abonnement Unibet Coolblue
pi_213224654
De huidige generaties hebben Messi en Ronaldo en veel losse sterspelers die dat niveau blijkbaar niet halen / haalden. Het gat was soms vrij groot.

In de jaren '90 hadden we afzwaaiende supersterren uit de jaren '80, was het een hardere sport en had ieder team bijna wel een superster of een paar supersterren rondlopen. Het niveau van de sport in z'n geheel leek hoger. Er werd meer gerend en harder gebeukt. Bepaalde spelers en / of ploegen leken op steroids te staan.

Maradona '94 en Juventus '96
Maradona speelde als een tank in 1994, maar had gesnoven op datzelfde WK. Een team als Juventus gebruikte EPO tegen Ajax . https://www.ad.nl/nederla(...)96-met-epo~af16ed2e/

Deze twee staan me zo nog bij, maar er zullen ongetwijfeld meer berichten zijn geweest over teams en individuen.

Nu zat ik zo te denken dat het best kan zijn dat doping gewoon structureel voorkwam en we daardoor eigenlijk naar een vertekende werkelijkheid hebben zitten kijken als sport in z'n geheel.

Armstrong en de Tour
In de Tour de France is de geest uit de fles gekomen en leek bijna iedereen na Armstrong te bekennen weleens iets gebruikt te hebben. Daardoor is de pre-Armstrong tijd een beetje verdrongen.

In het voetbal lijkt de media-aandacht met name wat meer te liggen in de tunnelvisie rond een gebeurtenis en is een algemeen schandaal uitgebleven.

De hamvraag: was het gebruik mogelijk zo groot dat we eigenlijk naar een "illusie" keken van gouden generaties aan sporters die beter 'leken' dan de huidige?

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 16-04-2024 08:51:47 ]
pi_213225012
quote:
5s.gif Op dinsdag 16 april 2024 08:40 schreef Beathoven het volgende:
Het niveau van de sport in z'n geheel leek hoger. Er werd meer gerend en harder gebeukt. Bepaalde spelers en / of ploegen leken op steroids te staan.
Is dat zo? Luie nummer 10ers zijn niet voor niets uitgestorven.
Lopen en drukzetten is veel belangrijker tegenwoordig.
  dinsdag 16 april 2024 @ 10:25:55 #3
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213225462
Ik denk dat het naïef is om te denken dat er tegenwoordig geen doping wordt gebruikt. Zeker in voetbal zijn de aantal controles schrikbarend laag.

In het wielrennen zie je dat de renners nieuwe klimrecords neerzetten met bizarre wattages. De gemiddeldes zijn sneller dan ooit. Ze beginnen er vroeger dan normaal eraan. Waar de finales vroeger op 30km begonnen vliegen ze er nu al in op 100km voor de finish.

Het is een spektakel maar of dat allemaal zuiver gaat...
pi_213225492
Ik blijf erbij dat voetbal leuker was toen er nog maar een Max aantal buitenlanders opgesteld mocht worden. Dat hele Bosman arrest heeft voetbal verpest.
pi_213225513
quote:
5s.gif Op dinsdag 16 april 2024 08:40 schreef Beathoven het volgende:
In de jaren '90 hadden we afzwaaiende supersterren uit de jaren '80, was het een hardere sport en had ieder team bijna wel een superster of een paar supersterren rondlopen. Het niveau van de sport in z'n geheel leek hoger. Er werd meer gerend en harder gebeukt. Bepaalde spelers en / of ploegen leken op steroids te staan.
  dinsdag 16 april 2024 @ 10:37:32 #6
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_213225555
quote:
5s.gif Op dinsdag 16 april 2024 08:40 schreef Beathoven het volgende:
Er werd meer gerend en harder gebeukt.
Kan je dit onderbouwen met data? Meen juist dat er nu veel grotere afstanden worden afgelegd, ook sprintend.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_213226194
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 10:37 schreef Caland het volgende:

[..]
Kan je dit onderbouwen met data? Meen juist dat er nu veel grotere afstanden worden afgelegd, ook sprintend.
Dat zou best kunnen, misschien moet dat deel er even uit als 't onderwerp voorbij gaat. Weet alleen nog dat Juventus zich in die wedstrijd nog tot diep in de verlenging tot het gaatje ging en het team nauwelijks vermoeid was terwijl Ajax op het tandvlees liep.
  dinsdag 16 april 2024 @ 11:54:13 #8
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_213226197
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 11:53 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dat zou best kunnen, misschien moet dat deel er even uit als 't onderwerp voorbij gaat. Weet alleen nog dat Juventus zich in die wedstrijd nog tot diep in de verlenging tot het gaatje ging en het team nauwelijks vermoeid was terwijl Ajax op het tandvlees liep.
Prima anekdotisch en niet te onderbouwen bewijs lijkt me.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_213226874
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 april 2024 11:54 schreef Caland het volgende:

[..]
Prima anekdotisch en niet te onderbouwen bewijs lijkt me.
deze bijzaak is ook niet echt waar het topic over gaat.
pi_213243223
Ik ben redelijk zeker als je het Ajax van 1996 zou klonen en in 2024 zou laten meedoen dat ze ergens nu in de degradatiezone zouden eindigen

Puur om: tactiek, tactisch en technisch is het voetbal veel sterker geworden. Maar ook voeding enzo.
pi_213243903
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 april 2024 10:29 schreef Document1 het volgende:
Ik blijf erbij dat voetbal leuker was toen er nog maar een Max aantal buitenlanders opgesteld mocht worden. Dat hele Bosman arrest heeft voetbal verpest.
Bosman is slechts een gevolg van Europese verdragen hè...
pi_213243967
quote:
5s.gif Op dinsdag 16 april 2024 08:40 schreef Beathoven het volgende:
was het gebruik mogelijk zo groot dat we eigenlijk naar een "illusie" keken van gouden generaties aan sporters die beter 'leken' dan de huidige?
Nee. Alles van vroeger lijkt beter als je het vergelijkt met tegenwoordig. Hunkeren naar het verleden 'toen alles nog goed was' doen we allemaal.

Maar wees gerust, een Brian Brobbey is absoluut gezien wel beter dan een Pele. Relatief gezien {in zijn tijdperk) alleen niet.
pi_213244064
quote:
5s.gif Op dinsdag 16 april 2024 08:40 schreef Beathoven het volgende:
De huidige generaties hebben Messi en Ronaldo en veel losse sterspelers die dat niveau blijkbaar niet halen / haalden. Het gat was soms vrij groot.

In de jaren '90 hadden we afzwaaiende supersterren uit de jaren '80, was het een hardere sport en had ieder team bijna wel een superster of een paar supersterren rondlopen. Het niveau van de sport in z'n geheel leek hoger. Er werd meer gerend en harder gebeukt. Bepaalde spelers en / of ploegen leken op steroids te staan.

Maradona '94 en Juventus '96
Maradona speelde als een tank in 1994, maar had gesnoven op datzelfde WK. Een team als Juventus gebruikte EPO tegen Ajax . https://www.ad.nl/nederla(...)96-met-epo~af16ed2e/

Deze twee staan me zo nog bij, maar er zullen ongetwijfeld meer berichten zijn geweest over teams en individuen.

Nu zat ik zo te denken dat het best kan zijn dat doping gewoon structureel voorkwam en we daardoor eigenlijk naar een vertekende werkelijkheid hebben zitten kijken als sport in z'n geheel.

Armstrong en de Tour
In de Tour de France is de geest uit de fles gekomen en leek bijna iedereen na Armstrong te bekennen weleens iets gebruikt te hebben. Daardoor is de pre-Armstrong tijd een beetje verdrongen.

In het voetbal lijkt de media-aandacht met name wat meer te liggen in de tunnelvisie rond een gebeurtenis en is een algemeen schandaal uitgebleven.

De hamvraag: was het gebruik mogelijk zo groot dat we eigenlijk naar een "illusie" keken van gouden generaties aan sporters die beter 'leken' dan de huidige?
Vergeet niet dat Ronaldo Luís Nazário de Lima op het WK 1998 ook stijf stond van van alles en nog wat om maar te kunnen/moeten presteren wat tevergeefs was.
pi_213244322
quote:
5s.gif Op dinsdag 16 april 2024 08:40 schreef Beathoven het volgende:
De huidige generaties hebben Messi en Ronaldo en veel losse sterspelers die dat niveau blijkbaar niet halen / haalden. Het gat was soms vrij groot.

In de jaren '90 hadden we afzwaaiende supersterren uit de jaren '80, was het een hardere sport en had ieder team bijna wel een superster of een paar supersterren rondlopen. Het niveau van de sport in z'n geheel leek hoger. Er werd meer gerend en harder gebeukt. Bepaalde spelers en / of ploegen leken op steroids te staan.

Maradona '94 en Juventus '96
Maradona speelde als een tank in 1994, maar had gesnoven op datzelfde WK. Een team als Juventus gebruikte EPO tegen Ajax . https://www.ad.nl/nederla(...)96-met-epo~af16ed2e/

Deze twee staan me zo nog bij, maar er zullen ongetwijfeld meer berichten zijn geweest over teams en individuen.

Nu zat ik zo te denken dat het best kan zijn dat doping gewoon structureel voorkwam en we daardoor eigenlijk naar een vertekende werkelijkheid hebben zitten kijken als sport in z'n geheel.

Armstrong en de Tour
In de Tour de France is de geest uit de fles gekomen en leek bijna iedereen na Armstrong te bekennen weleens iets gebruikt te hebben. Daardoor is de pre-Armstrong tijd een beetje verdrongen.

In het voetbal lijkt de media-aandacht met name wat meer te liggen in de tunnelvisie rond een gebeurtenis en is een algemeen schandaal uitgebleven.

De hamvraag: was het gebruik mogelijk zo groot dat we eigenlijk naar een "illusie" keken van gouden generaties aan sporters die beter 'leken' dan de huidige?
Dan is het nu toch ook een illusie
pi_213244371
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 23:04 schreef Halcon het volgende:

[..]
Bosman is slechts een gevolg van Europese verdragen hè...
Pre-Bosman sloeg dan ook nergens op, je had geen contract maar was niet vrij om te gaan :?
pi_213244386
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 00:01 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Pre-Bosman sloeg dan ook nergens op, je had geen contract maar was niet vrij om te gaan :?
Dat was inderdaad wel onzinnig.
pi_213244437
Dat was ook onzinnig maar de shitshow die het nu is misschien nog wel onzinniger.
  donderdag 18 april 2024 @ 00:22:23 #18
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213244438
Berbatov liep 3 meter per wedstrijd, Zidane pafte tijdens de rust een half pakje peuken weg, Tony Adams stond halfbezopen ballen de tribune in te roeien... Het voetbal is nu veel beter dan vroeger, de foutmarges zijn kleiner, bijna iedereen heeft een fatsoenlijke basistechniek maar bovenal ligt het tempo veel en veel hoger en er wordt fysiek veel meer gevraagd.
We have always been at war with Eastasia.
  donderdag 18 april 2024 @ 00:48:58 #19
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_213244477
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:07 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik ben redelijk zeker als je het Ajax van 1996 zou klonen en in 2024 zou laten meedoen dat ze ergens nu in de degradatiezone zouden eindigen

Puur om: tactiek, tactisch en technisch is het voetbal veel sterker geworden. Maar ook voeding enzo.
Als het voetbal technisch beter is geworden komt iemand als Haaland nooit in aanmerking voor een gouden bal uit pure armoede samen met Messi die niet meer in Europa speelt.
RED ONS HENNIEGOD
  Trouwste user 2022 donderdag 18 april 2024 @ 12:23:50 #20
7889 tong80
Spleenheup
pi_213247311
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 april 2024 10:29 schreef Document1 het volgende:
Ik blijf erbij dat voetbal leuker was toen er nog maar een Max aantal buitenlanders opgesteld mocht worden. Dat hele Bosman arrest heeft voetbal verpest.
Heeft er geen flikker mee te maken. Real Madrid werd de grootste club ter wereld doordat ze Di Stefano, Puskas en Koppa contracteerden. Barcelona won hun eerste EC-1 door Laudrup, Stoichkow en Koeman. Liverpool door de gekochte Keegan en Dahlish. AC Milan door Rijkaard, Gullit en van Basten. Nu zijn de rijke clubs nog steeds spekkoper en zijn de "kleinere" clubs zoals Ajax afhankelijke van een goede generatie eigen jeugd. Met een beetje minder pech had Ajax de CL gewonnen in 2019. Uit m'n hoofd ken ik maar 3 Europese clubs die door eigen spelers groot zijn geworden en "groot" zijn gebleven en één Zuid-Amerikaanse. Benfica door Eusebio en Culuna, Ajax door Cruijff, Swart en Keizer. Bayern door Beckenbauer Müller en Maier. Zelfs Manchester kocht George Best en Dennis Law. Ik wilde Santos van Pelé noemen, maar die zijn vorig jaar voor het eerst ooit gedegradeerd.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 18 april 2024 @ 12:27:04 #21
7889 tong80
Spleenheup
pi_213247349
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 10:37 schreef Caland het volgende:

[..]
Kan je dit onderbouwen met data? Meen juist dat er nu veel grotere afstanden worden afgelegd, ook sprintend.
Er wordt juist veel te veel gerend. Dat is het grappige. Ze moeten werken voor hun geld zeggen ze momenteel. Ook bij Ajax. Juist niet. Luie spelers met techniek en inzicht worden gevraagd.

Verder was de doping achteraf bij Juventus bewezen. Kostte Ajax drie CL's. Hun arts was de wielrendopingsdokter die daar wel werd gestraft.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 18 april 2024 @ 12:31:00 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_213247416
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:07 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik ben redelijk zeker als je het Ajax van 1996 zou klonen en in 2024 zou laten meedoen dat ze ergens nu in de degradatiezone zouden eindigen

Puur om: tactiek, tactisch en technisch is het voetbal veel sterker geworden. Maar ook voeding enzo.
Fanny Blankers-Koen zou nu niet tot wereldsportster van de eeuw worden gekozen. Jesse Owens zou de veters niet mogen strikken van Nellie Cooman en Wilt Chamberlain zou niet zo'n hoge dunk van zichzelf krijgen. Laat staan dat Schumacher minder gas gaf dan het maximale.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 18 april 2024 @ 12:33:13 #23
7889 tong80
Spleenheup
pi_213247435
quote:
9s.gif Op donderdag 18 april 2024 00:48 schreef PowerLoungen het volgende:

[..]
Als het voetbal technisch beter is geworden komt iemand als Haaland nooit in aanmerking voor een gouden bal uit pure armoede samen met Messi die niet meer in Europa speelt.
Je haalt twee dingen door elkaar. Messi won 12 keer onterecht de gouden bal terwijl Haaland hem 2 keer onterecht niet won.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 18 april 2024 @ 12:43:18 #24
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_213247561
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 12:27 schreef tong80 het volgende:

[..]
Er wordt juist veel te veel gerend. Dat is het grappige. Ze moeten werken voor hun geld zeggen ze momenteel. Ook bij Ajax. Juist niet. Luie spelers met techniek en inzicht worden gevraagd.

Verder was de doping achteraf bij Juventus bewezen. Kostte Ajax drie CL's. Hun arts was de wielrendopingsdokter die daar wel werd gestraft.

:T
Ik was even vergeten dat Nederlanders altijd alles op bruine boterhammen met pindakaas hebben gedaan.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Trouwste user 2022 donderdag 18 april 2024 @ 12:56:32 #25
7889 tong80
Spleenheup
pi_213247737
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 12:43 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik was even vergeten dat Nederlanders altijd alles op bruine boterhammen met pindakaas hebben gedaan.
Ik ben de eerste die altijd Dokter Karstens de dopingsarts naar voren haalt. Net als Yvonne van Gennip uit Haarlem, haar huisarts en pleiter voor vrije dopingverstrekking aan topsporters. De arts die bewijs had voor gebruik van doping door van Moorsel werd verketterd. Ons Tien doet dat niet, Eric de Bruin werd betrapt op het WK-92. Ria Stalman stal een gouden medaille op de OS van 84. Steven Rooks werd sportman van het jaar boven van Basten in 88, terwijl ie later toegaf net zoals z'n vriendje Gert Jan gedopet te zijn geweest in de Tour. Joop werd ook betrapt en Gerrie Knetemann was een naturelle wielrenner die plots overleed aan hartfalen net zoals Bert Oosterbosch, Johannes Draaier, meisje Meier en andere pindakaasrijders.Verder was de dokter van FC Twente in de jaren 70 Dr Roling. Openbaardrugsbezit. Niet dat Epi Drost, René Notten en Dick van Dijk hun vroeg overlijden daar aan te danken hebben. :)

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_213247856
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 12:23 schreef tong80 het volgende:

[..]
Heeft er geen flikker mee te maken. Real Madrid werd de grootste club ter wereld doordat ze Di Stefano, Puskas en Koppa contracteerden. Barcelona won hun eerste EC-1 door Laudrup, Stoichkow en Koeman. Liverpool door de gekochte Keegan en Dahlish. AC Milan door Rijkaard, Gullit en van Basten. Nu zijn de rijke clubs nog steeds spekkoper en zijn de "kleinere" clubs zoals Ajax afhankelijke van een goede generatie eigen jeugd. Met een beetje minder pech had Ajax de CL gewonnen in 2019. Uit m'n hoofd ken ik maar 3 Europese clubs die door eigen spelers groot zijn geworden en "groot" zijn gebleven en één Zuid-Amerikaanse. Benfica door Eusebio en Culuna, Ajax door Cruijff, Swart en Keizer. Bayern door Beckenbauer Müller en Maier. Zelfs Manchester kocht George Best en Dennis Law. Ik wilde Santos van Pelé noemen, maar die zijn vorig jaar voor het eerst ooit gedegradeerd.

:T
Ik vond het leuker, dat mag toch? Toen de Europa Cup tenminste nog uit kampioenen bestond en er niet een heel vreemdenlegioen in de basis stond. De champions league is een groot saai feestje van grote clubs geworden waarbij je de finale al in juni kan invullen. Zelfs de conference league is al een speelbal geworden van clubs met geld.

Voetballers die tientallen miljoenen verdienen en clubs die zichzelf failliet lenen, dat je dat verdedigt als romanticus. :{
pi_213247911
Dan vergeet ik nog oliearchen die hele clubs naar de tyfus helpen.
pi_213247920
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 12:43 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik was even vergeten dat Nederlanders altijd alles op bruine boterhammen met pindakaas hebben gedaan.
Ja, bijzondere reflex is dat wel in het voetbal. Davids, De Boer en Stam allemaal met doping betrapt, maar mensen geloven nog steeds dat het een vervuild stukje biefstuk was. Ook met Onana werd meteen geloofd dat hij de plaspillen van z'n vrouw had verruild met een paracetamolletje, maar geen journalist die vraagt om beide pillen te tonen om te kijken of het logisch is dat je die pillen met elkaar kan verwarren.

Er zijn genoeg aanwijzingen dat doping in het voetbal een rol speelt, dat was in het verleden zo en ik zou niet zo goed weten waarom nu niet. Echt hard opgetreden wordt er toch nauwelijks.
#12 is not for sale!
  Trouwste user 2022 donderdag 18 april 2024 @ 13:23:19 #29
7889 tong80
Spleenheup
pi_213248015
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2024 13:07 schreef Document1 het volgende:

[..]
Ik vond het leuker, dat mag toch? Toen de Europa Cup tenminste nog uit kampioenen bestond en er niet een heel vreemdenlegioen in de basis stond. De champions league is een groot saai feestje van grote clubs geworden waarbij je de finale al in juni kan invullen. Zelfs de conference league is al een speelbal geworden van clubs met geld.

Voetballers die tientallen miljoenen verdienen en clubs die zichzelf failliet lenen, dat je dat verdedigt als romanticus. :{
Hier valt niet tegenop te verklaren of uit te leggen. Alles wat ik niet beweer beweer jij dat ik wel beweer tijdens m'n beweer dat ik iets beweer te beweren tijdens m'n uitleg in m'n beweerschrift. Ga nu niet beweren dat ik onduidelijk ben. Dat mag ook later. Trusten. Ik ga lekker pitten. In eigen beheer.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_213249449
Heeft het niet te maken met het feit dat de "gemiddelde" voetballer tegenwoordig een stuk beter is dan pak weg 20/30 jaar geleden? Vroeger was het nog normaal om een peukje en/of biertje te doen na de wedstrijd. Tegenwoordig is het allemaal een stuk serieuzer. Data, personal trainers, sportpsychologen etc. hebben denk ik veel veranderd in het voetbal. Je kunt je veel beter voorbereiden op een tegenstander.

Misschien vielen de echt goede spelers vroeger gewoon sneller op. We zullen het nooit met zekerheid kunnen zeggen, maar vraag mij af of bijvoorbeeld een van Basten in deze tijd ook nog zo goed zou zijn.
pi_213250199
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 april 2024 10:29 schreef Document1 het volgende:
Ik blijf erbij dat voetbal leuker was toen er nog maar een Max aantal buitenlanders opgesteld mocht worden. Dat hele Bosman arrest heeft voetbal verpest.
De enige post in dit topic waar ik het mee eens ben. Uiteindelijk is alles een illusie. Cruijff zou met zijn gerook en zijn kinderlijfje nu in het 4e van Lienden meedoen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')