AMSTERDAM - Drie verdachten van de diamantroof op Schiphol in 2005 en de toenmalige vriendin van een overleden verdachte, moeten samen ruim 4,8 miljoen euro aan justitie betalen. Dat geld zouden ze verdiend hebben met de grootste roof uit de Nederlandse geschiedenis.![96055f56-f8ca-11ee-b2c2-0257d57b707f.jpg]()
Dat heeft het gerechtshof Amsterdam vrijdag besloten. De diamantroof was de grootste roof uit de Nederlandse geschiedenis. Het Openbaar Ministerie had ruim 4,6 miljoen euro geëist van de twee uitvoerders Marlon D. en Errol H.V., de corrupte medewerker op Schiphol Ramazan N. en ex-vriendin S. van een overleden kopstuk van de bende, August ’De Lange’ W. Errol H.V. moet het hoogste bedrag betalen, namelijk drie miljoen euro. Esther H. moet 270.000 euro betalen.
Diamanten en sieradenBij de diamantroof op Schiphol werd voor ruim veertig miljoen euro aan diamanten en sieraden buitgemaakt, maar justitie vorderde ’slechts’ ruim 4,6 miljoen. De verdachten werden eerder in hoger beroep veroordeeld tot straffen tot 9,5 jaar cel. Van de diamanten is maar een handjevol stenen teruggevonden.
Diamantrover Schiphol uitgeleverd aan Nederland: 'Ik wist meteen: nu ben ik aan de beurt'
Op 6 februari pakte de Spaanse politie op Ibiza de voortvluchtige Errol H.V. op. Die was vrijgelaten in afwachting van het hoger beroep en moet nog zes jaar brommen. Marlon D. was al in december opgepakt. Ramazan N., het corrupte Schiphol-contact van de twee, zat al vast. De vierde verdachte, Esther S., was de toenmalige vriendin van de inmiddels overleden August W. Die vormde met H.V. het brein achter de overval.
Geheime gesprekkenErrol H. verklaarde bij de zitting rond de ontnemingsvordering in maart dat hij het gevorderde bedrag graag wil terugbetalen. Dat kan volgens hem met de opbrengst van een film die over de roof wordt gemaakt. Hij heeft ook aangegeven dat hij in de toekomst meer duidelijkheid zal geven over de buit.
Diamantrover tijdens zitting: ’Er zaten ook bloeddiamanten in de buit’
De Telegraaf zocht Errol H.V. in de afgelopen jaren meermalen in het geheim op en voerde een lange reeks gesprekken met hem over de roof. Hij gaf na jarenlang zwijgen voor het eerst openheid van zaken.
https://www.telegraaf.nl/(...)-4-8-miljoen-betalenHeeft John de Mol de filmrechten al ? Die kijkt niet op een crimineeltje meer of minder. Dat ze dan een miljoenen koffertje openen en Peter Gilles als kwismaster gilt: 'Daar word ik foxwild van!'
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !