten hebben en deze dient goed vast te zitten aan de wand en om de leiding. En daar word doorgaans nogal eens mee gefoefeld. Doorgaans op verholen plaatsen uit het zicht wordt gemakshalve omdat het toch niemand ziet slordig gebeugeld. Zou niet mogen maar gebeurd heel veel. Afijn tijdens dat nalopen en kijken naar de beugels rammel dan ook eens aan de leiding, afhankelijk van het type beugel zou het ook in de beugels kunnen rammelen. En let dus vooral op daar waar leidingen kruisen of ze elkaar niet raken. En eventueel muur doorvoeringen, of daar ruimte is, leiding kan ook tegen de muur trillen in het gat... Mantelbuizen bij doorvoeren vergeten is ook schering en inslag.

Wie zoekt zal vinden... :) Hoe en wat moet ter plaatse beoordeeld worden... Maar zoeken is de enige weg en goed op de details letten.
Hoeft zeker niet in de leidingen te zitten maar kan wel alleen die kans is kleiner.
Mogelijke oorzaken:
Verkalkte inlaatcombinatie.
Verkalkte afsluiters ergens
De spiraal in de boiler zit los. (Boiler vervangen)
Defecte kraan (keerklep zit vastgeplakt)
Defect omstel kraan.

De defecte thermostatische kraan waar een keerklep vast zit gok ik op. Dit maakt precies zo’n geluid en houdt op als de warmwater druk wordt weggenomen door bv een andere kraan open te zetten.
Vakman pur sang
pi_213294197
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 16:44 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hoeft zeker niet in de leidingen te zitten maar kan wel alleen die kans is kleiner.
Mogelijke oorzaken:
Verkalkte inlaatcombinatie.
Verkalkte afsluiters ergens
De spiraal in de boiler zit los. (Boiler vervangen)
Defecte kraan (keerklep zit vastgeplakt)
Defect omstel kraan.

De defecte thermostatische kraan waar een keerklep vast zit gok ik op. Dit maakt precies zo’n geluid en houdt op als de warmwater druk wordt weggenomen door bv een andere kraan open te zetten.
Zou kunnen, maar met de melding van TS "Hoor trillen wanneer de stortbak van toilet is doergespoeld en wordt bijgevuld. En het houd pas op wanneer ik warm water ga tappen bij de wasbak.

Beetje vaag verhaal, maar doerspoelen en bijvullen stortbak en dan trillen kan ik niet direct koppelen aan overige defecte componenten in het warm water gedeelte. Ook niet als het trillen pas ophoud bij volle strotbak en of warm water tappen.

Warm water leiding trilt bij koud water tappen? Ik weet het niet en is ook maar een gok... Maar gok op leidingen die elkaar raken. Of er klopt iets niet in de waarneming en of het verhaal. En het heeft me wel altijd goed geholpen, eerste makkelijk in de simpele oplossingen denken en daar zoeken en biedt dat geen soelaas dan pas moeilijk denken. Bv. het eerste wat ik zou proberen is het vlotterkraantje van het toilet eens knijpen i.i.g. aanpassen. En luisteren of verandering optreedt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 22-04-2024 17:10:51 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')