abonnement Unibet Coolblue
pi_212978946
quote:
Supermarkten en voedselproducenten halen vis en vlees uit de helft van hun recepten

Supermarktketens Jumbo en Plus en voedselproducenten Conimex, Fairtrade, Knorr, Koh Tai en Patak’s gaan hun verpakkingen aanpassen zodat de helft van de recepten die daarop staan, helemaal vegetarisch of veganistisch wordt. Dat doen de bedrijven op verzoek van Wakker Dier.

82 procent van alle recepten op pakjes en zakjes adviseert vlees of vis, meldt Wakker Dier. Dit werkt volgens de stichting de overconsumptie van vlees en vis in de hand, aangezien veel mensen de recepten op verpakkingen volgen. „Pakjes en zakjes zijn bij uitstek bedoeld om consumenten te inspireren met eenvoudige gerechten”, zegt Colin Molenaar van Wakker Dier. „En dus kunnen ze mensen ook helpen om vaker te kiezen voor plantaardig.”

Wakker Dier deed onderzoek naar 657 recepten
Wakker Dier onderzocht vorig jaar de recepten die worden aanbevolen op productverpakkingen in vijf supermarkten: Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus. In totaal werden 657 recepten geanalyseerd op maaltijdmixen, sauzen, pakken rijst en pasta en verspakketten. 136 recepten bleken standaard vegetarisch of veganistisch. Wel werd bij achttien van deze recepten ook een niet-vegetarische variant genoemd.

Maar liefst 521 producten hadden een standaardrecept met vis of vlees. De 521 niet-vega recepten plus de niet-vegetarische variatietips op achttien verpakkingen komen samen uit op 539 recepten. Dat betekent dat 82 procent van de aanbevolen recepten vlees of vis adviseren.

Vanaf 2025 meer vegetarische recepten
Honderden van deze recepten worden binnenkort dus standaard vegetarisch. Dat zou, als alles volgens de planning verloopt, eind 2025 gebeuren. Voor Conimex wordt dat eind 2026. En ook Albert Heijn en Maggi hebben aangegeven plannen te hebben om plantaardige tips aan hun recepten toe te voegen, maar halen vlees en vis niet uit de helft van hun recepten.

Grand’Italia en Lassie hebben nu al recepten die voornamelijk vega zijn. „Deze merken inspireren de consument en laten zien dat je niet elke dag ouderwets met vlees hoeft te koken”, aldus Wakker Dier.

Honig is het enige merk dat geen beterschap belooft. Momenteel bevat ruim 80 procent van alle recepten op deze pakjes en zakjes vlees of vis.

https://www.metronieuws.n(...)lees-wakker-dier-br/

https://www.parool.nl/ned(...)n-recepten~b39a919b/

De volgende stap zal zijn om mensen middels recepten te inspireren tot het toevoegen van bepaalde insekten aan de gerechten.

De merknaam Knorr is wel volledig achterhaald btw.
Niet mijn OP.
Sicker than your average.
pi_212979235
Het is oké om vis te eten
Want zij hebben geen gevoelens
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_212979450
quote:
16s.gif Op woensdag 27 maart 2024 15:35 schreef FlippingCoin het volgende:
Het is oké om vis te eten
Want zij hebben geen gevoelens
Vissen laten ook fysieke stressreacties zien in gevangenschap.
Sicker than your average.
pi_212979505
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 15:53 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Vissen laten ook fysieke stressreacties zien in gevangenschap.
Dan is was Kurt Cobain een leugenaar.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  woensdag 27 maart 2024 @ 16:06:22 #5
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_212979554
quote:
Nu ook runderen en geiten in de VS besmet met vogelgriep
https://nos.nl/artikel/25(...)esmet-met-vogelgriep
NOS Nieuws

Vandaag, 13:36
In de Verenigde Staten zijn in de staten Texas, Kansas en New Mexico melkkoeien ontdekt die die het vogelgriepvirus bij zich dragen. Ook zijn virusdeeltjes gevonden in de melk van die koeien. Vorige week werd het virus ook al bij geiten in de VS aangetroffen. Daarmee blijken herkauwers nu dus ook bevattelijk te zijn voor de vogelgriep.

Vogelgriepexpert en hoogleraar aan het Rotterdamse Erasmus MC Thijs Kuiken noemt het een zorgelijke ontwikkeling die hem ook verbaast. "Hoewel dit virus al een aantal jaren rondgaat, hebben we nog nooit besmettingen gezien bij koeien en geiten. Het is echt een een verbazingwekkend feit", zegt hij tegen de NOS.

Als dit meer is dan een eenmalig incident, is het ook zorgelijk voor de kans op overdracht van het vogelgriepvirus naar mensen. Het is dan een extra route tot besmetting van de mens. "Mensen hebben relatief veel contact met herkauwers, zoals runderen en geiten, veel meer dan met bijvoorbeeld kippen of varkens die automatisch gevoed worden. Een melkveehouder zonder melkrobot komt zeker twee keer per dag in nauw contact met zijn koeien." (...)
Ook een belangrijk argument waarom we best van vleeseters mogen vragen om een stukje minder vlees te eten. Het brengt niet alleen grote schade aan het milieu, (ook mijn milieu dus) maar het is ook een risico voor ieders volksgezondheid.
I am a black hole shitting into the void
pi_212979562
Haha ik gooi gewoon kip ipv tofu door die vega recepten van ze. Sukkels
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  woensdag 27 maart 2024 @ 16:13:08 #7
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_212979602
Vleeseters be like:
Huilen dan.
pi_212979767
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 16:06 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Ook een belangrijk argument waarom we best van vleeseters mogen vragen om een stukje minder vlees te eten. Het brengt niet alleen grote schade aan het milieu, (ook mijn milieu dus) maar het is ook een risico voor ieders volksgezondheid.
Ik heb gehoord dat sommige wappies alweer toiletpapier aan het inslaan zijn
Sicker than your average.
pi_212979861
naar de pijpen dansen van de multinationals :')
pi_212980063
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 15:53 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Vissen laten ook fysieke stressreacties zien in gevangenschap.
Planten en insecten leven ook maar daar hebben planteneters dan weer schijt aan.
#GoBankrupt4Ukraine
  woensdag 27 maart 2024 @ 16:57:21 #11
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_212980123
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 16:54 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Planten en insecten leven ook maar daar hebben planteneters dan weer schijt aan.
Alle klassiekers komen weer langs zie ik.
I am a black hole shitting into the void
pi_212980188
quote:
7s.gif Op woensdag 27 maart 2024 16:13 schreef Isdatzo het volgende:
Vleeseters be like:
Vlees eten is kut voor de planeet. Teveel mensen ook.
Tijd dat vega's stoppen met neuken, save the planet :7
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
  Moderator woensdag 27 maart 2024 @ 17:02:52 #13
5428 crew  miss_sly
pi_212980234
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 14:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat is fijn voor die mensen ja.
Zie je dat je het met me eens bent, en dat het geen mening maar een feit is.

Dat jij er van alles bijhaalt, moet je zelf weten. Ik zei dat het alleen maar fijn is. En dat is het dus, bevestig je ^O^
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_212980268
Doorgeslagen progressieve gekte.
  woensdag 27 maart 2024 @ 17:06:38 #15
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_212980320
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 14:21 schreef Gia het volgende:

[..]
Slakken, zeeslakjes (alikruiken/krukelen), jummie!
Wist je..

Zeepokken, die witte aangroeisels, dat zijn kreeftachtigen

ja

echt waar
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_212980489
Alsof je dat echt nodig hebt. Op internet staan genoeg recepten met vis/vlees.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_212980500
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 15:53 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Vissen laten ook fysieke stressreacties zien in gevangenschap.
Ik ook als ik onder dwang onder een korsterige deken word gelegd.
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_212980514
quote:
7s.gif Op woensdag 27 maart 2024 14:05 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Wat geeft jou het idee dat vleeseters niet de ruimte hebben voor hun keuze? Mijn ervaring staat echt diametraal op het beeld dat jij schetst: ik heb nooit, maar dan ook werkelijk nóóít, mijzelf hoeven verantwoorden wanneer ik een vleesgerecht bestelde. Sinds ik grotendeels vegetarisch eet daarentegen...

Hier op fok, en ook in het echt, zijn het vooral de vleeseters die het meest van zich laten horen, zo ook dit topic. En dit topic is niet bepaald het eerste. Het zijn bijna nooit de vegetariërs die de discussie aan tafel aanslingeren.
Dat is ook mijn ervaring, maar ik ga natuurlijk ook niet bij een veganist of vegetariër eten en zeuren om vlees/zuivel.
Wakker Dier is af en toe wel een beetje vermoeiend want die pushen wel degelijk, en geven daarbij/mee ook nog eens waardeloos voedingsadvies van/via supermarkten/de voedingsindustrie.
Die partijen zijn echt de laatsten aan wie ik om voedseladvies zou vragen.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_212980645
quote:
7s.gif Op woensdag 27 maart 2024 17:18 schreef HSG het volgende:
Alsof je dat echt nodig hebt. Op internet staan genoeg recepten met vis/vlees.
Mensen die koken uit pakjes zijn soberso af

Het nieuwe hip zijn die dozen waar vervolgens voorgesneden groente, rijst of een wrap en een zakje saus in zit, je hoeft alleen nog olie en kip toe te voegen

Koop je het los ben je de helft goedkoper uit en heb je meer _O-
pi_212980677
quote:
7s.gif Op woensdag 27 maart 2024 14:19 schreef onlogisch het volgende:
rasechte vleeseters
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_212980903
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 12:12 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Het is inderdaad bewerkt maar ik vraag me af of die mensen weten welke rommel er in de bioindustrie wordt gebruikt.
Als we het over (legaal) vlees uit Nederland hebben, vraag ik me af waar je op doelt.
Dat de bio-industrie dieren vaak weerzinwekkend slecht behandelt lijkt me glashelder.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_212980908
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 17:32 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
De schakel? Dat is hopelijk autocorrectie aan het werk?
De Admiraal _O_
De Admiraal is inderdaad een grote speler in die omgeving, maar de Schakel is wel OG. De Parel van Nieuw-Loosdrecht _O_
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_212980910
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 17:31 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Mensen die koken uit pakjes zijn soberso af

Het nieuwe hip zijn die dozen waar vervolgens voorgesneden groente, rijst of een wrap en een zakje saus in zit, je hoeft alleen nog olie en kip toe te voegen

Koop je het los ben je de helft goedkoper uit en heb je meer _O-
Dit inderdaad. Met een beetje fantasie kun je goedkoop een gezonde maaltijd in elkaar flansen. Daar heb je geen pakjes, zakjes of maaltijddozen voor nodig.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_212980944
Mensen die niet kunnen koken lijken me een prima doelgroep.
pi_212980971
quote:
3s.gif Op woensdag 27 maart 2024 17:19 schreef Treinhoer het volgende:

[..]
Ik ook als ik onder dwang onder een korsterige deken word gelegd.
Wtf??
Sicker than your average.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')