abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213058753
Een vervolg op CUL / Instant Pot (of andere slowcookers/hogedrukpannen)

OP is nu leeg omdat de originele OP een vraag was. Voel je vrij om een nieuwe OP te maken. :)
Uitvinder van de biersmiley.
pi_213059170
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 17:53 schreef silverhill het volgende:

[..]
Ik heb dit topic zitten doorlezen, en volgens mij komt wat ik nu mis in de keuken overeen met veel dingen die ik jou zie maken. Ik mis vooral airfryer/oven functionaliteiten, maar een goede stoofpot maken en vlees rustig garen zou ik ook wel eens gaan doen.

Welk IP-model heb jij? En zou je met je huidige ervaring voor een andere versie kiezen?

En voor iedereen:
Ik twijfel nu tussen de IP Pro Crisp en de IP Duo Crisp

Zijn er nog andere goede opties bij Instant Pot? Of toch een ander merk als Ninja? Idealiter bestel ik via Bol, want heb nog een bon als kerstpakket van werk :P
Ik heb de Duo Crisp Ultimate, is de nieuwere versie van de Crisp die jij stuurt. Voordeel bij de ultimate is dat die deksel wat handiger is. Volgens de reviews doet jouw Crisp beter zijn werk.

Ik ben zelf zeer tevreden over de Ultimate. :)
pi_213088910
Inmiddels heb ik deze Ninja Foodi OL550EU 11 in 1 besteld.

Beredenering Ninja t.o.v. Instant Pot:

Ik heb vooral een tekort aan een oven. En in de reviews die ik heb gezien gaat bakken, crispen, airfryen etc. beter in de Ninja Foodi's dan de Instant Pots, vooral met vlees. Snelkoken komt op de tweede plaats, en andere functionaliteiten op plek 3.

Dat blijkt o.a. uit dit artikel dat eerder in de reeks gepost is, en ook deze en deze review (wel door dezelfde persoon).
Dan is er nog deze review die een iets ouder model van de Ninja Foodi gelijkwaardig vind aan de vorige versie van de Instant Pot Duo Crisp.

Nadelen van Ninja Foodi t.o.v. IP Pro/Duo Crisp:
- Ik las een aantal negatieve reviews over het gecombineerde airfryer/snelkookdeksel van de Ninja, dat er spetters bij het verwarmingselement komen die lastig schoon te maken zijn.
- Geen enkele Ninja heeft, voor zover ik kan zien, geen sous-vide functionaliteit, die de meeste IP's wel hebben
- Specifiek de vorige Duo Crisp is rond de 160 euro, terwijl de Ninja's bij 200 beginnen.

Voordelen Ninja Foodi:
- Betere support, handleiding, onderdelenvoorziening, recepten (uit de reviews)
- Één deksel voor airfryen en snelkoken
- Beter resultaat voor airfryen en vleesch (uit de reviews)

Al met al vond ik, voor mijn wensen, de Ninja licht in het voordeel

Beredenering welke Ninja

Ik wilde wel de nieuwste versie hebben, dus dan waren er drie opties: OL750EU 14 in 1, OL650 EU 12 in 1 en de OL550EU 11 in 1.

Extra OL650 t.o.v. OL550:
- 7,5 liter in houd i.p.v. 6 liter (maar van wat ik zie wel dezelfde basis/diameter)
- "Steam meals" functie
- 85 euro extra (op moment van schrijven, bol.com)

Extra OL750 t.o.v. OL650:
- "Steam bread" functie
- "Prove dough" functie
- Interne thermometer die in eten gestoken kan worden tijdens programma, waarna ie kan stoppen bij de ingestelde temperatuur.
- 15 euro extra (op moment van schrijven, bol.com)

Gezien het prijsverschil tussen de OL650 en OL750 valt de OL650 al af.

Het feit dat de OL750 groter is dan de OL550 vind ik niet per se een voordeel, zeker aangezien ik eigenlijk altijd voor max 2 personen zal koken en 6 liter ruim voldoende is voor 4 personen. Bovendien is het ook een unit in de keuken, en aangezien het deksel vast zit, kan iets minder hoogte ook wel eens een voordeel zijn met blokkades (denk aan keukenkastjes).

Die interne thermometer en je vlees erin doen en hem er precies op bijv 65 graden interne temperatuur er weer uit kunnen halen klinkt ideaal. Alleen... gezien de reviews blijkt die thermometer verre van accuraat. Zoals deze review (vanaf 17 minuten).

Dus ja, dan vind ik de extra grootte en die 3 functies die ik wellicht nooit gebruik de meerprijs niet waard.
pi_213089945
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 20:26 schreef silverhill het volgende:
Inmiddels heb ik deze Ninja Foodi OL550EU 11 in 1 besteld.

Beredenering Ninja t.o.v. Instant Pot:

Ik heb vooral een tekort aan een oven. En in de reviews die ik heb gezien gaat bakken, crispen, airfryen etc. beter in de Ninja Foodi's dan de Instant Pots, vooral met vlees. Snelkoken komt op de tweede plaats, en andere functionaliteiten op plek 3.

Dat blijkt o.a. uit dit artikel dat eerder in de reeks gepost is, en ook deze en deze review (wel door dezelfde persoon).
Dan is er nog deze review die een iets ouder model van de Ninja Foodi gelijkwaardig vind aan de vorige versie van de Instant Pot Duo Crisp.

Nadelen van Ninja Foodi t.o.v. IP Pro/Duo Crisp:
- Ik las een aantal negatieve reviews over het gecombineerde airfryer/snelkookdeksel van de Ninja, dat er spetters bij het verwarmingselement komen die lastig schoon te maken zijn.
- Geen enkele Ninja heeft, voor zover ik kan zien, geen sous-vide functionaliteit, die de meeste IP's wel hebben
- Specifiek de vorige Duo Crisp is rond de 160 euro, terwijl de Ninja's bij 200 beginnen.

Voordelen Ninja Foodi:
- Betere support, handleiding, onderdelenvoorziening, recepten (uit de reviews)
- Één deksel voor airfryen en snelkoken
- Beter resultaat voor airfryen en vleesch (uit de reviews)

Al met al vond ik, voor mijn wensen, de Ninja licht in het voordeel

Beredenering welke Ninja

Ik wilde wel de nieuwste versie hebben, dus dan waren er drie opties: OL750EU 14 in 1, OL650 EU 12 in 1 en de OL550EU 11 in 1.

Extra OL650 t.o.v. OL550:
- 7,5 liter in houd i.p.v. 6 liter (maar van wat ik zie wel dezelfde basis/diameter)
- "Steam meals" functie
- 85 euro extra (op moment van schrijven, bol.com)

Extra OL750 t.o.v. OL650:
- "Steam bread" functie
- "Prove dough" functie
- Interne thermometer die in eten gestoken kan worden tijdens programma, waarna ie kan stoppen bij de ingestelde temperatuur.
- 15 euro extra (op moment van schrijven, bol.com)

Gezien het prijsverschil tussen de OL650 en OL750 valt de OL650 al af.

Het feit dat de OL750 groter is dan de OL550 vind ik niet per se een voordeel, zeker aangezien ik eigenlijk altijd voor max 2 personen zal koken en 6 liter ruim voldoende is voor 4 personen. Bovendien is het ook een unit in de keuken, en aangezien het deksel vast zit, kan iets minder hoogte ook wel eens een voordeel zijn met blokkades (denk aan keukenkastjes).

Die interne thermometer en je vlees erin doen en hem er precies op bijv 65 graden interne temperatuur er weer uit kunnen halen klinkt ideaal. Alleen... gezien de reviews blijkt die thermometer verre van accuraat. Zoals deze review (vanaf 17 minuten).

Dus ja, dan vind ik de extra grootte en die 3 functies die ik wellicht nooit gebruik de meerprijs niet waard.
Mooie vergelijking ^O^
Spoilers!
pi_213091341
Een instant pot lijkt mij wel ideaal voor de avonden dat je geen zin hebt om te koken maar wel even snel iets gezonds wil maken. Ik heb wat zitten zoeken op de 'dump and go' recepten maar vaak moet je daarvoor toch nog wel wat voorbereidend werk doen. Zijn er ook echte dump recepten waarbij je alleen maar de ingrediënten erin hoeft te gooien?
pi_213091464
Ik heb er een paar jaar geleden een hogedrukpan gekregen, maar nog nooit gebruikt.

Wat is een makkelijk eerste gerecht om erin te maken?
  donderdag 4 april 2024 @ 22:39:47 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213091481
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 22:29 schreef Cilantro het volgende:
Een instant pot lijkt mij wel ideaal voor de avonden dat je geen zin hebt om te koken maar wel even snel iets gezonds wil maken. Ik heb wat zitten zoeken op de 'dump and go' recepten maar vaak moet je daarvoor toch nog wel wat voorbereidend werk doen. Zijn er ook echte dump recepten waarbij je alleen maar de ingrediënten erin hoeft te gooien?
Er zijn wel veel filmpjes/sites waarbij men voor dit soort maaltijden van tevoren ingrediënten al bij elkaar doet, dat invriest, om het dan vervolgens op de dag zelf bijv. ‘s ochtends in de slowcooker te doen (al dan niet de nacht ervoor laten ontdooien in de koelkast) om ‘s avonds te eten.

Zou natuurlijk voor de snelkookpan ook wel moeten kunnen.

Ik zou zoeken op meal prep for instant pot oid.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lienekien op 04-04-2024 22:48:54 ]
The love you take is equal to the love you make.
pi_213091550
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 22:38 schreef 111210 het volgende:
Ik heb er een paar jaar geleden een hogedrukpan gekregen, maar nog nooit gebruikt.

Wat is een makkelijk eerste gerecht om erin te maken?
Kijk eens op de site van flying foodie. Zij heeft heel veel makkelijke recepten staan. Ook een kookboek uitgegeven in september (en is met het tweede bezig)
We have far more in common than that which devides us..
pi_213429506
Mooie aanbieding nu voor een instantpot:
https://voordeelshop.ah.n(...)whisperquiet/252586/
  dinsdag 7 mei 2024 @ 14:19:00 #10
61279 Coolfool
Belanda goreng
pi_213451538
Ik heb vorige week de Ninja OL750 gekocht. Wat een beest van een apparaat. Tot nu toe gemaakt:
- stoofvlees in de snelkookpan
- hele kip in de steam & airfrymodus
- spare ribs gemaakt in de snelkookpan en afgelakt en gegrilld in de airfryer
- afbakbroodjes, Aviko pommes duchesse en aardappelkroketjes uit de airfryer

Wat een topding. Alles lekker en goed gelukt. Behalve de patat uit de airfryer. Dat gaan we dus niet meer doen.

Nu nog op zoek naar een paar lekkere recepten om mee te experimenteren.
pi_213451863
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 14:19 schreef Coolfool het volgende:
Wat een topding. Alles lekker en goed gelukt. Behalve de patat uit de airfryer. Dat gaan we dus niet meer doen.
Want? Niet goed gelukt?
  dinsdag 7 mei 2024 @ 15:54:08 #12
61279 Coolfool
Belanda goreng
pi_213452236
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 15:09 schreef dimmak het volgende:

[..]
Want? Niet goed gelukt?
Nee, we kregen het niet goed. Slappe hap, niet gelijkmatig gaar en toen we de airfryer wat langer door lieten gaan werden ze juist wat hard en taai. Maar als iemand de gouden tips heeft hoor ik dat graag!
pi_213452346
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 15:54 schreef Coolfool het volgende:

[..]
Nee, we kregen het niet goed. Slappe hap, niet gelijkmatig gaar en toen we de airfryer wat langer door lieten gaan werden ze juist wat hard en taai. Maar als iemand de gouden tips heeft hoor ik dat graag!
Ik heb wel eens begrepen dat sommige merken frieten in de ene AF het beter doen dan andere merken maar geen idee welke
  dinsdag 7 mei 2024 @ 17:12:33 #14
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_213452948
quote:

[..]
je hebt wel maar een laag gedaan, toch?
  dinsdag 7 mei 2024 @ 17:28:11 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213453107
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 17:12 schreef THEFXR het volgende:

[..]
je hebt wel maar een laag gedaan, toch?
In een gewone airfryer hoeft dat niet.

Beste ervaring trouwens met patat uit de koeling. 200 graden, 20 minuten, tussendoor paar keer schudden.

[ Bericht 10% gewijzigd door Lienekien op 07-05-2024 17:33:55 ]
The love you take is equal to the love you make.
pi_213463214
quote:

[..]
Ik had er ook eerst moeite mee in mijn Instant Pot. Maar als ik de Aviko Super Crunch pak en doe 18 minuten op 200 graden (ipv de 12 van de verpakking) zijn ze bij mij perfect.
pi_213680979
Net voor t eerst asperges in de IP. Dat is een blijvertje. Makkelijk, snel en lekker gaar.
pi_213699966
Gister een stuk varkenshaas sous-vide gegaard in de IP naar 55 graden en daarna 1,5 minuut per zijde dichtgeschroeid op hoge temp. Dat kan gewoon niet beter. _O_
pi_214845845
Gisteren gebruikt om verse maïskolven klaar te maken, dat ging lekker snel.
Vandaag een soeprecept getest, maar dat werd thuis niet door allemaal goedgekeurd.
pi_214848632
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 21:22 schreef Yinny het volgende:
Gisteren gebruikt om verse maïskolven klaar te maken, dat ging lekker snel.
Vandaag een soeprecept getest, maar dat werd thuis niet door allemaal goedgekeurd.
Maar zou de soep in een gewone pan wel goedgekeurd zijn? :D
pi_214849184
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 10:46 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Maar zou de soep in een gewone pan wel goedgekeurd zijn? :D
Nee, maar smaken verschillen. Het was een testrecept, dus veel kan ik er niet over vertellen >:)
pi_214849225
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 11:52 schreef Yinny het volgende:

[..]
Nee, maar smaken verschillen. Het was een testrecept, dus veel kan ik er niet over vertellen >:)
Ah, van flying foodie? Daar heb ik ook voor getest. Was leuk om te doen. Eerste was voor het vorige boek, risotto, over de 2e kan ik ook niets zeggen, alleen dat het nogal een uitdaging was omdat ik een aantal ingrediënten echt niet lekker vind :o
pi_214853267
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 11:58 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Ah, van flying foodie? Daar heb ik ook voor getest. Was leuk om te doen. Eerste was voor het vorige boek, risotto, over de 2e kan ik ook niets zeggen, alleen dat het nogal een uitdaging was omdat ik een aantal ingrediënten echt niet lekker vind :o
O, dat is wel een dingetje ja! Hier heb ik een recept niet getest, omdat man dat echt niet wilde eten.
pi_215422891
Vandaag deel 2 van het Multicooker kookboek van Flying Foodie binnengekregen. Daar staat weer veel lekkers in
  zaterdag 2 november 2024 @ 14:15:18 #25
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_215447377
https://eatertainment.nl/recept/goulash-uit-de-slowcooker

dit staat nu lekker te pruttelen in de slowcooker sinds 10uur vanochtend
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: