Wat een onzin. Nederland zit officieel in een recessie wat betekent dat er weinig meer naar nieuw personeel wordt gezocht. Ik herken mij ook in het verhaal van OP.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:00 schreef MaximumRush het volgende:
Ik vind het bijzonder als je zo vaak hebt gesolliciteerd en nog maar ze weinig bent uitgenodigd voor een gesprek met de huidige arbeidsmarkt. Niet om je te beledigen maar mijn ervaring is dat het hoogstwaarschijnlijk aan jezelf ligt. Laat eens andere mensen naar je CV en sollicitatiebrief kijken. Of eens naar de vacatures waar je op solliciteert. Misschien ook eens slim om eens te praten met een recruiter, die weten vaak al snel wat er scheelt.
In het uitnodigen zit het probleem niet. Ik ben van deze 100 sollicitaties naar ruim 80-85% geweest. Dat is ook waarom ik mij zo frustreer. Het eerste gesprek is vaak enthousiast, mijn CV was dusdanig goed dat ik wel uitgenodigd wordt. De helft van de keren volgt er dan nog een 2e gesprek en dan…. Afwijzing met de redenen die ik zojuist benoemde.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:00 schreef MaximumRush het volgende:
Ik vind het bijzonder als je zo vaak hebt gesolliciteerd en nog maar ze weinig bent uitgenodigd voor een gesprek met de huidige arbeidsmarkt. Niet om je te beledigen maar mijn ervaring is dat het hoogstwaarschijnlijk aan jezelf ligt. Laat eens andere mensen naar je CV en sollicitatiebrief kijken. Of eens naar de vacatures waar je op solliciteert. Misschien ook eens slim om eens te praten met een recruiter, die weten vaak al snel wat er scheelt.
Dat probeer ik dus ook te achterhalen. Ik ben vrij transparant. Heb een goed werkverleden en ben communicatief vaardig.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:04 schreef LXIV het volgende:
Overal zoeken ze mensen en jij hebt hele goede papieren. Is er iets wat wij niet weten?
Nederland zit niet meer in een recessie, JUIST met name vanwege de sterke arbeidsmarkt. Ik wil hier niet mee beweren dat het voor iedereen even makkelijk is om een baan te vinden, maar iemand ongefundeerd van onzin betichten hoeft nou ook weer niet.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:03 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Wat een onzin. Nederland zit officieel in een recessie wat betekent dat er weinig meer naar nieuw personeel wordt gezocht. Ik herken mij ook in het verhaal van OP.
Waar lees jij dat?quote:Op donderdag 11 april 2024 22:04 schreef LXIV het volgende:
Overal zoeken ze mensen en jij hebt hele goede papieren. Is er iets wat wij niet weten?
Moest hier wel om lachen eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:19 schreef PotjeSambal het volgende:
NIET vervelend bedoeld, maar echt om dit uit te sluiten. Je wordt uitgenodigd en hebt goede papieren/achtergrond voor veel banen. Wat doe jij dan in gesprekken dat mensen misschien afschrikt? Ben je onbeleefd? Of heb je een bepaalde ziekte waardoor je bijvoorbeeld stinkt.
Nogmaals, echt alleen om dit uit te sluiten... en als het wel zo is, hebben we ook gelijk een oplossingsrichting
Het CBS zal vast een nieuwe manier hebben gevonden om de groei van de economie te meten. Wist je dat de huizenmarkt niet wordt gemeten mbt inflatie en de VS ook steeds op andere manieren de economie meet of dat de banenmarkt daar groeit omdat een werkend persoon steeds meer banen nodig heeftquote:Op donderdag 11 april 2024 22:18 schreef Beldewouten het volgende:
[..]
Nederland zit niet meer in een recessie, JUIST met name vanwege de sterke arbeidsmarkt. Ik wil hier niet mee beweren dat het voor iedereen even makkelijk is om een baan te vinden, maar iemand ongefundeerd van onzin betichten hoeft nou ook weer niet.
Mijn grootste leidinggevende prestatie is manager te zijn geweest van een vrij grote GGD locatie in corona tijd. Heb toch wel 1000en testen gefaciliteerd en aan tientallen mensen leiding gegeven.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:24 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Waar lees jij dat?
Ik zie alleen een VWO diploma en een niet afgeronde vervolgstudie.
Leidinggevende functie kan ook chef hamburgerflippers bij de McDonalds zijn….
Niet om lullig te doen, maar ik heb het idee dat TS zijn leidinggevende capaciteiten wellicht wat overschat, in relatie tot de functies waarop hij solliciteert. Is de sprong te groot?
Zeker een goed idee. Ik heb weleens iemand laten meekijken en hier en daar een puntje veranderd. Daarnaast solliciteer ik de laatste tijd via een recruiter en die legt het dan weer bij de opdrachtgever neer. Mocht er iets missen uit mijn CV/ Motivatiebrief, dan zou hij dat wel aankaarten denk ik?quote:Op donderdag 11 april 2024 22:22 schreef Momo het volgende:
Het kan denk ik niet verkeerd zijn als iemand een keer meekijkt naar je CV en motivatiebrief.
Ben je te onzeker of juist te "arrogant" of op een andere manier sociaal ongemakkelijk tijdens een sollicitatie gesprek?
Misschien toch veel kandidaten die wel dat WO papiertje hebben gehaald?
Ah juist ja; het komt jou niet uit dus ga je opnieuw ongefundeerde dingen roepen zoals "het CBS zal vast..." en zaken erbij halen die er niets mee te maken hebben ("in de VS dit en dat")quote:Op donderdag 11 april 2024 22:28 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Het CBS zal vast een nieuwe manier hebben gevonden om de groei van de economie te meten. Wist je dat de huizenmarkt niet wordt gemeten mbt inflatie en de VS ook steeds op andere manieren de economie meet of dat de banenmarkt daar groeit omdat een werkend persoon steeds meer banen nodig heeft
Zou je misschien iets te koel kunnen zijn? Als je reageert op callcenter en verkoop functies, helpt het misschien wel als je wat meer charisma hebt en wat losser bent. Als iemand te koel en zakelijk is verkoop je geen spullen aan Henk en Ingrid. Maar dat kan je misschien zelf beter inschatten wat past bij een bepaalde functie.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:35 schreef jinsakai het volgende:
[..]
Zeker een goed idee. Ik heb weleens iemand laten meekijken en hier en daar een puntje veranderd. Daarnaast solliciteer ik de laatste tijd via een recruiter en die legt het dan weer bij de opdrachtgever neer. Mocht er iets missen uit mijn CV/ Motivatiebrief, dan zou hij dat wel aankaarten denk ik?
Tijdens gesprekken ben ik redelijk koel eigenlijk. Meestal professioneel, soms wat losser als de sfeer dat toelaat. In de gesprekken kan ik 1,2,3 niet aanwijzen wat het breekpunt zou kunnen zijn.
Ja. Wil je de inflatie weten kan je beter naar de gemiddelde WOZ waarde kijken dan het CBS geloven. Of denk je dat de woningmarkt uit het niets zo explosief is gestegen?quote:Op donderdag 11 april 2024 22:37 schreef Beldewouten het volgende:
[..]
Ah juist ja; het komt jou niet uit dus ga je opnieuw ongefundeerde dingen roepen zoals "het CBS zal vast..." en zaken erbij halen die er niets mee te maken hebben ("in de VS dit en dat")tnx but no tnx
Maar wat is de feedback dan die je krijgt? Je hebt toch een persoon gesproken? Ik zou iedereen toevoegen op LinkedIn na het gesprek en ze een bericht sturen na je gesprek. En bij afwijzing ook om feedback vragen. Kan me niet voorstellen dat van de 80-85 mensen niemand is die gedetailleerd feedback wilt geven. Vaak helpt het om jezelf een beetje kwetsbaar op te stellen.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:12 schreef jinsakai het volgende:
[..]
In het uitnodigen zit het probleem niet. Ik ben van deze 100 sollicitaties naar ruim 80-85% geweest. Dat is ook waarom ik mij zo frustreer. Het eerste gesprek is vaak enthousiast, mijn CV was dusdanig goed dat ik wel uitgenodigd wordt. De helft van de keren volgt er dan nog een 2e gesprek en dan…. Afwijzing met de redenen die ik zojuist benoemde.
quote:Op donderdag 11 april 2024 22:48 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ja. Wil je de inflatie weten kan je beter naar de gemiddelde WOZ waarde kijken dan het CBS geloven. Of denk je dat de woningmarkt uit het niets zo explosief is gestegen?
De feedback die ik krijg bestaat voornamelijk uit de redenen die ik bovenaan heb genoemd.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:48 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Maar wat is de feedback dan die je krijgt? Je hebt toch een persoon gesproken? Ik zou iedereen toevoegen op LinkedIn na het gesprek en ze een bericht sturen na je gesprek. En bij afwijzing ook om feedback vragen. Kan me niet voorstellen dat van de 80-85 mensen niemand is die gedetailleerd feedback wilt geven. Vaak helpt het om jezelf een beetje kwetsbaar op te stellen.
Wellicht ken je ook iemand in je omgeving die meer ervaring heeft in de functies waar je op solliciteert. Probeer eens een rollenspel te doen, doen alsof je een gesprek hebt en kijk of je daarin nog dingen kunt verbeteren.
Tot slot, mensen die via via solliciteren worden veel sneller aangenomen. Stuur iemand in een vergelijkbare rol een bericht op LinkedIn dat je de vacature hebt gezien en daar wat vragen over hebt. Probeer een oprecht gesprek te hebben en je oprechte interesse te tonen. En tot slot vraag je of ze je zouden kunnen introduceren. Wanneer je via een referral solliciteert sta je echt 5-0 voor.
Nou ik wordt wel heel vaak uitgenodigd, zowel online als op locatie zelf. Soms zelfs nog een tweede gesprek. Heb geen tattoos of piercings of andere ‘opvallende’ zaken. Qua verzorging zit het ook wel goed, weet de weg naar de douche goed te vinden en een lekker geurtje staat ook wel op de kast. Heb ook een net kapsel, niks overdreven of speciaals.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:49 schreef bananen-plukker het volgende:
Aan de afwijzingsreden ligt het niet, een werkgever zal hier echt niet altijd eerlijk over zijn.
Ik zie dat veel mensen vanwege hun achtergrond (afkomst bijv.) niet eens uitgenodigd worden, dan kan het nog liggen aan tattoo's, piercings en verzorging... of het gedrag tijdens een sollicitatie. Kan je daar wat meer over vertellen?
Dankjewel voor dit bericht! Is echt ff de opkikker die ik nodig heb.quote:Op donderdag 11 april 2024 23:50 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Ik heb ongeveer in dezelfde situatie gezeten als de TS, al was ik zelfs wat ouder en had ik HBO papieren. Het heeft echt heel lang geduurd eer ik ergens op gesprek kon. En ook veel afwijzingen gehad (soms ook gewoon meerdere op 1 dag). En dan ook heel veel nietszeggende feedback of de standaardteksten. Of via recruiters proberen aan de bak te komen, wat ook gewoon niet werkt (maar dat is een ander onderwerp).
Je wordt er heel moedeloos van, maar geef de moed niet op. Ik heb na de zoveelste afwijzing voor mezelf de knop omgezet en besloten: ik begin onderaan de ladder en werk me dan omhoog. En dat heeft gewerkt. Ik heb 2 jaar ervaring opgedaan op een simpele maar technische klus en ben van daaruit verder gaan kijken toen ik ook wist wat ik echt wilde. En nu zit ik 7 jaar bij een goede werkgever en doe ik waar ik plezier in heb
TS, het gaat jou ook lukken! Nogmaals, geef de moed niet op, ook al is die soms heel ver weggezakt. De aanhouder wint
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |