abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213041574
???

Mechanische toevoer, natuurlijke afvoer.
https://warmtepomp-tips.nl/relevant/ventilatielucht/
Volgens mij kom je die praktisch nergens tegen?

Volgens mij komt alleen mechanische afvoer, natuurlijke toevoer voor, verder natuurlijk de balansventilatie en natuurlijke ventilatie.
pi_213042301
https://vasco.eu/nl/blog/is-een-ventilatiesysteem-verplicht

quote:
Ventilatiesysteem verplicht bij nieuwbouw?
Moet je een ventilatie-oplossing voorzien in een nieuwbouwwoning? Het antwoord is eenvoudig: ja, in alle gevallen, en dat al sinds 2006. De invoering van de EPB-wetgeving heeft ervoor gezorgd dat alle nieuwbouwwoningen en -appartementen nu zijn uitgerust met een volledig, mechanisch ventilatiesysteem. Zowel een systeem C als een systeem D komen in aanmerking. Toch staat het als een paal boven water dat een ventilatiesysteem D, dat de lucht mechanisch af- én aanvoert, de beste keuze is in een nieuw huis.
Voor nieuwe woningen zullen er wel nog strengere eisen zijn, ook vanwege duurzaamheid.
pi_213042407
Okay B is dus afgekeurd, maar waarom?

Systeem D had mijn vorige woning, enorme herie (vooral het geluid van de motor vond ik heel irritant), nu systeem C dat een heel stuk stiller is.
  zondag 31 maart 2024 @ 22:17:48 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_213042486
Omdat je geen overdruk in je huis wil :) . En Waarom weet ik ff niet. Ga ik googlen :P .
Maar onderdruk creëren is altijd beter dan overdruk.
  zondag 31 maart 2024 @ 22:21:04 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_213042510
quote:
Bij ventileren met onderdruk zal de ruimte de weggezogen lucht aanvullen met verse lucht, uit alle mogelijke doorgangen. Dit zal grotendeels de vooropgestelde doorgang zijn (bvb spleet onder deur), maar ook uit spleten en kiertjes en gaatjes, ... Bij overdruk zal de vochtige lucht op dezelfde manier zijn uitweg zoeken.
pi_213043768
Een reden die ikzelf ook nog kan bedenken is, welicht omdat een inblaas gevoeliger is voor bijgeluid, trillen van de buizen of het geluid van de motor kan gemakkelijk meewaaien, bij afzuiging gaan die geluiden juist de andere kant op. Mijn vorige woning had belans ventilatie en daarbij had ik ook de ervaring dat de inblaas veel meer geluidsoverlast gaf, dan de afzuiging. Bij de afzuiging hoor je eigenlijk alleen de lucht die erin gaat.
pi_213044310
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2024 22:07 schreef Theone688 het volgende:
Okay B is dus afgekeurd, maar waarom?
Dit is in woorden alleen best lastig uit te leggen met eventuele situatie te beschrijven, denk ik.

Maar met lucht neemt de weg van de minste weerstand. Kom je al een heel eind...

De situatie die daarbij moet voorstellen.
Heb je verschillende ruimten waarvan zich in één ruimte (onder) de inblaas bevindt en alle deuren zijn dicht en in de inblaas ruimte staat ook een raam op een kier. Dan wordt natuurlijk alleen die ruimte geventileerd alle overige ruimtes niet.

Daarnaast B is mechanische toevoer dus niet afzuigen maar inblazen, en dan zul je flink hard moeten inblazen om bv. boven ook wat luchtbeweging te willen krijgen, dan zit je in de ruimte onder waar de blazer is gemonteerd met de haren recht op de kop in de wind. Mogelijk vliegt je daar van alles om de oren of het filtersysteem is in no time verstopt. Want als je aan één kant hard blaast zal het aan de andere kant hard zuigen.

Dus B, overdruk, is niet te reguleren en zeer inefficiënt.

Met een afvoer aan de top, maak je onderdruk, die zich op natuurlijke wijze aanvult van onderen. Wat je boven uitblaast stroomt onder weer naar binnen. Dit kun je ook regelen met een systeem van kanalen om trek te krijgen in alle ruimtes. Ook hier geldt de weg van de minste weerstand wat in dit systeem van kanalen moet door berekenend worden om elke ruimte enigermate gelijkmatig te ventileren. In periodes dat wordt verwarmd wordt de stroming van onderdruk bijgestaan de de stijging van warme lucht, ook dat ventileert.
pi_213060643
Ik kreeg er van een ventilatiebedrijf deze uitleg, helder:

Alleen mechanische toevoer (systeem B) komt inderdaad bijna nooit voor. Het is over het algemeen belangrijker om de afvoer van lucht te kunnen controleren dan de toevoer van lucht. De toevoer zal altijd vanzelf naar binnen komen via raamroosters, terwijl je zelf bepaald bij een MV systeem waar er wordt afgevoerd (badkamer, WC en keuken). Dit zijn ook de belangrijkste plekken voor afvoer.
Bij mechanische toevoer is het mogelijk lucht naar binnen te pompen, maar waar de lucht dan de woning uit gaat blijft nog de vraag. Zo zal stoom in de badkamer blijven hangen en bij een feestje zelfs veel Co2 in de woonkamer als de lucht ergens anders de woning uitgaat. Dit maakt systeem C ventilatie een stuk beter dan Systeem B.
pi_213068596
Dat is idd heldere uitleg...

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2024 14:12 schreef Theone688 het volgende:
maar waar de lucht dan de woning uit gaat blijft nog de vraag.
Daarom haalde ik de weg van de minste weerstand aan. :) Daar waar de minste weerstand is zal het de woning uit gaan en verder komt het dan niet.

Bij natuurlijke trek of geforceerde trek heb je dit veel minder. Je moet altijd meer trekken dan duwen.
pi_213071062
Het heeft ook te maken met vocht. Binnenlucht is vochtig. Als je geen controle hebt waar die lucht de woning verlaat, kan dat zomaar op plekken zijn waar die lucht gaat condenseren op koudere plekken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')