abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212910273
Sinds kort is er een nieuwe franchise wet van kracht. Dit is bedoeld om franchisenemers te beschermen. Een van de bepalingen in de franchisewet is een zogenaamde time out periode. In die periode van 4 weken moet de kandidaat franchisenemer de gelegenheid krijgen om alles nog eens goed te overdenken.

Ik was in gesprek met een formule. Zij waren wel enthousiast en ik opzich ook wel maar had expliciet aangegeven eerst nog te willen gaan reizen voor ik een beslissing maak. Tijdens dat telefoongesprek drong de directeur erop aan om een afspraak in te plannen voor het tekenen van het contract. Ik voelde me onder overrompeld en onder druk gezet en stemde daarom in.

Terwijl ik juist eerst nog alles even wilde overdenken. Bij terugkomst van het reizen directeur gebeld dat er wat complicaties waren in mijn financiën. Maar hij zei dat ik me daar niet druk om moest maken.

Ik heb het contract van te voren nooit gezien. Naderhand kwam er naar aanleiding van contact met andere kandidaat franchisenemers ook allerlei informatie naar boven die de boel minder interessant maken.

Al met al heb ik gewoon een heel naar gevoel bij dit alles.

Mijn vraag is dan ook of het tekenen van dat contract wel rechtsgeldig is aangezien de nieuwe franchisewet aan alle kanten met voeten getreden is en er gewoon sprake is van een wilsverklaring en onvolledige informatievoorziening. Die wet kwam er ook juist voor dit soort situaties
pi_212910506
Welke formule gaat het om?
Alius aliud dicit
pi_212910529
Dus je hebt iets getekend wat je nog niet hebt gezien/gelezen?
  vrijdag 22 maart 2024 @ 07:48:01 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_212910561
quote:
Ik voelde me onder overrompeld en onder druk gezet en stemde daarom in.
¿Que
Dan stem je er toch juist niet mee in?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_212910569
Klinkt shady hoor… dit moet toch voor beide partijen goed voelen lijkt mij.
  vrijdag 22 maart 2024 @ 07:50:02 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212910592
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 07:41 schreef Mrmime het volgende:
Gokje, pizza's.

Heb je een RBV?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_212910593
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 07:44 schreef 111210 het volgende:
Dus je hebt iets getekend wat je nog niet hebt gezien/gelezen?
Exact. Dom? Absoluut. Maar er is gewoon misbruik gemaakt van machtsonbalans tussen franchisenemer en kandidaat franchisenemer. Juist voor dit soort situaties is die wet er gekomen.
pi_212910613
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 07:48 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
¿Que
Dan stem je er toch juist niet mee in?
Ik dacht niet helder na omdat het zo onverwachts kwam. Ik gaf duidelijk aan eerst op reis te willen om na te denken maar hij maakte op dat moment juist de afspraak om te tekenen. Impulsief besluit omdat ik zo overrompeld werd omdat dit tegenovergestelde was van wat ik wilde en dit daarom niet had verwacht.
pi_212910615
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 07:41 schreef Mrmime het volgende:
Sportschoolformule. Is recent ook in het nieuws gekomen vanwege aantal rechtszaken.
pi_212910618
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 07:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Gokje, pizza's.

Heb je een RBV?
Sportschool. Geen Rbv.
pi_212910712
Iemand?
pi_212910820
dat is heel lastig om te zeggen zonder o.a. het contract te hebben gelezen en de voorwaarden.
ik zou in dit geval als eerste aangeven bij de franchise gever dat je je er niet prettig bij voelt en je je onder druk voelt gezet om dit te tekenen en dat je er vanaf wilt. terwijl je daar de reactie op afwacht zou ik ook contact zoeken met een jurist.

zonder van de hoed en de rand te weten is het vrijwel onmogelijk om hier een goed antwoord te geven. ik weet niet of die wet hier van toepassing is...
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_212910843
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 07:52 schreef JanJohanA het volgende:

[..]
Sportschoolformule. Is recent ook in het nieuws gekomen vanwege aantal rechtszaken.
En die rechtszaken speelden al voordat je tekende?
Alius aliud dicit
pi_212910857
Het is mij al wel duidelijk welke sportschool. Ik hoop van ganser harte dat je er onderuit kunt komen :X
Alius aliud dicit
  vrijdag 22 maart 2024 @ 08:31:53 #15
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_212910925
Wanneer heb je nu precies getekend? Vóór je reis had je 'onder druk' een telefonische afspraak ingepland om te gaan tekenen, en daar had je eigenlijk al twijfels bij. Na die reis had je nog een keer gebeld over complicaties, waar de andere partij aangaf 'je niet druk te maken'. Maar wanneer is die afspraak om te gaan tekenen dan daadwerkelijk geweest?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_212910958
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 08:31 schreef De_Hertog het volgende:
Wanneer heb je nu precies getekend? Vóór je reis had je 'onder druk' een telefonische afspraak ingepland om te gaan tekenen, en daar had je eigenlijk al twijfels bij. Na die reis had je nog een keer gebeld over complicaties, waar de andere partij aangaf 'je niet druk te maken'. Maar wanneer is die afspraak om te gaan tekenen dan daadwerkelijk geweest?
De dag nadat ik terug kwam van die reis.
pi_212910959
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 07:50 schreef JanJohanA het volgende:

[..]
Exact. Dom? Absoluut. Maar er is gewoon misbruik gemaakt van machtsonbalans tussen franchisenemer en kandidaat franchisenemer. Juist voor dit soort situaties is die wet er gekomen.
Dan negeer je ze toch gewoon. Wat gaan ze doen je dwingen een bedrijf te starten?

Als ze je aanklagen kun je ze toch om de oren slaan met alles wat ze fout doen.
No bitch to me
  vrijdag 22 maart 2024 @ 08:41:05 #18
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_212910998
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 08:36 schreef JanJohanA het volgende:

[..]
En is dat inmiddels meer dan vier weken geleden? Want als er een wet is die zegt dat je vier weken bedenktijd hoort te hebben en jouw contract daaronder zou moeten vallen zou ik me vooral daarop focussen. Ik snap dat je je vervelend voelt vanwege die druk en misschien een beetje baalt van je eigen keuze, maar probeer de situatie daar zo veel mogelijk los van te zien. Succes.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 22 maart 2024 @ 08:42:48 #19
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_212911008
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 08:36 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Dan negeer je ze toch gewoon. Wat gaan ze doen je dwingen een bedrijf te starten?

Als ze je aanklagen kun je ze toch om de oren slaan met alles wat ze fout doen.
Aangezien er een getekend contract is weet ik niet of 'wachten tot ze je komen aanklagen' de beste strategie is.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_212911167
Laat je advocaat een aangetekende brief versturen waarin je aangeeft gebruik te maken van de 4 weken afkoelperiode en het contract ontbindt.

En als je dan toch een jurist inschakelt, vraag deze even om wat advies. Denk dat je het geld in dit geval goed besteeds. Dit soort bedrijven jagen op zwakker staande mensen en als je dit via een advocaat regelt geven ze vaak meteen op. Als je dit zelf gaat doen zetten ze je gewoon opnieuw onder druk en blijven ze je lastig vallen.

Welke sportschoolformule is het, Basic-Fit? SportCity?
Whatever...
pi_212911204
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 07:50 schreef JanJohanA het volgende:

[..]
Ik vind dat moeilijk te geloven, het is niet zo dst je opstaat en terplekke bedenkt ik wordt frenchiser en ga zonder te lezen iets tekenen.

Hier gaan toch weken zo niet maanden aan o.a. onderzoek vooraf voor je zo’n beslissing neemt?
pi_212911256
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 08:57 schreef Spanky78 het volgende:
Laat je advocaat een aangetekende brief versturen waarin je aangeeft gebruik te maken van de 4 weken afkoelperiode en het contract ontbindt.

En als je dan toch een jurist inschakelt, vraag deze even om wat advies. Denk dat je het geld in dit geval goed besteeds. Dit soort bedrijven jagen op zwakker staande mensen en als je dit via een advocaat regelt geven ze vaak meteen op. Als je dit zelf gaat doen zetten ze je gewoon opnieuw onder druk en blijven ze je lastig vallen.

Welke sportschoolformule is het, Basic-Fit? SportCity?
Duidelijk.

Geen van beide. Zal even niet noemen welke.
pi_212912382
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 08:36 schreef JanJohanA het volgende:

[..]
Dus je hebt getekend maar geen contract gezien (of althans niet gelezen)? Blind gekrabbeld dan ofzo?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212913724
Anytime
Vakman pur sang
pi_212916052
wat een vage en selectieve antwoorden en ontwijkgedrag van vragen.
ik geloof er geen flikker meer van
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')