Dit topic past beter in WGR lijkt me.quote:Op vrijdag 19 april 2024 17:35 schreef Gobledygook het volgende:
Sinds mijn moeder ziek is geworden zijn ik en mijn zussen haar financiën aan het waarnemen. Nu lopen we tegen een bedrag van 39,95 dat sinds eind 2022 maandelijks wordt afgeschreven door Pay.nl met de omschrijving “puzzel abonnement”. Mijn moeder weet hier niks vanaf en geeft aan nooit toestemming te hebben gegeven en niks hebben te ondertekend. We hebben de laatste twee transacties kunnen terugboeken, maar de rest is inmiddels te lang geleden om dit nog te kunnen doen.
Zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort dingen en weten of we (juridische) stappen kunnen ondernemen om de rest van het geld terug te krijgen? Dit lijkt me oplichterij. Ik ga maandag ff bellen met die gasten van Pay.nl om verhaal te halen, maar vrees dat ik er niet veel wijzer van zal worden.
Pay.nl is niet de wederpartij.quote:Op vrijdag 19 april 2024 17:41 schreef Managarm het volgende:
Laat zij maar aantonen dat er een abonnement is afgesloten. Zo niet, alle betalingen storneren.
Ja, zeker. Zie mijn post aan TS:quote:Op vrijdag 19 april 2024 17:43 schreef Managarm het volgende:
[..]
Pay.nl zou toch moeten weten naar wie dat geld gaat?
Maar Pay.nl hoeft dus helemaal niet "aan te tonen dat er een abonnement is". Dat moet de daadwerkelijke wederpartij doen.quote:Op vrijdag 19 april 2024 17:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dit topic past beter in WGR lijkt me.
Pay.nl doet alleen het betalingsverkeer, het is niet de partij waar je moeder al dan niet een puzzel(boekjes)abbo heeft afgesloten. Je kan wel bij hen opvragen welke partij het betreft: https://www.pay.nl/betaald-via-pay
Betalingen ouder dan 56 dagen kunnen niet met een klik worden teruggeboekt. Zou ik de bank kunnen bellen als ik zeker ben dat er nooit een schriftelijke machtiging is afgegeven? Ik heb het vermoeden dat dit telefonisch tot stand is gekomen, maar ik weet niet of je telefonisch een machtiging kan geven en of dat rechtsgeldig is.quote:Op vrijdag 19 april 2024 17:41 schreef Managarm het volgende:
Laat zij maar aantonen dat er een abonnement is afgesloten. Zo niet, alle betalingen storneren.
Vandaar ook de link die ik je gafquote:Op vrijdag 19 april 2024 17:58 schreef Gobledygook het volgende:
Ik snap ook wel dat Pay.nl alleen een tussenpartner is, maar in de afschriften staat niet waar het heen gaat. Enkel “puzzel abonnement”. En ze ontvangt geen eens puzzelboekjes of wat dan ook.
Volgens Consumentenbond is een telefonisch afgegeven machtiging ongeldig. Mijn moeder zweert dat ze nooit ergens voor heeft getekend. Ik ga spoedig kijken wat ik kan doen om de rest van de betalingen terug te krijgen. Ik kan contact opnemen met die gasten van dat puzzel abonnement, maar verwacht niet dat ze iets voor me gaan doen.quote:Op vrijdag 19 april 2024 18:27 schreef DJKoster het volgende:
Verstandig om eerst te achterhalen of dit rechtsgeldig is voordat je x bedragen gaat storneren, anders kan er ook een incasso traject gaan lopen etc. en ben je verder van huis.
https://www.nporadio1.nl/(...)uur-puzzelabonnement
Dit vind ik op Google, misschien heb je er wat aan.
Naja waar eindigt onduidelijkheid en begint oplichting...quote:Op vrijdag 19 april 2024 20:39 schreef PiyeReloaded het volgende:
De ervaring leert dat het waarschijnlijker is dat zij onbewust een abonnement heeft afgesloten dan dat een willekeurige partij zomaar uit het niets geld begint af te schrijven. Zeker oudere mensen overkomt dit nog weleens, dat is niet gelijk oplichting.
Ik ook, daarom juist. Het is te weinig om heel veel aan te hebben, maar te veel om helemaal niet opgemerkt te worden. Als het echt zomaar is, kun je beter bij meer mensen lagere bedragen afschrijven.quote:Op vrijdag 19 april 2024 21:34 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
vind het wel een heel bedrag,voor een beetje gein 40euro pm
Vaak wat verder dan waar iemand met een persoonlijke connectie met de persoon die bepaalde kleine letters niet gelezen heeft ermee begint te strooien.quote:Op vrijdag 19 april 2024 21:38 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Naja waar eindigt onduidelijkheid en begint oplichting...
Het klopt dat een telefonische machtiging los ongeldig is, maar een telefonische machtiging in combinatie waar ze maar op 1 knop hoeft te drukken kan dan weer wel. En er zijn groepen die zo opereren, helaas.quote:Op vrijdag 19 april 2024 18:40 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Volgens Consumentenbond is een telefonisch afgegeven machtiging ongeldig. Mijn moeder zweert dat ze nooit ergens voor heeft getekend. Ik ga spoedig kijken wat ik kan doen om de rest van de betalingen terug te krijgen. Ik kan contact opnemen met die gasten van dat puzzel abonnement, maar verwacht niet dat ze iets voor me gaan doen.
Nou denk ik dat deze machtiging wel eens ongeldig kan zijn, omdat er dus niet is bevestigd per mail.quote:Het overkwam Harold van de Ketterij en zijn vrouw. Op een middag werd Harold's vrouw gebeld met een prachtige aanbieding. Ze kon online puzzelen en ook zou ze een puzzelboekje opgestuurd krijgen. Ze wilde er nog even over nadenken en dat kon volgens Puzzelgroep. Ze gaf haar mailadres en Puzzelgroep zou haar informatie mailen. Als ze niet zou reageren op de mail, zou er geen abonnement afgesloten worden. Toch kreeg de familie enkele weken later een rekening van een abonnement voor 39,95 euro per maand. Harold: "Omdat we niet binnen twee weken geannuleerd hadden."
Storneren. Dan kom je er vanzelf wel achter wie die puzzelboekjes zou moeten sturen.quote:Op vrijdag 19 april 2024 17:58 schreef Gobledygook het volgende:
Ik snap ook wel dat Pay.nl alleen een tussenpartner is, maar in de afschriften staat niet waar het heen gaat. Enkel “puzzel abonnement”. En ze ontvangt geen eens puzzelboekjes of wat dan ook.
Volgens mij is dit hem inderdaad.quote:Op vrijdag 19 april 2024 22:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het klopt dat een telefonische machtiging los ongeldig is, maar een telefonische machtiging in combinatie waar ze maar op 1 knop hoeft te drukken kan dan weer wel. En er zijn groepen die zo opereren, helaas.
Het klinkt alsof je moeder hier in is getrapt: https://www.nporadio1.nl/(...)uur-puzzelabonnement
Precies jouw bedrag, zelfde omschrijving:
[..]
Nou denk ik dat deze machtiging wel eens ongeldig kan zijn, omdat er dus niet is bevestigd per mail.
Ik denk dat het bij deze website hoort: https://www.puzzelgroep.com/
Zie abonnement: https://www.puzzelgroep.com/bestelling
En even een tip: als je echt de zaken van je moeder gaat waarnemen, laat je even machtigen bij de bank. Dat kan je echt heel erg veel gedoe schelen. Inloggen met haar eigen gegevens mag ze namelijk eigenlijk alleen zelf. Regel dit in één keer goed, veel moeite is het niet.
Die sturen ze sowieso niet op jou af. En ze hoeven jou niets te laten zien.quote:Op zaterdag 20 april 2024 02:14 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Volgens mij is dit hem inderdaad.
Ik heb teruggeboekt wat ik kon terugboeken ja. Ben niet bang voor een incassobureau. Heb de mail nagelopen, kan nergens ook maar enige correspondentie vinden van deze toko. Als ze een incassobureau op me af sturen mogen ze me eerst zwart op wit laten zien wanneer er een machtiging is afgegeven.
De bank zal jou niets vertellen op basis van 'waarneming'. Zie #20 van @Hanca.quote:Ik ga maandag de bank bellen om een Melding Onterechte Incasso procedure op te starten. Als het goed is gaat de bank dan kijken of de machtiging terecht is, en zo niet zouden we alle afgeschreven bedragen van de afgelopen 13 maanden terug moeten kunnen krijgen.
Ja ok, fair pointquote:Op vrijdag 19 april 2024 21:50 schreef PiyeReloaded het volgende:
Vaak wat verder dan waar iemand met een persoonlijke connectie met de persoon die bepaalde kleine letters niet gelezen heeft ermee begint te strooien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |