SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Thermofiele culturen willen graag lekker warm. Zo tussen de 40 en 50oC. Dus daar heb je verwarming bij nodig. Een yoghurtmaker. Of een B&T![]()
Mesofiele culturen zijn koude kikkers en maken al yoghurts/kwarks bij 20o.
Die koudere culturen leveren yoghurts zoals wij hier ook van oudsher kennen. Ik noem dat slijmyoghurt. Roeryoghurt is het nette woord denk ik.
Die warme culturen maken steviger yoghurt, zoals de standyoghurt. Ik streef naar Turkse yoghurt.ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
Al het vlees en groente eruit scheppen en de saus inkoken.quote:Op maandag 1 april 2024 08:52 schreef sigme het volgende:
Als eerste experiment heb ik er een stoofschotel in gemaakt.
Gesneden groenten, wat aardappel en wat bataat. Twee mooie plakken runderriblap, die een nacht gemarineerd hadden in ketjap met nog wat zoetzure saus erbij. 's Ochtends de hele bliksemse bende in een pan gemikt.
Wat groente/aardappel ondering, vlees daarom, rest van groente/aard daar weer op. Marinade en wat extra water erbij en nog wat bliktomaat er op. Pan zat tot de rand toe vol.
Dit rond 7u in de B&T op 90oC gezet en rond 16u daar uit gehaald. Het was netjes *niet* aan de kook gegaan. Vlees was prachtig; aardappels etc waren gaar en stevig (volgende keer doe ik aardappels onderin zodat die het meest in het nat liggen). Omdat het niet kookt verdampt er geen vocht, het eindresultaat was wel wat nat. Daarom ook volgende keer zaken die wat meer bijna moeten koken onderin, en dan in totaliteit wat minder vocht erbij.
Ja, ook een optiequote:Op maandag 1 april 2024 17:31 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Al het vlees en groente eruit scheppen en de saus inkoken.
Zo kan je ook zorgen dat de saus nog wat meer maillard ondergaat.
quote:Op zondag 7 april 2024 18:37 schreef sigme het volgende:
Vandaag de rijsautomaat gebruikt als.. rijsautomaat.
Ook dat kan 'ie![]()
[ afbeelding ]
werd
[ afbeelding ]
werd
[ afbeelding ]
Ga je op zoek naar een boer voor de melk? Want je gaat zo wel door veel melk heen!quote:Op woensdag 10 april 2024 14:58 schreef sigme het volgende:
Voor wie ook wil gaan yoghurt/kwark/platte kaas wil gaan maken, desnoods zonder uitklapbaar apparaat; hier hebben ze een zeer interessante sortering tegen nog veel interessantere prijzen: https://ikonastore.com/nl/bacillus-bulgaricus
Bezorging is ook keurig op tijd en bovendien met een vriendelijk handgeschreven bedankje. Dus ze bestaan echt en de dame er achter is vast een echte Bulgaarse maar ze zit in Nederland.
Nu heb ik dus ook starter voor kefir en voor karnemelk.
En voor Sirene:
[ afbeelding ]
En voor Kashkaval (daar zocht ik naar en zo landde ik bij deze webshop)
[ afbeelding ]
Als ik het apparaat aanschaf wil ik hier voor gebruiken. Ik krijg mijn deeg nooit gerezen.quote:Op zondag 7 april 2024 18:37 schreef sigme het volgende:
Vandaag de rijsautomaat gebruikt als.. rijsautomaat.
Ook dat kan 'ie![]()
[ afbeelding ]
werd
[ afbeelding ]
werd
[ afbeelding ]
Koop een digitale oven thermometer.quote:Op donderdag 11 april 2024 08:00 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Als ik het apparaat aanschaf wil ik hier voor gebruiken. Ik krijg mijn deeg nooit gerezen.
Ik moet eerst het maken van yoghurt/kwark nog wat beter onder de knie krijgen én opschalen. Ik heb nu maar 1 pan waar ik alles (verwarmen & uitlekken) goed in kan doen, en daardoor kan ik eigenlijk maar anderhalve liter melk per keer verwerken.quote:Op donderdag 11 april 2024 07:55 schreef Yinny het volgende:
[..]
Ga je op zoek naar een boer voor de melk? Want je gaat zo wel door veel melk heen!
En nu weer geleerd welke soorten Bulgaarse kazen zijn
Sous-vide is niet hetzelfde als fermenterenquote:Op dinsdag 30 april 2024 17:48 schreef ESF1Gamer het volgende:
@:Sigme
Ik las dat het ding ook sous-vide kan. Is dat hetzelfde als fermenteren?
Rondje google kan me geen uitsluitsel overgeven
Bedankt voor je reactiequote:Op woensdag 1 mei 2024 08:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Sous-vide is niet hetzelfde als fermenteren
Sous-vide betekent letterlijk 'onder vacuüm' en is in de kookwereld het garen van eten dat vacuüm verpakt is. Meestal door het gevacumeerde eten in een bak warm water te leggen, maar in hete lucht kan ook. Wat je daarvoor nodig hebt is iets wat die bak water of die lucht nauwkeurig op de gewenste temperatuur kan houden, en die temperaturen liggen vaak (altijd?) onder de 100o.
De B&T zou dat moeten kunnen, maar ik heb daar nog niet iets mee gedaan.
Fermenteren is een type 'bederf', gecontroleerd 'bederf' dat smakelijk en vaak langer houdbaar eten oplevert.
Zuurkool is gefermenteerd, maar karnemelk en kaas ook. Zie hier een stukje van het voedingscentrum over fermentatie: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/fermentatie.aspx
Voor fermentatie heb je vaak ook een specifieke temperatuur nodig voor een periode, misschien is de B&T daar ook inderdaad best handig voor. Ik heb wel eens droge worst gemaakt, die moet ook 2 dagen fermenteren bij een graad of 30 of zo, en destijds was dat best lastig om daar een goede warme plaats voor te vinden.
Maar veel fermenten zitten lager in de temperatuur (15o bijvoorbeeld voor pancetta), dat is te laag voor de B&T.
SPOILER: gastronormOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Twee bakken van elk 4 liter, dan maak ik in elke bak 3 liter melk tot yoghurt.
Die passen mooi samen in de B&T:
Als de yoghurt klaar is (uurtje of 5 in de B&T, dan afkoelen en dan een nacht in de koelkast), dan gooi ik het in een kaasdoek die ik eerst even een uurtje boven de gootsteen hang.
Ik heb een enorm stuk kaasdoek gekocht en daarmee hangzakjes op maat gemaakt voor in m'n bakken. Terwijl de yoghurt voor de eerste uitlek boven de gootsteen hangt, maak ik de bakken schoon en hang m'n maatwerk er in. Daarn leg ik de losse kaasdoek in de maatwerkkaasdoekhangmat.
Deksel er op en dan passen die bakken, met deksel, mooi in de koelkast. Er gaat dan nog een hoop vocht uit lekken, de yoghurt in de kaasdoek erboven wordt dan steeds dikker en het vocht zit dan onderin die bak.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
Yoghurt (of kwark) maken in 6-liter batches bevalt uitstekend. Dat is dan een paar keer wat werk maar dan hebben we precies 1 week genoeg yoghurt. Ik weeg niet meer hoeveel yoghurt ik overhou, het zal nog steeds een kleine helft zijn. Voor de wei heb ik nog geen toepassing gevonden. Ik zou varkens moeten nemenquote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:15 schreef Yinny het volgende:
Hoe was de yoghurt van deze 6 liter batch? Hield je 3 kg over? Wat heb je met de wei gedaan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |