abonnement Unibet Coolblue
pi_213215399
Mijn vader (74, alleenwonend) heeft een nieuw appartement (sociale huur) aangeboden gekregen en gaat dus binnenkort verhuizen.
Hij heeft in totaal 38 in zijn huidige (mijn ouderlijk) huis gewoond waarvan de laatste 13 jaar alleen. Kinderen het huis uit en gescheiden van mijn moeder (waar wel nog vriendschappelijk contact mee is)
Op 4 April was de sleuteloverdracht en op 7 mei is het verhuisbedrijf geboekt. De vloer, muur en raambekleding zijn ook allemaal geregeld en besteld dus so far so good.

Maar…de grootste uitdaging is het inpakken en de daadwerkelijke verhuizing. We hebben in de afgelopen maanden meerdere keren aangeboden om hem te helpen met uitzoeken, plannen en inpakken maar hij wil het allemaal in zijn eigen volgorde en tempo doen.
Er zijn op dit moment 12 dozen ingepakt van de verwachte 60-70. It is gebaseerd op mijn eigen verhuizing 4 jaar geleden, die ik samen met (voornamelijk) mijn moeder heb gepland en voorbereid.

Alle pogingen om hem op gang te krijgen en een praktische volgorde aan te houden hebben geresulteerd in geërgerde reacties en de hakken in het zand zetten. Ik ben nu op het punt gekomen waarop ik niet meer proactief kan en wil activeren, maar wel nog steeds wil helpen als hij daar om vraagt.

Het point of no return nadert rap. Morgen wordt de huur van zijn huidige huis opgezegd per 31 mei. Ik voorzie dat er stevige stress gaat ontstaan rondom de verhuisdatum en hij zich eigenlijk onnodig veel gedoe op de hals haalt. En ik weet niet meer op welke manier ik hem kan helpen.
Op de een of andere manier kan en wil hij de regie zelf houden, wat i ergens nog wel kan begrijpen. Maar door zijn soort van tunnelvisie, verkeerde prioriteiten en het regelmatig vergeten van genomen beslissingen werkt het niet echt.

Ik wil niet gaan pushen of hem buitenspel zetten maar helemaal aan zijn lot overlaten kan ik ook niet.
Waar ligt de gulden middenweg die ik kan bewandelen?
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  Moderator maandag 15 april 2024 @ 10:58:52 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213215437
Wachten tot je de vraag om hulp krijgt.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 15 april 2024 @ 10:59:34 #3
105262 Peder
Pardon my French,Im Dutch
pi_213215440
Zorg maar dat je vrij bent in de week van de verhuizing. Waarschijnlijk ben je dan ineens wel heel hard nodig!
Sterkte ermee, en lief blijven!
The best sex is suprise sex! ... unless you're in prison.
Definition of a slut: A girl who tries wearing a tampon, but it keeps falling out!
  maandag 15 april 2024 @ 11:04:40 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213215484
70-12= 58 / 21 = 2,76

Als hij per dag 3 dozen inpakt, redt hij het nog.

Bepaalde spullen moet je met zorg inpakken, maar er is ook best veel dat je toch vrij rap kunt inpakken.

Ik zou me nog niet zoveel zorgen maken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_213215497
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 10:58 schreef CoolGuy het volgende:
Wachten tot je de vraag om hulp krijgt.
Dit zou ik ook aanraden
  maandag 15 april 2024 @ 11:11:16 #6
85962 ioko
I Appear Missing
pi_213215528
Het is een volwassen man, dus je zult moeten respecteren dat hij zijn eigen tempo mag bepalen. Hij hoeft pas 31 mei weg te zijn, lees ik?

Ik snap je onrust, maar iedereen doet het op zijn eigen manier. Wel duidelijk je grenzen aangeven.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_213215536
De week van de verhuizing en de week ervoor heb ik al vrij gepland, voor het geval dat.
Ik weet uit ervaring hoe stressvol zelfs een voorbereide en goed geplande verhuizing kan zijn, en dat wil ik hem besparen op zijn leeftijd. Dat ik misschien iets té bezorgd ben geef ik ook wel toe. Maarja, meer dan afwachten en standby staan kan ik nu niet.

quote:
1s.gif Op maandag 15 april 2024 11:04 schreef Lienekien het volgende:
70-12= 58 / 21 = 2,76

Als hij per dag 3 dozen inpakt, redt hij het nog.

Bepaalde spullen moet je met zorg inpakken, maar er is ook best veel dat je toch vrij rap kunt inpakken.

Ik zou me nog niet zoveel zorgen maken.
Tja, die houden hebben we de afgelopen anderhalve maand ook gehad. Maar op 2 dozen vorige week zaterdag, 6 dozen (samen met mij) vorige week zondag en 2 dozen gisteren (ook met mij) na heeft hij niets ingepakt. Sterker nog, zijn planning vandaag en komend weeken zit vol met niet essentiële dingen.
Ik hou van positief denken maar ik heb ook een realistische kant. Het is hem 100% gegund dat zijn manier van doen blijkt te werken maar ik ben voorzichtig terughoudend.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_213215551
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 11:11 schreef ioko het volgende:
Het is een volwassen man, dus je zult moeten respecteren dat hij zijn eigen tempo mag bepalen. Hij hoeft pas 31 mei weg te zijn, lees ik?

Ik snap je onrust, maar iedereen doet het op zijn eigen manier. Wel duidelijk je grenzen aangeven.
Op 7 mei verhuist hij, van 16 tot 21 mei is er iemand bezig om de boel veegschoon op te leveren (vloer eruit, oude kasten weg, etc). Op 31 mei gaat de sleuteloverdracht plaatsvinden inderdaad.
De vooropname van de woningbouw moet nog komen, hopelijk komt daar niks groots uit.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  maandag 15 april 2024 @ 11:27:57 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213215628
quote:
2s.gif Op maandag 15 april 2024 11:13 schreef WheeleE het volgende:
De week van de verhuizing en de week ervoor heb ik al vrij gepland, voor het geval dat.
Ik weet uit ervaring hoe stressvol zelfs een voorbereide en goed geplande verhuizing kan zijn, en dat wil ik hem besparen op zijn leeftijd. Dat ik misschien iets té bezorgd ben geef ik ook wel toe. Maarja, meer dan afwachten en standby staan kan ik nu niet.
[..]
Tja, die houden hebben we de afgelopen anderhalve maand ook gehad. Maar op 2 dozen vorige week zaterdag, 6 dozen (samen met mij) vorige week zondag en 2 dozen gisteren (ook met mij) na heeft hij niets ingepakt. Sterker nog, zijn planning vandaag en komend weeken zit vol met niet essentiële dingen.
Ik hou van positief denken maar ik heb ook een realistische kant. Het is hem 100% gegund dat zijn manier van doen blijkt te werken maar ik ben voorzichtig terughoudend.
Laat het het hem in zijn eigen tempo en op zijn eigen manier doen. Jij ziet het als een praktische taak, voor hem betekent het mogelijk emotioneel ook nog wel e.e.a.

Ik snap wel dat je het gewoon geregeld wilt hebben (en er is zo te lezen ook al best veel geregeld) maar laat het ook een beetje los.

Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Dat er na 7 mei nog dozen naar het nieuwe adres moeten?
The love you take is equal to the love you make.
pi_213215629
Ik zou de regie lekker in zijn handen laten, hij is zo oud geworden op zijn manier... en zoals anderen schrijven, gewoon beschikbaar zijn in de week voor en tijdens de verhuizing, mocht hij toch een beroep op je willen doen! :Y
Just say hi!
pi_213215831
Niet te druk maken om dingen die buiten je macht liggen.

Als hij je hulp nodig heeft, vraagt hij het wel.

Zoals eerder is voorgesteld: als het kan reserveer je een paar dagen voor de deadline.
Voor de rest kan je niet meer doen dan je hulp aanbieden en het antwoord accepteren.
  maandag 15 april 2024 @ 11:51:16 #12
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213215880
Ik kan me voorstellen dat 7 mei nog heel ver weg lijkt. En de spullen denk/lijk/heb je toch nog wel nodig komende weken. Zal wel hard werken worden de dagen ervoor maar is niet onmogelijk. Dan heb je nog uitloop van 3 weken.
  maandag 15 april 2024 @ 12:05:10 #13
421867 greysbones
fun fact i don't care
pi_213216023
Niet aanvallend bedoelt
maar vooral jij lijkt je heel druk te maken.

Is je vader slecht ter been of anderszins niet in staat het zelf te doen?
Als je het niet kunt oplossen, is het geen probleem.
pi_213216032
Ik zou langs gaan en dan hulp aanbieden. En vooral in de benadering vanuit de ik spreken

"ik maak me zorgen om je verhuizing, want ik zie dat er nog weinig is ingepakt en dat geeft mij een onrustig gevoel. Heb jij dat ook?"
pi_213216299
quote:
99s.gif Op maandag 15 april 2024 12:05 schreef greysbones het volgende:
Niet aanvallend bedoelt
maar vooral jij lijkt je heel druk te maken.

Is je vader slecht ter been of anderszins niet in staat het zelf te doen?
Terechte en correcte observatie. Ik realiseer me dat ik me er relatief druk om maak. Meer dan misschien zou moeten. Dat komt deels door mijn eigenschap dat ik graag dingen geregeld en overzichtelijk heb. Dat dat niet per se zijn manier van doen en denken is weet ik en ben ik ook meer in de gaten gaan houden.

Mijn vader is niet dement of fysiek heel slecht, maar hij heeft wel een wat zwakkere fysieke gesteldheid. In de afgelopen jaren heeft hij meerdere keren teveel van zichzelf gevraagd, fysiek en mentaal.
Afgelopen jaar bijvoorbeeld anderhalve maand een blaasontsteking genegeerd. Tot het punt dat hij zo beroerd was dat hij een aantal uren in de badkamer heeft gelegen na een val. Gelukkig helemaal hersteld. Hij is wel duidelijk een oudere man van 74, fysiek gezien.
Wat hem ook dwarszit is dat hij moeite heeft met ouder worden. Hij wil nog een hoop maar kan niet meer alles. Ook op mentaal vlak speelt dat. Dingen worden wat sneller te complex en dan verliest hij het overzicht. Wat hem dan weer dwarszit, hij wordt geërgerd en dan gaan dingen nog minder soepel.

Daaruit komt mijn bezorgdheid en behoefte om hem te helpen. Om hem dat ongemak te besparen.
Maar misschien moet hij dit keer gewoon door de zure appel heen.

quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 12:06 schreef Puala het volgende:
Ik zou langs gaan en dan hulp aanbieden. En vooral in de benadering vanuit de ik spreken

"ik maak me zorgen om je verhuizing, want ik zie dat er nog weinig is ingepakt en dat geeft mij een onrustig gevoel. Heb jij dat ook?"
Dat is inderdaad hoe ik het de gisteren heb gebracht. En zijn reactie was heel duidelijk. "Ik red het echt wel en ik vind het vervelend dat jullie me niet geloven". Gecombineerd met z'n lichaamstaal en gezichtsuitdrukking was het duidelijk dat hij met de hakken in het zand ging en op het punt stond om echt boos te worden.

Er is in de afgelopen maanden wel wat gepusht, en minder vanuit zijn comfort en zelfstandigheid gedacht. Maar altijd met het doel om het hem zo makkelijk mogelijk te maken.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  maandag 15 april 2024 @ 12:35:45 #16
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_213216320
Toen wij bij ons nieuwe huis aankwamen bleek dat de man die er woonde niks had verhuist en hebben we hem geholpen om 60 kuub 'rommel' naar zn nieuwe huis te brengen en deel daarvan naar de stort. Met 10 man zijn we daar een hele dag mee bezig geweest. Niks uitzoeken, zo alles in de vrachtwagen en 5 km verderop alles er weer uit. Zn nieuwe huisje zag je niet meer door alle troep wat we er voor hadden gezet.

Komt helemaal goed met je vader, misschien nog paar laatste drukke dagen maar hij keutelt waarschijnlijk wel langzaam door....
To BG or not to BG!
  Moderator maandag 15 april 2024 @ 12:35:56 #17
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213216322
quote:
2s.gif Op maandag 15 april 2024 12:33 schreef WheeleE het volgende:

[..]
Terechte en correcte observatie. Ik realiseer me dat ik me er relatief druk om maak. Meer dan misschien zou moeten. Dat komt deels door mijn eigenschap dat ik graag dingen geregeld en overzichtelijk heb. Dat dat niet per se zijn manier van doen en denken is weet ik en ben ik ook meer in de gaten gaan houden.

Mijn vader is niet dement of fysiek heel slecht, maar hij heeft wel een wat zwakkere fysieke gesteldheid. In de afgelopen jaren heeft hij meerdere keren teveel van zichzelf gevraagd, fysiek en mentaal.
Afgelopen jaar bijvoorbeeld anderhalve maand een blaasontsteking genegeerd. Tot het punt dat hij zo beroerd was dat hij een aantal uren in de badkamer heeft gelegen na een val. Gelukkig helemaal hersteld. Hij is wel duidelijk een oudere man van 74, fysiek gezien.
Wat hem ook dwarszit is dat hij moeite heeft met ouder worden. Hij wil nog een hoop maar kan niet meer alles. Ook op mentaal vlak speelt dat. Dingen worden wat sneller te complex en dan verliest hij het overzicht. Wat hem dan weer dwarszit, hij wordt geërgerd en dan gaan dingen nog minder soepel.

Daaruit komt mijn bezorgdheid en behoefte om hem te helpen. Om hem dat ongemak te besparen.
Maar misschien moet hij dit keer gewoon door de zure appel heen.
[..]
Dat is inderdaad hoe ik het de gisteren heb gebracht. En zijn reactie was heel duidelijk. "Ik red het echt wel en ik vind het vervelend dat jullie me niet geloven". Gecombineerd met z'n lichaamstaal en gezichtsuitdrukking was het duidelijk dat hij met de hakken in het zand ging en op het punt stond om echt boos te worden.

Er is in de afgelopen maanden wel wat gepusht, en minder vanuit zijn comfort en zelfstandigheid gedacht. Maar altijd met het doel om het hem zo makkelijk mogelijk te maken.
Nou, gebaseerd op bovenstaande tekst heb ik eigenlijk het idee dat dit niet gaat om het hem zo makkelijk mogelijk te maken, maar vooral omdat jij het geregeld en overzichtelijk wil hebben, en je gaat daarbij voorbij aan wat hij wil. Tenminste, zo komt het op mij over.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 15 april 2024 @ 12:37:32 #18
421867 greysbones
fun fact i don't care
pi_213216344
quote:
2s.gif Op maandag 15 april 2024 12:33 schreef WheeleE het volgende:

[..]
Terechte en correcte observatie. Ik realiseer me dat ik me er relatief druk om maak. Meer dan misschien zou moeten. Dat komt deels door mijn eigenschap dat ik graag dingen geregeld en overzichtelijk heb. Dat dat niet per se zijn manier van doen en denken is weet ik en ben ik ook meer in de gaten gaan houden.

Mijn vader is niet dement of fysiek heel slecht, maar hij heeft wel een wat zwakkere fysieke gesteldheid. In de afgelopen jaren heeft hij meerdere keren teveel van zichzelf gevraagd, fysiek en mentaal.
Afgelopen jaar bijvoorbeeld anderhalve maand een blaasontsteking genegeerd. Tot het punt dat hij zo beroerd was dat hij een aantal uren in de badkamer heeft gelegen na een val. Gelukkig helemaal hersteld. Hij is wel duidelijk een oudere man van 74, fysiek gezien.
Wat hem ook dwarszit is dat hij moeite heeft met ouder worden. Hij wil nog een hoop maar kan niet meer alles. Ook op mentaal vlak speelt dat. Dingen worden wat sneller te complex en dan verliest hij het overzicht. Wat hem dan weer dwarszit, hij wordt geërgerd en dan gaan dingen nog minder soepel.

Daaruit komt mijn bezorgdheid en behoefte om hem te helpen. Om hem dat ongemak te besparen.
Maar misschien moet hij dit keer gewoon door de zure appel heen.
[..]
Dat is inderdaad hoe ik het de gisteren heb gebracht. En zijn reactie was heel duidelijk. "Ik red het echt wel en ik vind het vervelend dat jullie me niet geloven". Gecombineerd met z'n lichaamstaal en gezichtsuitdrukking was het duidelijk dat hij met de hakken in het zand ging en op het punt stond om echt boos te worden.

Er is in de afgelopen maanden wel wat gepusht, en minder vanuit zijn comfort en zelfstandigheid gedacht. Maar altijd met het doel om het hem zo makkelijk mogelijk te maken.
Heel herkenbaar, maar door alles voor hem uit handen te willen nemen voelt hij zich waarschijnlijk nog ouder( niet meer in staat om dingen zelf te doen)

Ik denk niet echt dat er een goede oplossing is.
Als je het niet kunt oplossen, is het geen probleem.
pi_213216390
@CoolGuy: in het aanlooptraject, tot anderhalve maand geleden speelde dat zeker de hoofdrol, dat geef ik toe. De laatste paar weken heeft de bezorgdheid richting hem vooral de boventoon gevoerd. We hebben geprobeerd om samen met hem een mooie middenweg te vinden, maar ik ben me er nu van bewust dat hij zijn eigen behoefte heeft en het voor hem ook niet fijn is als hij zich gepusht voelt.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_213216408
quote:
2s.gif Op maandag 15 april 2024 12:33 schreef WheeleE het volgende:
[..]
Dat is inderdaad hoe ik het de gisteren heb gebracht. En zijn reactie was heel duidelijk. "Ik red het echt wel en ik vind het vervelend dat jullie me niet geloven". Gecombineerd met z'n lichaamstaal en gezichtsuitdrukking was het duidelijk dat hij met de hakken in het zand ging en op het punt stond om echt boos te worden.

Er is in de afgelopen maanden wel wat gepusht, en minder vanuit zijn comfort en zelfstandigheid gedacht. Maar altijd met het doel om het hem zo makkelijk mogelijk te maken.
En dan is het aan jou om dat signaal te accepteren en te respecteren. Hij geeft aan dat het lukt en dat hij je zorgen niet deelt. Dan moet de kous ook af zijn. En achteraf kun je eventueel reflecteren op wat er is gebeurd en dat het niet zo goed is gegaan als verwacht. Maar je kan hem niet passeren in hoe hij dit ziet, voelt en ervaart.
  maandag 15 april 2024 @ 12:43:58 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213216414
Meebewegen met een vader of moeder die ouder wordt en steeds minder kan, is soms best een hele opgave. Volgens mij doe je het best goed.

Voor mij was er een omslagpunt toen ik me realiseerde dat ik onmogelijk alles onder controle kon houden en dat het ook belangrijk was dat mijn moeder en ik het nog leuk hadden met elkaar. Te veel regelen en van haar overnemen (of op de verkeerde manier) had vast geleid tot ruzie en erger.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 15 april 2024 @ 12:47:23 #22
421867 greysbones
fun fact i don't care
pi_213216446
ik denk ook dat juist het gevoel van minder kunnen erg onderschat wordt
en het hierbij willen bijspringen dit gevoel enkel versterkt

En ik snap heel goed dat je zou willen dat je vader zorgeloos verhuisd, maar afgaande op je verhaal zal dat niet gebeuren en zul jij je hierbij moeten neerleggen.
Succes O+
Als je het niet kunt oplossen, is het geen probleem.
  Moderator maandag 15 april 2024 @ 12:49:02 #23
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213216461
quote:
2s.gif Op maandag 15 april 2024 12:41 schreef WheeleE het volgende:
@:Coolguy: in het aanlooptraject, tot anderhalve maand geleden speelde dat zeker de hoofdrol, dat geef ik toe. De laatste paar weken heeft de bezorgdheid richting hem vooral de boventoon gevoerd. We hebben geprobeerd om samen met hem een mooie middenweg te vinden, maar ik ben me er nu van bewust dat hij zijn eigen behoefte heeft en het voor hem ook niet fijn is als hij zich gepusht voelt.
Ja. Nou ja, ik val je niet aan, maar ik benoemde het gewoon zoals ik het zag. Dat neemt niet weg dat een reden nog steeds kan zijn dat je je zorgen maakt om je vader. Dat is niet gek. Maar je merkt nu dat hem pushen in een richting waar hij niet heen wil niet leidt tot een oplossing van de situatie.

En op het moment dat hij belt dan ben je er gewoon.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213216462
Dank voor alle verschillende zienswijzen. Het hele proces is ook voor mij een leertraject merk ik.
Ik heb tot op heden nog nooit iets zonder overleg van hem overgenomen of gedaan en dat zal ook niet gebeuren. Als hij hulp vraagt dan ben ik er voor hem, 100%. En als alles achter de rug is zullen we het er ongetwijfeld nog wel eens rustig over hebben zonder hard feelings.
De goede relatie die ik met mijn vader heb is wel bestand tegen een éénmalig hobbelig traject als dit.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_213216562
70 dozen??? Hoeveel shit kan je hebben? Die 13 dozen die hij tot nu toe heeft ingepakt zijn vast genoeg, tyf de rest gewoon weg.
pi_213216601
4 dozen met kleren, 1 met beddengoed en handdoeken, 2 met kookspullen en servies, 2 met boeken, 1 met elektronica en dan heb je nog 3 dozen over voor allerhande decoratie en herinneringen. Klaar!
  maandag 15 april 2024 @ 13:10:07 #27
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_213216648
quote:
2s.gif Op maandag 15 april 2024 12:49 schreef WheeleE het volgende:
Dank voor alle verschillende zienswijzen. Het hele proces is ook voor mij een leertraject merk ik.
Ik heb tot op heden nog nooit iets zonder overleg van hem overgenomen of gedaan en dat zal ook niet gebeuren. Als hij hulp vraagt dan ben ik er voor hem, 100%. En als alles achter de rug is zullen we het er ongetwijfeld nog wel eens rustig over hebben zonder hard feelings.
De goede relatie die ik met mijn vader heb is wel bestand tegen een éénmalig hobbelig traject als dit.
Verhuizen is hoe dan ook stress, hoe goed je alles ook regelt. Ik zou de beste man zijn eigen tempo laten bepalen en hem er af en toe lief en subtiel op wijzen wat er nog moet gebeuren en dan helpen waar nodig.
Le Diable
pi_213236337
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 10:53 schreef WheeleE het volgende:
Ik ben nu op het punt gekomen waarop ik niet meer proactief kan en wil activeren, maar wel nog steeds wil helpen als hij daar om vraagt.

En hou je hier aan, wanneer hij je hulp nodig heeft dan komt de hulpvraag vanzelf. ^O^
pi_213244042
Zijn probleem toch?
  maandag 6 mei 2024 @ 12:02:24 #30
35189 Troel
scherp en bot
pi_213439295
En aan het stressen voor morgen omdat er nog veel gedaan moet worden, of is het je vader gelukt om alles netjes op tijd klaar te krijgen?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')