Mijn ervaring met de SP (20 jaar terug vooral in rotterdam, specifiek het Oude Noorden en andere volkswijken, ik was toen zelf geen lid ervan maar had wel contacten in een aantal wijkorganisaties en was zelf actief voor een andere politieke partij die deels in hetzelfde water vistte) was dat ze enorm sterk waren in hun veldwerk... veel contact met hun doelgroep en mensen die aan de basis van de partij werkten..
Natuurlijk is het makkelijk om het 'succes' vooral aan Jan Marijnisen en zijn Charisma te wijten, maar in die tijd haalden de SP initieel 5 zetels in 1998 en 9 in 2002/2003 (Jan Marijnissen was vanaf 1988 voorzitter en pas vanaf 1994 kwam hij in de 2e kamer toen ze 2 zetels haalden)...
Tevens waren ze enorm sterk bij lokale verkiezingen, wonnen ook daar bijna vortdurend, juist in de volkswijken
Mijn idee is vooral dat de partij ook juist zer sterk werd door dat basiswerk in de volkswijken waar ze ook een sterke doelgroep wonnen toen... Jan Marijnissen was hooguit een kers op de taart die volgens mij ook altijd goed doorhad dat hij die netwerk-basis in de volkswijken moest behouden en koesteren (alhoewel het op een enigszins maostische wijze ging, deels met een 'peitsche' van bovenaf, die na 2002 ook tot een aantal strubbelingen ging leiden onder steeds meer lokale vertegenwoordigers in lokaal vertegenwoordigende overheden die mer macht binnen de partij wilden, ten kostte van de wijk-organisaties )
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25