Volgens mij mag dat niet gezegd worden referentie mbt salaris ivm privacy.quote:Op woensdag 20 maart 2024 22:19 schreef golfer het volgende:
Liegen tijdens een sollicitatiegesprek komt meestal ook achteraf wel uit en zou voor mij een reden zijn iemand niet aan te nemen.
Nog los van het feit dat bij het natrekken van referenties het ook nog naar voren zou kunnen komen.
Wat heeft een potentiële nieuwe werkgever te maken met je huidige salaris? Ze moeten gewoon betalen naar functie. Dat staat toch los van wat je elders bij een ander bedrijf doet?quote:Op woensdag 20 maart 2024 21:54 schreef eortuw het volgende:
Tja, jokken over huidig salaris is niet slim.
Precies dat dus.quote:Op woensdag 20 maart 2024 22:23 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Wat heeft een potentiële nieuwe werkgever te maken met je huidige salaris? Ze moeten gewoon betalen naar functie. Dat staat toch los van wat je elders bij een ander bedrijf doet?
Als het als bewijs ergens toe moet dienen is het valsheid in geschriftequote:Op woensdag 20 maart 2024 21:40 schreef Nicksanders het volgende:
Het volgende vraag ik voor een vriend.
Volgens mij is het een grijs gebied.
Een salarisstrook vervalsen voor een hypotheek is valsheid in geschriften.
Maar hoe zit dit bij een sollicitatiegesprek als de potentiële nieuwe werkgever om.een salarisstrook vraagt.
Ik ben van mening dat die het niet moet laten zien het is ook nogal brutaal om te vragen het is namelijk privé.
Maar als je een aangepaste salarisstrook laat zien dus een valse is dit dan strafbaar mochten ze er achter komen? Het lijkt mij niet enige vraag is of je zo zaken wilt doen met een potentiële nieuwe werkgever.
Want volgens de potentiële nieuwe werkgever zit die een schaal hoger dan ze hadden verwacht althans dat hij gezegd heeft.
In werkelijkheid zit hij een schaal lager dan hun hadden verwacht.
Dus blijkbaar krijgt die nu minder dan daar zou kunnen maar heeft bij gesprek 2 schalen hoger gezegd.
Als de schalen gelijk lopen met de overheid, zou ik hopen dat die vriend beter na kon denken over gevolgen en onderhandeling strategieënquote:Op woensdag 20 maart 2024 22:27 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Precies dat dus.
Nu zit hij in schaal 13 en zei bij de vraag dat die in schaal 15 zit, en het antwoord was we hadden verwacht dat je in 14 zou zitten.
Schaal 13 hebben en niet kunnen beredeneren wat goed en fout is. En daarbij advies vragen bij een vriend.quote:Op woensdag 20 maart 2024 22:27 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Precies dat dus.
Nu zit hij in schaal 13 en zei bij de vraag dat die in schaal 15 zit, en het antwoord was we hadden verwacht dat je in 14 zou zitten.
Inderdaad, alle type vragen van: "Wat is uw huidige salaris?" horen een antwoord krijgen in de trant van: "ik verwacht voor de nieuwe functie een salaris van x".quote:Op donderdag 21 maart 2024 00:05 schreef Fer het volgende:
Je hoeft niet te liegen. Als je 500 bovenop je oude salaris wil, kun je dat gewoon vragen.
Originaliteitsprijs 2024.quote:Op woensdag 20 maart 2024 21:40 schreef Nicksanders het volgende:
Je krijgt geen strafblad van een ontslag op staande voet, hoorquote:Op donderdag 21 maart 2024 06:50 schreef Joopklepzeiker het volgende:
@:nicksanders Valsheid in geschrifte, hoe je het ook verwoord en verpakt, is onder aan de streep gewoon fraude en reden voor ontslag op staande voet. Dat betekent dan ook geen WW uitkering en een strafblad. Met als gevolg dat je er ook uit ligt bij toekomstige werkgevers. Als dat alleen al niet reden genoeg is om het te laten heb ik geen medelijden met die "vriend" of om het even wie dan ook.
Inderdaad. Ik verwacht ook niet dat een werkgever aangifte gaat doen hiervoor. Die wint er weinig meer mee.quote:Op donderdag 21 maart 2024 07:07 schreef baskick het volgende:
[..]
Je krijgt geen strafblad van een ontslag op staande voet, hoor
Bij wijze van, eind 13 naar begin 15 bluffen is prima te doen toch? In de meeste salaris huizen zijn dat 1 of 2 treden. Je hebt alleen een veel langere doorlooptijd.quote:Op donderdag 21 maart 2024 07:09 schreef baskick het volgende:
En die vriend van jou, TS, weet wel het verschil tussen schalen en treden? Ik ken weinig mensen die 2 schalen bluffen. En ook weinig cao-gebonden werkgevers waar de schaal überhaupt onderhandelbaar is.
Een opportunistische werkgever die om een salarisstrook vraagt zal nu eenmaal ook opportunistische werknemers aantrekken. Ik ben er niet rouwig om als er op die manier een koekje van eigen deeg wordt gegeven.quote:Op woensdag 20 maart 2024 22:19 schreef golfer het volgende:
Liegen tijdens een sollicitatiegesprek komt meestal ook achteraf wel uit en zou voor mij een reden zijn iemand niet aan te nemen.
Nog los van het feit dat bij het natrekken van referenties het ook nog naar voren zou kunnen komen.
Heb dit zelf twee keer meegemaakt. Een keer aan meegewerkt en toen gaven ze 100 euro bruto erbij. Deden ze net alsof ze een fantastisch aanbod deden. De tweede keer heb ik de sollicitatie beëindigd; dergelijke bedrijven zijn bang dat ze ‘teveel’ betalen en willen jou voor een koopje in dienst nemen. Je krijgt dan nooit wat je waard bent in de markt.quote:Op woensdag 20 maart 2024 21:40 schreef Nicksanders het volgende:
Volgens mij is het een grijs gebied.
Een salarisstrook vervalsen voor een hypotheek is valsheid in geschriften.
Maar hoe zit dit bij een sollicitatiegesprek als de potentiële nieuwe werkgever om.een salarisstrook vraagt.
Ik ben van mening dat die het niet moet laten zien het is ook nogal brutaal om te vragen het is namelijk privé.
Maar als je een aangepaste salarisstrook laat zien dus een valse is dit dan strafbaar mochten ze er achter komen? Het lijkt mij niet enige vraag is of je zo zaken wilt doen met een potentiële nieuwe werkgever.
Want volgens de potentiële nieuwe werkgever zit die een schaal hoger dan ze hadden verwacht althans dat hij gezegd heeft.
In werkelijkheid zit hij een schaal lager dan hun hadden verwacht.
Dus blijkbaar krijgt die nu minder dan daar zou kunnen maar heeft bij gesprek 2 schalen hoger gezegd.
Qua bedrag misschien wel, dat scheelt niet de wereld. Maar schaal is gekoppeld aan functie en je zit niet ‘zomaar’ 2 schalen hoger. Die “vriend” had bij de omschrijving van de functie op zijn CV ook wat toe moeten voegen denk ik, want 2 schalen hoger is niet meer geld op zich maar meer verantwoordelijkheid/andere taken etc waarbij dan dus een hoger salaris hoort.quote:Op donderdag 21 maart 2024 07:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Bij wijze van, eind 13 naar begin 15 bluffen is prima te doen toch? In de meeste salaris huizen zijn dat 1 of 2 treden. Je hebt alleen een veel langere doorlooptijd.
Nee, maar als vriend op een functie solliciteert en op die manier over historie bluft. Kan prima eh.quote:Op donderdag 21 maart 2024 08:53 schreef Serinde het volgende:
[..]
Qua bedrag misschien wel, dat scheelt niet de wereld. Maar schaal is gekoppeld aan functie en je zit niet ‘zomaar’ 2 schalen hoger. Die “vriend” had bij de omschrijving van de functie op zijn CV ook wat toe moeten voegen denk ik, want 2 schalen hoger is niet meer geld op zich maar meer verantwoordelijkheid/andere taken etc waarbij dan dus een hoger salaris hoort.
Ja, fair enough, een schaal skippen als je een hoge RSP had, zou kunnen. Maar wat ik zei en @Serinde zegt; functie is vaak gekoppeld aan schaal (en natuurlijk heb je functies die in 9, 10 en 11 vallen, afhankelijk van senioriteit, maar dat zou op basis van cv vaak wel blijken).quote:Op donderdag 21 maart 2024 07:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Bij wijze van, eind 13 naar begin 15 bluffen is prima te doen toch? In de meeste salaris huizen zijn dat 1 of 2 treden. Je hebt alleen een veel langere doorlooptijd.
Nee, maar wel van fraude.quote:Op donderdag 21 maart 2024 07:07 schreef baskick het volgende:
[..]
Je krijgt geen strafblad van een ontslag op staande voet, hoor
Nee, ook niet. Alleen van een veroordeling. Ontslag op staande voet kán leiden tot aangifte en aangifte kán leiden tot een veroordeling. Het is niet zo dat als je fraudeert je per definitie een veroordeling krijgt.quote:Op donderdag 21 maart 2024 10:23 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Nee, maar wel van fraude.
Ontslag krijg je erbij.
Als een werkgever het daarbij last heb je geluk maar als er ook nog aangifte van gedaan word dan hang je dubbel.
Maar het is niet onmogelijk. Heb het ook een keer of twee gedaan.quote:Op donderdag 21 maart 2024 10:13 schreef baskick het volgende:
[..]
Ja, fair enough, een schaal skippen als je een hoge RSP had, zou kunnen. Maar wat ik zei en @:Serinde zegt; functie is vaak gekoppeld aan schaal (en natuurlijk heb je functies die in 9, 10 en 11 vallen, afhankelijk van senioriteit, maar dat zou op basis van cv vaak wel blijken).
Zie je een werkgever al naar de rechter stappen voor een vervalste loonstrook?quote:Op donderdag 21 maart 2024 10:23 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Ontslag krijg je erbij.
Als een werkgever het daarbij last heb je geluk maar als er ook nog aangifte van gedaan word dan hang je dubbel.
allemaal leuk ,maar werkgevers kennende willen ze niet teveel betalen.quote:Op woensdag 20 maart 2024 22:19 schreef golfer het volgende:
zeg maar gerust veel meer,hier wordt het meest over gelogen ook in de dagelijkse omgang,quote:Op woensdag 20 maart 2024 22:22 schreef Nicksanders het volgende:
Overigens liegt 25% of meer over hun salaris
als ze zoiets op mp vragen ,kun je antwoorden: die is het dubbele van wat er gevraagd wordt.quote:Op donderdag 21 maart 2024 00:12 schreef MacorgaZ het volgende:
Alsof ze op Marktplaats ook reageren op het bericht “wat is je laagste prijs” met het allerlaagste dat ze accepteren
Het is sowieso altijd een non-issue:quote:Op vrijdag 22 maart 2024 15:19 schreef Piger het volgende:
Natuurlijk zal de werkgever het niet chill vinden als ze erachter komen (kans nihil).
Ja moeten moeten, ik heb ook meer dan eens de vraag gehad wat mijn vorige salaris was. Geef er gewoon antwoord op maar dan wel overdreven hoog. Valt toch nooit te controlerenquote:Op woensdag 20 maart 2024 22:23 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Wat heeft een potentiële nieuwe werkgever te maken met je huidige salaris? Ze moeten gewoon betalen naar functie. Dat staat toch los van wat je elders bij een ander bedrijf doet?
Zijn er voorbeelden van veroordelingen voor fraude, of van ontslag op staande voet voor dit soort zaken?quote:Op donderdag 21 maart 2024 10:23 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Ontslag krijg je erbij.
Dan moeten mensen eerst aangifte doen voor de veroordeling. Maar dat het valsheid in geschrifte is staat wel vast.quote:Op vrijdag 5 april 2024 15:09 schreef sigme het volgende:
[..]
Zijn er voorbeelden van veroordelingen voor fraude, of van ontslag op staande voet voor dit soort zaken?
Ik kan het me niet goed voorstellen namelijk.
https://nos.nl/artikel/25(...)-tegen-bewindvoerderquote:Op vrijdag 5 april 2024 15:09 schreef sigme het volgende:
[..]
Zijn er voorbeelden van veroordelingen voor fraude, of van ontslag op staande voet voor dit soort zaken?
Ik kan het me niet goed voorstellen namelijk.
Ja, maar als het ooit zo hoog opgespeeld heeft dat het de reden was voor ontslag dan verwacht ik dat het wel aangevochten is en dat er dus jurisprudentie over is. Dus niet een aangifte wegens valsheid in geschrifte (dat gaat geen hond doen natuurlijk), maar verzet tegen ontslag (want als ik over zo'n luizig detail ontslagen werd bij verder goed functioneren dan zou ik dat wel aanvechten).quote:Op vrijdag 5 april 2024 15:48 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dan moeten mensen eerst aangifte doen voor de veroordeling. Maar dat het valsheid in geschrifte is staat wel vast.
Euh, ik ben het verband tussen een geldstelende boef en een vervalste loonstrook bij sollicitatie even kwijt. Kan je je punt ook expliciet maken?quote:Op vrijdag 5 april 2024 16:06 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)-tegen-bewindvoerder
https://www.volkskrant.nl(...)ps://www.google.com/quote:Op vrijdag 5 april 2024 16:08 schreef sigme het volgende:
[..]
Euh, ik ben het verband tussen een geldstelende boef en een vervalste loonstrook bij sollicitatie even kwijt. Kan je je punt ook expliciet maken?
Ik kan niet bij artikelen van de Volkskrant. Kan je je punt ook expliciet maken?quote:Op vrijdag 5 april 2024 16:09 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)ps://www.google.com/
Ik zie daarmee het verband nog steeds niet tussen een geldstelende boef en een vervalste loonstrook bij een sollicitatiegesprek.quote:achttien maanden cel vanwege het verduisteren van 1,2 miljoen euro aan ziekenhuisgeld
Jaja, liegen dat je een diploma wel hebt dat je in het echt niet hebt is een stuk problematischer. Maar niet waar het hier nu over gaat, nietwaar?quote:Op vrijdag 5 april 2024 16:09 schreef Joopklepzeiker het volgende:
https://www.google.com/am(...)-alles-voorbijkomen/
Als je het begrip valsheid in geschrifte breed opvat dan wel.quote:Op vrijdag 5 april 2024 16:14 schreef sigme het volgende:
[..]
Jaja, liegen dat je een diploma wel hebt dat je in het echt niet hebt is een stuk problematischer. Maar niet waar het hier nu over gaat, nietwaar?
Dat is de vraag niet. De vraag is of je ontslagen kan worden vanwege *deze* "valsheid in geschrifte".quote:Op vrijdag 5 april 2024 16:17 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Als je het begrip valsheid in geschrifte breed opvat dan wel.
Ja, als je baas je kwijt wil zal hij geen middel onbenut laten. En fraude is fraude.quote:Op vrijdag 5 april 2024 17:19 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat is de vraag niet. De vraag is of je ontslagen kan worden vanwege *deze* "valsheid in geschrifte".
Ga als werkgever maar eens bij de rechter aantonen dat je bent benadeelt doordat er een vervalste loonstrook is aangeleverd. Met het argument dat je het salarisvoorstel baseert op de loonstrook van een kandidaat bij een andere werkgever kom je er niet.quote:Op vrijdag 5 april 2024 17:38 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Ja, als je baas je kwijt wil zal hij geen middel onbenut laten. En fraude is fraude.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |