Ok, succes dan.quote:Op dinsdag 2 april 2024 08:41 schreef Parafernalia het volgende:
Ik vind dit belachelijk en ben ook niet van plan dit te gaan doen. Onder andere omdat ik dan nog geen honger heb.![]()
Uhm.quote:Op dinsdag 2 april 2024 08:41 schreef Parafernalia het volgende:
Ik werk in 2 ploegen. We werken met 4 a 5 man op onze afdeling en we regelden pauzes altijd zelf, maar sinds deze week hebben we een verplicht rooster. We starten om 15:00 en dan moet de eerste om 16:30 al pauzeren, lunchpauze, dus 30 minuten.
Ik vind dit belachelijk en ben ook niet van plan dit te gaan doen. Onder andere omdat ik dan nog geen honger heb.![]()
Ik kan op google niks vinden over wettelijke regels hierover, maar kan me zo voorstellen dat die wel bestaan. Om de 2 uur pauze, bijvoorbeeld.
Iemand die hier meer over weet?
Waar haal je dit vandaan?quote:Op dinsdag 2 april 2024 08:51 schreef ieniminimuis het volgende:
Daarnaast heb je per dag recht op 1 uur pauze, waarvan 30 min door de baas betaald worden en 30 min in je eigen tijd zijn.
uit de duimquote:
Niet dus, zie het linkje dat freak1 hierboven al post. Misschien dat het voor jou wel zo geldt, maar dat volgt dan uit jouw CAO of uit eigen beweging van je werkgever.quote:
Dat verschilt per CAO. Volgens mij is de horeca idd vaak zo geregeld en nemen ze daar als het kan om de 2 uur pauze, maar in de zorg of de bouw is het weer heel anders. Bij beide krijg je meestal maar een half uur pauze als je 8 uur werkt, pas als het langer wordt, worden je pauzes ook langer en krijg je vaker pauze.quote:Op dinsdag 2 april 2024 08:51 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Daarnaast heb je per dag recht op 1 uur pauze, waarvan 30 min door de baas betaald worden en 30 min in je eigen tijd zijn.
excuus aanvaardquote:
Beroepsgoederenvervoer, dacht ik. Logistiek.quote:Op dinsdag 2 april 2024 09:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat verschilt per CAO. Volgens mij is de horeca idd vaak zo geregeld en nemen ze daar als het kan om de 2 uur pauze, maar in de zorg of de bouw is het weer heel anders. Bij beide krijg je meestal maar een half uur pauze als je 8 uur werkt, pas als het langer wordt, worden je pauzes ook langer en krijg je vaker pauze.
Dus dat is de eerste vraag aan TS: wat voor werk doet hij, onder wat voor CAO valt hij.
uiteraard al gedaan.quote:Op dinsdag 2 april 2024 09:03 schreef freak1 het volgende:
overigens lijkt mij het beste advies hier, voor men met allerlei wetten en regels gaat slaan, dat het een beter idee is om gewoon eens aan de werkgever/ploegenleider/manager te vragen waarom dit zo gedaan wordt.
dat zijn ook gewoon mensen en snappen ook wel dat een pauze van 30 minuten na anderhalf uur werkt niet een fantastische planning is. wellicht is er een heel goede reden voor?
dus TS: wat zeiden die toen je vroeg waarom?
maar, dat geeft niet de redenatie waarom dat die pauze dan om 16:30 gedaan moet worden, dat was waar ik naar vroeg.quote:Op dinsdag 2 april 2024 11:22 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
uiteraard al gedaan.
En ja die is er.. Min of meer. Of niet
Mensen nemen te lang pauze. En de leiding krijgt het niet voor elkaar om dat te veranderen. Ja, echt. () Op deze manier denken ze het beter te controleren wat gewoon flauwekul is.
Ze hebben er zelf járenlang niets aan gedaan.
Ik weet het, dit ís de redenquote:Op dinsdag 2 april 2024 13:43 schreef freak1 het volgende:
[..]
maar, dat geeft niet de redenatie waarom dat die pauze dan om 16:30 gedaan moet worden, dat was waar ik naar vroeg.
of werkt de leiding tot 17:00 en zo kan men nog net binnen werktijd jullie pauze zetten?
naja links of rechtsom, het mag gewoon. en als jullie onvoldoende kunnen motiveren waarom dat moet veranderen dan heb je pech.
Ik weet het, dit ís de redenquote:Op dinsdag 2 april 2024 13:43 schreef freak1 het volgende:
[..]
maar, dat geeft niet de redenatie waarom dat die pauze dan om 16:30 gedaan moet worden, dat was waar ik naar vroeg.
of werkt de leiding tot 17:00 en zo kan men nog net binnen werktijd jullie pauze zetten?
naja links of rechtsom, het mag gewoon. en als jullie onvoldoende kunnen motiveren waarom dat moet veranderen dan heb je pech.
gezien, daar staat geen antwoord op mijn vraagquote:Op dinsdag 2 april 2024 08:56 schreef freak1 het volgende:
letterlijk de eerste hit als je zoekt op "wettelijke regels pauze"
https://www.rijksoverheid(...)-pauzes-tijdens-werk
anyway, wat hierboven al gezegd wordt.
de cao mag afwijken, maar ten gunste van de werknemer.
"Heeft u een cao (of bedrijfsregeling) waarin iets is geregeld over pauzes? Dan mag er in die cao van de wet worden afgeweken. Maar geldt nog steeds: minimaal 1 pauze van 15 minuten na 5,5 uur werken."
wettelijk is het prima wat de werkgever doet. 15:00 beginnen, 16:30 half uur pauze, dan weer werken. je zou dan dus na 5.5 uur, dus rond 23.30 weer een kwartier pauze moeten krijgen.
in essentie is de reden irrelevant, je werkgever zegt wanneer je pauze moet houden, onbetaald, en dat mag hij.quote:
gezien maar niet gelezen dus.quote:[..]
gezien, daar staat geen antwoord op mijn vraag
succes daarmee. je werkgever mag gewoon na 1.5 uur je pauze laten nemen. dat jij dan nog geen honger hebt is niet het probleem van de werkgever. blijkbaar is er dermate kinderachtig gedrag bij jullie ploeg dat jullie als volwassen mensen niet zonder supervisie een pauze kunnen houden dat er supervisie nodig is. zegt meer over jullie gedrag dan het gedrag van de leiding en je reactie toont dat ook wel aan.quote:Ik vind dit belachelijk en ben ook niet van plan dit te gaan doen. Onder andere omdat ik dan nog geen honger heb
Klopt helemaal. Maar hier hebben ze zelf ook nooit wat aan gedaan, dus het is onderhand bedrijfscultuur geworden. Ik heb het meerdere malen aangekaart. En ik hou zelf nooit te lang pauze. Daarom heb ik dus geen zin om hier 'slachtoffer' van te worden.quote:Op dinsdag 2 april 2024 14:07 schreef freak1 het volgende:
;
[..]
succes daarmee. je werkgever mag gewoon na 1.5 uur je pauze laten nemen. dat jij dan nog geen honger hebt is niet het probleem van de werkgever. blijkbaar is er dermate kinderachtig gedrag bij jullie ploeg dat jullie als volwassen mensen niet zonder supervisie een pauze kunnen houden dat er supervisie nodig is. zegt meer over jullie gedrag dan het gedrag van de leiding en je reactie toont dat ook wel aan.
en dat mag jij vinden. de werkgever houd zich gewoon aan de wet. en dat iets "bedrijfscultuur" wordt, maakt het nog niet goed. je collegas hebben de boel verkut, jij uiteraard niet, maar je mag gezellig met ze mee op de blaren zitten. kut maar het is even niet anders.quote:Op dinsdag 2 april 2024 16:24 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Maar hier hebben ze zelf ook nooit wat aan gedaan, dus het is onderhand bedrijfscultuur geworden. Ik heb het meerdere malen aangekaart. En ik hou zelf nooit te lang pauze. Daarom heb ik dus geen zin om hier 'slachtoffer' van te worden.
Verder gaat het er vooral over dat het dan de grote pauze is. Om 16:30 een kwartier pauzeren vind ik nog steeds niks, maar een half uur is gewoon belachelijk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |