Drakedoge3 | dinsdag 9 april 2024 @ 15:23 |
Ik heb een baan aangeboden gekregen waarbij het hebben van een reachtruck certificaat verplicht is vanwege veiligheid. Ik wil deze baan heel graag omdat ik dood ongelukkig ben bij mijn huidige werkgever. Ik ga vrijdag eventjes mee lopen en wat handelingen doen op de reachtruck om te zien of ik het "in mij heb" waarna ik een reachtruck cursus krijg. Verder krijg ik wat uitleg van het magazijn over wat mij in de toekomst te wachten staat en een rondleiding.. Ik vroeg mij af of het halen van zon certificaat makkelijk of moeilijk is ? Ik heb totaal geen ervaring met een heftruck of reachtruck. Ik hoop dat ik hem ga halen !. Ik heb wel mijn auto rijbewijs gehaald in 1 keer met 22 lessen voor of dat wat uit maakt om een goede inschatting te maken 😂. | |
baskick | dinsdag 9 april 2024 @ 15:35 |
Voor je eerste rijles had je ook 0 ervaring (aanname) met autorijden. Oefening baart kunst en na 22 lessen kon je kennelijk voldoende rijden... En korte google-opdracht leert me dat het heftruckcertificaat in 1 dag te halen is. De moeilijkheid is me niet bekend, maar iets zegt me dat het dus te doen moet zijn. | |
Mutsaers__78 | dinsdag 9 april 2024 @ 15:48 |
Voor degenen die net als ik niet wisten wat een reachtruck was: dat is een heftruck, maar dan met hoger maximale hefhoogte. En aangezien een heftruckcertificaat niet per se lastig is om te halen, zal dat voor een reachtruck ook wel niet zo zijn. | |
Modus | dinsdag 9 april 2024 @ 15:52 |
Op een heftruck zit je eik altijd in de rijrichting, op een reachtruck een kwart slag gedraaid. Verder heeft een reachtruck eik altijd maar 1 achterwiel, dat ook draait, dat een kortere draaicirkel mogelijk maakt, en waarmee het ding anders beweegt dan een auto of heftruck. Maar aan alles valt te wennen. | |
qajariaq | dinsdag 9 april 2024 @ 16:37 |
Zowel die zijwaartse zit als dat enkele wiel achter wat stuurt maakt het na even wennen alleen maar makkelijker. Je hebt veel meer zicht en het zijdelings zitten went echt heel snel. Met een enkel sturend wiel kan je veel scherper bochten maken die daardoor ook simpeler in te schatten zijn. Maar het is een uurtje wennen. Mijn ervaring is van ruim meer dan veertig jaar terug en ook voor ik een rijbewijs had. | |
halfway | dinsdag 9 april 2024 @ 16:59 |
Iedere oostblokker kan dat. | |
#ANONIEM | dinsdag 9 april 2024 @ 17:06 |
| |
Filosoofert | dinsdag 9 april 2024 @ 19:46 |
Een reachtruck heeft een beweegbare boom, een kortere draaicirkel en daardoor beter geschikt voor de grote magazijnen. Als je een beetje gevoel hebt met de handpompwagen (of auto idd) kun je dit ook makkelijk halen, ts, geen zorgen. ![]() | |
Filosoofert | dinsdag 9 april 2024 @ 19:49 |
.. [ Bericht 99% gewijzigd door Filosoofert op 09-04-2024 19:49:19 ] | |
tbonesteak289 | dinsdag 9 april 2024 @ 21:03 |
Met een beetje ruimtelijk inzicht moet je prima kunnen leren om op een heftruck te kunnen rijden, tijdens een bijbaantje op m'n 14e lukte mij het iig ook. Zo'n reachtruck zit net iets anders in elkaar maar ook dat is geen hogere wiskunde. Om je alvast in te lezen: ok stiekem wilde ik vooral dit filmpje plaatsen maar het eerste deel is wel waar | |
Drakedoge3 | dinsdag 9 april 2024 @ 22:02 |
Bedankt voor je reactie. Met hand pompkar heb ik veel ervaring op mijn huidige baan. Ook met een elektrische stapelaar van toyota. Geen idee of je daar een certificaat voor moet hebben officieel maar het gaat mij prima af met zo'n elektrische stapelaar | |
hanskraaijjr | dinsdag 9 april 2024 @ 22:37 |
Ik heb jarenlang reachtruck gereden en beginnen met pallets op het eerst niveau in de stelling te zetten en rustig aan. Elke chauffeur laat in het begin een pallet vallen en dat gebeurt bij het zakken en dat de pallet dan op de wielen komt. Het merk reachtruck is ook belangrijk in hoe makkelijk het is. Paar weken rustig en na een half jaar ben je pas een doorgewinterde chauffeur. Probeer veel tips te vragen van mensen met de ervaring die je gaat zien op je nieuwe baan. | |
Visualthinker | woensdag 10 april 2024 @ 22:14 |
Het gaat vooral om veilig handelen, in een goede volgorde.. Een stuurfoutje bijvoorbeeld is geen probleem, maar rijden terwijl je je last laat zakken is not done, al zal je dat al snel wel gaan doen als je in een vlotte omgeving rijd. Leer het lastdiagram te lezen, en doe een goede inspectie van truck voor je start en neem je tijd. Doe het wat overdreven, zoals het spiegelen in je auto tijdens een examen. Let op je stuurstand, sommige trucks sturen 360 graden in het rond, het kan dan voorkomen dat je dermate aan het sturen bent geweest dat je wiel 180graden gedraaid staat, je denkt dan vooruit te gaan, maar dat is dan andersom, je gaat achteruit.. Ik ben er al weer even vanaf, maar heb het vele jaren gedaan, ik mag opleiden en ooit zijn we zelfs wereldkampioen geweest in intern transport.. Als je de smaak te pakken krijgt dan kun je er best wel plezier uithalen! Het beste rijd je in de industrie, die betalen beter dan de bedrijven in het beroepsgoederenvervoer die de bijbehorende cao aanhouden, ook vind je in de industrie vaak betere secundaire arbeidsvoorwaarden, iets wat ik altijd belangrijk vond.. Succes!! | |
Fer | zaterdag 13 april 2024 @ 12:25 |
Als je enigszins zelf kan bedenken of een handeling veilig is, moet het geen probleem zijn. | |
StateOfMind | zaterdag 13 april 2024 @ 12:28 |
StateOfMind | zaterdag 13 april 2024 @ 12:31 |
In een heeeeeel ver verleden ook dat werk gedaan, ik zweerde bij Linde ![]() 2 Minuscule hendels die je zeer secuur tot op de millimeter kon bedienen. | |
stavromulabeta | zaterdag 13 april 2024 @ 14:08 |
Ik heb het een dikke 20 jaar geleden voor een studentenbaantje gehaald en vond het totaal niet moeilijk als je een beetje gezond verstand gebruikt. Het vraagt wel wat basiskennis natuurkunde (je moet kunnen beredeneren dat wanneer je de vorken verder uitschuift en een grote last tilt, dat ding om kan donderen.). Maar het is ruim 20 jaar geleden ,dus het zou best kunnen dat het niveau en de inhoud sindsdien flink veranderd zijn. |