abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 maart 2024 @ 19:06:19 #1
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212996376
Hoi,

De huurbaas wil mijn huur opzeggen. Ik huur een appartement waar hij zelf in wil wonen. Nu heeft hij 'n advocaat ingeschakeld om mij eruit te krijgen.

Ik wil niet verhuizen.

Wat gaat er gebeuren ? Wat kan ik verwachten ?

Graag jullie reactie, bij voorbaat dank.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212996466
quote:
5s.gif Op donderdag 28 maart 2024 19:06 schreef sturmpie het volgende:
Hoi,

De huurbaas wil mijn huur opzeggen. Ik huur een appartement waar hij zelf in wil wonen. Nu heeft hij 'n advocaat ingeschakeld om mij eruit te krijgen.

Ik wil niet verhuizen.

Huurrecht is sterk, dus over het algemeen kan hij je echt niet zomaar eruit zetten. Hij zal vermoedelijk zich beroepen op een dringende reden voor eigen gebruik. Hij zal moeten aantonen waarom het dringend noodzakelijk is dat hij daar zelf gaat wonen, jij zal moeten aantonen dat het cruciaal is dat je daar blijft wonen, dat je geen andere mogelijkheden hebt om te huren, etcetera. De rechter zal jullie belangen dan tegen elkaar afwegen en je eventueel een schadevergoeding toewijzen.

Heb je een huurcontract? En voor onbepaalde tijd? Heb je je huur netjes betaald?
pi_212996737
quote:
5s.gif Op donderdag 28 maart 2024 19:06 schreef sturmpie het volgende:
Hoi,

Ik wil niet verhuizen.

Hoe lang woon je er al en heb je een onbepaalde tijd contract?
pi_212996844
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2024 19:11 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Huurrecht is sterk, dus over het algemeen kan hij je echt niet zomaar eruit zetten. Hij zal vermoedelijk zich beroepen op een dringende reden voor eigen gebruik. Hij zal moeten aantonen waarom het dringend noodzakelijk is dat hij daar zelf gaat wonen, jij zal moeten aantonen dat het cruciaal is dat je daar blijft wonen, dat je geen andere mogelijkheden hebt om te huren, etcetera. De rechter zal jullie belangen dan tegen elkaar afwegen en je eventueel een schadevergoeding toewijzen.

Heb je een huurcontract? En voor onbepaalde tijd? Heb je je huur netjes betaald?

Huurrecht is heel sterk inderdaad maar dringend eigen gebruik is een uitzondering. Oftewel ga maar snel wat anders zoeken.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_212996879
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 19:33 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Huurrecht is heel sterk inderdaad maar dringend eigen gebruik is een uitzondering. Oftewel ga maar snel wat anders zoeken.
Of dat dringend door een rechter laten bepalen. Heb het ook vaker oneigenlijk gebruikt horen worden.
  donderdag 28 maart 2024 @ 19:40:39 #6
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212996966
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2024 19:11 schreef Lichtloper het volgende:
ja/ja/ja
pi_212996973
quote:

[..]
Klopt, maar ik dacht dat dringend eigen gebruik per definitie door een rechter getoetst moet worden.

Sowieso moet er minstens 3 maanden opzegtermijn aangehouden worden en als je er langer dan 3 jaar woont al 6 maanden. Ook moet je verhuurder meehelpen met zoeken naar nieuwe woonruimte.
  donderdag 28 maart 2024 @ 19:41:10 #8
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212996976
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 19:27 schreef bonanza8 het volgende:

[..]
Hoe lang woon je er al en heb je een onbepaalde tijd contract?
ik woon er bijna 2 jaar en onbepaalde tijd contract
pi_212997047
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2024 19:41 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Klopt, maar ik dacht dat dringend eigen gebruik per definitie door een rechter getoetst moet worden.

Sowieso moet er minstens 3 maanden opzegtermijn aangehouden worden en als je er langer dan 3 jaar woont al 6 maanden. Ook moet je verhuurder meehelpen met zoeken naar nieuwe woonruimte.
Klopt maar als hij zich hier aan houd dan doe je er weinig aan. Het klinkt als b*llshit maar als hij het slim speelt verlies je het.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  donderdag 28 maart 2024 @ 19:48:20 #10
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212997080
quote:

[..]
toevallig staan in dit pand 2 appartementen leeg dus daar kan hij zelf in gaan wonen. de huisbaas is dementered maar ik heb narcolepsie dus 't gaat hier tussen 2 zieken. mocht 't voor de rechter komen dan zal de rechter hem waarschijnlijk één van de lege appartementen aanwijzen als onderkomen.
pi_212997173
Hier heb ik ervaring mee. Het huurrecht in Nederland is dusdanig ingericht dat meneer de verhuurder eerst bij een rechter moet aantonen dat hij de woning zelf nodig heeft. In slechts enkele gevallen geeft een rechter dan de verhuurder dat recht.

Wat je zelf kunt doen is opvragen of uitzoeken hoe lang de woning al in de verhuur staat. Als dat bijvoorbeeld 5 jaar aaneengesloten in de verhuur is dan maakt de verhuurder al helemaal geen kans. Intussen blijf je lekker zitten en mag die verhuurder met een droomaanbieding komen voordat je ook maar denkt aan verhuizen.
Onthoud dat je huurder bent van de woning, dus de verhuurder heeft geen recht om zonder jouw toestemming binnen te komen, voor welke reden dan ook.

Mocht het wel zover komen dat je een andere woning krijgt aangeboden; stel -zelf- de eindafrekening op. Dus alle betaalde voorschotten voor energie (servicekosten) minus de daadwerkelijk gemaakte kosten. Dat mag de verhuurder nog even binnen 14 dagen overmaken, anders schakel je een deurwaarder in.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 28 maart 2024 @ 19:59:44 #12
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212997256
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 19:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hier heb ik ervaring mee. Het huurrecht in Nederland is dusdanig ingericht dat meneer de verhuurder eerst bij een rechter moet aantonen dat hij de woning zelf nodig heeft. In slechts enkele gevallen geeft een rechter dan de verhuurder dat recht.

Wat je zelf kunt doen is opvragen of uitzoeken hoe lang de woning al in de verhuur staat. Als dat bijvoorbeeld 5 jaar aaneengesloten in de verhuur is dan maakt de verhuurder al helemaal geen kans. Intussen blijf je lekker zitten en mag die verhuurder met een droomaanbieding komen voordat je ook maar denkt aan verhuizen.
Onthoud dat je huurder bent van de woning, dus de verhuurder heeft geen recht om zonder jouw toestemming binnen te komen, voor welke reden dan ook.

Mocht het wel zover komen dat je een andere woning krijgt aangeboden; stel -zelf- de eindafrekening op. Dus alle betaalde voorschotten voor energie (servicekosten) minus de daadwerkelijk gemaakte kosten. Dat mag de verhuurder nog even binnen 14 dagen overmaken, anders schakel je een deurwaarder in.
dit is 'n pand met 6 appartementen, ik huur de begane grond, hij woonde hier eerst maar heeft ook in de andere appartementen gewoond. Huisbaas is dementered en wil graag terug naar zijn woning op de begane grond waar ik nu al bijna 2 jaar woon. Maar 't appartement boven staat momenteel leeg dus, dat is maar 1 trapje en hij is nog goed ter been dus dat moet toereikend zijn voor 'n dementerede man die nog goed ter been is.

dus als 't voor de rechter komt dan zal de rechter 't niet noodzakelijk vinden dat hij per sé in mijn appartement moet, neem ik aan.
pi_212997294
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 19:59 schreef sturmpie het volgende:

[..]
dit is 'n pand met 6 appartementen, ik huur de begane grond, hij woonde hier eerst maar heeft ook in de andere appartementen gewoond. Huisbaas is dementered en wil graag terug naar zijn woning op de begane grond waar ik nu al bijna 2 jaar woon. Maar 't appartement boven staat momenteel leeg dus, dat is maar 1 trapje en hij is nog goed ter been dus dat moet toereikend zijn voor 'n dementerede man die nog goed ter been is.

dus als 't voor de rechter komt dan zal de rechter 't niet noodzakelijk vinden dat hij per sé in mijn appartement moet, neem ik aan.
Is het appartement een verdieping hoger een stuk slechter?
  donderdag 28 maart 2024 @ 20:03:20 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212997320
Wie heeft jou verteld dat je huurbaas dementerend is?
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 28 maart 2024 @ 20:04:32 #15
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212997342
pi_212997377
Wil je echt perse beneden blijven wonen? Ander kun je hem misschien tegenmoet komen. Ik verhuis een verdieping naar boven maar dan betaal je wel alle verhuiskosten. (schilderen, verven, behangen, nieuwe vloer, gordijnen, verhuisbedrijf etc) en eventueel een huurverlaging voor het eerste jaar ;)

Misschien ook handig om even contact op te nemen met eventuele kinderen als hij dementerend is. Die weten misschien niet wat er aan de hand is en kunnen pa bijsturen. :!
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  donderdag 28 maart 2024 @ 20:06:13 #17
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212997385
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2024 20:03 schreef Lienekien het volgende:
Wie heeft jou verteld dat je huurbaas dementerend is?
hij zelf, daar heeft hij al jaren last van, hij heeft ook 'n huisje in Indonesië waar hij de helft van 't jaar verblijft, nu wil hij zich weer permanent in NL vestigen in mijn appartement terwijl er boven 2 appartementen leeg staan waar hij direct in kan. er is dus geen sprake van nood of spoed oid. hij heeft de keus uit 2 appartementen maar hij wil zonodig in mijn appartement.
  donderdag 28 maart 2024 @ 20:06:42 #18
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212997395
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2024 20:05 schreef valentijn101 het volgende:
Wil je echt perse beneden blijven wonen? Ander kun je hem misschien tegenmoet komen. Ik verhuis een verdieping naar boven maar dan betaal je wel alle verhuiskosten. (schilderen, verven, behangen, nieuwe vloer, gordijnen, verhuisbedrijf etc) en eventueel een huurverlaging voor het eerste jaar ;)
ik blijf 't liefst begane grond wonen.
  donderdag 28 maart 2024 @ 20:07:30 #19
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_212997419
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 20:06 schreef sturmpie het volgende:

[..]
hij zelf, daar heeft hij al jaren last van, hij heeft ook 'n huisje in Indonesië waar hij de helft van 't jaar verblijft, nu wil hij zich weer permanent in NL vestigen in mijn appartement terwijl er boven 2 appartementen leeg staan waar hij direct in kan. er is dus geen sprake van nood of spoed oid. hij heeft de keus uit 2 appartementen maar hij wil zonodig in mijn appartement.
Ik neem aan omdat het op de begane grond is en hij al ouder is. Hij wil waarschijnlijk geen 2x meer verhuizen.
Worst case, is het voor jou een optie om naar één van die lege appartementen te gaan?
pi_212997432
Inderdaad, is dat appartement boven je echt een stuk slechter? En kun je in de onderhandeling misschien een hele schappelijke huurprijs afspreken om te verkassen als tegemoetkoming of zoiets? Ik zeg dit meer omdat ik uit ervaring uit de naaste kring weet dat dementie een hele nare aandoening is.

Buiten dat heb je ontzettend veel rechten als huurder en dat de verhuurder aan moeten tonen dat 'ie echt op de begane grond moet wonen en dat daarboven niet kan.
xxx
  donderdag 28 maart 2024 @ 20:09:11 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212997458
quote:

[..]
Dat klinkt vrij ongewoon, dat iemand die dementerend is dat ook al jaren van zichzelf zegt.

Als hij werkelijk dementerend is en op leeftijd, dan wordt mobiliteit hoe dan ook een probleem. En dan snap ik zijn wens wel om op de begane grond te willen wonen.

Als hij jou een appartement op een verdieping hoger kan aanbieden, in goede staat en tegen vergelijkbare huur, dan zie ik eigenlijk het probleem niet.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 28 maart 2024 @ 20:09:23 #22
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212997465
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 20:08 schreef SoSolid het volgende:
Inderdaad, is dat appartement boven je echt een stuk slechter? En kun je in de onderhandeling misschien een hele schappelijke huurprijs afspreken om te verkassen als tegemoetkoming of zoiets? Ik zeg dit meer omdat ik uit ervaring uit de naaste kring weet dat dementie een hele nare aandoening is.

Buiten dat heb je ontzettend veel rechten als huurder en dat de verhuurder aan moeten tonen dat 'ie echt op de begane grond moet wonen en dat daarboven niet kan.
hij is goed ter been dus daar maakt hij imo geen kans op
hij rijdt ook zelf auto
pi_212997505
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 19:46 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Klopt maar als hij zich hier aan houd dan doe je er weinig aan. Het klinkt als b*llshit maar als hij het slim speelt verlies je het.
Valt wel mee.

Wel is van belang om als het tot een rechtszaak komt zelf ook een advocaat in de arm te nemen. Voor die tijd juridisch advies inwinnen kan uiteraard ook geen kwaad.

Zolang het geen rechtszaak is blijft de overeenkomst gewoon in stand, hoe hard de advocaat van de wederpartij ook blijft. Alleen de rechter kan eventueel toestemming geven om de overeenkomst te ontbinden, wanneer de argumenten van de eigenaar zwaar genoeg wegen. En dat laatste is zeker niet vanzelfsprekend.
Daarnaast zal de rechtbank ook de nodige verplichtingen aan de verhuurder opleggen wanneer het verzoek tot ontbinding van het huurcontract wordt toegewezen.
Allereerst de verhuiskostenvergoeding. De hoogte daarvan is wettelijk vastgesteld. Daarnaast moet in beginsel de verhuurder aan de huurder een vergelijkbare woonruimte aanbieden. En het eventuele prijsverschil tussen de huidige huur en de huurprijs van de nieuwe woning moet de verhuurder op zijn minst deels bijleggen voor de eerste periode (vaak eerste jaar 100% van het verschil, daarna een afbouwregeling). Opgeteld loopt dat op tot vele duizenden en zelfs tienduizenden euro's.

Eventueel kan ook zonder tussenkomst van de rechter, dus met de advocaat, onderhandeld worden over een onderhandse afkoopsom. Hierbij is het wel aan te raden om zelf even juridische hulp in te schakelen. Als "leek" met emoties gaan onderhandelen met een zakelijke advocaat van de tegenpartij geeft meestal niet de beste uitkomst voor de "leek".
  donderdag 28 maart 2024 @ 20:12:10 #24
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212997537
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2024 20:09 schreef Lienekien het volgende:
Dat klinkt vrij ongewoon, dat iemand die dementerend is dat ook al jaren van zichzelf zegt.
de diagnose is al jaren geleden gesteld. het is bekend dat hij dementie heeft.
pi_212997543
quote:

[..]
ik blijf 't liefst begane grond wonen.
Gewoon onderhandelen, lagere huur of een paar maanden geen huur betalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')