abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213070129
Een bekende van mij heeft mij verteld dat zij van plan is witgoed te leasen; een koelkast, een vaatwasser, een wasmachine en een wasdroger. Nou vroeg ik mij af wat iemand bezielt om zo'n apparaat te leasen als je voor 50 of 60 euro op Marktplaats een prima tweedehandsje kunt kopen, maar volgens haar was het een combinatie van gemak (ze komen hem brengen en installeren), garantie (je krijgt een reparatie of nieuwe als hij kapot gaat) en energiezuinigheid (de apparaten zijn van de hoogste energieklasse, waardoor je geld bespaart op stroom).

Ook heeft ze naar eigen zeggen het geld niet om dit soort apparaten nieuw te kopen. Daarop zei ik dan weer dat je die 4 apparaten samen volgens mij prima kunt vinden op Marktplaats voor minder dan 300 euro, maar volgens haar was dat erg veel moeite, heb je dan geen garantie (of misschien doet het apparaat het wel helemaal niet) en zijn de energiekosten van de apparaten dan hoger, want meestal geen Bosch of Miele.

Nu vraag ik me af of hier een kern van waarheid in zit. Ik zie verschillende bedrijven die dit soort producten aanbieden en de prijzen zijn niet zo hoog, mits je een zeer lang contract tekent. Bij één bedrijf dat ik heb gezien kun je voor minder dan 20 euro in de maand een energiezuinige wasmachine en ook voor rond de 20 euro een energiezuinige droger leasen, maar dan zit je er wel 6 jaar aan vast. Dan betaal je dus 1440 euro voor die wasmachine en 1440 euro voor die droger en worden ze nooit van jou. Daar staan dan wel de besparing op energie tegenover, wat ervan afhangt hoeveel je de apparaten gebruikt. Ook kwamen er bij dat bedrijf nog iets van 80 euro standaardkosten per apparaat bij. Bij een jaarcontract waren de kosten veel hoger, meer dan 50 euro per apparaat per maand.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit vooral iets is voor mensen met een kleinere portemonnee, mensen die veel gemak willen, mensen met een grotere portemonnee die geen gezeik willen en mensen die niet kunnen sparen en zo dus nooit grote uitgaven kunnen financieren. Mijn kennis valt vooral in de laatste categorie. Ik vroeg ook waarom ze niet gewoon 6 maanden probeert om wat geld te sparen (want ik weet haar inkomen wel en ook wel waar ze haar geld aan uitgeeft) en toen antwoordde ze: "dat kan ik niet".
Mja
  Moderator woensdag 3 april 2024 @ 11:50:35 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213070155
O...ke....? en wat is de vraag?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213070188
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 11:50 schreef CoolGuy het volgende:
O...ke....? en wat is de vraag?
Nou ja, zit er een kern van waarheid in dat je dus helemaal niet zo duur uit bent door de energiebesparing, garantie, leveringsservice, etc. ? Heeft het huren van witgoed zin? Is het iets wat alleen voor de mensen is die ik heb genoemd in mijn OP?
Mja
pi_213070199
Dat zie je inderdaad veel meer tegenwoordig. Bijv. ook spelcomputers zoals de Switch of een PS5 die je kunt leasen. Bizar maar blijkbaar geheel in stijl met de tijdsgeest van Afterpay en dat soort initiatieven waar je iets kunt ‘bezitten’ wat je (nog) niet kunt betalen. Walgelijke praktijken imo.
pi_213070214
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 11:54 schreef Pizzakoppo het volgende:
Dat zie je inderdaad veel meer tegenwoordig. Bijv. ook spelcomputers zoals de Switch of een PS5 die je kunt leasen. Bizar maar blijkbaar geheel in stijl met de tijdsgeest van Afterpay en dat soort initiatieven waar je iets kunt ‘bezitten’ wat je (nog) niet kunt betalen. Walgelijke praktijken imo.
Zelf ben ik wel van dingen kopen en dan weer verkopen om iets beters te kopen, maar ik kan die dingen dan ook gewoon betalen. Waarom vind je het zo walgelijk? Wat is er eigenlijk op tegen?
Mja
pi_213070318
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 11:53 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Nou ja, zit er een kern van waarheid in dat je dus helemaal niet zo duur uit bent door de energiebesparing, garantie, leveringsservice, etc. ? Heeft het huren van witgoed zin? Is het iets wat alleen voor de mensen is die ik heb genoemd in mijn OP?
Je geeft in de OP al zelf de berekening: je bent na 6 jaar uiteindelijk veel duurder uit. Ik zou btw ook geen tweedehands wasmachine of koelkast willen. Vanwege het verbruik, maar ook vooral vanwege de hygiëne.

Dan maar gewoon sparen, online kost het zowat niks meer. Bedenk ook dat elektriciteit steeds goedkoper wordt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 3 april 2024 @ 12:09:03 #7
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_213070360
Koelkast en wasmachine vind ik wel eerste levensbehoeften, maar als je het niet kunt betalen zou ik geen vaatwasser en wasdroger nemen.
pi_213070398
Het is gewoon raar. Waarom al je witgoed in 1x vervangen? Ik zou zoiets alleen huren als ik het tijdelijk nodig heb.

Als ze niet kan sparen, dan kan ze bijvoorbeeld cadeaubonnen kopen. Iedere maand een bon van 50-100 euro en je bent al een end op weg.
pi_213070451
Kopen op afbetaling, nou vooruit. Zeker bij zaken die heel erg lang mee gaan en ook wel eerste levensbehoeftes zijn (koelkast, wasmachine en afhankelijk van je woonruimte een droger). Maar leasen? Volgens mij betaal je over de levensduur van zo'n apparaat dan altijd teveel.

Dat het ongemakkelijk is om nauwelijks vervoerbare apparaten als koelkasten en wasmachines op marktplaats te kopen ben ik het trouwens wel mee eens. En dat je als je daar een te oud apparaat koopt je ook enorm duur uit bent aan energie trouwens ook. Laatst kwam ik er achter wat een energieverbruik een losstaande vriezer van 25 jaar oud heeft, van dat bedrag kun je haast jaarlijke een nieuwe kopen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 3 april 2024 @ 12:23:26 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213070493
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 11:53 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Hoezo niet zo duur? Het is een verdienmodel voor degene die de VERhuur doet. Het voordeel voor de huurder is dat hij niet bedrag X in 1x op tafel hoeft te leggen, maar uiteindelijk heb je meer betaald, want de verhuurder wil hier geld op verdienen.

Dit is imho alleen een 'oplossing' als je het geld niet hebt om het te kopen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213070497
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:05 schreef blomke het volgende:

[..]
Je geeft in de OP al zelf de berekening: je bent na 6 jaar uiteindelijk veel duurder uit. Ik zou btw ook geen tweedehands wasmachine of koelkast willen. Vanwege het verbruik, maar ook vooral vanwege de hygiëne.

Dan maar gewoon sparen, online kost het zowat niks meer. Bedenk ook dat elektriciteit steeds goedkoper wordt.
De apparaten die mijn kennis nu krijgt zijn ook allemaal tweedehands, al noemen ze dat "refurbished". Ik weet niet of dat het veel beter maakt, maar hygiëne ... is dat nou zo'n dingetje? Ik kan me dat bij een wasmachine ergens nog voorstellen, maar een koelkast? Daar zit toch gewoon voornamelijk eten in en je kunt hem vrij eenvoudig schoonmaken?

Zou je dan ook geen koelkast of wasmachine delen in een studentenhuis of gedeelde woning ofzo? Geen idee hoeveel er aan smeerlapperij achterblijft in een wasmachine na het wassen eerlijk gezegd.

Je laatste opmerking vind ik wel opmerkelijk, want bij mijn weten is de elektriciteit toch fors duurder geworden de laatste 2 jaar ;)

Ook is het niet zo dat apparaten online "zowat niks" meer kosten, zeker geen A-merken. Dan betaal je zo 1000 euro per apparaat.
Mja
pi_213070520
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:16 schreef Hanca het volgende:
Kopen op afbetaling, nou vooruit. Zeker bij zaken die heel erg lang mee gaan en ook wel eerste levensbehoeftes zijn (koelkast, wasmachine en afhankelijk van je woonruimte een droger). Maar leasen? Volgens mij betaal je over de levensduur van zo'n apparaat dan altijd teveel.

Dat het ongemakkelijk is om nauwelijks vervoerbare apparaten als koelkasten en wasmachines op marktplaats te kopen ben ik het trouwens wel mee eens. En dat je als je daar een te oud apparaat koopt je ook enorm duur uit bent aan energie trouwens ook. Laatst kwam ik er achter wat een energieverbruik een losstaande vriezer van 25 jaar oud heeft, van dat bedrag kun je haast jaarlijke een nieuwe kopen.
Voor mij is die vervoerbaarheid wel een reden waarom ik besloten heb een aantal keer geen koelkast te kopen op Marktplaats. Mijn koelkast verbruikt ong. 1 kwh per dag, wat vrij veel is, maar ook weer niet zoveel dat ik hem nu per se direct wil vervangen voor een koelkast die me 10 cent per dag bespaart.

Mijn kennis heeft overigens een huis met 3 slaapkamers waar ze alleen woont. De reden dat ze een droger wil is omdat ze vindt dat er veel vocht in het hout van haar oude woning trekt. Ze woont in een oudere woning in het centrum van een van de grote steden. In de ruimte waar ze veel was droogde, was er al wat vochtschade ontstaan.
Mja
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 3 april 2024 @ 12:27:16 #13
408813 crew  trein2000
pi_213070527
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:23 schreef TAmaru het volgende:

[..]
De apparaten die mijn kennis nu krijgt zijn ook allemaal tweedehands, al noemen ze dat "refurbished". Ik weet niet of dat het veel beter maakt, maar hygiëne ... is dat nou zo'n dingetje? Ik kan me dat bij een wasmachine ergens nog voorstellen, maar een koelkast? Daar zit toch gewoon voornamelijk eten in en je kunt hem vrij eenvoudig schoonmaken?

Zou je dan ook geen koelkast of wasmachine delen in een studentenhuis of gedeelde woning ofzo? Geen idee hoeveel er aan smeerlapperij achterblijft in een wasmachine na het wassen eerlijk gezegd.

Je laatste opmerking vind ik wel opmerkelijk, want bij mijn weten is de elektriciteit toch fors duurder geworden de laatste 2 jaar ;)

Ook is het niet zo dat apparaten online "zowat niks" meer kosten, zeker geen A-merken. Dan betaal je zo 1000 euro per apparaat.
Wat? 1000 euro voor een wasmachine of koelkast. Doe eens de helft.
zie email 27 oktober
  Moderator woensdag 3 april 2024 @ 12:27:23 #14
382129 crew  Donna
pi_213070529
Ik heb mijn witgoed bij een handelaar gehaald. Jong gebruikte machines. Met garantie en ze kwamen het brengen en installeren.

Had een vaatwasser, koelvriescombi, droger én wasmachine voor de prijs van 1 nieuwe warmtepompdroger ongeveer. Vond ik een prima deal
Misschien gaan ze niet allemaal nog 5 jaar mee, maar dat zien we dan wel weer.
pi_213070531
quote:

[..]
A+++ wasmachines kosten bij een 'dure' zaak als coolblue al nog maar 600 euro, warmtepompdrogers vind je ook voor zo'n 600 euro. Dus nee, als je 1000 euro per apparaat betaalt, heb je heel specifieke wensen, koop je een miele of betaal je gewoon veel te veel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213070542
quote:
Zelfs de wasmachine is BS, die laat je een keer met een vaatwasblokje op 90 draaien en je machine is gewoon schoon, een koelkast idem, als je echt smetvrees hebt spuit je hem vol met dettol en ook schoon. Legio mensen wassen hun kleding in die wasmachines die bij de benzinepomp staan, zijn dat dan ook allemaal vieze mensen?
pi_213070556
Dit is toch niet heel anders dan private lease? Je betaalt voor gemak. En reken maar dat de verhuurder er wat aan overhoudt (anders is het snel gedaan) aka dat je per saldo meer betaalt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_213070577
quote:
maar hygiëne ... is dat nou zo'n dingetje? Ik kan me dat bij een wasmachine ergens nog voorstellen, maar een koelkast? Daar zit toch gewoon voornamelijk eten in en je kunt hem vrij eenvoudig schoonmaken?

Wel eens zo'n apparaat opengeschroefd om te repareren? Of achter de rubbers gevoeld wat er allemaal zit?? Om te gruwelen, zoveel smeerlapperij.

quote:

Wij wekken met PV zoveel op, dat het verbruik gratis is .

quote:

Kom he, een Bosch wasmachine heb je voor <600 : https://www.coolblue.nl/p(...)1e3b0189ddac5d1dc584
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213070578
Maar ik zoek vooral even de reden om te leasen, ipv op afbetaling te kopen. Ik heb nu 14 jaar een eigen huis en kan toch niet zeggen dat het onderhoud aan koelkast, wasmachine, droger en vaatwasser zo duur is.

Sterker: dat heeft me in die jaren 1 keer 80 euro voor 1 apparaat gekost. Wel ben ik bij allemaal aan mijn tweede apparaat toe, de wasmachine nog maar net.

Ik zie dus geen enkel voordeel van lease tov koop op afbetaling.
pi_213070590
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
A+++ wasmachines kosten bij een 'dure' zaak als coolblue al nog maar 600 euro, warmtepompdrogers vind je ook voor zo'n 600 euro. Dus nee, als je 1000 euro per apparaat betaalt, heb je heel specifieke wensen, koop je een miele of betaal je gewoon veel te veel.
Ik heb het eens opgezocht en je hebt wel gelijk ja. Ik denk dat een heel energiezuinige koelkast bijv. wel 1000+ euro kan kosten, van Siemens of Bosch energieklasse A ofzo, maar dat dat qua energieverbruik niet genoeg scheelt om het het waard te maken zoveel te spenderen.

De wasmachine die mijn kennis nu gaat leasen kost nieuw zag ik net 680 euro. Daar betaal je bij dit bedrijf dan 6 jaar lang 15 euro in de maand voor, dus in totaal 1080 euro, plus 80 euro leveringskosten. En dan heb je uiteindelijk geen eigen wasmachine na 6 jaar die je evt. nog kunt verkopen voor een klein bedrag. Financieel dus een slechte beslissing.
Mja
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 3 april 2024 @ 12:35:12 #21
408813 crew  trein2000
pi_213070603
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:33 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ik heb het eens opgezocht en je hebt wel gelijk ja. Ik denk dat een heel energiezuinige koelkast bijv. wel 1000+ euro kan kosten, van Siemens of Bosch energieklasse A ofzo, maar dat dat qua energieverbruik niet genoeg scheelt om het het waard te maken zoveel te spenderen.

De wasmachine die mijn kennis nu gaat leasen kost nieuw zag ik net 680 euro. Daar betaal je bij dit bedrijf dan 6 jaar lang 15 euro in de maand voor, dus in totaal 1080 euro, plus 80 euro leveringskosten. En dan heb je uiteindelijk geen eigen wasmachine na 6 jaar die je evt. nog kunt verkopen voor een klein bedrag. Financieel dus een slechte beslissing.
Dat is geen leasen, dat is afzetterij _O-
zie email 27 oktober
pi_213070620
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:32 schreef Hanca het volgende:
Maar ik zoek vooral even de reden om te leasen, ipv op afbetaling te kopen. Ik heb nu 14 jaar een eigen huis en kan toch niet zeggen dat het onderhoud aan koelkast, wasmachine, droger en vaatwasser zo duur is.

Sterker: dat heeft me in die jaren 1 keer 80 euro voor 1 apparaat gekost. Wel ben ik bij allemaal aan mijn tweede apparaat toe, de wasmachine nog maar net.

Ik zie dus geen enkel voordeel van lease tov koop op afbetaling.
Ik zie weinig plekken waar je een wasmachine op afbetaling kunt kopen in veel termijnen. Wel 3 termijnen, maar voor sommigen is dat denk ik nog steeds een te grote uitgave.
Mja
pi_213070638
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:32 schreef blomke het volgende:

[..]
Wel eens zo'n apparaat opengeschroefd om te repareren? Of achter de rubbers gevoeld wat er allemaal zit?? Om te gruwelen, zoveel smeerlapperij.
[..]
Wij wekken met PV zoveel op, dat het verbruik gratis is .
[..]
Kom he, een Bosch wasmachine heb je voor <600 : https://www.coolblue.nl/p(...)1e3b0189ddac5d1dc584
Nee maar ik kan me voorstellen dat de rommel die achter de rubbers zit bij een koelkast van anderen dezelfde rommel is die na verloop van tijd in je eigen koelkast ontstaat ... Maar ik snap het ook wel weer, ik heb bijv. niks met tweedehands kleding, zeker geen schoenen. Dat vind ik echt vies.

En de meeste mensen die voor dit soort opties als leasen kiezen hebben denk ik een beperkt budget en in Nederland betekent dat ook vaak hoge energiekosten, want geen wartepomp, geen zonnepanelen, etc.
Mja
pi_213070645
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:36 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ik zie weinig plekken waar je een wasmachine op afbetaling kunt kopen in veel termijnen. Wel 3 termijnen, maar voor sommigen is dat denk ik nog steeds een te grote uitgave.
Sowieso, als je een lening kan afbetalen, zou je ook moeten kunnen sparen.
Lenen of huren is gewoon dom als het om dat soort uitgaven gaat, alleen voor een woning maak ik daar een uitzondering op.
pi_213070651
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:35 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat is geen leasen, dat is afzetterij _O-
Nou het valt mij nog wel mee. Je betaalt dus eigenlijk bijna dubbel zoveel voor de wasmachine, maar je krijgt wel garantie, leveringsservice, etc. Voor veel mensen een stukje gemak en gemoedsrust. Wederom natuurlijk mensen die geen nieuwe machine kunnen betalen als de hunne kapot gaat of die misschien zelfs geen geld hebben om een busje te huren om zo'n machine ergens op te halen.
Mja
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')