abonnement Unibet Coolblue
pi_213261511
Sinds 2 jaar gebruik ik mijn airco (= Lucht-Lucht warmtepomp) voor het verwarmen van de woonkamer, met name in voorjaar en najaar.
Is best een handige manier om snel wat temperatuur in de kamer te krijgen die primair financieel gedreven is.
Met de aardgas gestookte CV kom ik op ca. 15 cent per kWh warmte bij een gasprijs van 1,30 euro.
Bij een elektrische kWh prijs van 30 cent en een COP van 4 kost een kWh warmte slechts 7,5 cent.

Nadeel van deze luchtverwarming is dat de vloer koud blijft omdat de vloerverwarming (bijverwarming naast radiatoren) op het gasgestookte circuit zit.
Daarom ben ik aan het nadenken aan het omschakelbaar maken van de vloerverwarming. In de winterperiode zit de vloerverwarming gewoon op het CV circuit maar in voorjaar en najaar wordt het warme water geleverd vanuit een buffervat dat door een Lucht-Water warmtepomp op temperatuur wordt gebracht.
Ik denk dat ik met zo'n systeempje van 2-4 kW een heel eind kom.
Gek genoeg vind ik in deze vermogensrange vooral zwembadverwarmingen en warmtepompboilers.

Wie kan en wil er met mij mee filosoferen over hoe zoiets te realiseren valt?
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_213261840
Ik lees ff mee Hoewel ik een nog veel kleinere wens heb. Hooguit een KW, daar red ik het grootste deel van het jaar wel mee en kan ie vrijwel continu aan blijven. Aanvullen met de airco.

Tevens zou een WP van plus minus honderd Watt wel leuk zij als aquarium verwarming.
pi_213261866
Hoewel het op zich geen oplossing is: uiteindelijk gaat het niet zozeer om het maximale vermogen maar om het minimale afgegeven vermogen van de warmtepomp, ofwel: zoek een warmtepomp die zo ver mogelijk kan terug moduleren.

Zo kan de Mitsubishi SUZ-SWM30VA tussen de 1,9 en 4,7kW werken en de Mitsubishi SUZ-SWM40VA2 tussen de 1,9 en 5,2kW.
pi_213262359
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 18:25 schreef qajariaq het volgende:
Ik lees ff mee Hoewel ik een nog veel kleinere wens heb. Hooguit een KW, daar red ik het grootste deel van het jaar wel mee en kan ie vrijwel continu aan blijven. Aanvullen met de airco.

Ook bedoeld voor jouw vloerverwarming?
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_213262965
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 18:25 schreef qajariaq het volgende:
Ik lees ff mee Hoewel ik een nog veel kleinere wens heb. Hooguit een KW, daar red ik het grootste deel van het jaar wel mee en kan ie vrijwel continu aan blijven. Aanvullen met de airco.

Tevens zou een WP van plus minus honderd Watt wel leuk zij als aquarium verwarming.
Als ik zie wat m'n aquariumverwarming kost per jaar dan kan het niet uit.
Nu is het op de plek waar hij staat ook altijd wel minimaal 19 graden Celsius, in een koude ruimte gaat het een stuk harder met de kosten.

Ik heb een 180 liter bak met 50Watt verwarming. Is zat. Zit ook ook nog een extra beveiliging op dus bij 26 graden gaat de stroom er sowieso helemaal af. Heb ooit vanwege een defecte thermostaat "gekookte" vissen gezien bij vrienden van me, vandaar.

pi_213263212
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 19:21 schreef quo_ het volgende:

[..]
Ook bedoeld voor jouw vloerverwarming?
Ik wil niet mn vloer openbreken dus zit ik meer aan een verwarmde plint te denken langs een of meerdere muren dus. Geen idee of dergelijke systemen nog bestaan eigenlijk maar meer dan een buis heen en weer langs de muur is het niet.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 19:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb een 180 liter bak met 50Watt verwarming. Is zat
Mijn bak is ff groter en hoewel ik die niet veel opstook staat er vooral tijdens vakanties in de winter continu 100 watt aan en dan haalt ie het nog (net) niet. Ik hou mn ogen open of daar ooit iets voor komt. Feitelijk praat je over een flinke koelkast kwa vermogen.
pi_213263702
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 20:12 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik wil niet mn vloer openbreken dus zit ik meer aan een verwarmde plint te denken langs een of meerdere muren dus. Geen idee of dergelijke systemen nog bestaan eigenlijk maar meer dan een buis heen en weer langs de muur is het niet.
[..]
Mijn bak is ff groter en hoewel ik die niet veel opstook staat er vooral tijdens vakanties in de winter continu 100 watt aan en dan haalt ie het nog (net) niet. Ik hou mn ogen open of daar ooit iets voor komt. Feitelijk praat je over een flinke koelkast kwa vermogen.
Als de bak in een ruimte staat die je wil gaan verwarmen met de warmtepomp, dan kan je overwegen om de temperatuur in de ruimte iets hoger te houden zodat het element wat minder vaak hoeft aan te springen.

Maar dat hangt ook weer van de woning af.
pi_213266534
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 20:12 schreef qajariaq het volgende:

[..]

[..]
Mijn bak is ff groter en hoewel ik die niet veel opstook staat er vooral tijdens vakanties in de winter continu 100 watt aan en dan haalt ie het nog (net) niet. Ik hou mn ogen open of daar ooit iets voor komt. Feitelijk praat je over een flinke koelkast kwa vermogen.
Het aantal watt zegt hierbij niet alles.
Maar de plaatsing en het merk van de thermostaat zijn hier de belangrijkste dingen.

Ik had een 250watt van superfish, ging net aan in de winter naar 23 graden. Bij Eheim 150watt, vak graadje hoger, gaat prima.
pi_213266573
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 17:49 schreef quo_ het volgende:
Sinds 2 jaar gebruik ik mijn airco (= Lucht-Lucht warmtepomp) voor het verwarmen van de woonkamer, met name in voorjaar en najaar.
Is best een handige manier om snel wat temperatuur in de kamer te krijgen die primair financieel gedreven is.
Met de aardgas gestookte CV kom ik op ca. 15 cent per kWh warmte bij een gasprijs van 1,30 euro.
Bij een elektrische kWh prijs van 30 cent en een COP van 4 kost een kWh warmte slechts 7,5 cent.

Nadeel van deze luchtverwarming is dat de vloer koud blijft omdat de vloerverwarming (bijverwarming naast radiatoren) op het gasgestookte circuit zit.
Daarom ben ik aan het nadenken aan het omschakelbaar maken van de vloerverwarming. In de winterperiode zit de vloerverwarming gewoon op het CV circuit maar in voorjaar en najaar wordt het warme water geleverd vanuit een buffervat dat door een Lucht-Water warmtepomp op temperatuur wordt gebracht.
Ik denk dat ik met zo'n systeempje van 2-4 kW een heel eind kom.
Gek genoeg vind ik in deze vermogensrange vooral zwembadverwarmingen en warmtepompboilers.

Wie kan en wil er met mij mee filosoferen over hoe zoiets te realiseren valt?
De aanname van COP van 4 is wat optimistisch. Dat soort getallen haal je alleen als je beide zijden van het systeem gebruikt. Ik denk dat Max 3 en mogelijk nog wat minder reëler is. Dat zou betekenen dat als je airco in periodes dat deze minder rendement heeft in de buurt van je CV komt. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Its-Jojo-4you op 20-04-2024 10:42:05 ]
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_213269829
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 07:33 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]
De aanname van COP van 4 is wat optimistisch. Dat soort getallen haal je alleen als je beide zijden van het systeem gebruikt. Ik denk dat Max 3 en mogelijk nog wat minder reëler is. Dat zou betekenen dat als je airco in periodes dat deze minder rendement heeft in de buurt van je CV komt. :)
Wat een onzin , je weet totaal niet waar je het over hebt.
pi_213269996
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 07:33 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]
De aanname van COP van 4 is wat optimistisch. Dat soort getallen haal je alleen als je beide zijden van het systeem gebruikt. Ik denk dat Max 3 en mogelijk nog wat minder reëler is. Dat zou betekenen dat als je airco in periodes dat deze minder rendement heeft in de buurt van je CV komt. :)
Een sCOP van 3,5 of hoger is heel realistisch voor een airco of warmtepomp.

Als het kouder is kan je COP voor die dag inderdaad lager uitvallen maar je kijkt niet naar die ene koude dag of week maar naar het seizoengemiddelde, ofwel de sCOP. Want op minder koude dagen kan je COP ook met gemak richting de 5,0 gaan.
pi_213270392
ach, laat ook maar
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_213270456
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 13:49 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]
Ik zou graag met 4 rekenen maar dat heet rijk rekenen. Maar jij weet het beter zo te lezen dus laat eens een mooi sommetje zien.
Een sCOP van 3.5 of hoger is voor Nederland zeer realistisch.

Na 6 jaar draaien met een warmtepomp zit ik op ongeveer een sCOP van 3.71
En dat is in een lang niet optimale configuratie en inclusief warm water (om te douchen, etc).

Zonder warm water draai ik een sCOP van 4,23

Een mooi sommetje laten zien is niet nodig, er is op het Tweakers forum een heel excel bestand vol met data van warmtepompeigenaren (zie de OP van het lucht/water warmtepomp topic) en ook daar zal je ontdekken dat het realistisch is.
pi_213271512
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 07:16 schreef Nico987 het volgende:

Ik had een 250watt van superfish, ging net aan in de winter naar 23 graden. Bij Eheim 150watt, vak graadje hoger, gaat prima.
Dat zegt niets over het aantal watt van je verwarming maar over de thermostaat van dat ding, kennelijk kon het ding de warmte niet kwijt en slaat ie veel te snel af.

Mijn temperatuursensor zit verder weg van de verwarming zelf waardoor er maar een paar schakelmomenten per dag nodig zijn. Ik heb dus 100 Watt verwarming op 800 liter inhoud. Als dat ding aan slaat is dat meestal voor meerdere uren en de variatie is dan in tienden van graden. De verwarming gaat niet meer uit als de temperatuur met de kamer meer dan vier a vijf graden scheelt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 20:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als de bak in een ruimte staat die je wil gaan verwarmen met de warmtepomp, dan kan je overwegen om de temperatuur in de ruimte iets hoger te houden zodat het element wat minder vaak hoeft aan te springen.

Maar dat hangt ook weer van de woning af.
De hele kamer vier a vijf graden warmer houden kost me meer dan 100 watt input in de L/L-WP vrees ik.
pi_213273646
Als je toch aan de wp wil, zet dan gewoon iets fatsoenlijks neer. Veel fijner dan met airco verwarmen en nog zuiniger ook.
pi_213276258
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 20:33 schreef Makrolon het volgende:
Als je toch aan de wp wil, zet dan gewoon iets fatsoenlijks neer. Veel fijner dan met airco verwarmen en nog zuiniger ook.
Met airco verwarmen is een stuk zuiniger. Dat dat jou niet lukte is natuurlijk niet representatief.

Gewoon prutswerk.
pi_213281997
dacht bij inventum wel eens een ventilatie warmtepomp gezien te hebben met een paar kW aan vermogen welke vloerverwarming deed
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_213292921
quote:
2s.gif Op zondag 21 april 2024 06:30 schreef machtpen het volgende:

[..]
Met airco verwarmen is een stuk zuiniger. Dat dat jou niet lukte is natuurlijk niet representatief.

Gewoon prutswerk.
Wat een gekke reactie joh, heb je niet goed geslapen?
pi_213294300
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 17:49 schreef quo_ het volgende:
Sinds 2 jaar gebruik ik mijn airco (= Lucht-Lucht warmtepomp) voor het verwarmen van de woonkamer, met name in voorjaar en najaar.
Is best een handige manier om snel wat temperatuur in de kamer te krijgen die primair financieel gedreven is.
Met de aardgas gestookte CV kom ik op ca. 15 cent per kWh warmte bij een gasprijs van 1,30 euro.
Bij een elektrische kWh prijs van 30 cent en een COP van 4 kost een kWh warmte slechts 7,5 cent.

Nadeel van deze luchtverwarming is dat de vloer koud blijft omdat de vloerverwarming (bijverwarming naast radiatoren) op het gasgestookte circuit zit.
Daarom ben ik aan het nadenken aan het omschakelbaar maken van de vloerverwarming. In de winterperiode zit de vloerverwarming gewoon op het CV circuit maar in voorjaar en najaar wordt het warme water geleverd vanuit een buffervat dat door een Lucht-Water warmtepomp op temperatuur wordt gebracht.
Ik denk dat ik met zo'n systeempje van 2-4 kW een heel eind kom.
Gek genoeg vind ik in deze vermogensrange vooral zwembadverwarmingen en warmtepompboilers.

Wie kan en wil er met mij mee filosoferen over hoe zoiets te realiseren valt?
Hé ik snap het niet, waarom omschakelbaar?
Je kunt beter een kleine monobloc 4Kw aan je vloerverwarming koppelen en daarmee altijd verwarmen en de L/L voor erbij gebruiken.
Gaat heel prima.
Als je zelf wat kunt aansluiten kan ik dat wel zo regelen zodat je dat bijna niks kost. Met subsidie aftrek.

Bv een Atlantic 5KW L/W WP kun je voor ¤2600
Wel scoren met een subsidie van ¤2550,- en inbedrijfstelling van ¤375 kost je dat niet de wereld
Vakman pur sang
pi_213294329
Ohnee subsidie is verhoogd naar ¤2775,-
Vakman pur sang
pi_213294381
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 17:05 schreef Lospedrosa het volgende:
Atlantic 5KW
Dit is inderdaad wel iets wat ik zou willen hebben.

Ik zit aan omschakelbaar te denken omdat beneden een graad of 3 de COP behoorlijk achteruit gaat en ik geen "gratis" gesaldeerde kwh's heb.
In de documentatie van deze unit en een verhaal op tweakers staat ook dat hij het benden 4 graden niet meer goed doet.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_213294977
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 17:15 schreef quo_ het volgende:

[..]
Dit is inderdaad wel iets wat ik zou willen hebben.

Ik zit aan omschakelbaar te denken omdat beneden een graad of 3 de COP behoorlijk achteruit gaat en ik geen "gratis" gesaldeerde kwh's heb.
In de documentatie van deze unit en een verhaal op tweakers staat ook dat hij het benden 4 graden niet meer goed doet.
Deze ken ik niet heel goed.
De Daikin EDLA04 wel. Deze heeft mijn pa ook.
Levert bij -7C nog dik meer dan 4KW (4,8) en kan zeker gewoon doordraaien bij -5C op je vloerverwarming.
Tip neem warmwater op een warmtepomp boiler, de vloer op een WP en doe gas weg. Scheelt je zo ¤350 per jaar vastrecht.
En staar je niet blind op de COP bij -10C kijk meer naar het jaargemiddelde
Vakman pur sang
pi_213295004
Of de Panasonic J series 5KW.
Deze kost je ¤3000,- met ¤2950 subsidie.
Ook een top apparaat alleen iets lawaaiiger dan Daikin .
Vakman pur sang
pi_213295277
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 18:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Deze ken ik niet heel goed.
De Daikin EDLA04 wel. Deze heeft mijn pa ook.
Levert bij -7C nog dik meer dan 4KW (4,8) en kan zeker gewoon doordraaien bij -5C op je vloerverwarming.
Tip neem warmwater op een warmtepomp boiler, de vloer op een WP en doe gas weg. Scheelt je zo ¤350 per jaar vastrecht.
En staar je niet blind op de COP bij -10C kijk meer naar het jaargemiddelde
Blindstaren is nooit goed maar voor verwarmingsdoeleinden is de COP in het stookseizoen veel belangrijker dan een jaargemiddelde.
In mijn matig geisoleerde jaren 70 hut ga ik mijn gasaansluiting nooit wegdoen overigens.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_213295606
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 18:39 schreef quo_ het volgende:

[..]
Blindstaren is nooit goed maar voor verwarmingsdoeleinden is de COP in het stookseizoen veel belangrijker dan een jaargemiddelde.
In mijn matig geisoleerde jaren 70 hut ga ik mijn gasaansluiting nooit wegdoen overigens.
Nee is een veel gehoorde denkfout.
De gemiddelde COP is belangrijk, niet van die ene 3 dagen in het jaar dat de COP een keer een fractie onder het omslag punt komt. Mits die daar überhaupt al komt.

Tevens is de COP in het stookseizoen en het jaargemiddelde exact hetzelfde als je geen SWW ermee maakt.

[ Bericht 6% gewijzigd door Lospedrosa op 22-04-2024 19:39:46 ]
Vakman pur sang
pi_213373983
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 17:49 schreef quo_ het volgende:
Sinds 2 jaar gebruik ik mijn airco (= Lucht-Lucht warmtepomp) voor het verwarmen van de woonkamer, met name in voorjaar en najaar.
Is best een handige manier om snel wat temperatuur in de kamer te krijgen die primair financieel gedreven is.
Met de aardgas gestookte CV kom ik op ca. 15 cent per kWh warmte bij een gasprijs van 1,30 euro.
Bij een elektrische kWh prijs van 30 cent en een COP van 4 kost een kWh warmte slechts 7,5 cent.

Het lopende stookseizoen zit er wel bijna op. Net even de balans opgemaakt van mij ge-experimenteer met de airco.
Naar schatting ruim 100 m3 aan gas bespaard door de inzet dik 200 kWh elektriciteit
En dat levert dan 65 eurootjes aan financieel gewin op, dat kan dus niet echt uit.

Voor het milieu dan maar?
Een check op de europese brandstofmix voor elektriciteit levert volgend staatje:
• 20% gas
• 20% kolen en olie
• 33% zon, wind, water
• 22% nucleair
• 5% biomassa
Ik vind niet dat ik me daarmee kwalificeer voor de nobelprijs voor duurzaamheid :)

Ik ga overigens wel verder met mijn idee voor een warmtepomp op de vloerverwarming.
Niet voor de centen of voor het milieu maar voor het comfort en de risicospreiding.

En bij een volledige vervanging van de cv ketel door een warmtepomp zou het wel finaciele zoden aan de dijk zetten. Als tenminste de prijs voor elektriciteit niet sterk omhoog gaat tov gas.

[ Bericht 5% gewijzigd door quo_ op 30-04-2024 18:34:19 ]
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')