abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 29 maart 2024 @ 08:02:09 #1
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213002265
De menopauze markeert het einde van uw vruchtbare periode, waardoor u dus in de overgang zit tussen vruchtbaar en niet meer vruchtbaar.

De overgang of menopauze is niet zomaar van de één op de andere dag ‘geregeld’. Hier kan tot wel 10 jaar overheen gaan, waarbinnen u last kunt hebben van climacteriële problematiek. Zoals al eerder vermeld zijn dit de klachten die optreden tijdens de overgang.

Bij de meeste vrouwen vindt de overgang plaats rond het vijftigste levensjaar. De menstruatie begint in de maanden of jaren voorafgaand aan de overgang al onregelmatiger te worden, doordat de eierstokken minder hormonen produceren. Ondanks dat u er wel veel last van kunt hebben, is de overgang geen aandoening. In mooie woorden noemen wij de overgang een natuurlijk stadium in het leven van een vrouw.

De klachten tijdens de overgang zijn te verdelen in twee onderdelen: lichamelijke klachten en geestelijke klachten


Lichamelijke klachten bij de overgang
Over het algemeen wordt het begin van de overgang gemarkeerd door het onregelmatig(er) worden van de menstruatie. Waar de ene keer weinig bloedverlies is, kan het de volgende keer weer heel hevig zijn. Daarnaast zijn er natuurlijk de wat meer bekende (en besproken) klachten die gepaard gaan met de overgang. Denk hierbij aan vermoeidheid, opvliegers en overmatig transpireren. Opvliegers en overmatig transpireren gaan veelal hand in hand. Tijdens een opvlieger krijgt u het in ene heel warm en gaat u hevig transpireren. Het optreden van opvliegers wordt enerzijds getriggerd door stress of alcoholgebruik, maar kan ook spontaan optreden.

Daarnaast zijn er nog andere lichamelijke klachten die gepaard gaan met de overgang. Hierbij kunt u denken aan:

Hoofdpijn
Spierpijn
Duizeligheid
Hartkloppingen
Pijnlijke borsten
Misselijkheid en overgeven
Opgezet gevoel
Enige tijd (kan oplopen tot een aantal jaar) na de laatste menstruatie treden er over het algemeen andere klachten op bij de overgang. Reden voor deze klachten is het feit dat er minder hormonen aangemaakt worden, waardoor de vagina droger wordt en de huid in de schaamstreek dunner. Bij dit verschijnsel komt het geregeld (in 25% van de gevallen) voor dat er pijn optreedt bij het vrijen. In artsentaal spreken we dan van dyspareunie. Andere bijpassende klachten zijn blaasontsteking en vaginale afscheiding. Het komt ook geregeld voor dat vrouwen aangeven dat het voelt alsof er iets in de vagina zit. Dit heeft te maken met het slapper worden van de vaginawand.

Door verminderde oestrogeenproductie, slijtage en/of bevallingen, is urine incontinentie ook een veelgehoorde klacht bij de overgang. Doordat de spieren minder sterk worden kan het ook voorkomen dat een deel van de endeldarm, blaas of de urinebuis verzakt. Enerzijds kan de overgang een negatieve invloed hebben op uw seksleven, maar doordat u niet meer bang hoeft te zijn voor ongewenste zwangerschap kan het ook zijn dat uw seksleven er positief door veranderd.

Andere lichamelijke veranderingen die met de overgang gepaard gaan zijn het droger en dunner worden van de huid, haar dat droger wordt en zelfs haaruitval. Daarnaast neemt de gezichtsbeharing en beharing op de vaak toe door een afname van de oestrogeenproductie.


Geestelijke klachten bij de overgang
Naast lichamelijke klachten kan de overgang ook geestelijke klachten veroorzaken. Hierbij kunt u denken aan vermoeidheid, lusteloosheid en stemmingswisselingen. Ook kan de overgang zorgen voor een onrustig gevoel, depressieve gevoelens en vergeetachtigheid.

Een overzicht van de geestelijke klachten die kunnen optreden bij de overgang:

Nerveus en paniekerig reageren
Weerzin
Onrustig gevoel
Stemmingswisselingen
Verwardheid
Prikkelbaar
Vergeetachtigheid
Depressiviteit
Bezorgdheid

Interessante linkjes

Podcast 'We zijn toch niet gek'

Algemene informatie voor vrouwen in de overgang.

Hoofd Hart Hormonen, het H3-netwerk

Europese richtlijnen HST

Dr. Marie Claire op Instagram
Hormonenwijzer op Instagram

[ Bericht 3% gewijzigd door miss_sly op 16-04-2024 10:58:56 ]
Resistance is futile.
  vrijdag 29 maart 2024 @ 08:10:33 #2
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213002335
Het leek me wel fijn om een topic te hebben waar we ervaringen kunnen delen. TS begint!

Ik sta aan het begin van de overgang. Ik ben afgelopen jaar 40 geworden dus op zich best vroeg voor merkbare klachten.

Momenteel merk ik er nog weinig van, ik merk vooral dat ik minder vaak ongesteld ben en zo nu en dan een opvlieger. Mijn huid verliest rap de elasticiteit. Het viel mij nogal op hoe snel dat ging, leek wel van de een op de andere dag van strakke huid naar ineens kraaienpootjes en lossere huid op de wangen. Maar mentaal nog geen klachten, gelukkig.

M'n zus is 4 jaar ouder (en 4 jaar verder in de overgang), zij heeft hormoontherapie omdat ze serieuze mentale klachten begon te krijgen. Ze geeft aan dat ze daar veel baat bij heeft. M'n moeder had ook enorm last van mentale klachten. Ik denk dat het voor mij over een paar jaar niet zo gek veel anders zal zijn :+ .
Resistance is futile.
pi_213002499
Net voor m'n 50ste verjaardag liet de apothekeres mij weten dat zij wanneer ik jarig was geweest voortaan weer een echt recept van de huisarts nodig heeft om mij mijn anticonceptie te verstrekken.
Die slikte ik natuurlijk allang niet meer als anti-conceptie, maar als anti-menstruatie :+

Toen ik eenmaal 50 was, en door de voorraad pillen heen, heb ik de bittere pil dan maar geslikt en ging verder pilloos door het leven. Op zich ging dat prima. Wel kreeg ik opvliegers, maar soit.
Edoch, na een paar maanden kreeg ik ook hele zere tieten. En werd ik ongesteld (daarna deden de tieten geen zeer meer). Maar dit herhaalde zich elke x weken (ik heb het niet genoteerd, maar iets meer dan 1 maand). Nou ja soit, blijkbaar menstrueer ik nog. Houdt vast wel op. Alleen het is nog niet opgehouden en het werd elke keer meer en in november durfde ik het huis niet meer uit omdat ik (soms!) binnen een half uur dwars door alle bescherming heen ben gelekt. Dus toen heb ik de huisarts maar gebeld en toen kreeg ik m'n receptje voor m'n pil terug.

Helaas werkt die dus niet meer hiertegen. Wel tegen de zere tieten, die zijn weg. Opvliegers ook. Maar dat bloed, dat bloed...

Dus nu heb ik een verwijzing gevraagd (en gekregen) naar een gyn. Ik wil Novasure. Ik wil niet elke maand 3 dagen aan huis gekluisterd zijn. Ik heb een leven (en een baan ook).

[ Bericht 99% gewijzigd door sigme op 29-03-2024 08:44:28 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator vrijdag 29 maart 2024 @ 08:42:32 #4
5428 crew  miss_sly
pi_213002569
Goed topic!

Ik ben 55. Ik had al enige tijd last van opvliegers, maar verder dacht ik dat ik niet zoveel last had van andere symptomen van de overgang. Ik hoorde van een onderzoek in AMC over de invloed van bio-identieke hormonen op osteoporose en bloedsuiker en daar heb ik me toen voor aangemeld. Hiervoor werden estradiol-pleisters en progesteron bolletjes gebruikt. Ik werd ingedeeld in de groep met een halve pleister van 50 mg per keer (50 is de laagste dosis, twee keer per week. De progesteron dagelijks.

Ik heb me inmiddels ook verdiept in gebruik van bio-identieke hormonen, ook wel hormoon substitutie therapie genoemd. Er zijn ontzettend veel lichamelijke en geestelijke klachten waar vrouwen last van kunnen krijgen door het dalen van de oestrogeenspiegel. Klachten die soms daadwerkelijk ht functioneren in de weg staan, waardoor ze meoten stoppen met werken, bijvoorbeeld. Van veel is pas de laatste jaren bekend dat ze ook met het verlies van oestrogeen te maken kunnen hebben, zoals paniekaanvallen, depressies, reuma-achtige pijnklachten. Maar er zijn ook problemen die pas later de kop op steken; zo beschermt een juiste oestrogeenspiegel tegen osteoporose en hart- en vaatziekten.

Ik begon in september met die halve pleister en na drie dagen besfte ik dat ik al twee dagen geen opvliegers en hoofdpijn meer had gehad, goed had geslapen, helderder was in mijn hoofd en me betr kon constateren. Het was echt een wereld van verschil. Helaas bleek uit mijn bloedonderzoek dat ik nog een klein beetje oestrogeen zelf aanmaakte, dus kon ik niet verder met het onderzoek. De onderzoeker heeft toen contact opgenomen met mijn huisarts (had ik toestemming voor gegeven) en gevraagd of hij de begeleiding over wilde nemen, omdat ik er zoveel baat bij had. Dat wilde hij.

Ik ben onlangs veranderd van dosis omdat er wat klachten terugkwamen, en ik zit nu op een hele pleister per 3,5 dag.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 29 maart 2024 @ 09:02:21 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213002842
Ik merk dat de Lucovitaal Overgang Balans pillen bij mij wel helpen tegen allerlei ellende als opvliegers.
Gelukkig zijn ze altijd wel ergens in de aanbieding :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 29 maart 2024 @ 09:25:13 #6
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_213003142
48 hier.
Vorig jaar zomer bleef bij mij ineens een maand of drie mijn menstruatie weg en ik dacht “oké dit is het dan“, ‘s nachts veel last van rustelozer benen ook.
Maar de menstruatie kwam terug en de rustelozer benen verdwenen. Inmiddels dus zo’n zeven maanden verder en ik merk wel dat mijn menstruatie het begint te rommelen, voornamelijk dat het langer duurt en ik slaap steeds minder goed. Word elke ochtend heel vroeg wakker en kan dan slecht opnieuw in slaap vallen. Als ik het goed heb begrepen wordt dat er ook bij, in ieder geval bij de voortekenen.

(Ik stond ook op het punt om een Novasure behandeling te gaan doen in verband met langdurige bloedingen waarvan ook nog eens inderdaad een dag of twee heel zwaar waarbij ik dan binnen een uur een volle cup gehad en dat is in combinatie met werk waarbij je nooit echt weet wanneer je tijd heb om even naar het toilet te gaan niet te doen. Na die pauze in mijn menstruatie waren de bloeding iets minder heftig.)
***
  vrijdag 29 maart 2024 @ 10:37:48 #7
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213004131
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 08:36 schreef sigme het volgende:
Net voor m'n 50ste verjaardag liet de apothekeres mij weten dat zij wanneer ik jarig was geweest voortaan weer een echt recept van de huisarts nodig heeft om mij mijn anticonceptie te verstrekken.
Die slikte ik natuurlijk allang niet meer als anti-conceptie, maar als anti-menstruatie :+

Toen ik eenmaal 50 was, en door de voorraad pillen heen, heb ik de bittere pil dan maar geslikt en ging verder pilloos door het leven. Op zich ging dat prima. Wel kreeg ik opvliegers, maar soit.
Edoch, na een paar maanden kreeg ik ook hele zere tieten. En werd ik ongesteld (daarna deden de tieten geen zeer meer). Maar dit herhaalde zich elke x weken (ik heb het niet genoteerd, maar iets meer dan 1 maand). Nou ja soit, blijkbaar menstrueer ik nog. Houdt vast wel op. Alleen het is nog niet opgehouden en het werd elke keer meer en in november durfde ik het huis niet meer uit omdat ik (soms!) binnen een half uur dwars door alle bescherming heen ben gelekt. Dus toen heb ik de huisarts maar gebeld en toen kreeg ik m'n receptje voor m'n pil terug.

Helaas werkt die dus niet meer hiertegen. Wel tegen de zere tieten, die zijn weg. Opvliegers ook. Maar dat bloed, dat bloed...

Dus nu heb ik een verwijzing gevraagd (en gekregen) naar een gyn. Ik wil Novasure. Ik wil niet elke maand 3 dagen aan huis gekluisterd zijn. Ik heb een leven (en een baan ook).
Bohhh, geen pretje dus. Wat is Novasure eigenlijk?

Heb je ook mentale klachten?
Resistance is futile.
  vrijdag 29 maart 2024 @ 10:39:07 #8
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213004160
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 08:42 schreef miss_sly het volgende:
Goed topic!

Ik ben 55. Ik had al enige tijd last van opvliegers, maar verder dacht ik dat ik niet zoveel last had van andere symptomen van de overgang. Ik hoorde van een onderzoek in AMC over de invloed van bio-identieke hormonen op osteoporose en bloedsuiker en daar heb ik me toen voor aangemeld. Hiervoor werden estradiol-pleisters en progesteron bolletjes gebruikt. Ik werd ingedeeld in de groep met een halve pleister van 50 mg per keer (50 is de laagste dosis, twee keer per week. De progesteron dagelijks.

Ik heb me inmiddels ook verdiept in gebruik van bio-identieke hormonen, ook wel hormoon substitutie therapie genoemd. Er zijn ontzettend veel lichamelijke en geestelijke klachten waar vrouwen last van kunnen krijgen door het dalen van de oestrogeenspiegel. Klachten die soms daadwerkelijk ht functioneren in de weg staan, waardoor ze meoten stoppen met werken, bijvoorbeeld. Van veel is pas de laatste jaren bekend dat ze ook met het verlies van oestrogeen te maken kunnen hebben, zoals paniekaanvallen, depressies, reuma-achtige pijnklachten. Maar er zijn ook problemen die pas later de kop op steken; zo beschermt een juiste oestrogeenspiegel tegen osteoporose en hart- en vaatziekten.

Ik begon in september met die halve pleister en na drie dagen besfte ik dat ik al twee dagen geen opvliegers en hoofdpijn meer had gehad, goed had geslapen, helderder was in mijn hoofd en me betr kon constateren. Het was echt een wereld van verschil. Helaas bleek uit mijn bloedonderzoek dat ik nog een klein beetje oestrogeen zelf aanmaakte, dus kon ik niet verder met het onderzoek. De onderzoeker heeft toen contact opgenomen met mijn huisarts (had ik toestemming voor gegeven) en gevraagd of hij de begeleiding over wilde nemen, omdat ik er zoveel baat bij had. Dat wilde hij.

Ik ben onlangs veranderd van dosis omdat er wat klachten terugkwamen, en ik zit nu op een hele pleister per 3,5 dag.
M'n zus heeft het ook over lichaamseigen hormonen. Het bevalt haar heel goed.
Resistance is futile.
  vrijdag 29 maart 2024 @ 10:39:36 #9
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213004171
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 09:02 schreef Leandra het volgende:
Ik merk dat de Lucovitaal Overgang Balans pillen bij mij wel helpen tegen allerlei ellende als opvliegers.
Gelukkig zijn ze altijd wel ergens in de aanbieding :D
Lucovitaal is wel achterlijk duur vaak :+
Resistance is futile.
  vrijdag 29 maart 2024 @ 10:41:30 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213004204
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 09:25 schreef BE het volgende:
48 hier.
Vorig jaar zomer bleef bij mij ineens een maand of drie mijn menstruatie weg en ik dacht “oké dit is het dan“, ‘s nachts veel last van rustelozer benen ook.
Maar de menstruatie kwam terug en de rustelozer benen verdwenen. Inmiddels dus zo’n zeven maanden verder en ik merk wel dat mijn menstruatie het begint te rommelen, voornamelijk dat het langer duurt en ik slaap steeds minder goed. Word elke ochtend heel vroeg wakker en kan dan slecht opnieuw in slaap vallen. Als ik het goed heb begrepen wordt dat er ook bij, in ieder geval bij de voortekenen.

(Ik stond ook op het punt om een Novasure behandeling te gaan doen in verband met langdurige bloedingen waarvan ook nog eens inderdaad een dag of twee heel zwaar waarbij ik dan binnen een uur een volle cup gehad en dat is in combinatie met werk waarbij je nooit echt weet wanneer je tijd heb om even naar het toilet te gaan niet te doen. Na die pauze in mijn menstruatie waren de bloeding iets minder heftig.)
Ik hoop dat die heftige bloedingen aan mij voorbijgaan :+ ;( . Echt vervelend als dat je ritme bepaalt.
Resistance is futile.
  vrijdag 29 maart 2024 @ 10:44:34 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213004252
quote:
9s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 10:39 schreef Seven. het volgende:

[..]
Lucovitaal is wel achterlijk duur vaak :+
Welkom in de wereld van de overgangsproducten, waar Lucovitaalprijzen een schijntje zijn :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 29 maart 2024 @ 10:49:05 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213004331
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 10:41 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik hoop dat die heftige bloedingen aan mij voorbijgaan :+ ;( . Echt vervelend als dat je ritme bepaalt.
Dat is echt waardeloos idd, heb het 3 keer zo lang en heftig gehad dat ik op de grens van bloedarmoede zat, daar was ik wel helemaal klaar mee.

Bij mij verliep het allemaal niet zo logisch overigens, want we leren dat we langzaamaan minder vruchtbaar worden, maar ik werd op mijn 43ste nog gewoon 2 keer op natuurlijke wijze zwanger (eerste zwangerschap werd een miskraam), daarna 2½ jaar borstvoeding gegeven en toen zo door de overgang in :X

Misschien heb ik die Overgang Balans pillen wel helemaal niet meer nodig, maar ik neem ze mooi mee op vakantie, geen zin om op de gok in den vreemde zonder te zitten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213004393
Novasure:

NovaSure is een innovatieve behandelmethode waarbij het slijmvlies aan de binnenkant van de baarmoeder met behulp van radiofrequentie-energie wordt verwijderd. Het is dus een vorm van endometriumablatie (endometrium = baarmoederslijmvlies en ablatie = verwijdering).

Voordelen van de NovaSure-behandeling zijn dat deze eenmalig is, kort duurt (maximaal twee minuten) en poliklinisch, onder plaatselijke verdoving, kan worden uitgevoerd. Het herstel is snel. Meestal kun je de volgende dag je dagelijkse bezigheden alweer hervatten. De behandeling kan bovendien in elke fase van de menstruatiecyclus worden uitgevoerd.

bron : https://www.hevigbloedverlies.nl/oplossingen/novasure/

Het wordt vergoed en in behoorlijk veel ziekenhuizen (en klinieken) uitgevoerd.
Ik ben er op gewezen door @Vanyel (waarvoor dank _O_ )
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_213004420
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 10:37 schreef Seven. het volgende:

[..]
Bohhh, geen pretje dus. Wat is Novasure eigenlijk?

Heb je ook mentale klachten?
quote:
Wat is een Novasure?
Wat is Novasure? Wanneer u last heeft van hevige menstruele bloedingen kunt u kiezen voor de Novasure behandeling. Deze behandeling vermindert of stopt menstruatiebloedingen door permanente verwijdering van het baarmoederslijmvlies. Dit gebeurt door snelle afgifte van radiofrequentie-energie.
Iets wat ik graag wilde.

Elke maand had ik een zware bevalling van zo'n 3-3 en halve dag met een bloedverlies waardoor ik soms flauw viel, amper kon lopen/staan en elke maand een overdosis aan ibuprofen (20.000mg minimaal in 3-4 dagen tijd heb ik het over)

Kwam goddank bij een gynaecoloog terecht die eens wat verder keek of zei: dat hoort erbij.

Inmiddels is mijn baarmoeder verwijderd, zat vol met adenomyose en vleesbomen.

Reageer later op de overgang, maar dan weet je bij mij al iets van voorgeschiedenis.

Het heeft nogal een grote impact op me en merk dat ik een beetje emotioneel ervan wordt om erover te praten :@

Edit: Novasure wordt dus absoluut afgeraden mbt adenomyose.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_213004462
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 10:44 schreef Leandra het volgende:

[..]
Welkom in de wereld van de overgangsproducten, waar Lucovitaalprijzen een schijntje zijn :D
Lucovitaal is wel vaak 1+1 gratis bij H&B toch?
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  Moderator vrijdag 29 maart 2024 @ 11:14:48 #16
5428 crew  miss_sly
pi_213004786
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 10:52 schreef sigme het volgende:
Novasure:

NovaSure is een innovatieve behandelmethode waarbij het slijmvlies aan de binnenkant van de baarmoeder met behulp van radiofrequentie-energie wordt verwijderd. Het is dus een vorm van endometriumablatie (endometrium = baarmoederslijmvlies en ablatie = verwijdering).

Voordelen van de NovaSure-behandeling zijn dat deze eenmalig is, kort duurt (maximaal twee minuten) en poliklinisch, onder plaatselijke verdoving, kan worden uitgevoerd. Het herstel is snel. Meestal kun je de volgende dag je dagelijkse bezigheden alweer hervatten. De behandeling kan bovendien in elke fase van de menstruatiecyclus worden uitgevoerd.

bron : https://www.hevigbloedverlies.nl/oplossingen/novasure/

Het wordt vergoed en in behoorlijk veel ziekenhuizen (en klinieken) uitgevoerd.
Ik ben er op gewezen door @:vanyel (waarvoor dank _O_ )
Ik heb een paar jaar geleden (ook rond mijn 50e volgens mij) ook nog een Novasure-behandeling laten doen en dat was echt een van de beste beslissingen die ik ooit heb genomen. Ik was ook twee dagen per cyclus aan huis gebonden omdat ik echt in de buurt van een toilet moest blijven. Ik heb best wat uitjes aan me voorbij laten gaan of niet kunnen gaan werken omdat ik zoveel bloedverlies had. En dat was toen echt voorbij. Wat een vrijheid!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 29 maart 2024 @ 11:19:52 #17
5428 crew  miss_sly
pi_213004863
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 10:39 schreef Seven. het volgende:

[..]
M'n zus heeft het ook over lichaamseigen hormonen. Het bevalt haar heel goed.
Lichaamseigen hormonen worden vaak veel beter door het lichaam geaccepteerd. Bovendien wordt oestrogeen dan transdermaal (opname via de huid) gegeven toegediend en dat heeft voordelen:

Voordelen van transdermale toedieningsvorm:
• Stabiele oestrogeenspiegel en minder fluctuatie dan oraal tablet.
• Vermijding first-pass effect, significant verminderd risico op veneuze trombo-embolieën in
vergelijking met orale toediening.
• Meestal goed verdraagbaar; bij allergie voor pleisters of huidirritaties, estradiol gel of spray
overwegen.
• Matrixpleisters kunnen doorgeknipt worden zonder afname van werkzaamheid
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 29 maart 2024 @ 11:21:47 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213004893
Hormonen durf ik niet aan, met mijn lipoedeem dat met ieder hormoonfeestje erger wordt, dan wil ik echt eerst met de arts overleggen die me voor een vermogen verbouwd heeft om er af te komen :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 29 maart 2024 @ 11:22:55 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213004912
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 10:57 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Lucovitaal is wel vaak 1+1 gratis bij H&B toch?
Ja, altijd wel ergens.
Maar ik bestel idd vaak bij H&B als het in de bonus is, tegelijk met de vitamine D.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator vrijdag 29 maart 2024 @ 11:26:32 #20
5428 crew  miss_sly
pi_213004974
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 11:21 schreef Leandra het volgende:
Hormonen durf ik niet aan, met mijn lipoedeem dat met ieder hormoonfeestje erger wordt, dan wil ik echt eerst met de arts overleggen die me voor een vermogen verbouwd heeft om er af te komen :')
Dat snap ik. Het is sowieso iets dat je met een arts/gyneacoloog moet bespreken voor je eraan kunt beginnen. Maar als je last krijgt van overgangsklachten (en dat zijn er echt heel veel meer dan alleen opvliegers en slecht slapen) dan is een gesprek erover niet verkeerd. HST is ook goed tegen osteoporose en hart- en vaatziekten bij vrouwen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 29 maart 2024 @ 11:37:40 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213005099
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 11:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat snap ik. Het is sowieso iets dat je met een arts/gyneacoloog moet bespreken voor je eraan kunt beginnen. Maar als je last krijgt van overgangsklachten (en dat zijn er echt heel veel meer dan alleen opvliegers en slecht slapen) dan is een gesprek erover niet verkeerd. HST is ook goed tegen osteoporose en hart- en vaatziekten bij vrouwen.
Ja idd, maar hormoonfeestjes werken op mijn lichaam anders, dus geen idee welke arts ik daar echt voor moet hebben, want ze preken allemaal voor eigen parochie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator vrijdag 29 maart 2024 @ 12:05:48 #22
5428 crew  miss_sly
pi_213005388
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 11:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja idd, maar hormoonfeestjes werken op mijn lichaam anders, dus geen idee welke arts ik daar echt voor moet hebben, want ze preken allemaal voor eigen parochie.
Er zijn verschillende opties: gyneacologen, vrouwenklinieken, Bergmann klinieken. Er zijn steeds meer specialisten op het gebied van HST, ook in combinatie met andere aandoeningen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 29 maart 2024 @ 19:18:28 #23
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213010241
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 10:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is echt waardeloos idd, heb het 3 keer zo lang en heftig gehad dat ik op de grens van bloedarmoede zat, daar was ik wel helemaal klaar mee.

Bij mij verliep het allemaal niet zo logisch overigens, want we leren dat we langzaamaan minder vruchtbaar worden, maar ik werd op mijn 43ste nog gewoon 2 keer op natuurlijke wijze zwanger (eerste zwangerschap werd een miskraam), daarna 2½ jaar borstvoeding gegeven en toen zo door de overgang in :X

Misschien heb ik die Overgang Balans pillen wel helemaal niet meer nodig, maar ik neem ze mooi mee op vakantie, geen zin om op de gok in den vreemde zonder te zitten.
Best heftige hormoonschommelingen ook, van zwanger naar borstvoeding naar overgang is best wel een achtbaan..! Bij mij zat daar nog dik 2,5 jaar tussen.
Resistance is futile.
  vrijdag 29 maart 2024 @ 19:27:45 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213010342
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 10:54 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
[..]
Iets wat ik graag wilde.

Elke maand had ik een zware bevalling van zo'n 3-3 en halve dag met een bloedverlies waardoor ik soms flauw viel, amper kon lopen/staan en elke maand een overdosis aan ibuprofen (20.000mg minimaal in 3-4 dagen tijd heb ik het over)

Kwam goddank bij een gynaecoloog terecht die eens wat verder keek of zei: dat hoort erbij.

Inmiddels is mijn baarmoeder verwijderd, zat vol met adenomyose en vleesbomen.

Reageer later op de overgang, maar dan weet je bij mij al iets van voorgeschiedenis.

Het heeft nogal een grote impact op me en merk dat ik een beetje emotioneel ervan wordt om erover te praten :@

Edit: Novasure wordt dus absoluut afgeraden mbt adenomyose.

Snap best dat het een en ander bij je losmaakt trouwens en dat mag ook in dit topic O+ :*
Resistance is futile.
  vrijdag 29 maart 2024 @ 19:35:07 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213010459
Ik heb trouwens ook, en dat vind ik echt wel een beetje zorgelijk, sinds een jaartje knobbels op mijn baarmoedermond, ongeveer zo groot als een speldenknop. Het begon met 1 en inmiddels zijn het er 3. HPV is uitgesloten en de huisarts zegt dat dit niet gek is. Het zit ook aan de buitenzijde en niet rondom de opening naar de baarmoeder. Ik kan ook voelen de opening scheef getrokken is, maar dat kan te maken hebben met de bevalling nu 3,5 jaar geleden.

Maar dit zit me dus niet echt lekker. Het is wel al maaaaaaanden niet veranderd, dat scheelt.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')