Paul de Leeuw stopt als gezicht van het tv-programma Niet klein te krijgen. De presentator heeft zijn werkzaamheden voor het gevierde BNNVara-programma neergelegd, nadat er kritiek ontstond op zijn gedrag achter de schermen. Hij was al bezig met de opnames van een nieuw seizoen, waarin hij tieners met kanker zou volgen in het Prinses Máxima Centrum in Utrecht.![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
Eerder trok een regisseur zich terug uit het programma na een hoogoplopend meningsverschil met De Leeuw. Ze voelde zich zo geïntimideerd dat ze op locatie niet meer verder wilde werken met de presentator en de klus in de montagekamer afmaakte.
De onrust die ontstond nadat het verhaal twee maanden geleden via deze site naar buiten kwam, heeft De Leeuw doen besluiten al zijn werkzaamheden neer te leggen. Dat vertelt hij in de podcast Lightless Lounge van Nikkie de Jager en Wes van Os. ,,Ik wil niet dat in het Prinses Máxima Centrum maar één ouder denkt, met een kind dat ziek is, daar loopt die jongen die zijn stem heeft verheven. Dus ik heb het stopgezet en enorme gesprekken gehad, ook over dat het allemaal niet is gegaan zoals het nu is geïnterpreteerd. Dat wordt ook door iedereen toegegeven”, zegt hij. De Leeuw zegt overigens wel dat er sprake was van een stemverheffing.
,,Dit programma moet gaan om de kinderen die centraal staan. Een presentator die onterecht onder vuur lag, moet daar nu geen rol in spelen. Dus ik ben ermee gestopt.” Als De Jager opmerkt dat hij ‘toch niet hoeft te stoppen’ als het onterecht is, wuift De Leeuw haar bezwaren weg. ,,Ik wil in het Prinses Máxima Centrum geen onderwerp van gesprek zijn. Daarbij zijn de verhoudingen tussen mij en een aantal personen van het productiebedrijf zo anders dat ik denk: we moeten elkaar loslaten.”
‘Ongelooflijk fel’Overigens zegt De Leeuw in de podcast ook dat hij tijdens opnames - in zijn algemeenheid, niet puur bij dit programma - soms wél over de schreef is gegaan. ,,Ik ben ongelooflijk fel in de wedstrijd, ontzettend fanatiek (...) ik zou het nu niet meer zo doen, maar als ik toen zo boos werd, ging ik altijd na afloop van de opnames naar diegene toe, altijd sorry zeggen.”
Volgens de presentator heeft hij gesprekken gehad met redacteuren. ,,Dan zei ik: ik ben degene die uiteindelijk de beslissingen maakt, en als je dat niet wil dan moeten we niet met elkaar gaan werken. Ik ben soms heel onredelijk, dat spijt me nu al, maar ik kan niet fluisterend mijn werk doen. Dat lukt me gewoon niet.”
BNNVara komt in de loop van de middag met een reactie en hoe het nu verder gaat met het programma.
https://www.ad.nl/show/pa(...)iet-om-mij~a3b660ec/En weer één van z'n voetstuk. Jammer dat Harrie Vermeegen al is gestopt.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !