abonnement Unibet Coolblue
pi_213242814
Voor het eerst hebben mensen kweekvlees kunnen proeven in Nederland. Op het Leidse hoofdkantoor van Meatable werd woensdag een worst van varkensvlees uit het laboratorium opgediend. "Het smaakt naar een mooi ambachtelijk worstje van de slager", oordeelt topkok Ron Blaauw.



Ruim vijf jaar na de oprichting van Meatable kan het kweekvlees van de start-up nu eindelijk door de buitenwereld worden geproefd. Onder toeziend oog van tal van camera's zit een panel van drie uitverkorenen enigszins ongemakkelijk te proeven.

Na een hap van een volledig plantaardige worst, volgt de variant met 30 procent kweekvlees. "Dat is wel duidelijk", roept prins Constantijn meteen. "Een klein worstje, but a giant leap for mankind."

"Je zit bijna te wachten op het stukje bot dat er nog in zit", zegt Blaauw. Meer dan een paar happen krijgen de panelleden overigens niet voorgeschoteld: van massaproductie van het kweekvlees is nog geen sprake.

De Meatable-worst is gemaakt met 'echt' varkensvet, maar dan uit het lab. Het bedrijf gebruikt stamcellen van echte varkens en kan die vervolgens zo opkweken en vermenigvuldigen dat ze vet- of spiercellen worden. Voor de eerste producten wordt alleen met de vetcellen gewerkt.

Voorlopig gaat dat nog in kleine hoeveelheden, maar het is niet meer zo dat een hapje kweekvlees vele duizenden euro's kost. De worst die dinsdag werd opgediend heeft een kostprijs van minder dan honderd euro, zegt medeoprichter Daan Luining. "Om naar de 5 euro per kilo te komen, dat is nog wel een hele ontwikkeling."

Het is wel een stap die Meatable uiteindelijk hoopt te maken, zegt directeur Krijn de Nood. "Het wordt steeds duidelijker dat vlees een grote rol heeft in klimaatverandering, en er is veel water en voedsel voor nodig. En dan heb ik het nog niet eens over het dierenleed."

Op termijn hoopt hij dat de hele wereld 'diervriendelijk' vlees uit het lab eet, en dat er geen dier meer geslacht hoeft te worden. "Waarschijnlijk maak ik dat niet meer mee", zegt hij wel. Ook omdat de honger naar vlees alleen maar blijft toenemen. "Ik hoop dat wij een stukje van de wereldwijde groei voor onze rekening kunnen nemen."

https://www.nu.nl/klimaat(...)el-ambachtelijk.html

Voor de liefhebbers mooi dat het heel ambachtelijk smaakt, en het is nog diervriendelijk ook.

Overigens haalde Mosa Meat haalt ¤40 miljoen binnen voor opschaling kweekvlees, Meatable 35 miljoen.

Het laat nog even op zich wachten, maar men is enthousiast.
pi_213242848
Frankenfood c_/
  Forum Admin woensdag 17 april 2024 @ 21:44:16 #3
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213242929
Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_213242967
Mooi.
Conscience do cost.
pi_213242982
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 21:44 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen.
Ik ook.
Dit gaat heel veel lijden voorkomen.
Definitely not CIA
  woensdag 17 april 2024 @ 21:55:14 #6
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_213243075
Kunnen we varkens eindelijk gewoon als huisdieren of recreatiedieren gebruiken, zoals het hoort.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 17 april 2024 @ 21:58:12 #7
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_213243117
Goed nieuws.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_213243202
Diamanten zijn allang kunstmatig te maken, van een betere kwaliteit en tegen een lagere prijs. Maar toch willen veel mensen liever de diamanten die met slavenarbeid en een hoop ellende zijn gewonnen uit een diamantenmijn.

Zou dat straks voor varkens anders zijn?
pi_213243266
quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:05 schreef Lichtloper het volgende:
Diamanten zijn allang kunstmatig te maken, van een betere kwaliteit en tegen een lagere prijs. Maar toch willen veel mensen liever de diamanten die met slavenarbeid en een hoop ellende zijn gewonnen uit een diamantenmijn.

Zou dat straks voor varkens anders zijn?
Ik weet vrij zeker dat er geen varkens in diamantmijnen gevonden worden.
pi_213243285
quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:05 schreef Lichtloper het volgende:
Diamanten zijn allang kunstmatig te maken, van een betere kwaliteit en tegen een lagere prijs. Maar toch willen veel mensen liever de diamanten die met slavenarbeid en een hoop ellende zijn gewonnen uit een diamantenmijn.

Zou dat straks voor varkens anders zijn?
Waarschijnlijk niet.

Of de varkens moeten verdwijnen.
Kweekvlees is ook vrij van hormoon residu, cortisol, ecoli etc.
  woensdag 17 april 2024 @ 22:21:25 #11
319979 Fok-it
All is well
pi_213243394
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 21:44 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen.
Precies

Al zullen er vast nog een hoop 'figuren' zijn die koste wat het kost dierlijk vlees willen blijven eten, hoe toegankelijk en identiek het ook wordt.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_213243479

Niks is het beste als het echt
  woensdag 17 april 2024 @ 22:27:22 #13
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_213243495
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:26 schreef suijkerbuijk het volgende:

Niks is het beste als het echt
Qua smaak kan je het nog niet weten, maar qua dierenleed wint kweekvlees het sowieso van 'echt'
  woensdag 17 april 2024 @ 22:30:19 #15
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_213243522
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:26 schreef suijkerbuijk het volgende:

Niks is het beste als het echt
Sommige mensen genieten nou eenmaal echt van andere levende wezens doden.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_213243562
Gunstige ontwikkeling, maar toch zit ik me af te vragen wat er nu met koeien gebeurt als ze geen melk meer geven.
Mogen ze dan genieten van een welverdiende oude dag of worden ze alsnog afgevoerd naar een slachthuis?
En hoe zit het met stierkalfjes?
pi_213243585
Als vleesliefhebber vind ik dit mooi nieuws.
Incelfrikandel
pi_213243805
Ik voorzie een toekomst waarin mannen hun eigen xxl-worst laten kweken en aannaaien, ter vervanging van hun eigen cocktailworstje
pi_213243834
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:30 schreef Perrin het volgende:

Sommige mensen genieten nou eenmaal echt van andere levende wezens doden.
Voor sommigen is het zelfs een soort fetish.
pi_213243853
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:26 schreef suijkerbuijk het volgende:

Niks is het beste als het echt
Waarom moeten er altijd sukkels zijn die dit soort opmerkingen maken bij onderwerpen als deze?
pi_213243870
Meer dan 10 jaar geleden weigerde onze regering nog een vergunning zodat de veelbelovende Nederlandse technology in de kiem werd gesmoord, en nu is het ineens een oplossing voor een niet bestaand probleem?

Ik ben niet tegen het concept maar ik word hier achterdochtig van. De hoertjes van Nu.nl plaatst het onder het kopje klimaat, terwijl we natuurlijk niet moeten gaan doen alsof boeren het klimaatprobleem vormen. Dat is valse propaganda.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_213243874
Ik probeer wel eens het alternatief als er vleesvervangers in de aanbieding zijn. Vegetarisch gehakt komt al aardig in de buurt :Y Maar de smaak is niet het grootste probleem. Het is meer de structuur. Als je je tanden in een kippenbout zet, scheur je het vlees er als het ware in reepjes van af. Terwijl vegetarische kip nogal 'rubberachtig' van structuur is. We hebben nog een weg te gaan.
pi_213243902
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 23:01 schreef Weltschmerz het volgende:
, terwijl we natuurlijk niet moeten gaan doen alsof boeren het klimaatprobleem vormen.
Dat zijn ze wel.

Verdere onzin spuien discussie voeren daarover mag je verder fijn ergens anders doen.
  woensdag 17 april 2024 @ 23:09:56 #24
319979 Fok-it
All is well
pi_213243942
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 23:02 schreef Beaurealis het volgende:
Ik probeer wel eens het alternatief als er vleesvervangers in de aanbieding zijn. Vegetarisch gehakt komt al aardig in de buurt :Y Maar de smaak is niet het grootste probleem. Het is meer de structuur. Als je je tanden in een kippenbout zet, scheur je het vlees er als het ware in reepjes van af. Terwijl vegetarische kip nogal 'rubberachtig' van structuur is. We hebben nog een weg te gaan.
Begrijp niet helemaal waarom je de vergelijking maakt met de huidige vleesvervangers en kweekvlees. Dat is niet te vergelijken
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_213243955
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 23:09 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Begrijp niet helemaal waarom je de vergelijking maakt met de huidige vleesvervangers en kweekvlees. Dat is niet te vergelijken
Ik bedoel meer dat als er een volwaardig alternatief is voor eten waar geen dier voor moet sterven, ik daar zeker open voor sta. En die alternatieven komen er dus steeds meer.
  woensdag 17 april 2024 @ 23:12:39 #26
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_213243959
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:34 schreef Hiddendoe het volgende:
Gunstige ontwikkeling, maar toch zit ik me af te vragen wat er nu met koeien gebeurt als ze geen melk meer geven.
Mogen ze dan genieten van een welverdiende oude dag of worden ze alsnog afgevoerd naar een slachthuis?
En hoe zit het met stierkalfjes?
Ja een kalfskroket mag blijven bestaan.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  woensdag 17 april 2024 @ 23:13:38 #27
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_213243963
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 23:01 schreef Weltschmerz het volgende:
De hoertjes van Nu.nl
Vertel!
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  Moderator woensdag 17 april 2024 @ 23:15:48 #28
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_213243975
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:34 schreef Hiddendoe het volgende:
Gunstige ontwikkeling, maar toch zit ik me af te vragen wat er nu met koeien gebeurt als ze geen melk meer geven.
Mogen ze dan genieten van een welverdiende oude dag of worden ze alsnog afgevoerd naar een slachthuis?
En hoe zit het met stierkalfjes?
Vleeskoeien worden nu in de vee-industrie gemiddeld geslacht op 18 maanden leeftijd. Zou al veel schelen als die niet meer zo massaal naar de slachthuizen gaan.
Bij kippen is dat nog erger:
quote:
Samengevat hebben de verschillende soorten kippen de volgende leeftijd op moment van het slachten: gangbare vleeskip: 35-42 dagen (geen keurmerk) scharrelkip & vrije uitloop: 56-63 dagen (1 ster & 2 sterren) biologische kip: 70-81 dagen (3 sterren of Bio/EKO/Demeter keurmerk)

Op jaarbasis worden meer dan zeshonderd miljoen vleeskuikens geslacht in Nederlandse slachthuizen.
pi_213244196
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 23:04 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Dat zijn ze wel.

Verdere onzin spuien discussie voeren daarover mag je verder fijn ergens anders doen.
Om het wat meer te laten lijken moeten ze het platbranden van oerwoud bij de uitstoot van onze boeren optellen, en trekken ze er de CO2 opname van landbouwgrond niet vanaf.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_213244313
quote:
14s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:35 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Als vleesliefhebber vind ik dit mooi nieuws.
  woensdag 17 april 2024 @ 23:57:26 #31
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213244351
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 23:01 schreef Weltschmerz het volgende:
Meer dan 10 jaar geleden weigerde onze regering nog een vergunning zodat de veelbelovende Nederlandse technology in de kiem werd gesmoord, en nu is het ineens een oplossing voor een niet bestaand probleem?

Ik ben niet tegen het concept maar ik word hier achterdochtig van. De hoertjes van Nu.nl plaatst het onder het kopje klimaat, terwijl we natuurlijk niet moeten gaan doen alsof boeren het klimaatprobleem vormen. Dat is valse propaganda.
Nu.nl en klimaat :')
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 17 april 2024 @ 23:59:23 #32
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213244358
Verder wel een ok idee. Werk het maar uit.

Als ik straks een sparerib, shortrib of klapstuk kan roken waarvoor geen dier is geslacht wil ik het best proberen.
Is het een slap aftreksel van, dan ga ik terug naar dood dier.

Ben wel benieuwd
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_213244384
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:34 schreef Hiddendoe het volgende:
Gunstige ontwikkeling, maar toch zit ik me af te vragen wat er nu met koeien gebeurt als ze geen melk meer geven.
Mogen ze dan genieten van een welverdiende oude dag of worden ze alsnog afgevoerd naar een slachthuis?
En hoe zit het met stierkalfjes?
Koeien worden na 5 of 6 jaar geslacht als de "productie capaciteit" afneemt. In het wild kunnen ze 20-25 worden.

De zuivel industrie = vlees industrie.
pi_213244389
Smaakt naar kip!
pi_213244500
De eiwitten zijn heel gemakkelijk na te maken. Dus voor dingen die gemaakt worden van separatorvlees, zoals knakworstjes, is het redelijk goed te doen.

Het wordt een heel ander verhaal als het moet lijken op een biefstuk. Je hebt dan spiervezels, vet, bloedvaten, bloed en bindweefsel. Allemaal dingen die zijn opgebouwd uit heel andere bouwblokjes. En je moet al die dingen samen dan in de vorm van die biefstuk kunnen groeien. Zwarte magie.
pi_213244530
Ik hoop zo dat deze ontwikkeling zich voortzet. Vlees en zuivel uit het lab zou zo'n enorme bijdrage kunnen leveren aan een mooiere toekomst.
pi_213244638
Zullen ze blij mee zijn in de traditionele vleesindustrie dat laboratoria hun werk overnemen. Ik ben er in ieder geval wel blij mee.
  donderdag 18 april 2024 @ 03:11:22 #38
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_213244660
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 02:55 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Zullen ze blij mee zijn in de traditionele vleesindustrie dat laboratoria hun werk overnemen. Ik ben er in ieder geval wel blij mee.
Daarom zijn er nu al een aantal staten in de VS waar ze kweekvlees hebben verboden (terwijl het nog niet eens beschikbaar is). Uiteraard zijn dit van die grote rancher staten.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_213244685
quote:
2s.gif Op donderdag 18 april 2024 03:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Daarom zijn er nu al een aantal staten in de VS waar ze kweekvlees hebben verboden (terwijl het nog niet eens beschikbaar is). Uiteraard zijn dit van die grote rancher staten.
Die ranches daar zijn echt immens groot zag ik bij een aflevering van Tegenlicht vanavond en ook de vleesconsumptie in de VS van het viervoudige vergeleken met het wereldgemiddelde stond ik wel even van te kijken
pi_213244890
quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:05 schreef Lichtloper het volgende:
Diamanten zijn allang kunstmatig te maken, van een betere kwaliteit en tegen een lagere prijs. Maar toch willen veel mensen liever de diamanten die met slavenarbeid en een hoop ellende zijn gewonnen uit een diamantenmijn.

Zou dat straks voor varkens anders zijn?
Veel mensen = verkopers.
BBB is natuurlijk tegen. ;)
pi_213244922
Goed idee, nu nog "ff" ontwikkelen.


Ik wil best zonder vlees ( ook al vind ik het kapot lekker) maar heb wel mijn eiwitten nodig.


Nu zijn die vega-vervangers dus bewerkte zooi. Ben benieuwd hoe dat met kweekvlees zal zijn.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_213245113
oh nee, de klimaatverandering! :')
pi_213245273
Het is zeer de vraag of kweekvlees ooit op het benodigde niveau gaat komen voor een betaalbare prijs.

Eerst zien, dan geloven…
  donderdag 18 april 2024 @ 08:54:03 #44
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_213245468
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 21:44 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen.
En de getriggerde wappies zijn de kers op de taart.

[ Bericht 0% gewijzigd door nietzman op 18-04-2024 10:15:19 ]
Ik ga naar huis.
pi_213245802
Top :Y
pi_213245816
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 08:16 schreef VEM2012 het volgende:
Het is zeer de vraag of kweekvlees ooit op het benodigde niveau gaat komen voor een betaalbare prijs.

Eerst zien, dan geloven…
Die prijs ben ik niet zo bang voor, die gaat lager worden dan echt vlees. Ik ben eerder bang voor een eenheidsworst (p.i.) waarvan dan verschillende vormen van geperst gaan worden, evt. met smaaknuances. Het zal allemaal best wel eetbaar worden maar ik heb bij voorbaat grote twijfels over de kwaliteit en smaak op lange termijn. Dan moet er namelijk verdient worden en dat is eenvoudiger met kleine truukjes uithalen dan met kwaliteit leveren.

Het gaat er niet om wat mogelijk is maar hoe zo veel mogelijk door je strot geduwd kan worden. Hopelijk heb ik het helemaal mis.
pi_213246201
Ik heb de alternatieve knakworst al geproefd.
Waar dus eiwitten van en kip ei werden gebruikt.

Unox Vegetarische knaks
Deze vegetarische knakworst wordt gemaakt met eiwitten van kippeneieren

Het was niet te vreten dat zelfs de hond het niet eens wilde hebben.

Ik heb veel vega producten gebruikt die als vlees vervanger worden ingezet .

Op tofu na aangezien deze op een bepaalde manier zelf moet klaar maken.
Waar ik deze juist gebruikt voor hotpot ramen.

Ook de kaas vega snack zijn lekker van een bepaalde merk .
Maar goed dat vind ik geen vlees vervanger omdat dat een meer een kaassouffle is.
Die je in de pan gooi in plaats van in frietolie.

Dus ik heb liever een echt stukje vlees op mijn bord 2xper week dan vega.
En dit kweek vlees zal vast goed mij de MacDonald aangezien hun al door gemalen vlees gebruiken .

Wil ik toch liever een mals stuk vlees gegroeid uit spiervlees.
Wat door de tijd van lopen en rennen en enzz vol zit met eiwitten en proteïnen.
Dan bakje wat gegroeid is met wat ?
Wat was de voedings stoffen nodig om dit vlees te laten groeien ?
pi_213246712
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 10:16 schreef suijkerbuijk het volgende:
Ik heb de alternatieve knakworst al geproefd.
Waar dus eiwitten van en kip ei werden gebruikt.

Unox Vegetarische knaks
Deze vegetarische knakworst wordt gemaakt met eiwitten van kippeneieren

Het was niet te vreten dat zelfs de hond het niet eens wilde hebben.

Ik heb veel vega producten gebruikt die als vlees vervanger worden ingezet .

Op tofu na aangezien deze op een bepaalde manier zelf moet klaar maken.
Waar ik deze juist gebruikt voor hotpot ramen.

Ook de kaas vega snack zijn lekker van een bepaalde merk .
Maar goed dat vind ik geen vlees vervanger omdat dat een meer een kaassouffle is.
Die je in de pan gooi in plaats van in frietolie.

Dus ik heb liever een echt stukje vlees op mijn bord 2xper week dan vega.
En dit kweek vlees zal vast goed mij de MacDonald aangezien hun al door gemalen vlees gebruiken .

Wil ik toch liever een mals stuk vlees gegroeid uit spiervlees.
Wat door de tijd van lopen en rennen en enzz vol zit met eiwitten en proteïnen.
Dan bakje wat gegroeid is met wat ?
Wat was de voedings stoffen nodig om dit vlees te laten groeien ?
Die knakworsten hebben echt helemaal niks te maken met kweekvlees :')
Sicker than your average.
  donderdag 18 april 2024 @ 11:18:11 #49
319979 Fok-it
All is well
pi_213246760
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 10:16 schreef suijkerbuijk het volgende:
Ik heb de alternatieve knakworst al geproefd.
Waar dus eiwitten van en kip ei werden gebruikt.

Unox Vegetarische knaks
Deze vegetarische knakworst wordt gemaakt met eiwitten van kippeneieren

Het was niet te vreten dat zelfs de hond het niet eens wilde hebben.

Ik heb veel vega producten gebruikt die als vlees vervanger worden ingezet .

Op tofu na aangezien deze op een bepaalde manier zelf moet klaar maken.
Waar ik deze juist gebruikt voor hotpot ramen.

Ook de kaas vega snack zijn lekker van een bepaalde merk .
Maar goed dat vind ik geen vlees vervanger omdat dat een meer een kaassouffle is.
Die je in de pan gooi in plaats van in frietolie.

Dus ik heb liever een echt stukje vlees op mijn bord 2xper week dan vega.
En dit kweek vlees zal vast goed mij de MacDonald aangezien hun al door gemalen vlees gebruiken .

Wil ik toch liever een mals stuk vlees gegroeid uit spiervlees.
Wat door de tijd van lopen en rennen en enzz vol zit met eiwitten en proteïnen.
Dan bakje wat gegroeid is met wat ?
Wat was de voedings stoffen nodig om dit vlees te laten groeien ?
Goed verhaal weer drankorgelbuijk
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_213247210
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 10:16 schreef suijkerbuijk het volgende:
Wil ik toch liever een mals stuk vlees gegroeid uit spiervlees.
Als je de moeite had genomen de OP te lezen dan had je gezien dat dat juist mogelijk is met kweekvlees, omdat ze stamcellen gebruiken.

Zeer goede ontwikkeling dit, nu verder gaan en hopelijk is het op niet al te lange termijn voor dezelfde prijs of minder voor elke portemonnee te koop in de supermarkt en dergelijke.

Ik hou van vlees en vleeswaren, maar eet het niet elke dag, en sommige vleesvervangers zijn niet slecht, maar echt vlees volledig laten staan kan en wil ik niet.

Dus dit is een grote stap _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')