Dag 0: Nederland
Vandaag doen we het anders. Het is de laatste dag, vandaag gaan we beginnen. Geen vermoeiende verhalen over Beppie van Klaveren, Anton Geesink en NSB Osendarp. Namen die we allemaal toch wel kennen. Nee, laten we voorbeschouwen. We hebben een hoop sporten met Nederlanders. Wat mogen we realistisch verwachten van deze namen?
Als eerste het boogschieten. Daar is wat mij betreft wel de grootste teleurstelling van de kwalificatie te noemen. De heren hadden wat mij betreft echt wel medaillekansen gehad bij deelname, maar wisten het in teamverband steevast niet te doen. Geen herenteam, dus alleen Steve Wijler aanwezig. Het is boogschieten, dat is een chokeloterij deluxe, dus verwachtingen uitspreken met maar 1 deelnemer is lastig. Wijler is ook niet enorm constant. Op een goede dag kan hij zo de halve finales halen, maar ik ben ook niet verbaasd als hij de tweede ronde eruit ligt. Van de dames hoop ik dat er 1 de finaledag haalt en dat ze de laatste 8 halen. Alles extra is bonus. Maar laatste 8 is ook weer niet gegarandeerd. Mixed team werd drie jaar terug natuurlijk tweede, maar Wijler en de beste dame zijn in principe niet beter dan in 2021. Omdat de kwalificatie al minder ging dan gehoopt moeten WE nu meteen tegen Korea of doen we niet eens mee, tsja. Dat wordt hem dus niet, jammer.
Bij het artistiek zwemmen hebben WE wel serieus kans met de zusjes de Brouwer. Ik moet zeggen dat ik de sport niet op de voet volg, maar een medaille behoort zelfs tot de mogelijkheden. Een medaille is serieus mogelijk, maar als het 6e wordt ofzo, dat kan ook zomaar. Ik heb geen idee of er afgelopen WK toppers misten. Bij het atletiek denk ik dat soms de finale halen al lastig wordt. Soms zelfs de halve finale al. Bij de heren lijkt alleen Laros mij echt kansrijk voor een finale. Nouja, Foppen loopt de 5 km, daar hoef je maar een rondje te overleven. Voor alle andere atleten lijkt me de halve finale wel gewoon een eis, halen ze die niet is dat teleurstellend. Bij Laros hoop ik op een finale. Dan hebben we nog de 4x100 ploeg, die zijn als zwakste geplaatst en daar moeten ze het mee doen. Bij de marathon heeft Abdi natuurlijk zilver te verdedigen, maar dat zal geen sinecure zijn: Top 10 is al mooi. Op het veld hebben we Vloon en Comenentia. Niet echt toernooisporters, die hebben vaak moeite met de kwalificaties. Van allebei niet te veel verwachten, dan kan het louter meevallen. Roosen en Taam mogen op de tienkamp. Roosen heeft ontzettend geschroeid in Götzis, maar juist daardoor verwacht ik nu dat het minder is. Taam heeft een aantal goede meerkampen gehad, maar had daar pech bij. Als hij zijn vorm nog kan doortrekken lijkt hij mij gewoon goed te gaan presteren, waarbij dat voor hem betekent dat hij net aan top 10 kan halen in een monsterlijk deelnemersveld.
Bij de dames zal het beter zijn, hoewel niet op alle fronten. Femke Bol haalt gewoon minimaal zilver. Kan niet anders. Van Sifan Hassan weet ik het niet. Ik kan me niet voorstellen dat ze werkelijk 4 nummers gaat doen. Ik hoop dat ze de 5k en de marathon pakt. Of de 10k. Hassan is de vrouw van vraagtekens, die kan 5e worden maar ook 2x goud pakken. Ik ga geen voorspelling doen. Verder verwacht ik een finale voor Lieke Klaver. Ook Nadine Visser kan een finale halen, evenals Cathelijn Peeters. De 4x400 ploegen, gedragen door Klaver en Bol, moeten toch zeker kans kunnen maken op een medaille. Maar goed, bij de mixed ligt het eraan wat toplanden inzetten. Vlak Ierland, Dominicaanse Republiek en de Britten niet uit. Bij de dames ben ik ook al blij met brons. Zit er wel in, maar dan moet het niet tegen zitten.
Koster, van Es, Luijten en Bakker doen mee in de finale, maar niet om de knikkers. Het 4x100 team zonder Samuel lijkt mij niet kansrijk voor een finaleplaats en Jiya en Tjin-a-Lim zijn weer gevalletjes de series overleven en that's it. Op het veld hebben we Van Klinken en Schilder, die moeten gewoon meedoen om de medailles, 2x. Dat betekent niet dat een medaille al vergeven is, de concurrentie is groot. Maar top 8 in de finale lijkt mij wel een minimale eis. Van Daalen is nog jong, 1 van de 2x finale halen lijkt me mooi, maar als het 2x niet lukt verbaast dat mij ook niet. Hondema verwacht ik ook geen finale van. Dan hebben we nog onze meerkampsters, die eremetaal te verdedigen hebben. Oosterwegel echter heeft sinds 2021 zelden meer op dat niveau kunnen presteren. Mat al 2 dames die 6800 gaan scoren zonder blessure lijkt zij mij kansloos voor een medaille, top 6 en een score rond de 6500 ben ik tevreden mee. Vetter zal naar 6650 moeten voor een medaille denk ik. Vetter is altijd lastig, vaak niet fit, soms wel. Ik kan haar moeilijk peilen, al is het laatste jaren redelijk constant. P3 moet kunnen. Voor Dokter is een score van 6300 mooi.
Nou, atletiek kan ik flink wat over zeggen, maar Badminton kunnen we kort over zijn. Tabeling/Piek moeten gewoon winnen van die Algerijntjes en dan hopelijk kunnen ze stunten tegen 1 van de 2 betere duo's. En anders na 3 potjes klaar, maar is geen schande. Het herenbasketbal heeft een 3x3 team geplaatst. Die moeten in ieder geval ervoor zorgen top 6 te eindigen om zich niet te blameren en daarna zich in ieder geval niet helemaal weg laten spelen door Servië en de USA. Je hoeft na de groep maar 2 potjes te winnen voor eremetaal, maar ja, dat wordt nog niet gemakkelijk. We sturen ook een dame naar proletensport boksen. Het feit dat die zich pas kwalificeerde via het laatste kwalificatietoernooi doet mij denken dat dat niet een van de topfavorieten is. Ik kijk deze sport niet, maar op de statistieken afgaand zou 1 potje winnen, afhankelijk van de loting, al prima zijn maar nog wel moeten kunnen. Als ze de kwartfinale haalt wordt het zeer lastig.
Bij het breakdancen is er een drietal. Weer zo'n sport waar ik geen klap van weet. Die kunnen 2e of 12e worden en ik geloof het allemaal. Ik wacht maar even af. Hopelijk halen ze allemaal de kwartfinale. In de kanoslalom hebben we Martina Wegman en Joris Otten. Voor Wegman hoop ik op een finale. Otten lijkt me minder waarschijnlijk. Bij Extreme Kayak kan alles gebeuren. We hebben blijkbaar ook Konijn en Vorsselman in de kano gezet. Continentaal ticket, het zou mij verbazen als die een finale halen. Maar leuk dat ze meedoen.
Wielrennen moet een van onze cashcows worden. In de wegrit verwacht ik alleen wat van Mathieu. Die heeft maar 2 man erbij in een race die echt enorm chaotisch gaat worden. Matje moet op alles reageren. Kan eerste of achttiende worden. Bij de dames hebben we in ieder geval 4 dames. Als Wiebes in de voorste groep zit bij de finish is het boeken toe. Vollering zou het alleen solo kunnen. Dat je van Dijk bij de tijdrit selecteert snap ik niet, maar als ze wel fit genoeg is kan ze wel top 3 rijden. Vollering zal wel net buiten de top 3 eindigen, en Hoole mag meedoen maar daarmee is het wel gezegd. Op de baan zal het van de keirin moeten komen bij de dames. Van der Peet is wel een slimme in de keirin. Maar het derde keiringoud achtereen verwacht ik niet bepaald. Een finale zou mooi zijn. Van de Wouw is het net niet, helaas. Dat wordt een kwartfinale in de sprint als het mee zit. Gelukkig hebben we bij de heren Lavreijsen. In de solosprint is dat gewoon de grootste zekerheid voor goud. De keirin is een loterij, maar een medaille moet daar kunnen. Van de teamsprint ben ik minder zeker, Australië zit al een tijdje dichtbij. Ik zeg zilver. Op de duuronderdelen verwacht ik minder. Schip en Havik rijden soms een leuke madison, maar nu iedereen op punt staat denk ik dat het P4 of P5 wordt. Wat Schip ook gaat doen in het omnium, leuk beginnen maar tijdens de puntenkoers is het op. van der Duin wordt ook 5e ofzo. Verder is er nog mountanbike met Pieterse en Terpstra. Terpstra wordt 10e ofzo, en Pieterse is wel een goede medaillekans. Ik hoop dat ze in de buurt kan blijven van PFP en zilver kan pakken, maar als ze 5e wordt ben ik ook niet verbaasd. Als laatste is er BMX. Bij de mannen waren we ooit goed, maar dat is al een tijdje minder en Kimmann is helaas geblesseerd. Jaymo Brink zal de halve finale normaal niet overleven. Bij de dames lijkt me wel dat we er 1 of 2 in de finale gaan zien, van de zusjes Smulders of Veenstra. Veenstra is het meest constant, maar minder van de uitschieters op het moment. Maar Laura heeft de ervaring. In zo'n finale is een medaille altijd mogelijk, maar het zijn niet de allerbeste van het veld, dus dan heb je geluk nodig.
We gaan door met schoonspringen. Else Praasterink is geen topper, maar mag wel meedoen. Eerst maar de eerste ronde overleven. Paardrijden vind ik geen sport, maar ons dressuurteam is nog altijd niet slecht. Top 3 wordt lastig, zullen wel gewoon Denemarken, Groot-Brittannië en Duitsland worden. Best of the rest zal het wel worden. Een hoge ereplaats individueel lijkt me niet, al zal er wel ergens een finale behaald worden met een leuke positie. Zowaar mogen we ook deelnemen bij eventing, maar eventing is niet onze sport. Daar peddelen we mee. P8 ofzo voor het team. Jumping is een loterij, kan altijd. Van der Vleuten en het gehele team lijken mij de beste kans te hebben. Maar ja, is dus een loterij. P2 en P12 zijn weer eens allebei mogelijk. Verder hebben we 1 schermer in Tristan Tulen. Zit niet in de bovenste helft van de loting neem ik aan. Dan wordt het lastig om ook maar één rondje te overleven.
De hockeydames moeten eigenlijk gewoon goud winnen en al het andere zou tegenvallend zijn. Natuurlijk kan het een keer niet helemaal draaien en op shootouts uitdraaien en net verliezen worden, als het na een goede wedstrijd is tegen een sterke tegenstander is prima. Maar je in de halve finale met 3-0 naar de slachtbank laten sturen door zeg, België, zou erg jammer zijn. Bij de heren is er ook kans, maar daar acht ik de Britten, Duitsers, Belgen en Australiërs toch minstens zo kansrijk. Allemaal kunnen de halve finale halen. Van andere landen dan deze 4 verliezen zou wel een teleurstelling zijn, maar tegen deze landen kan het gewoon mis. Golfen is andermaal een loterij, top 15 zou mooi zijn voor Anne van Dam. Maar ja, zelfs de toppers zijn slechts beperkt consistent. Gewoon een ontzettend moeilijke sport om op het juiste moment te leveren.
Bij het turnen zie ik weinig aanknopingspunten. Wevers en Veerman zijn niet helemaal kansloos voor een finaleplaats op hun toestel en als Van Pol doet wat ze op het NK deed kan ze misschien in de buurt komen van de allroundfinale. Een goede Lieke of Naomi moet dat ook kunnen. Bij de heren is Schmidt allround gewoon de beste, die moet de finale kunnen halen en De Munck is goed op het paard voor een mogelijke finale, maar top 5 zal daar dan ook weer lastig worden. Ik ben al blij met 1 teamfinale, geen van beiden kan echt prima. De concurrentie is echt heel goed. Bij het Handbal las ik dat de doelstelling halve finale is, maar tegen Denemarken, Zweden of Noorwegen kun je er zo uit in de kwartfinale. Mocht je die 3 ontlopen, dan hoop ik wel dat het een halve finale wordt. Dat lijkt me nog wel steeds het maximale, en dan weer lekker 4e worden as per usual. Als de groep niet overleefd wordt zou dat wel falen zijn.
Judo is nu de afgelopen jaren niet echt onze sport gebleken. Waar veel sporten gebaat zijn bij de centralisatie, lijkt dat voor judo allemaal minder gunstig. En toch hebben we echt wel wat kanshebbers op eremetaal. Op dag 1 niet, Tsjakadoea heeft het al niet tegen zitten als ie de kwartfinale haalt. Daarna hebben we 2 dagen pauze, maar op dag 4 is Joanne van Lieshout de deelneemster met de meeste punten door recent WK-goud te pakken. Maar goed, die categorie is ontzettend open, er zijn minimaal 8 dames die kunnen winnen. Ik hoop wel dat Van Lieshout de medaillesessie haalt, maar als het na de eerste herkansing voorbij zou zijn.. ja, dat kan in deze categorie. Hoeft niet te komen van Frank de Wit. Sanne van Dijke pakte 3 jaar terug als favoriete brons, nu heeft ze minder kans, al moet het kunnen. Van 't End werd ooit wereldkampioen, maar dat lijkt alweer eeuwen geleden. Die zie ik wel in ronde 1 eruit liggen, al kan hij ook ineens verrassen en de medaillewedstrijden halen. De voorlaatste dag lijkt de laatste goede kans met Korrel en Steenhuis die in de top 6 van de ranking staan en echt wel kans hebben op een medaille. Maar ook hier geldt weer: Kan ook zomaar een stukje eerder mis. Deze dag mag wel 1 van de 2 de finalesessie halen. Liefst allebei, maar zekerheidjes zijn het ook niet. Dat lijkt me de laatste dag dan weer niet. Snippe heel misschien. Kamps verwacht ik zeker niet. Al met al ben ik blij met één medaille en drie finalesessies. Krijgen we weer commentaar dat Judo te veel centen kost, zal allemaal best. Kunnen we dat geld mooi naar het roeien sluizen. Daar is 5x goud mogelijk, ik zeg het maar gewoon. Maar goed, ik vind ook niemand helemaal zeker. Karolien Florijn geef ik wel de beste kans op goud, na Lavrijsen onze grote zekerheid. Maar bij de skiff is persoonlijke vorm wel heel belangrijk. Zagen we bij Zeidler die 3 jaar geleden ineens niet leverde. Nu lijkt hij ver weg voor Van Dorp, die bij de herenskiff wel kans maakt op P2. Moet wel de finale halen wat mij betreft. Broenink/Twellaar moet een medaille kunnen halen, maar goud vind ik met bijvoorbeeld de Sinkovic-broers bepaald geen gegeven ondanks dat die verslagen werden afgelopen WK. De dames dubbeltwee verwacht ik niet heel veel van, ik ben blij als dat een finale zou worden. Ook de dubbelvier won afgelopen WK, maar die heb ik iets minder op het oog qua tegenstanders. Ik geloof wel in dit viertal op zich, maar ook hier gaan we het goud weer niet weggeven. Waren tijdens de world Bij de dames werd de dubbelvier afgelopen WK 2e, maar de Britten hebben daar zo'n sterke core dat het mij het maximale lijkt. Eerder naar onder kijken, ook hier is een finaleplaats mooi. Bij Clevering/Meester ben ik wel teleurgesteld zonder goud, eerlijk is eerlijk. Is dat dan een SJOOOOOK? Mwah, dat niet. Maar ietwat teleurstellend zou het wel zijn. De dames vierzonder wordt ook gewoon een medaille, schrijf maar op. De Skiff, Twee en Vier zijn toch wel de drie onderdelen die het gaan maken of breken bij de dames. Bij de herenvier hoop ik op een finale. Lukt dat een keer niet, is het ook geen drama. De herenacht moet in ieder geval meedoen om medailles, maar 4e zou ook niet erg zijn. Wel jammer, maar niet erg.
Nederland is een zeilland en bij drie klassen hebben we echt wel topboten. De IQFoil heeft echter een finalestructuur met enkele wedstrijden en bij zeilen is dat nogal een loterij. Dan kan je zo goud of zelfs een medaille mislopen. Maar Van Opzeeland is de favoriet. Wennekes is niet een van de allerbesten, maar hier speelt juist dat ze wel kan verrassen. De finaledag halen en dan vanuit daar bouwen. Kitesurfster Lammerts heeft wel een goede kans, maar ook hier geldt dezelfde loterijstructuur. Voor de rest hebben we de standaardbootjes: Het Laserzeilen brengt Duko Bos. Lijkt me niet echt kansrijk voor een medaille, maar als het meezit zou het zowaar kunnen. De medal race halen en een diplomaatje pakken. En misschien als alles dan goed valt heb je brons. Marit Bouwmeester was ooit onze topper, maar die is wel iets minder goed geworden dan voorheen. Kan wel nog steeds een medaille halen. Top 5 hoop ik wel op, en op constant zeilen. Geen dagen met P22 graag. Bij de 49ers hebben we wel twee topboten: Van Aanholt/Duetz en Lambriex/Van de Werken zijn goede kanshebbers op eremetaal. Lambriex-Van de Werken moeten 100% een medaille halen en waren een paar jaar terug bijna onverslaanbaar, maar nu is goud niet meer zeker met al wat mindere resultaten. Een medaille moet nog steeds prima haalbaar zijn. Van Aanholt/Duetz heeft sterkere concurrentie. Hier zet ik in op top 5, maar een medaille zou wel gewoon lekker zijn. Of gewoon goud. Dit zijn wel de boten die moeten leveren. De Nacra17 zou ook nog wel kunnen. Hopelijk zijn ze met de medal race nog in kansrijke positie, als dat niet zo is zou dat wel jammer zijn. Maar kan wel gebeuren, dit duo lijkt mij wel iets minder stabiel. Over minder stabiel gesproken: Skateboarden. Lekker vallen. Zwetsloot begon in Tokio heel goed, maar kon niet een extra trick landen. Ik hoop dat zij de finale weer haalt, maar dat is geen zekerheidje. De concurrentie is immens met de Braziliaanse, Japanse, Chinese en Amerikaanse dames. Zou wel leuk zijn om iemand uit een ander land te zien en dan is Zwetsloot wel een leuke om er bij te hebben. Keet Oldenbeuving geef ik nog minder kans op een finale, maar leuk dat ze er bij is. Vooral hopen dat ze hun tricks landen, maar ik snap ook wel dat ze niet op veilig gaan om de finale maar te halen.
Zwemmen is de laatste jaren niet echt onze sport gebleken, maar afgelopen WK - zonder veel topzwemmers - ging wel lekker. We hebben een flink aantal zwemmers al is het bij de heren wel karig. Kamminga was goed voor dubbel zilver in 2021, maar nu moeten we daar niet op rekenen. Op de 200 zijn de 3 medailles al vergeven, op de 100 is alleen brons mogelijk op zijn topniveau. Maar dat gaat hij niet halen, is niet meer top helaas. Ik verwacht wel beter dan Corbeau op de 100 school, minder op de 200 school. Daar mag Corbeau 5e worden ofzo. Verder mag Korstanje veel te hard af gaan op de 100 vlinder om vervolgens fameus in te storten, slecht uit te komen en 6e te worden. Ik hoop het niet, maar zo zwemt Korstanje altijd. De 50 vlinder is ook meer zijn terrein, maar niet Olympisch he? Voor Kenzo Simons, Renzo Tjon-a-Joe, Kai van Westering en Sean Niewold is een halve finale al mooi, al mag Simons nog wel in de buurt komen van een finaleplaats. Nee, het moet weer van de dames komen. Niet op de rugslag met Toussaint en de Waard, die gaan er allebei in de halve finale uit. Toussaint was ooit wat beter dan dat maar die tijd lijkt geweest. Op de 50 vrij verwacht ik ook niets van Busch/Van Roon, misschien dat die laatste net aan in de halve finale langs mag komen. Geldt ook voor Tessa Giele. Maar ja, die zijn er allemaal vooral voor de 4x100 vrij, waar Nederland wereldkampioen was bij afwezigheid van iedereen. Nu gewoon 5e of 6e en dat is gewoon prima voor dit Nederland. De 4x200 mag blij zijn met een finale, daar zit maar 1 topper bij. Eigenlijk geldt voor alle estafettes hetzelfde: Finale moet kunnen, daar scoren lijkt me weinig kansrijk en als dat een keer lukt is een prachtig resultaat. De 3 kansen op medailles zijn Steenbergen, Schouten en Van Rouwendaal. Steenbergen heeft de 200 vrij opgegeven vanwege de Australische dames en Haughey die de concurrentie gaan vernederen. Bij de 100 zijn die er ook, maar daar zit Steenbergen wat dichter. Op een goede dag is daar een medaillekans, maar brons zou al heel mooi zijn. Schouten lijkt me op de 100 school dan weer niet heel kansrijk, daar is een finale wat je wil zien op weg naar de 200, waar geen medaille voor mij wel een teleurstelling zou zijn. Dé topfavoriet is ze niet, ik denk dat de beste 3 schoolslagzwemsters heel dicht bij elkaar zitten. En als laatste Van Rouwendaal. Natuurlijk een geweldige openwaterzwemster, maar ze moet haar momenten meer en meer kiezen. Goud kan, vijfde kan ook. Zeker door de onvoorspelbare seine, of roeibaan, of weetikwat. Gaan we nog even door met tafeltennis. Daar hebben we enkel Britt Eerland. Ja, die gaat niet winnen. Hopelijk haalt ze de kwartfinale. In de derde ronde eruit kan ook. Hangt af van de loting.
Zijn we alweer bij het laatste blokje sporten. Te beginnen met tennis. Ik hoop dat we Koolhof/Schuurs krijgen bij het gemengddubbel, want met dat duo hebben we wel kans. Ik word niet vrolijk van het feit dat Koolhof/Rojer niet samen gaan, maar goed, moeten zij weten. We gaan er toch wel uit. Ik heb niet veel vertrouwen in het Nederlandse tennis. Maar Koolhof/Schuurs, dat wil ik nog wel een kansje geven. Al is Olympisch tennis toch een loterij, ik zie Swiatek nog wel verliezen. Bij het Triatlon werd Klamer in Tokio 4e. Het probleem van de Nederlandse dames is het zwemmen. Kunnen ze daar bijblijven, dan moet ik het allemaal nog wel zien. Al lijkt een medaille mij dan alsnog te veel. Klamer was een tijdlang echt enorm goed, maar wordt langzaam oud. Voor de estafette komen de heren tekort, maar leuk dat ze daardoor ook aan de individuele triatlon deel mogen nemen. Sluiten we af met twee teamsporten. Volleybal hebben WE met de hakken over de sloot gehaald. Net als allerlaatste door naar de Spelen, met alleen Frankrijk en de verplichte Afrikaanse deelnemer die minder zijn. Uiteraard zitten die in de andere 2 groepen. Ofwel 3 loodzware tegenstanders. Top 2 lijkt niet kansrijk en als je derde wordt dan lig je er waarschijnlijk als slechtste nummer 3 alsnog uit. Daar verwacht ik helemaal niets, maar leuk dat we er bij zijn. Er zijn 3 beachvolleybalteams. Van der Velde en Immers gunnen WIJ niets. Daar willen we niet eens een medaille van, dan staan we weer collectief voor lul. Doe maar zo snel mogelijk weg. Stam/Schoon is wel een goed duo. Ik hoop toch wel op minimaal kwartfinale, eerder eruit zou matig zijn. Meer dan de kwartfinale is bonus. Geldt eigenlijk ook voor het andere herenduo. Stam/Schoon heeft meer ervaring dus geef ik iets meer kans op een beter resultaat. Sluiten we af met Waterpolo. Als we een teammedaille moeten scoren buiten Hockey, dan is het hier. Nederland moet wat mij betreft de groep winnen, dan ontloop je de States hopelijk zo lang mogelijk. Al denk ik dat een halve finale tegen Spanje ook niet makkelijk is, maar daar wint Nederland makkelijker van. Halve finale is wel het minimale, als Nederland dat niet haalt is het een floptoernooi. En dan vanuit daar in ieder geval geen 4e worden, ook dat zou best zuur zijn.
Nou, dat was het wel zo'n beetje. En ik ga hier lekker naar verwijzen als mensen onterecht zuur gaan doen over bepaalde prestaties. Moeten ze deze lap tekst maar lekker doorlezen, kut voor ze.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]