abonnement Unibet Coolblue
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter woensdag 10 april 2024 @ 21:35:52 #1
485843 crew  Jippie
pi_213164465
De KU Leuven heeft met HemoVision een nieuw hulpmiddel ontwikkeld dat zeer snel op basis van foto’s van bloedsporen in de kamer kan bepalen hoe een schietpartij is gebeurd.

Een misdaadscène reconstrueren op basis van bloedspatten tegen de muur is niet nieuw, maar het proces is tijdrovend. Daar wou de KU Leuven een oplossing voor vinden. HemoVision kan dat met slimme algoritmes op een kwartier tijd doen.

Om de tool te gebruiken moeten enkele foto’s van de omgeving geüpload worden. HemoVision maakt op basis daarvan een 3D-visualisatie die aangeeft hoe een slachtoffer werd neergeschoten. Die details kunnen nuttig zijn om hypotheses over de misdaad te bevestigen of uit te sluiten.

‘Het voordeel van HemoVision is dat de tool niet alleen snel maar ook heel nauwkeurig werkt. Dat bespaart rechercheurs enorm veel tijd en moeite’, zegt Ruben Moermans. Hij is samen met Philip Joris de medeoprichter van de spin-off die HemoVision nu verder zal ontwikkelen en naar de markt brengt.

Internationaal
Het algoritme werd al getest bij de Belgische Federale Gerechtelijke Politie. ‘We zijn blij dat we konden meewerken aan de ontwikkeling van HemoVision. Het zal een aanwinst zijn voor de Belgische en internationale politie, maar ook voor de samenleving in haar geheel. De software zal de hele gerechtelijke keten veel tijd besparen. Bovendien is HemoVision zeer visueel en maakt het eenvoudiger om de feiten te begrijpen’, vertelt Sabien Gauquie, directeur van de Directie Technische en Wetenschappelijke Politie (DJT).

Het is de ambitie om HemoVision ook buiten België aan de man te brengen. De spin-off krijgt daarvoor ook 50.000 euro starterssteun van VLAIO, samen met financiële steun en advies van de KU Leuven zelf.

Bron

  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter woensdag 10 april 2024 @ 21:37:08 #2
485843 crew  Jippie
pi_213164479
Dit is een mooie ontwikkeling met behulp van algoritmes en zal veel kostbare tijd gaan besparen.
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 27 april 2024 @ 18:04:14 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213345032
Wauw cool!!! Het begint nu echt CSI te worden :D
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_213346123
Wat mooi!
En wat zal Dexter hier van vinden ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')