abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212903624
De meeste CO2 zit in de oceanen. Nou hoor je regelmatig, dat bij een opwarming van de zee, er CO2 vrijkomt, die het broeikaseffect verder versterkt.

De temperatuur van het water is sterk afhankelijk van de diepte. De bovenste ~100 meter is warm. De inversielaag daaronder is waar de uitwisseling plaatsvind tussen de bovenste laag en de onderste laag. Dit is ook waar de stromingsrichting vaak veranderd, waardoor het water "geroerd" wordt.

Daar koud water veel meer opgelost gas kan bevatten dan warm water, zit de CO2 voornamelijk aan de onderkant. Als er dus extra CO2 in de atmosfeer terecht komt, zal het vrij snel worden opgenomen door de bovenste laag, tot die zoveel bevat als de temperatuur toestaat. In de zomer kan hij daar weer een deel van afstaan, dat in de winter weer wordt opgenomen.

Maar het grote reservoir is de oceaan daaronder. Veel groter en kouder, dus met een veel groter opnamevermogen. Maar de uitwisseling tussen de bovenste en onderste laag is relatief langzaam. Hoe lang duurt dat? Wat is de hoeveelheid per tijdseenheid? Ik heb zitten zoeken, maar kwam een heleboel verschillende antwoorden en weinig harde getallen tegen.

En wat de meeste mensen tegenwoordig willen weten: hoeveel extra CO2 uitstoot gaat die opnamecapaciteit te boven?
pi_212904259
Nog meer co2 in de oceanen willen oplossen en niet nadenken over de verdere verzuring van de oceaan daardoor. :')
pi_212904268
Op de oceaanbodem zitten ook nog reservoirs met methaangas. Als dat massaal opgeboerd wordt dan gaat het nog iets harder met het broeikaseffect.

Daarbij zorgt opwarming voor meer verdamping en waterdamp is ook een broeikasgas, maar daar slaat ook weer heel veel van neer.
  donderdag 21 maart 2024 @ 14:14:31 #4
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_212904319
Oceanen verbieden!
Just a fool will play tricks on Angus McSix
pi_212904664
Jullie reageren meteen met: "Boe! Slecht!"
Ik wil gewoon weten hoe het gebeurt en in welke mate. De feiten.
pi_212904708
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 14:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus gevolgen van oplossen van co2 mogen niet benoemd worden en dat moet dan meteen ook nog eens benoemd worden als "Boe! Slecht!" :')

En qua feiten:

Dan klink je de link die ik gegeven heb aan die geeft heel duidelijk aan hoe CO2 oplost en dan een verbinding aangaat waardoor de zuurtegraad veranderd. :D
  donderdag 21 maart 2024 @ 15:03:37 #7
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_212904727
Algen in de oceanen zijn ook de grootste producenten van O2 maar gaan ontzettend ten onder aan verzuring van het zeewater door o.a. meer CO2.
Goed idee wel verder
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_212904980
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 14:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
"Hoe vaak en hoe hard kun je een kitten met een stok slaan voordat ie dood gaat? En nu niet meteen boe gaan roepen, ik wil gewoon de feiten weten!"
  donderdag 21 maart 2024 @ 15:38:38 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_212907035
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 15:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dus gevolgen van oplossen van co2 mogen niet benoemd worden en dat moet dan meteen ook nog eens benoemd worden als "Boe! Slecht!" :')

En qua feiten:

Dan klink je de link die ik gegeven heb aan die geeft heel duidelijk aan hoe CO2 oplost en dan een verbinding aangaat waardoor de zuurtegraad veranderd. :D
Ja, de link die je stuurt zegt dat het gebeurt en dat daardoor de zuurgraad hoger wordt. Heel uitgebreid. En blijkbaar ontsnapt er daarnaast ook steeds meer CO2 uit de oceanen die het broeikaseffect versterkt, volgens veel andere bronnen.

Dus: hoe snel het gebeurt, nog steeds geen idee. En de meningen zijn verdeeld of dat CO2 nu opgenomen wordt of vrijkomt doordat de temperatuur stijgt. Maar dat maakt niet uit, want het is allemaal heel slecht, dat is wel duidelijk.
pi_212907080
quote:
Voor 10 dollar mag ik het 48 uur lezen.
pi_212910431
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 19:30 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, de link die je stuurt zegt dat het gebeurt en dat daardoor de zuurgraad hoger wordt. Heel uitgebreid. En blijkbaar ontsnapt er daarnaast ook steeds meer CO2 uit de oceanen die het broeikaseffect versterkt, volgens veel andere bronnen.

Dus: hoe snel het gebeurt, nog steeds geen idee. En de meningen zijn verdeeld of dat CO2 nu opgenomen wordt of vrijkomt doordat de temperatuur stijgt. Maar dat maakt niet uit, want het is allemaal heel slecht, dat is wel duidelijk.
Meningen verdeelt kun je dan het publiek hier jou bronnen delen waarin deze verdeelde meningen staan?

Zoek verder eens in het ipcc 6 rapport een compleet hoofdstuk over oceanen gratis toegankelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')