![600px-Bonifatius_Kapel_2.jpg]()
Ik heb dit altijd al een vrij onwaarschijnlijk verhaal gevonden.
Tijdlijn:
745 - moord op Bonifatius "bij Dokkum"
12e eeuw - eerste sporen van Dokkum en eerste monniken uit Frankrijk stichten in Friesland klooster Claerkamp.
*Ergens in de tijd hiertussen, mogelijk dichter tegen de 19e eeuw aan.
- men krijgt lucht van de legende
- Een vijvertje net buiten de binnenstad wordt heilig verklaard
1831 - eerste steen van de Bonifaciuskerk wordt gelegd
1934 - eerste steen van de Bonifaciuskapel wordt gelegd. Dit is mogelijk ook de tijd dat het standbeeld bij het heilige vijvertje komt.
En met een heilige bron, een kapel en een kerk wordt uit de doeken gedaan dat alles op een fonetische blunder gebouwd is.
Dockinchirica is niet Dokkumhttps://kunst-en-cultuur.(...)nkerke-vermoord.html
In de originele bronnen wordt de naam Dokkum uiteraard niet vermeld, maar vindt de moord plaats in de buurt van Dockinchirica. Op zoek naar de Nederlandse geschiedenis heeft men hier in de zeventiende eeuw pas Dokkum van gemaakt, zegt Delahaye. De Fresones of Friezen woonden immers in Friesland, lijkt de achterliggende gedachte van de zeventiende eeuwse historici hierbij te zijn geweest. Volgens Delahaye is dit veel te kort door de bocht, omdat niet zonder meer te stellen is dat de Friezen ook in de achtste eeuw al daar hun woonplaats hadden. Bovendien, zo zegt Delahaye, is in het huidige Friesland niets teruggevonden dat wijst op de aanwezigheid van een omvangrijk volk in het huidige Friesland of een nederzetting in de omgeving van Dokkum.
Een honderden kilometers groot missiegebied
Met de verplaatsing van de moord van Dokkum naar Duinkerke, ontstaat ook een voor de hand liggender en kleiner missiegebied van Bonifatius, aldus Delahaye. Met, volgens de traditionele opvattingen, een abdij in het Luxemburgse Echternach en een bisschopszetel in Utrecht zou Bonifatius een honderden vierkante kilometers groot missiegebied hebben gehad, wat erg onwaarschijnlijk lijkt. Volgens Delahaye is de Bonifatius-verering in Nederland bovendien van de laatste eeuwen. Zo wordt Bonifatius in geen enkele vroege Nederlandse bron, zoals die van Alpertus Mettensis en de Annalen van [de abdij van] Egmond, genoemd. Als Albert Delahaye gelijk heeft, verdwijnt de apostel uit Nederland en is Dokkum zijn meest geruchtmakende historische moordzaak kwijt.
Met 25000 tot 40000 pilgrims per jaar is dit nog te betwijfelen of er een correctie plaatsvindt. Er wordt nogal eens vaker een loopje met de geschiedenis genomen mbt de bijbel en verhalen over heiligen.
Als iets op gevoel overeind kan blijven dan kiest men gevoel boven juistheid.
Mooi voorbeeld van een casus waarbij er ook als er geen enkele hout van klopt er altijd wel een breiwerkje van te maken valt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 21-04-2024 08:33:33 ]