abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213153516
Ik heb een nieuwe baan aangeboden gekregen en moet dus mijn huidige baan opzeggen.

In mijn contract staat:

"Deze arbeidsovereenkomst is gesloten voor bepaalde tijd, zowel werkgever als werknemer kan deze tussentijds beëindigen met inachtneming van ten minste één maand opzegtermijn."

Betekent dat dat ik als voorbeeld op 10 april opzeg dat ik dan 11 mei kan stoppen ? Omdat er staat in mijn contract één maand in plaats van kalendermaand of per de eerste van de volgende maand.

Ook heb ik nog circa 10 vakantiedagen die ik graag zou willen opnemen en dit ook vermelden in mijn ontslag dat ik die dagen wil opmaken door vrij te nemen, zodat ik ook nog even vrij ben voordat ik aan een nieuwe baan begin.

Wie kan mij helpen met advies voor een goede ontslagbrief ? Of heeft iemand er een klaar liggen die ik kan gebruiken?

Verder denk ik dat ze het niet leuk zullen gaan vinden als ik de baan op zeg, want er is personeel te kort, ik doe als 1 van de weinige super veel werkzaamheden en met bepaalde dingen heb ik zelfs meer kennis dan de assistent manager en de manager. Ook is het de bedoeling dat als de assistent manager juni en juli op vakantie is, ik zijn taken overneemt met betrekking tot bestellingen doen, inboekingen van voorraad, mensen aansturen, etc. Etc. Maar dat is toch niet mijn probleem ?

Alvast bedankt !
pi_213153725
Dit soort dingen bespreek je beter zsm met je werkgever en die gaan daar waarschijnlijk echt niet moeilijk over doen, al zullen ze het misschien jammer vinden kunnen ze je toch niet tegenhouden en het is idd hun probleem, niet het jouwe.
pi_213153822
Ik zou het niet per brief doen, gewoon mondeling en evt per brief bevestigen als daar behoefte aan is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 9 april 2024 @ 22:34:57 #4
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213153888
Ik heb recent ook ontslag genomen voor een nieuwe baan, het is inderdaad veel makkelijker om dit te bespreken. We wisten gelijk van beide kanten wat de wensen waren qua vakantiedagen en zo. De ontslagbrief daarna dan enkel ter bevestiging.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_213154262
quote:
16s.gif Op dinsdag 9 april 2024 22:34 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik heb recent ook ontslag genomen voor een nieuwe baan, het is inderdaad veel makkelijker om dit te bespreken. We wisten gelijk van beide kanten wat de wensen waren qua vakantiedagen en zo. De ontslagbrief daarna dan enkel ter bevestiging.
Dit.

Ik heb uiteindelijk een voorbeeldbrief laten schrijven door ChatGPT en die een beetje aangepast :7
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_213154288
Voel je vooral niet schuldig, het bedrijf en je collega's redden zich wel. Al een paar vertrekkende collega's gehad, ook in drukke tijden, maar we gunden ze altijd het beste en het werk wordt wel verdeeld.
pi_213154300
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 23:09 schreef MilkTea het volgende:

[..]
Dit.

Ik heb uiteindelijk een voorbeeldbrief laten schrijven door ChatGPT en die een beetje aangepast :7
Jezus, daar heb je echt chatgpt voor nodig? :')

"Beste werkgever, Zoals besproken neem ik ontslag per (datum). Gr gr"

Klaar.
pi_213154331
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 april 2024 23:15 schreef Farenji het volgende:

[..]
Jezus, daar heb je echt chatgpt voor nodig? :')

"Beste werkgever, Zoals besproken neem ik ontslag per (datum). Gr gr"

Klaar.
Naja, dat had gekund, maar ze vonden het nog nodig om niet mijn ontslag "goed" te keuren tijdens het gesprek. Dus de brief diende ook om even duidelijk op papier te zetten wat voor rechten ik heb en hoe we die gaan invullen de komende tijd.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_213155005
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 april 2024 22:07 schreef Drakedoge3 het volgende:
Ik heb een nieuwe baan aangeboden gekregen en moet dus mijn huidige baan opzeggen.

In mijn contract staat:

"Deze arbeidsovereenkomst is gesloten voor bepaalde tijd, zowel werkgever als werknemer kan deze tussentijds beëindigen met inachtneming van ten minste één maand opzegtermijn."

Betekent dat dat ik als voorbeeld op 10 april opzeg dat ik dan 11 mei kan stoppen ? Omdat er staat in mijn contract één maand in plaats van kalendermaand of per de eerste van de volgende maand.

Ook heb ik nog circa 10 vakantiedagen die ik graag zou willen opnemen en dit ook vermelden in mijn ontslag dat ik die dagen wil opmaken door vrij te nemen, zodat ik ook nog even vrij ben voordat ik aan een nieuwe baan begin.

Wie kan mij helpen met advies voor een goede ontslagbrief ? Of heeft iemand er een klaar liggen die ik kan gebruiken?

Verder denk ik dat ze het niet leuk zullen gaan vinden als ik de baan op zeg, want er is personeel te kort, ik doe als 1 van de weinige super veel werkzaamheden en met bepaalde dingen heb ik zelfs meer kennis dan de assistent manager en de manager. Ook is het de bedoeling dat als de assistent manager juni en juli op vakantie is, ik zijn taken overneemt met betrekking tot bestellingen doen, inboekingen van voorraad, mensen aansturen, etc. Etc. Maar dat is toch niet mijn probleem ?

Alvast bedankt !
Ik zou gewoon uitgaan van een kalendermaand, dat is wat ik er in lees. Mocht de werkgever daar van afwijken dan is dat een winst voor jou. Zolang jij aan de voorwaarden voldoet van vakantie dagen opnemen mag je dit ook gewoon doen. Al zou de werkgever dit wel kunnen weigeren als daar een zwaar wegend belang voor is, bijvoorbeeld als ze jou echt nodig hebben om iemand anders in te werken bijvoorbeeld. Dat hangt van de werkzaamheden af.

En een opzeg brief opstellen is inderdaad zo simpel als:

quote:
Goedendag,

Bij deze wil ik graag, met in achtneming van de in het contact benoemde opzegtermijn, mijn baan per de eerst mogelijke datum(eerst mogelijke datum kun je eventueel nog veranderen in de specifieke datum) opzeggen. Ook zou ik graag mijn vakantiedagen nog willen opnemen zodat ik eerder kan stoppen met werken. Graag zou ik zo spoedig mogelijk een bevestiging op mijn opzegging willen ontvangen.

Met vriendelijke groet,
En natuurlijk nog aangevuld met de persoonlijke gegevens van jezelf en de baas.
  woensdag 10 april 2024 @ 05:38:01 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_213155021
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 22:31 schreef Hanca het volgende:
Ik zou het niet per brief doen, gewoon mondeling en evt per brief bevestigen als daar behoefte aan is.
Mondeling en daarna altijd ook per brief/email ter bevestiging. "Beste manager, zoals besproken..".
pi_213155586
Onderstaande heb ik op een Nederlandse website gevonden. Zou het dan ook niet voor mij van toepassing zijn dat als ik 10 april opzeg dat ik dan 10 mei kan stoppen ??

"De opzegtermijn. Wat is het verschil tussen maand en kalendermaand?

In arbeidsovereenkomsten wordt meestal gesproken over een opzegtermijn van een kalendermaand. In dit geval gaat de opzegtermijn pas in op de 1e van de maand die volgt na je opzegging. Wordt er gesproken over een opzegtermijn van een maand dan stopt het contract exact één maand na de opzegging."

Bron https://www.betaselect.nl(...)de,De%20opzegtermijn.
pi_213156070
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 08:30 schreef Drakedoge3 het volgende:
Onderstaande heb ik op een Nederlandse website gevonden. Zou het dan ook niet voor mij van toepassing zijn dat als ik 10 april opzeg dat ik dan 10 mei kan stoppen ??

In arbeidsovereenkomsten wordt meestal gesproken over een opzegtermijn van een kalendermaand. In dit geval gaat de opzegtermijn pas in op de 1e van de maand die volgt na je opzegging. Wordt er gesproken over een opzegtermijn van een maand dan stopt het contract exact één maand na de opzegging."

Dat denk ik wel, maar dit is iets wat je prima mondeling kunt bespreken toch?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213156114
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 08:30 schreef Drakedoge3 het volgende:

Moet je gewoon even afstemmen en is afhankelijk van strekking/bedoeling van je contract is, en evt. persoonshandboek.
Dus, zorgen dat je een al een basis ontslagbrief hebt, eerst met je manager in gesprek en die informeren hoe of wat en afspraken maken, vervolgens brief aanpassen o.b.v. gesprek en via mail als PDF versturen aan manager en HR.

Zijn die 10 vakantiedagen pro-rato tot einde van je contract? Wat Delenill al zegt, bij opzeggen dienstverband zijn de regels w.b. vakantie opnemen wat anders dan normaal, maar moet je gewoon domweg overleggen.

quote:
Altijd, altijd, altijd schriftelijk. Dan heb je alles zwart op wit en voorkom je later gezeik.
Je indiensttreding gaat toch ook o.b.v. een contract? En ja, mail is ook schriftelijk.
  woensdag 10 april 2024 @ 09:43:02 #14
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_213156131
quote:
Mondeling is wel het aardigst in een kleinere organisatie, maar altijd ook schriftelijk, en bij voorkeur aangetekend. Anders loopt TS het risico dat hij problemen krijgt omdat de werkgever ontkent dat er sprake is geweest van een opzegging.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_213156159
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 09:41 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Altijd, altijd, altijd schriftelijk. Dan heb je alles zwart op wit en voorkom je later gezeik.
Je indiensttreding gaat toch ook o.b.v. een contract?
Eens. Ik bedoelde met die opmerking vooral 'indien er niet al is genotuleerd en een bevestiging vanuit het bedrijf is gestuurd met de gemaakte afspraken'. Bij mijn ontslagnemingen ging het zo: ik vroeg een gesprek aan, we maakten afspraken en het bedrijf zette die op papier en ik ondertekende die.

Dan is een brief sturen natuurlijk niet meer nodig.
pi_213156224
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 09:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens. Ik bedoelde met die opmerking vooral 'indien er niet al is genotuleerd en een bevestiging vanuit het bedrijf is gestuurd met de gemaakte afspraken'. Bij mijn ontslagnemingen ging het zo: ik vroeg een gesprek aan, we maakten afspraken en het bedrijf zette die op papier en ik ondertekende die.

Dan is een brief sturen natuurlijk niet meer nodig.
Meeste bedrijven notuleren echt niet bij dit soort gesprekken en sowieso is het beter om heft in eigen hand te houden. Het is uiteindelijk in je eigen belang.

Nog wel een opmerking; als je dit soort advies geeft, wees dan volledig in je aannames.
pi_213156235
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 09:41 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]
Moet je gewoon even afstemmen en is afhankelijk van strekking/bedoeling van je contract is, en evt. persoonshandboek.
Dus, zorgen dat je een al een basis ontslagbrief hebt, eerst met je manager in gesprek en die informeren hoe of wat en afspraken maken, vervolgens brief aanpassen o.b.v. gesprek en via mail als PDF versturen aan manager en HR.

Zijn die 10 vakantiedagen pro-rato tot einde van je contract? Wat Delenill al zegt, bij opzeggen dienstverband zijn de regels w.b. vakantie opnemen wat anders dan normaal, maar moet je gewoon domweg overleggen.
[..]
Je indiensttreding gaat toch ook o.b.v. een contract? En ja, mail is ook schriftelijk.
Ik heb per maart 116 uren nu. Voor april weet ik dat nog niet. Maar daar zitten ook over uren bij in. Ik heb verder niks wat echt officieel aan geeft hoeveel dagen ik heb. Het is allemaal een beetje amateuristisch via een Excel met inloggen en uitloggen en daar komt een totaal uren uit en dat wordt opgeteld aan het einde van de maand en krijg je een nieuwe totaal
pi_213156360
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 09:57 schreef Drakedoge3 het volgende:

[..]
Ik heb per maart 116 uren nu. Voor april weet ik dat nog niet. Maar daar zitten ook over uren bij in. Ik heb verder niks wat echt officieel aan geeft hoeveel dagen ik heb. Het is allemaal een beetje amateuristisch via een Excel met inloggen en uitloggen en daar komt een totaal uren uit en dat wordt opgeteld aan het einde van de maand en krijg je een nieuwe totaal
Vraag in je brief naast om zo snel mogelijk het opnemen van je vakantiedagen te bevestigen (termijn is 2 weken, daarna akkoord als er geen terugkoppeling is ontvangen) een indicatie van je eindafrekening (vakantiegeld, evt. niet-opgenomen uren, overige) zodat je geen nare verassing hebt achteraf. Hou er rekening mee dat die eindafrekening pas betaald wordt de eerstvolgende salarisrun nadat je uit dienst bent gegaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door allegoedenickszijnop op 10-04-2024 10:18:43 ]
pi_213156447
Gewoon dit met je werkgever bespreken en tijdens het gesprek het ontslagbrief overhandigen.

Wat hierboven al gezegd wordt voel je vooral niet schuldig. Je hebt een zakelijke relatie en als je ze willen houden dan komen ze wel met een beter aanbod (met eventueel vast contract) dan je nieuwe werkgever.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  woensdag 10 april 2024 @ 13:51:20 #20
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_213158560
Bij een grote mensenbaan: Altijd per brief doen en vragen om een schriftelijke bevestiging. Uiteraard kun je voor het sturen van de brief al bespreken en het mondeling doen.
Meestal is je opzegtermijn een kalendermaand, oftewel nu opzeggen is einde contract per 1 juni en zou je dus 1 juni bij je nieuwe baan kunnen beginnen. Eventueel eerder als je nog vakantiedagen over hebt.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  woensdag 10 april 2024 @ 22:11:28 #21
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213164963
Vorig jaar ontslag genomen
Bel directeur van het bedrijf waar ik werkte
Zij: hoi Jan leuk dat je belt, wat kan ik voor je doen?
Ik: ik heb een andere baan gevonden en ik wil ontslag nemen
Zij: oh wat ga je doen?
Ik vertel wat en waar, en hoe, zij vond het helemaal bij mij passen en mocht per direct weg als ik dat wilde, regelde met de boekhouder dat resteren vakantie enzo overgemaakt werden.

Heb nog steeds een uitstekende relatie met haar
pi_213185020
Ik ben vandaag bij mijn potentiële nieuwe werkgever langsgeweest en heb een uitleg gehad van wat mijn toekomstige taken zullen zijn, een rondleiding en wat oefeningen gedaan met een reachtruck om te kijken of het "in mij zit", of het voldoende is, om een reachtruckcertificaat te halen. Vanmiddag kreeg ik het bericht dat de baan voor mij is en dat ik mijn werk kan opzeggen !

Ik heb gezegd dat zodra het contract in orde is gemaakt, ik mijn werkgever zal inlichten dat ik ga stoppen omdat ik een nieuwe baan heb gevonden.

Als ik voor het einde van deze maand opzeg, dan zou 31 mei mijn laatste dag zijn.

Nu is het zo dat ik Maart 14.5 vakantiedagen heb (april is nog niet meegerekend.).

In mijn heb ik een week vakantie lang geleden aangevraagd wat akkoord is. Dan zal ik na die week vakantie nog circa 10-11 vakantiedagen overhouden.

Dit zou ik graag willen opnemen om eerder te stoppen, en nog even vrije dagen hebben voordat ik aan een nieuwe baan begin.

Ik weet niet of ze akkoord zullen gaan met mij mijn vakantiedagen te laten opnemen, maar dan zullen ze die moeten uitbetalen.

Zal iemand mij kunnen helpen alvast een nette brief van opzeggen op te maken waarin ik ook het verhaal van mijn vakantiedagen die ik wil gebruiken, om eerder te stoppen, te maken ?

Wat zal het proces nu zijn of de juiste stappen die ik moet gaan nemen ?

Alvast erg bedankt !
pi_213185045
Natuurlijk, ik help je graag met het opstellen van een opzegbrief waarin je ook aangeeft dat je je resterende vakantiedagen wilt gebruiken om eerder te stoppen. Hier is een voorbeeld van hoe je zo'n brief zou kunnen formuleren:

[Je naam]
[Je adres]
[Postcode en stad]
[Emailadres]
[Telefoonnummer]

[Datum]

[Naam van je leidinggevende of HR-verantwoordelijke]
[Naam van het bedrijf]
[Adres van het bedrijf]
[Postcode en stad]

Betreft: Opzegging arbeidsovereenkomst

Geachte [Naam leidinggevende of HR-verantwoordelijke],

Hierbij wil ik u formeel informeren over mijn besluit om mijn arbeidsovereenkomst met [Naam van het bedrijf] te beëindigen per [laatste werkdag, rekening houdend met de opzegtermijn]. Na zorgvuldige overweging heb ik besloten deze stap te zetten om mij verder te kunnen ontwikkelen in een nieuwe richting die beter aansluit bij mijn toekomstige carrièredoelen.

Ik wil u graag bedanken voor de kansen die ik bij [Naam van het bedrijf] heb gekregen en voor de waardevolle ervaringen die ik tijdens mijn tijd hier heb opgedaan. Het was een plezier om deel uit te maken van een zo toegewijd team en om bij te dragen aan de projecten en successen van het bedrijf.

Volgens mijn administratie heb ik nog [aantal] vakantiedagen tegoed. Ik zou graag deze resterende vakantiedagen willen opnemen om mijn werkzaamheden eerder af te ronden en derhalve mijn laatste werkdag op [gewenste laatste werkdag] te laten plaatsvinden. Ik verzoek u vriendelijk om te bevestigen dat dit mogelijk is en ik sta open voor overleg om een soepele overdracht van mijn verantwoordelijkheden te garanderen.

Ik vertrouw erop dat u mijn beslissing zult begrijpen en ik ben bereid om in de komende weken alles in het werk te stellen om een vlotte overdracht van mijn taken en verantwoordelijkheden te waarborgen. Ik hoor graag van u wanneer we een afspraak kunnen maken om de details van mijn vertrek te bespreken.

Met vriendelijke groet,

[Je handtekening (indien per post verzonden)]
[Je naam]
  vrijdag 12 april 2024 @ 21:44:04 #24
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213185113
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 21:38 schreef Drakedoge3 het volgende:
Ik ben vandaag bij mijn potentiële nieuwe werkgever langsgeweest en heb een uitleg gehad van wat mijn toekomstige taken zullen zijn, een rondleiding en wat oefeningen gedaan met een reachtruck om te kijken of het "in mij zit", of het voldoende is, om een reachtruckcertificaat te halen. Vanmiddag kreeg ik het bericht dat de baan voor mij is en dat ik mijn werk kan opzeggen !

Ik heb gezegd dat zodra het contract in orde is gemaakt, ik mijn werkgever zal inlichten dat ik ga stoppen omdat ik een nieuwe baan heb gevonden.

Als ik voor het einde van deze maand opzeg, dan zou 31 mei mijn laatste dag zijn.

Nu is het zo dat ik Maart 14.5 vakantiedagen heb (april is nog niet meegerekend.).

In mijn heb ik een week vakantie lang geleden aangevraagd wat akkoord is. Dan zal ik na die week vakantie nog circa 10-11 vakantiedagen overhouden.

Dit zou ik graag willen opnemen om eerder te stoppen, en nog even vrije dagen hebben voordat ik aan een nieuwe baan begin.

Ik weet niet of ze akkoord zullen gaan met mij mijn vakantiedagen te laten opnemen, maar dan zullen ze die moeten uitbetalen.

Zal iemand mij kunnen helpen alvast een nette brief van opzeggen op te maken waarin ik ook het verhaal van mijn vakantiedagen die ik wil gebruiken, om eerder te stoppen, te maken ?

Wat zal het proces nu zijn of de juiste stappen die ik moet gaan nemen ?

Alvast erg bedankt !
Sowieso nog niks communiceren tot je een ondertekend contract hebt denk ik.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')