abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212926764
Hi allen,

Ik zit met het volgende en zou graag om advies willen vragen.

Momenteel heb ik een nieuwbouwwoning wat ergens zomer volgend jaar opgeleverd wordt. Gekocht voor 292k en zit momenteel een hypotheek van 240k op.
Ten tijde van de aankoop van deze nieuwbouwwoning (ergens in 2022) had ik fors minder leencapaciteit dan nu. Momenteel zit ik op een jaarinkomen van 105k bruto.

Nu vraag ik mij af wat wijsheid is? Ik dacht eraan om een tweede woning aan te kopen (verhuurhypotheek) maar ik hoor dus steeds dat het niet meer rendabel of slim is ivm de nieuwe belastingregels. Of mijn nieuwbouwwoning te verhuren als het opgeleverd wordt met een verhuurhypotheek.

Of zijn er andere mogelijkheden om goed gebruik te kunnen maken van de leencapaciteit die ik heb? Of moet ik gewoon juist niks doen?

Alvast bedankt!
pi_212926819
Waarom investeer je hetgene dat je nu overhoudt niet gewoon, in plaats van dwangmatig je volledige leencapaciteit te willen uitnutten?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_212926904
Verkoop de Toko en koop een groter huis
pi_212927251
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 13:42 schreef database96 het volgende:

Of zijn er andere mogelijkheden om goed gebruik te kunnen maken van de leencapaciteit die ik heb? Of moet ik gewoon juist niks doen?

Alvast bedankt!
Je hebt een fors inkomen met bescheiden woonlasten. Dat betekent dat je aardig wat geld over zou moeten houden per maand. Investeer dat geld verstandig in etf’s en kijk er dan niet meer naar om.

Ik weet niet waarom je per se in onroerend goed wil zitten met geleend geld? Als het je om de leverage gaat is dat met aandelen of REIT’s ook nog wel te regelen.
pi_212927267
Houd rekening dat je voor een herhuurhypotheek je een LTV van max 70% krijgt. 30% van de waarde moet je dus zelf zien de financieren. Daarnaast zijn de hypotheekrentes aanzienlijk hoger waardoor de leencapaciteit aanzienlijk lager is. En dan nog die nieuwe regels.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_212927436
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 14:57 schreef miro86 het volgende:
Houd rekening dat je voor een herhuurhypotheek je een LTV van max 70% krijgt. 30% van de waarde moet je dus zelf zien de financieren. Daarnaast zijn de hypotheekrentes aanzienlijk hoger waardoor de leencapaciteit aanzienlijk lager is. En dan nog die nieuwe regels.
Plus de bijtelling in box 3.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212928014
In het verhuren van een woning zit geen geld, het brengt "gezeur" met zich mee, je hebt onderhoud, je moet maar hopen dat je huurder altijd (op tijd) betaalt en je geld zit vast.

Als je het geld overhoudt voor een extra hypotheek, hou je ook geld over om te sparen.
Stop het in een S&P500 ETF (en eventueel 5% in bitcoin) en kijk er niet naar om. Dat advies al gegeven en ik kan het alleen maar bevestigen.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 23-03-2024 18:42:45 ]
pi_212929033
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 13:59 schreef KrekelJapie het volgende:
Verkoop de Toko en koop een groter huis
Of ga minder werken en meer leven. Maar dat is mss wat vroeg als TS' bouwjaar 96 is :P
pi_212929292
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 18:12 schreef Piles het volgende:

[..]
Of ga minder werken en meer leven. Maar dat is mss wat vroeg als TS' bouwjaar 96 is :P
Is het ooit te vroeg om je focus op leven te hebben?
pi_212929433
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 18:47 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Is het ooit te vroeg om je focus op leven te hebben?
True. Maar ik snap ook wel: als je in je twintiger jaren iets investeert, kun je daar de rest van je leven plezier van hebben. Bijv door fors minder woonlasten.
pi_212929531
Het is wel zo, hoe vroeger je begint met beleggen, hoe groter het rendement aan het eind.
pi_212935199
Even 3 jaar flink sparen en de hele hypotheek afbetalen. Dan kun je het huis in de verhuur gooien en hetzelfde doen met een volgende woning.
pi_212936787
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 04:00 schreef Delenlill het volgende:
Even 3 jaar flink sparen en de hele hypotheek afbetalen. Dan kun je het huis in de verhuur gooien en hetzelfde doen met een volgende woning.
240k minus reguliere aflossing in 3 jaar, ja?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212936950
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 07:24 schreef baskick het volgende:

[..]
240k minus reguliere aflossing in 3 jaar, ja?
Ik had geen rekening gehouden met belasting. Dus dan zitten we op zon 60k netto inkomsten per jaar. Dan maken we er gewoon een 6 jaren plan van. 40k aflossing per jaar (20k voor de rest). Al zou je daar nog wat mee kunnen schuiven om het sneller te doen.

Over 20 jaar kan hij dan lekker huisjesmelker spelen. En leven van de huur inkomsten wanneer het tijd is voor zijn pensioen.

Al denk ik er misschien een beetje te gemakkelijk over. Beleggen zou slimmer kunnen zijn. Maar ook dat is niet geheel zonder risico natuurlijk, al kan dit minimaal zijn.
pi_212937156
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 07:51 schreef Delenlill het volgende:

[..]
Ik had geen rekening gehouden met belasting. Dus dan zitten we op zon 60k netto inkomsten per jaar. Dan maken we er gewoon een 6 jaren plan van. 40k aflossing per jaar (20k voor de rest). Al zou je daar nog wat mee kunnen schuiven om het sneller te doen.

Over 20 jaar kan hij dan lekker huisjesmelker spelen. En leven van de huur inkomsten wanneer het tijd is voor zijn pensioen.

Al denk ik er misschien een beetje te gemakkelijk over. Beleggen zou slimmer kunnen zijn. Maar ook dat is niet geheel zonder risico natuurlijk, al kan dit minimaal zijn.
Er zit geen rendement op verhuren, helemaal niet als je de risico's, het gedoe, belasting en onderhoud meerekent.

Maak de rekensom maar eens, ook box 3 en OZB voor de woning meetellen.

Een belegging als een ETF kan je nog deels verkopen als je om geld verlegen zit. Een woning met een verhuurder er in is dan een blok aan je been.
  donderdag 28 maart 2024 @ 18:54:55 #16
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_212996170
Vroeger had en een redelijk rendement op de huur zelf en de waardestiging van het huis als extra. Met de neiuwe regels is het rendement over de huurperiode tot bijna niets verworden en als je pech hebt zelfs een beetje negatief.

Blijft allen de waardestijging over. Tja, goed beleggen komt dan op hetzelfde neer bijna en heeft veel meer flexibiliteit. Dus, ga je daar eens in verdiepen, beleggen met een goed gespreidt risico en wat leuke dingetjes erin. Dat zou ik doen.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_212996893
Pfff als ik deze adviezen lees dan is het meteen duidelijk dat je geen advies moet vragen op een openbaar forum.

Vraag wat mensen in je omgeving die de afgelopen jaar wat vermogen hebben opgebouwd.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_213000689
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 19:36 schreef DjDaano het volgende:
Pfff als ik deze adviezen lees dan is het meteen duidelijk dat je geen advies moet vragen op een openbaar forum.

Vraag wat mensen in je omgeving die de afgelopen jaar wat vermogen hebben opgebouwd.
Waarom zou ik als verhuurder geen advies kunnen geven op een forum?
pi_213001480
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 22:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waarom zou ik als verhuurder geen advies kunnen geven op een forum?
Mag best van mij alleen heeft de topicstarter er weinig aan. Hij krijgt allemaal verschillende adviezen waar vaak ook nog eens niets van klopt.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  vrijdag 29 maart 2024 @ 06:02:11 #20
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_213001774
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 19:36 schreef DjDaano het volgende:

Vertel jij dan maar eens hoe het echt zit…
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_213002289
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 01:08 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Mag best van mij alleen heeft de topicstarter er weinig aan. Hij krijgt allemaal verschillende adviezen waar vaak ook nog eens niets van klopt.
Verlicht ons. O+

Tevens vraag je zelf wel advies op een forum :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')