Huurrecht is sterk, dus over het algemeen kan hij je echt niet zomaar eruit zetten. Hij zal vermoedelijk zich beroepen op een dringende reden voor eigen gebruik. Hij zal moeten aantonen waarom het dringend noodzakelijk is dat hij daar zelf gaat wonen, jij zal moeten aantonen dat het cruciaal is dat je daar blijft wonen, dat je geen andere mogelijkheden hebt om te huren, etcetera. De rechter zal jullie belangen dan tegen elkaar afwegen en je eventueel een schadevergoeding toewijzen.quote:Op donderdag 28 maart 2024 19:06 schreef sturmpie het volgende:
Hoi,
De huurbaas wil mijn huur opzeggen. Ik huur een appartement waar hij zelf in wil wonen. Nu heeft hij 'n advocaat ingeschakeld om mij eruit te krijgen.
Ik wil niet verhuizen.
Wat gaat er gebeuren ? Wat kan ik verwachten ?
Graag jullie reactie, bij voorbaat dank.
Hoe lang woon je er al en heb je een onbepaalde tijd contract?quote:Op donderdag 28 maart 2024 19:06 schreef sturmpie het volgende:
Hoi,
De huurbaas wil mijn huur opzeggen. Ik huur een appartement waar hij zelf in wil wonen. Nu heeft hij 'n advocaat ingeschakeld om mij eruit te krijgen.
Ik wil niet verhuizen.
Wat gaat er gebeuren ? Wat kan ik verwachten ?
Graag jullie reactie, bij voorbaat dank.
Huurrecht is heel sterk inderdaad maar dringend eigen gebruik is een uitzondering. Oftewel ga maar snel wat anders zoeken.quote:Op donderdag 28 maart 2024 19:11 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Huurrecht is sterk, dus over het algemeen kan hij je echt niet zomaar eruit zetten. Hij zal vermoedelijk zich beroepen op een dringende reden voor eigen gebruik. Hij zal moeten aantonen waarom het dringend noodzakelijk is dat hij daar zelf gaat wonen, jij zal moeten aantonen dat het cruciaal is dat je daar blijft wonen, dat je geen andere mogelijkheden hebt om te huren, etcetera. De rechter zal jullie belangen dan tegen elkaar afwegen en je eventueel een schadevergoeding toewijzen.
Heb je een huurcontract? En voor onbepaalde tijd? Heb je je huur netjes betaald?
Of dat dringend door een rechter laten bepalen. Heb het ook vaker oneigenlijk gebruikt horen worden.quote:Op donderdag 28 maart 2024 19:33 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Huurrecht is heel sterk inderdaad maar dringend eigen gebruik is een uitzondering. Oftewel ga maar snel wat anders zoeken.
ja/ja/jaquote:Op donderdag 28 maart 2024 19:11 schreef Lichtloper het volgende:
Heb je een huurcontract? En voor onbepaalde tijd? Heb je je huur netjes betaald?
Klopt, maar ik dacht dat dringend eigen gebruik per definitie door een rechter getoetst moet worden.quote:Op donderdag 28 maart 2024 19:33 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Huurrecht is heel sterk inderdaad maar dringend eigen gebruik is een uitzondering. Oftewel ga maar snel wat anders zoeken.
ik woon er bijna 2 jaar en onbepaalde tijd contractquote:Op donderdag 28 maart 2024 19:27 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
Hoe lang woon je er al en heb je een onbepaalde tijd contract?
Klopt maar als hij zich hier aan houd dan doe je er weinig aan. Het klinkt als b*llshit maar als hij het slim speelt verlies je het.quote:Op donderdag 28 maart 2024 19:41 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Klopt, maar ik dacht dat dringend eigen gebruik per definitie door een rechter getoetst moet worden.
Sowieso moet er minstens 3 maanden opzegtermijn aangehouden worden en als je er langer dan 3 jaar woont al 6 maanden. Ook moet je verhuurder meehelpen met zoeken naar nieuwe woonruimte.
toevallig staan in dit pand 2 appartementen leeg dus daar kan hij zelf in gaan wonen. de huisbaas is dementered maar ik heb narcolepsie dus 't gaat hier tussen 2 zieken. mocht 't voor de rechter komen dan zal de rechter hem waarschijnlijk één van de lege appartementen aanwijzen als onderkomen.quote:Op donderdag 28 maart 2024 19:33 schreef DjDaano het volgende:
[..]
dit is 'n pand met 6 appartementen, ik huur de begane grond, hij woonde hier eerst maar heeft ook in de andere appartementen gewoond. Huisbaas is dementered en wil graag terug naar zijn woning op de begane grond waar ik nu al bijna 2 jaar woon. Maar 't appartement boven staat momenteel leeg dus, dat is maar 1 trapje en hij is nog goed ter been dus dat moet toereikend zijn voor 'n dementerede man die nog goed ter been is.quote:Op donderdag 28 maart 2024 19:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hier heb ik ervaring mee. Het huurrecht in Nederland is dusdanig ingericht dat meneer de verhuurder eerst bij een rechter moet aantonen dat hij de woning zelf nodig heeft. In slechts enkele gevallen geeft een rechter dan de verhuurder dat recht.
Wat je zelf kunt doen is opvragen of uitzoeken hoe lang de woning al in de verhuur staat. Als dat bijvoorbeeld 5 jaar aaneengesloten in de verhuur is dan maakt de verhuurder al helemaal geen kans. Intussen blijf je lekker zitten en mag die verhuurder met een droomaanbieding komen voordat je ook maar denkt aan verhuizen.
Onthoud dat je huurder bent van de woning, dus de verhuurder heeft geen recht om zonder jouw toestemming binnen te komen, voor welke reden dan ook.
Mocht het wel zover komen dat je een andere woning krijgt aangeboden; stel -zelf- de eindafrekening op. Dus alle betaalde voorschotten voor energie (servicekosten) minus de daadwerkelijk gemaakte kosten. Dat mag de verhuurder nog even binnen 14 dagen overmaken, anders schakel je een deurwaarder in.
Is het appartement een verdieping hoger een stuk slechter?quote:Op donderdag 28 maart 2024 19:59 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dit is 'n pand met 6 appartementen, ik huur de begane grond, hij woonde hier eerst maar heeft ook in de andere appartementen gewoond. Huisbaas is dementered en wil graag terug naar zijn woning op de begane grond waar ik nu al bijna 2 jaar woon. Maar 't appartement boven staat momenteel leeg dus, dat is maar 1 trapje en hij is nog goed ter been dus dat moet toereikend zijn voor 'n dementerede man die nog goed ter been is.
dus als 't voor de rechter komt dan zal de rechter 't niet noodzakelijk vinden dat hij per sé in mijn appartement moet, neem ik aan.
hij zelf, daar heeft hij al jaren last van, hij heeft ook 'n huisje in Indonesië waar hij de helft van 't jaar verblijft, nu wil hij zich weer permanent in NL vestigen in mijn appartement terwijl er boven 2 appartementen leeg staan waar hij direct in kan. er is dus geen sprake van nood of spoed oid. hij heeft de keus uit 2 appartementen maar hij wil zonodig in mijn appartement.quote:Op donderdag 28 maart 2024 20:03 schreef Lienekien het volgende:
Wie heeft jou verteld dat je huurbaas dementerend is?
ik blijf 't liefst begane grond wonen.quote:Op donderdag 28 maart 2024 20:05 schreef valentijn101 het volgende:
Wil je echt perse beneden blijven wonen? Ander kun je hem misschien tegenmoet komen. Ik verhuis een verdieping naar boven maar dan betaal je wel alle verhuiskosten. (schilderen, verven, behangen, nieuwe vloer, gordijnen, verhuisbedrijf etc) en eventueel een huurverlaging voor het eerste jaar
Ik neem aan omdat het op de begane grond is en hij al ouder is. Hij wil waarschijnlijk geen 2x meer verhuizen.quote:Op donderdag 28 maart 2024 20:06 schreef sturmpie het volgende:
[..]
hij zelf, daar heeft hij al jaren last van, hij heeft ook 'n huisje in Indonesië waar hij de helft van 't jaar verblijft, nu wil hij zich weer permanent in NL vestigen in mijn appartement terwijl er boven 2 appartementen leeg staan waar hij direct in kan. er is dus geen sprake van nood of spoed oid. hij heeft de keus uit 2 appartementen maar hij wil zonodig in mijn appartement.
Dat klinkt vrij ongewoon, dat iemand die dementerend is dat ook al jaren van zichzelf zegt.quote:Op donderdag 28 maart 2024 20:06 schreef sturmpie het volgende:
[..]
hij zelf, daar heeft hij al jaren last van, hij heeft ook 'n huisje in Indonesië waar hij de helft van 't jaar verblijft, nu wil hij zich weer permanent in NL vestigen in mijn appartement terwijl er boven 2 appartementen leeg staan waar hij direct in kan. er is dus geen sprake van nood of spoed oid. hij heeft de keus uit 2 appartementen maar hij wil zonodig in mijn appartement.
hij is goed ter been dus daar maakt hij imo geen kans opquote:Op donderdag 28 maart 2024 20:08 schreef SoSolid het volgende:
Inderdaad, is dat appartement boven je echt een stuk slechter? En kun je in de onderhandeling misschien een hele schappelijke huurprijs afspreken om te verkassen als tegemoetkoming of zoiets? Ik zeg dit meer omdat ik uit ervaring uit de naaste kring weet dat dementie een hele nare aandoening is.
Buiten dat heb je ontzettend veel rechten als huurder en dat de verhuurder aan moeten tonen dat 'ie echt op de begane grond moet wonen en dat daarboven niet kan.
Valt wel mee.quote:Op donderdag 28 maart 2024 19:46 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Klopt maar als hij zich hier aan houd dan doe je er weinig aan. Het klinkt als b*llshit maar als hij het slim speelt verlies je het.
de diagnose is al jaren geleden gesteld. het is bekend dat hij dementie heeft.quote:Op donderdag 28 maart 2024 20:09 schreef Lienekien het volgende:
Dat klinkt vrij ongewoon, dat iemand die dementerend is dat ook al jaren van zichzelf zegt.
Gewoon onderhandelen, lagere huur of een paar maanden geen huur betalen.quote:Op donderdag 28 maart 2024 20:06 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik blijf 't liefst begane grond wonen.
Dan gaat hij dus achteruit. Dan kan je wel zeggen ‘hij is goed ter been en rijdt zelf nog auto’, maar hij kan dus met zijn diagnose aantonen waarom hij beter op de begane grond kan wonen.quote:Op donderdag 28 maart 2024 20:12 schreef sturmpie het volgende:
[..]
de diagnose is al jaren geleden gesteld. het is bekend dat hij dementie heeft.
Dit zou ik trouwens niet gebruiken als argument waarom hij nog goed ter been zou zijn. Mijn schoonvader rijdt ook zelf auto maar kan nog geen twee meter lopen zonder hulpmiddelen.quote:Op donderdag 28 maart 2024 20:09 schreef sturmpie het volgende:
[..]
hij is goed ter been dus daar maakt hij imo geen kans op
hij rijdt ook zelf auto
Dementie en beperkte mobiliteit gaan lang niet altijd samen.quote:Op donderdag 28 maart 2024 20:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat klinkt vrij ongewoon, dat iemand die dementerend is dat ook al jaren van zichzelf zegt.
Als hij werkelijk dementerend is en op leeftijd, dan wordt mobiliteit hoe dan ook een probleem. En dan snap ik zijn wens wel om op de begane grond te willen wonen.
Als hij jou een appartement op een verdieping hoger kan aanbieden, in goede staat en tegen vergelijkbare huur, dan zie ik eigenlijk het probleem niet.
Als hij echt dementerend is en op leeftijd, dan is achteruitgang sowieso aan de orde. Daar is geen ‘wellicht’ bij.quote:Op donderdag 28 maart 2024 20:20 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dementie en beperkte mobiliteit gaan lang niet altijd samen.
Daarnaast maakt het voor de beoordeling van de huidige situatie niet uit wat er in de toekomst misschien kan veranderen. Nu staat er een woning op de verdieping leeg, dus kan de verhuurder daar zijn intrek nemen. Daarmee is een eventuele rechtszaak waarschijnlijk snel klaar, want alles wat 'later' 'wellicht' of 'misschien' gaat gebeuren zorgt nu niet voor een dringende reden.
Als de eigenaar echt dementerend is (en geen partner heeft waarmee hij/zij één huishouden vormt) dan is een plek in een zorginstelling binnen enige tijd ook waarschijnlijker dan langdurig zelfstandig kunnen wonen op de begane grond.
En als de eigenaar straks boven woont en inderdaad minder mobiel wordt, dan zijn er afhankelijk van de bouwkundige en technische mogelijkheden misschien ook opties voor een traplift of plateaulift maarmee een minder mobiel persoon de bovenverdieping kan bereiken.
Achteruitgang in het hoofd ja. Fysiek hoeft absoluut niet. De fysieke achteruitgang hoort dus zeker wel een "wellicht" bij.quote:Op donderdag 28 maart 2024 20:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als hij echt dementerend is en op leeftijd, dan is achteruitgang sowieso aan de orde. Daar is geen ‘wellicht’ bij.
Wel (en zo nodig telkens opnieuw) schriftelijk/per e-mail reageren dat je het verzoek om de woning te verlaten niet zal honoreren en dat je het huurcontract ongewijzigd voortzet.quote:Op donderdag 28 maart 2024 20:35 schreef sturmpie het volgende:
Nu blijkt dat andere bewoners van dit pand ook 'n brief hebben gehad met einde huur.
De huisbaas probeerde vorig jaar 't pand te verkopen maar makelaars hebben geen interesse.
De huisbaas is dementered en volgens mij is dat het probleem, hij moet naar 'n zorginstelling met permanente zorg maar probeert eronder uit te komen oid.
Er zitten nogal wat haken en ogen aan deze situatie mbt dementie, de verkoop van dit pand, achterstallig onderhoud, en nu wil hij alle huurders eruit zetten en in mijn brief staat dat hij in mijn appartement wil. Die is compleet de weg kwijt als je 't mij vraagt, hij weet niet wat hij wil.
Ik doe niks en laat 't zonodig voor de rechter komen.
Dit inderdaad.quote:Op donderdag 28 maart 2024 20:38 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wel (en zo nodig telkens opnieuw) schriftelijk/per e-mail reageren dat je het verzoek om de woning te verlaten niet zal honoreren en dat je het huurcontract ongewijzigd voortzet.
Hoop doet leven. Als je al zo zeker van je zaak bent, waarom dan nog advies inwinnen?quote:Op donderdag 28 maart 2024 19:59 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dit is 'n pand met 6 appartementen, ik huur de begane grond, hij woonde hier eerst maar heeft ook in de andere appartementen gewoond. Huisbaas is dementered en wil graag terug naar zijn woning op de begane grond waar ik nu al bijna 2 jaar woon. Maar 't appartement boven staat momenteel leeg dus, dat is maar 1 trapje en hij is nog goed ter been dus dat moet toereikend zijn voor 'n dementerede man die nog goed ter been is.
dus als 't voor de rechter komt dan zal de rechter 't niet noodzakelijk vinden dat hij per sé in mijn appartement moet, neem ik aan.
ik heb 't daarnet opgezocht maar ik ben volledig leek als 't gaat om huurrechtenquote:Op donderdag 28 maart 2024 20:55 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Hoop doet leven. Als je al zo zeker van je zaak bent, waarom dan nog advies inwinnen?
hij is al jaren dement, bijna 80 en woont de helft van 't jaar in Indonsië, mijn buurman nam 'n tijdje zijn financien waar, was er $10K overgemaakt naar ene Tony, het geld vliegt er aan alle kanten uit, zo dement is hij, eigenlijjk is 't tijd voor verzorgingstehuis voor demente mensen.quote:Op donderdag 28 maart 2024 21:18 schreef Anton91 het volgende:
Misschien kun je wel een deal sluiten dat je voor een mooie vergoeding het pand uit gaat? Klinkt alsof hij wel voldoende geld heeft.
Dat zal als reden hebben dat ie huurders eruit wil en de boel in zijn geheel verpatsen.quote:Op donderdag 28 maart 2024 20:06 schreef sturmpie het volgende:
er is dus geen sprake van nood of spoed oid. hij heeft de keus uit 2 appartementen maar hij wil zonodig in mijn appartement.
dat lijkt er wel opquote:Op donderdag 28 maart 2024 21:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat zal als reden hebben dat ie huurders eruit wil en de boel in zijn geheel verpatsen.
Dit maakt je positie wel een heel stuk sterker. Zorg even dat je een kopietje van die brieven krijgtquote:Op donderdag 28 maart 2024 21:45 schreef sturmpie het volgende:
ik hoor van medebewoners van dit pand dat ook zij 'n brief hebben ontvangen met einde huur,
ik denk dat als 't zover komt dat we gezamenlijk 'n advocaat gaan inschakelen om onze bewonersbelangen te behartigenquote:Op donderdag 28 maart 2024 22:07 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dit maakt je positie wel een heel stuk sterker. Zorg even dat je een kopietje van die brieven krijgt
Hoe kom je er dan bij dat hij terug wil naar de woning op de begane grond?quote:Op donderdag 28 maart 2024 21:45 schreef sturmpie het volgende:
[..]
hij is al jaren dement, bijna 80 en woont de helft van 't jaar in Indonsië, mijn buurman nam 'n tijdje zijn financien waar, was er $10K overgemaakt naar ene Tony, het geld vliegt er aan alle kanten uit, zo dement is hij, eigenlijjk is 't tijd voor verzorgingstehuis voor demente mensen.
zijn dochter neemt de zaken momenteel waar, ik hoor van medebewoners van dit pand dat ook zij 'n brief hebben ontvangen met einde huur, dus het is niet helemaal duidelijk wat hij/zij wil maar het lijkt erop dat ze dit pand leeg willen hebben, er huren momenteel 4 mensen een appartement, er staan 2 appartementen leeg.
makelaars zijn niet geinteresseerd om deze woning te verkopen, er is achterstallig onderhoud, 6 appartmenten op 1 adres, energie is niet gesplitst, de grond is erfpacht, niemand wil dit pand kopen, de huisbaas heeft dit pand zelf gebouwd en heeft ook nog eens te hoog gebouwd.
ja, ik heb ook vraagtekens.quote:Op donderdag 28 maart 2024 22:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoe kom je er dan bij dat hij terug wil naar de woning op de begane grond?
Die brieven, komen die van die man of van zijn dochter?quote:Op donderdag 28 maart 2024 22:25 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ja, ik heb ook vraagtekens.
ik hoor van medebewoners dat ook zij 'n brief hebben ontvangen met einde huur, en in mijn geval wil hij in mijn appartement dus we zien door de bomen het bos niet. het mag duidelijk zijn dat hier sprake is van dementie bij de huisbaas die niet meer in staat is om duidelijk te communiceren want hij verzint maar wat, daar lijkt 't op. hij wil het pand verkopen en alle huurders eruit, daar komt 't op neer.
van de man, de huisbaas.quote:Op donderdag 28 maart 2024 22:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Die brieven, komen die van die man of van zijn dochter?
De vraag is of hij nog wel handelingsbekwaam is. En of je niet alleen correspondentie vanuit zijn dochter serieus moet nemen.quote:Op donderdag 28 maart 2024 22:35 schreef sturmpie het volgende:
[..]
van de man, de huisbaas.
hij maakt er 'n zootje van, zijn dochter neemt namelijk de zaken waar, familiecontact is ver te zoeken zo blijkt.
moeilijk verhaal dementie, daar kan je geen touw aan vast knopen. ik hoop dat zijn familie hem kan duidelijk maken dat 't tijd is voor 'n woongroep voor dementerenden.
ja, het lijkt erop dat de huisbaas op eigen houtje een advocaat heeft ingeschakeld die de brieven heeft opgesteld zonder overleg met zijn dochter.quote:Op donderdag 28 maart 2024 22:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De vraag is of hij nog wel handelingsbekwaam is. En of je niet alleen correspondentie vanuit zijn dochter serieus moet nemen.
Weet die dochter hier wel van?quote:Op donderdag 28 maart 2024 22:39 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ja, het lijkt erop dat de huisbaas op eigen houtje een advocaat heeft ingeschakeld die de brieven heeft opgesteld zonder overleg met zijn dochter.
ik heb haar geïnformeerdquote:Op donderdag 28 maart 2024 22:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Weet die dochter hier wel van?
Heb je contactgegevens van haar?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |