https://www.ad.nl/economi(...)hamburgers~a383b998/quote:Albert Heijn gaat bij onder meer hamburgers, chipolata’s en gehakt ook rundereiwit toevoegen. Dit eiwit wordt gewonnen uit bloedplasma, dat normaal gesproken wordt weggegooid tijdens het slachtproces. ,,We voegen dit toe waardoor je voor een hamburger minder vlees van de koe nodig hebt.’’
Wat er niet gezegd wordt of dit kippenvlees is wat mechanisch van karkassen wordt gehaald, zogenaamd seperatorvlees.quote:Albert Heijn kondigt meerdere duurzame producten aan. Er komt kip-rundergehakt in de schappen te liggen (duurzamer en goedkoper dan half-om-half), ultra geconcentreerd wasmiddel, er komt minder vlees in hamburgers én producten krijgen een duurzaamheidsscore die de CO2-uitstoot aangeeft.
Jurriaan Nolles 16-04-24, 07:00 Laatste update: 08:06
,,Eigenlijk gek dat dit nog niet eerder is bedacht'', zegt Anita Scholte op Reimer, hoofd duurzaamheid bij Albert Heijn, over de nieuwe vleesvorm die bestaat uit een combinatie van rundvlees en kippenvlees. Want het is goedkoper (10 tot 20 cent per kilo), gezonder (want minder calorieën) en duurzamer dan de huidige half-om-halfvariant die bestaat uit runder- en varkensvlees.
De runder-kipproducten hebben 37 procent minder uitstoot per kilogram dan de reguliere variant, heeft de supermarkt zelf berekend. Kippenvlees heeft namelijk een lagere C02-uitstoot dan varkensvlees. Ter illustratie: voor de productie van een kilo kipfilet wordt 10,9 kilo CO2 de lucht in geschoten, blijkt uit cijfers van Milieu Centraal. Voor een kilo varkensfilet ligt de uitstoot op 12,4 kilo.
Dat staat vaak gewoon op de verpakking, niks mis mee want je kan het gewoon veilig verwerken. Zou zonde zijn om het weg te gooien.quote:Op dinsdag 16 april 2024 08:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/economi(...)hamburgers~a383b998/
Ook gaat men kip/rundergehakt aanbieden
[..]
Wat er niet gezegd wordt of dit kippenvlees is wat mechanisch van karkassen wordt gehaald, zogenaamd seperatorvlees.
Zolang dit ook gewoon op het etiket staat vind ik het prima, sowieso bestaan al die supermarkt hamburgers voor een groot gedeelte uit toevoegingen terwijl een hamburger niks meer dan gehakt en zout zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 16 april 2024 08:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/economi(...)hamburgers~a383b998/
Mooi milieuverhaal, maar het gaat natuurlijk vooral om het strekken van het product. Dan denk ik, nee, dank je wel AH, maar als ik rundergehakt wil dan wil ik rundergehakt.
quote:Op dinsdag 16 april 2024 08:37 schreef Domnivoor het volgende:
Ik probeer me voor te stellen hoe een half-kip-half-koe eruit ziet.
Lekker insecten eten.quote:Op dinsdag 16 april 2024 08:30 schreef Pizzakoppo het volgende:
Klinkt bijzonder goor zeg. Blij dat ik vegetarisch ben.
LOLquote:Op dinsdag 16 april 2024 10:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met dank aan Midjourney.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Cow & Chicken, the incest yearsquote:Op dinsdag 16 april 2024 10:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met dank aan Midjourney.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Andere supermarkten maken er net zo'n bende van. Vlees koop je bij de slager (en brood bij de bakker).quote:Op dinsdag 16 april 2024 08:56 schreef Vincent_student het volgende:
Getverdemme. Ze zoeken het maar lekker uit daar bij Albert Heijn. Nu koop ik daar nooit meer gehakt of hamburgers. "Dat we daar nooit eerder op zijn gekomen."![]()
![]()
Paar dubbeltjes besparing per kilo. Veel geluk ermee daar.
Juist.quote:Op dinsdag 16 april 2024 08:30 schreef Pizzakoppo het volgende:
Klinkt bijzonder goor zeg. Blij dat ik vegetarisch ben.
Er wordt nooit wat weggegooid. Alles wordt gebruikt.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |