abonnement Unibet Coolblue
pi_213019586
Wij zijn de zolder aan het renoveren, huis 4 jaar geleden gekocht en verder nog niets mee gedaan, het is de bedoeling dat dit de master bedroom wordt.
Aan de zuidkant van het huis het Velux dakraam laten weghalen zodat daar mooi 12 zonnepanelen konden laten leggen.
Dit is de noordkant van het huis, omdat we toch graag natuurlijk licht willen hebben gaan we een velux dakraam plaatsen van 134x98.
Echter waar we deze graag willen hebben komt het niet uit met de pannen dus moet de gording weg.
Zoals te zien is op de foto heb ik gordingen reeds ondersteund met 2 balken met enige voorspanning.

Plan is om de gording door te zagen en dan 2 verticale balken te plaatsen tussen de gording er boven en onder, de zwarte lijnen op de tekening.
Deze zet ik vast met raveeldragers op de balken, en de reststukken gording zet ik dan door en door met lange schroeven vast op verticale balken.
Daarna de ondersteuning weer weg halen.

Balkmaat is 70x170mm
Overspanning gording circa 3650mm

Ik ben zelf werkzaam als installateur dus ben redelijk handig dus ik zie het wel zitten om te doen, maar zou graag willen weten of ik nog iets over het hoofd zie?

Daarnaast de vraag, het gemetselde knieschot zit hier tegen de gordingbalk aan en zouden we graag weg willen hebben, het lijkt mij niet dat dit dragend is?
Aan de andere kant van de zolder zit het knieschot lager en niet tegen een balk aan.
Daken zijn identiek qua helling en lengte.

Bij voorbaat dank voor de adviezen

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_213020771
Ik zou de doorgezaagde gording niet uitsluitend met schroeven in de kopse kant vastmaken aan de raveling. Ook daar even wat metaal gebruiken.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_213020783
Als je dat gaat doen, waarom niet gelijk isoleren? Anders is het straks in de zomer niet uit te houden daar, maar gezien je aan het renoveren hebt zal je dat wel gelijk meenemen.

[ Bericht 24% gewijzigd door Managarm op 30-03-2024 14:45:11 ]
pi_213027960
Gemetseld knieschot is vaak wel dragend. Waarom anders zou je er niet simpel een paar plaatjes hout of gips monteren en al die moeite van het metselen doen?

Gording kan doorgans prima opgevangen worden met twee balken zoals getekend, mits voldoende sterk en stijf bevestigd.
pi_213067265
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2024 21:52 schreef Ivo1985 het volgende:
Gemetseld knieschot is vaak wel dragend.
Bij een sporenkap of scharnierkap wel inderdaad. In dit geval met een gording op een (dun?) muurtje heb je niet enkel een kracht loodrecht naar beneden maar volgens mij ook een kracht loodrecht op het dakvlak en dus schuin op het muurtje.

Van wat voor soort steen is dat knieschot gemaakt? De foto vind ik heel veel lijken op mijn situatie en dat was echt zo'n low-budget kruimelige steen uit de jaren 60 die zeker niet dragend was.

Groot verschil is wel dat mijn knieschot niet onder de gording stond maar tegen het dakbeschot.
  woensdag 3 april 2024 @ 09:29:01 #6
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_213068546
Wat vond de constructeur hier van?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')