abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 maart 2024 @ 21:40:19 #1
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_212898881
Het volgende vraag ik voor een vriend.

Volgens mij is het een grijs gebied.

Een salarisstrook vervalsen voor een hypotheek is valsheid in geschriften.

Maar hoe zit dit bij een sollicitatiegesprek als de potentiële nieuwe werkgever om.een salarisstrook vraagt.
Ik ben van mening dat die het niet moet laten zien het is ook nogal brutaal om te vragen het is namelijk privé.

Maar als je een aangepaste salarisstrook laat zien dus een valse is dit dan strafbaar mochten ze er achter komen? Het lijkt mij niet enige vraag is of je zo zaken wilt doen met een potentiële nieuwe werkgever.

Want volgens de potentiële nieuwe werkgever zit die een schaal hoger dan ze hadden verwacht althans dat hij gezegd heeft.
In werkelijkheid zit hij een schaal lager dan hun hadden verwacht.
Dus blijkbaar krijgt die nu minder dan daar zou kunnen maar heeft bij gesprek 2 schalen hoger gezegd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Nicksanders op 20-03-2024 21:46:34 ]
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_212899070
Tja, jokken over huidig salaris is niet slim. Altijd de salarisstrook-vraag afwimpelen met "mijn huidige functie is niet vergelijkbaar met de rol waarvoor ik solliciteer, dus mijn huidige salaris is niet relevant".
Mocht het om dezelfde functie gaan: gewoon niet jokken.
  woensdag 20 maart 2024 @ 22:19:09 #3
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_212899357
Liegen tijdens een sollicitatiegesprek komt meestal ook achteraf wel uit en zou voor mij een reden zijn iemand niet aan te nemen.
Nog los van het feit dat bij het natrekken van referenties het ook nog naar voren zou kunnen komen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 20 maart 2024 @ 22:22:15 #4
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_212899388
quote:
13s.gif Op woensdag 20 maart 2024 22:19 schreef golfer het volgende:
Liegen tijdens een sollicitatiegesprek komt meestal ook achteraf wel uit en zou voor mij een reden zijn iemand niet aan te nemen.
Nog los van het feit dat bij het natrekken van referenties het ook nog naar voren zou kunnen komen.
Volgens mij mag dat niet gezegd worden referentie mbt salaris ivm privacy.

Referenties is meer voor hoe je bent en werkt.

Overigens liegt 25% of meer over hun salaris bij een gesprek.
Van baan veranderen is vaak ook de manier om een goede verhoging te krijgen helaas want er lief om vragen als je er al een tijd werkt, werkt vaak niet.
pi_212899412
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 21:54 schreef eortuw het volgende:
Tja, jokken over huidig salaris is niet slim.
Wat heeft een potentiële nieuwe werkgever te maken met je huidige salaris? Ze moeten gewoon betalen naar functie. Dat staat toch los van wat je elders bij een ander bedrijf doet?
U MAD?
  woensdag 20 maart 2024 @ 22:27:32 #6
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_212899445
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 22:23 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Wat heeft een potentiële nieuwe werkgever te maken met je huidige salaris? Ze moeten gewoon betalen naar functie. Dat staat toch los van wat je elders bij een ander bedrijf doet?
Precies dat dus.

Nu zit hij in schaal 13 en zei bij de vraag dat die in schaal 15 zit, en het antwoord was we hadden verwacht dat je in 14 zou zitten.
pi_212899461
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2024 21:40 schreef Nicksanders het volgende:

Maar hoe zit dit bij een sollicitatiegesprek als de potentiële nieuwe werkgever om.een salarisstrook vraagt.
Ik ben van mening dat die het niet moet laten zien het is ook nogal brutaal om te vragen het is namelijk privé.

Maar als je een aangepaste salarisstrook laat zien dus een valse is dit dan strafbaar mochten ze er achter komen? Het lijkt mij niet enige vraag is of je zo zaken wilt doen met een potentiële nieuwe werkgever.

Want volgens de potentiële nieuwe werkgever zit die een schaal hoger dan ze hadden verwacht althans dat hij gezegd heeft.
Dus blijkbaar krijgt die nu minder dan daar zou kunnen maar heeft bij gesprek 2 schalen hoger gezegd.

Als het als bewijs ergens toe moet dienen is het valsheid in geschrifte
pi_212899481
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2024 22:27 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
Precies dat dus.

Nu zit hij in schaal 13 en zei bij de vraag dat die in schaal 15 zit, en het antwoord was we hadden verwacht dat je in 14 zou zitten.
Als de schalen gelijk lopen met de overheid, zou ik hopen dat die vriend beter na kon denken over gevolgen en onderhandeling strategieën
pi_212899943
Je hoeft niet te liegen. Als je 500 bovenop je oude salaris wil, kun je dat gewoon vragen.
.
  donderdag 21 maart 2024 @ 00:12:57 #10
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_212899962
Ik vind het zo vreemd als mensen wél hun salarisstrook zomaar opsturen. Alsof ze op Marktplaats ook reageren op het bericht “wat is je laagste prijs” met het allerlaagste dat ze accepteren :?
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  Moderator donderdag 21 maart 2024 @ 02:26:55 #11
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_212900139
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2024 22:27 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
Precies dat dus.

Schaal 13 hebben en niet kunnen beredeneren wat goed en fout is. En daarbij advies vragen bij een vriend.
Tenzij het schaal 13 is bij een volslagen onbekend CAO, verwacht ik zeker meer van een dergelijk persoon.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_212900354
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2024 00:05 schreef Fer het volgende:
Je hoeft niet te liegen. Als je 500 bovenop je oude salaris wil, kun je dat gewoon vragen.
Inderdaad, alle type vragen van: "Wat is uw huidige salaris?" horen een antwoord krijgen in de trant van: "ik verwacht voor de nieuwe functie een salaris van x".

Er zijn in mijn ogen maar 1 reden waarom ze het zouden willen weten:
- Ze willen eigenlijk te weinig betalen en hopen een bod te doen waar ze mee weg kunnen komen.

En heel flauw gezegd, wanneer jij je bod geeft, bereiken ze ook precies dat doel. Want als jij veel te weinig vraagt kunnen ze dat ook precies bieden.

Naar mijn mening zijn er veel mensen die niet goed begrijpen wat hun totale inkomen (inclusief secundaire arbeidsvoorwaarden) echt is, dus een totale vergelijking zou best nog kunnen helpen om een besluit te kunnen nemen.

[ Bericht 10% gewijzigd door snabbi op 21-03-2024 06:44:55 ]
pi_212900362
quote:
Originaliteitsprijs 2024.
pi_212900373
@Nicksanders Valsheid in geschrifte, hoe je het ook verwoord en verpakt, is onder aan de streep gewoon fraude en reden voor ontslag op staande voet. Dat betekent dan ook geen WW uitkering en een strafblad. Met als gevolg dat je er ook uit ligt bij toekomstige werkgevers. Als dat alleen al niet reden genoeg is om het te laten heb ik geen medelijden met die "vriend" of om het even wie dan ook.
pi_212900402
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2024 06:50 schreef Joopklepzeiker het volgende:
@:nicksanders Valsheid in geschrifte, hoe je het ook verwoord en verpakt, is onder aan de streep gewoon fraude en reden voor ontslag op staande voet. Dat betekent dan ook geen WW uitkering en een strafblad. Met als gevolg dat je er ook uit ligt bij toekomstige werkgevers. Als dat alleen al niet reden genoeg is om het te laten heb ik geen medelijden met die "vriend" of om het even wie dan ook.
Je krijgt geen strafblad van een ontslag op staande voet, hoor :N
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212900406
En die vriend van jou, TS, weet wel het verschil tussen schalen en treden? Ik ken weinig mensen die 2 schalen bluffen. En ook weinig cao-gebonden werkgevers waar de schaal überhaupt onderhandelbaar is.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212900548
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 07:07 schreef baskick het volgende:

[..]
Inderdaad. Ik verwacht ook niet dat een werkgever aangifte gaat doen hiervoor. Die wint er weinig meer mee.
pi_212900552
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 07:09 schreef baskick het volgende:
En die vriend van jou, TS, weet wel het verschil tussen schalen en treden? Ik ken weinig mensen die 2 schalen bluffen. En ook weinig cao-gebonden werkgevers waar de schaal überhaupt onderhandelbaar is.
Bij wijze van, eind 13 naar begin 15 bluffen is prima te doen toch? In de meeste salaris huizen zijn dat 1 of 2 treden. Je hebt alleen een veel langere doorlooptijd.
pi_212900656
quote:
Een opportunistische werkgever die om een salarisstrook vraagt zal nu eenmaal ook opportunistische werknemers aantrekken. Ik ben er niet rouwig om als er op die manier een koekje van eigen deeg wordt gegeven.

Zelf zou ik niet willen werken op een plek waar dat bij sollicitatiegesprekken word gevraagd.
pi_212900757
quote:

Heb dit zelf twee keer meegemaakt. Een keer aan meegewerkt en toen gaven ze 100 euro bruto erbij. Deden ze net alsof ze een fantastisch aanbod deden. De tweede keer heb ik de sollicitatie beëindigd; dergelijke bedrijven zijn bang dat ze ‘teveel’ betalen en willen jou voor een koopje in dienst nemen. Je krijgt dan nooit wat je waard bent in de markt.
Hallo
pi_212900786
Die vriend van jou moet helemaal niks opgeven. Als het om salaris gaat is het bedrijf aan zet. Laten zij maar met een bod aankomen en dan die vriend bepalen of hij daarmee akkoord gaat of niet.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_212900877
Sjoemelen met een salarisstrook en liegen tijdens een sollicitatie..Hoe oliedom kan je en durf je te zijn :')
pi_212901042
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 07:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Bij wijze van, eind 13 naar begin 15 bluffen is prima te doen toch? In de meeste salaris huizen zijn dat 1 of 2 treden. Je hebt alleen een veel langere doorlooptijd.
Qua bedrag misschien wel, dat scheelt niet de wereld. Maar schaal is gekoppeld aan functie en je zit niet ‘zomaar’ 2 schalen hoger. Die “vriend” had bij de omschrijving van de functie op zijn CV ook wat toe moeten voegen denk ik, want 2 schalen hoger is niet meer geld op zich maar meer verantwoordelijkheid/andere taken etc waarbij dan dus een hoger salaris hoort.
pi_212901105
quote:
7s.gif Op donderdag 21 maart 2024 08:53 schreef Serinde het volgende:

[..]
Qua bedrag misschien wel, dat scheelt niet de wereld. Maar schaal is gekoppeld aan functie en je zit niet ‘zomaar’ 2 schalen hoger. Die “vriend” had bij de omschrijving van de functie op zijn CV ook wat toe moeten voegen denk ik, want 2 schalen hoger is niet meer geld op zich maar meer verantwoordelijkheid/andere taken etc waarbij dan dus een hoger salaris hoort.
Nee, maar als vriend op een functie solliciteert en op die manier over historie bluft. Kan prima eh.
pi_212901866
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 07:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja, fair enough, een schaal skippen als je een hoge RSP had, zou kunnen. Maar wat ik zei en @Serinde zegt; functie is vaak gekoppeld aan schaal (en natuurlijk heb je functies die in 9, 10 en 11 vallen, afhankelijk van senioriteit, maar dat zou op basis van cv vaak wel blijken).
pi_212901946
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 07:07 schreef baskick het volgende:

[..]
Nee, maar wel van fraude.
Ontslag krijg je erbij.
Als een werkgever het daarbij last heb je geluk maar als er ook nog aangifte van gedaan word dan hang je dubbel.
pi_212902582
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2024 10:23 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Ontslag krijg je erbij.
Als een werkgever het daarbij last heb je geluk maar als er ook nog aangifte van gedaan word dan hang je dubbel.
Nee, ook niet. Alleen van een veroordeling. Ontslag op staande voet kán leiden tot aangifte en aangifte kán leiden tot een veroordeling. Het is niet zo dat als je fraudeert je per definitie een veroordeling krijgt.
pi_212905762
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 10:13 schreef baskick het volgende:

[..]
Ja, fair enough, een schaal skippen als je een hoge RSP had, zou kunnen. Maar wat ik zei en @:Serinde zegt; functie is vaak gekoppeld aan schaal (en natuurlijk heb je functies die in 9, 10 en 11 vallen, afhankelijk van senioriteit, maar dat zou op basis van cv vaak wel blijken).
Maar het is niet onmogelijk. Heb het ook een keer of twee gedaan.
pi_212906852
quote:
Ontslag krijg je erbij.
Zie je een werkgever al naar de rechter stappen voor een vervalste loonstrook?

Ik denk dat een rechter de vloer aanveegt met een bedrijf dat een loonstrook "nodig" heeft om een salarisvoorstel te kunnen doen.
pi_212907419
quote:
allemaal leuk ,maar werkgevers kennende willen ze niet teveel betalen.
pi_212907438
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 22:22 schreef Nicksanders het volgende:
Overigens liegt 25% of meer over hun salaris
zeg maar gerust veel meer,hier wordt het meest over gelogen ook in de dagelijkse omgang,
het mooie is dat zoiets altijd een keer uitkomt.
pi_212907474
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 00:12 schreef MacorgaZ het volgende:
Alsof ze op Marktplaats ook reageren op het bericht “wat is je laagste prijs” met het allerlaagste dat ze accepteren
als ze zoiets op mp vragen ,kun je antwoorden: die is het dubbele van wat er gevraagd wordt.
  vrijdag 22 maart 2024 @ 13:25:25 #33
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_212913917
Ik mag dit niet eens delen van mijn huidige werkgever.
Daarnaast vind ik die vraag verre van chique.

Als ze iets willen weten van loon zeg ik altijd "dit xxxx bedrag, vind ik de functie waard".
Zegt niks over wat ik nu verdien maar wat ik de functie waard vind om voor over te stappen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_212914949
Tja fraude.

Natuurlijk zal de werkgever het niet chill vinden als ze erachter komen (kans nihil).
Maar gaat de rechter een vast contract ontbinden omdat je hierover gelogen hebt? Ik zie daar geen reden voor. De nieuwe werkgever is op geen enkele manier verplicht om het oude salaris (het werkelijke ofwel het neppe) te overtreffen bij de nieuwe baan.
Daarmee heeft de werkgever dus zelf een keuze gemaakt.
Je vorige salaris bepaalt niet wat je waard bent. Dat bepalen je vaardigheden, zoals werkervaring, diploma's, gedrag, etc.

Het is een andere situatie als je bijvoorbeeld een 50% vergoeding krijgt voor je thuis internet abonnement en je gaat die vervalsen. Dan krijg een vergoeding die hoger is dan wat de intentie/afspraak is.

Maar het blijft natuurlijk moeilijk met 100% zekerheid te zeggen zonder jurisprudentie.
Ik deel geen loonstrook. Is het voor hun een verplichting dan zal ik waarschijnlijk een valse aanleveren. En dan alsnog de baan niet aannemen, want bij zo'n bedrijf wil ik niet werken.
Eerst denken, dan typen
pi_212915008
_O-
Aan het typen...
pi_212922472
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 15:19 schreef Piger het volgende:
Natuurlijk zal de werkgever het niet chill vinden als ze erachter komen (kans nihil).
Het is sowieso altijd een non-issue:
Komen ze erachter tijdens de procedure --> kan je fluiten naar de baan. That's it.
Komen ze erachter als je al in dienst bent --> was het niet relevant, want blijkbaar vinden ze je het aangeboden salaris waard. Anders bieden ze het niet.

Zou een beetje vreemd zijn om op basis van de vervalste loonstrook te zeggen: we vinden je x bedrag waard en nemen je aan. Om vervolgens terug te komen met: op basis van je echte loonstrook hadden we je y bedrag waard gevonden.
pi_213000513
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 22:23 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Ja moeten moeten, ik heb ook meer dan eens de vraag gehad wat mijn vorige salaris was. Geef er gewoon antwoord op maar dan wel overdreven hoog. Valt toch nooit te controleren
  vrijdag 5 april 2024 @ 15:01:45 #38
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_213098164
Gewoon niet doen. Of ze betalen maar een beetje meer, want ze willen jou uitknijpen. Voor zo een baas wil je niet werken.

Maar andersom, als ze het salaris moeten opkrikken om je over te halen en ze eigenlijk minder willen betalen, maar dan toch meer gaan betalen - Bij zo een werkgever zit je eigenlijk al gelijk vastgeklikt. Geen mogelijkheid voor groei. Realiseer je dat ook.

Dus, laat ze aan aanbod doen, weet je waar je voor komt. Is het te laag, dan weet je dat het nooit beter gaat worden. Kan je alsnog accepteren, maar dan voor de complete voorwaarden. Komen ze hoog uit, mooi. Geef ze niet de kans om jouw lekker te maken met een laag aanbod t.o.v. je nieuwe collegas
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_213098269
quote:

[..]
Ontslag krijg je erbij.
Zijn er voorbeelden van veroordelingen voor fraude, of van ontslag op staande voet voor dit soort zaken?
Ik kan het me niet goed voorstellen namelijk.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_213098686
quote:
5s.gif Op vrijdag 5 april 2024 15:09 schreef sigme het volgende:

[..]
Zijn er voorbeelden van veroordelingen voor fraude, of van ontslag op staande voet voor dit soort zaken?
Dan moeten mensen eerst aangifte doen voor de veroordeling. Maar dat het valsheid in geschrifte is staat wel vast.
  vrijdag 5 april 2024 @ 16:06:34 #41
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_213098848
quote:
5s.gif Op vrijdag 5 april 2024 15:09 schreef sigme het volgende:

[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)-tegen-bewindvoerder
pi_213098849
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 15:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dan moeten mensen eerst aangifte doen voor de veroordeling. Maar dat het valsheid in geschrifte is staat wel vast.
Ja, maar als het ooit zo hoog opgespeeld heeft dat het de reden was voor ontslag dan verwacht ik dat het wel aangevochten is en dat er dus jurisprudentie over is. Dus niet een aangifte wegens valsheid in geschrifte (dat gaat geen hond doen natuurlijk), maar verzet tegen ontslag (want als ik over zo'n luizig detail ontslagen werd bij verder goed functioneren dan zou ik dat wel aanvechten).
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_213098870
quote:
Euh, ik ben het verband tussen een geldstelende boef en een vervalste loonstrook bij sollicitatie even kwijt. Kan je je punt ook expliciet maken?
  vrijdag 5 april 2024 @ 16:09:41 #44
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_213098878
quote:
5s.gif Op vrijdag 5 april 2024 16:08 schreef sigme het volgende:

[..]
Euh, ik ben het verband tussen een geldstelende boef en een vervalste loonstrook bij sollicitatie even kwijt. Kan je je punt ook expliciet maken?
https://www.volkskrant.nl(...)ps://www.google.com/
https://www.google.com/am(...)-alles-voorbijkomen/
pi_213098909
quote:
Ik kan niet bij artikelen van de Volkskrant. Kan je je punt ook expliciet maken?
Als ik even google op die mevrouw vind ik dit:
quote:
achttien maanden cel vanwege het verduisteren van 1,2 miljoen euro aan ziekenhuisgeld
Ik zie daarmee het verband nog steeds niet tussen een geldstelende boef en een vervalste loonstrook bij een sollicitatiegesprek.

Kan je je punt ook echt hier en nu onderbouwen of heb je nog meer geldstelende boeven met veroordeling in de mouw?
pi_213098934
quote:
Jaja, liegen dat je een diploma wel hebt dat je in het echt niet hebt is een stuk problematischer. Maar niet waar het hier nu over gaat, nietwaar?
  vrijdag 5 april 2024 @ 16:17:10 #47
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_213098950
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 april 2024 16:14 schreef sigme het volgende:

[..]
Jaja, liegen dat je een diploma wel hebt dat je in het echt niet hebt is een stuk problematischer. Maar niet waar het hier nu over gaat, nietwaar?
Als je het begrip valsheid in geschrifte breed opvat dan wel.
pi_213099765
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 april 2024 16:17 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Als je het begrip valsheid in geschrifte breed opvat dan wel.
Dat is de vraag niet. De vraag is of je ontslagen kan worden vanwege *deze* "valsheid in geschrifte".
  vrijdag 5 april 2024 @ 17:38:58 #49
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_213099979
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 april 2024 17:19 schreef sigme het volgende:

[..]
Dat is de vraag niet. De vraag is of je ontslagen kan worden vanwege *deze* "valsheid in geschrifte".
Ja, als je baas je kwijt wil zal hij geen middel onbenut laten. En fraude is fraude.
pi_213100824
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 april 2024 17:38 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Ja, als je baas je kwijt wil zal hij geen middel onbenut laten. En fraude is fraude.
Ga als werkgever maar eens bij de rechter aantonen dat je bent benadeelt doordat er een vervalste loonstrook is aangeleverd. Met het argument dat je het salarisvoorstel baseert op de loonstrook van een kandidaat bij een andere werkgever kom je er niet.

Of zal zo'n werkgever ook voordat hij een offerte uitbrengt de offertes opvragen die z'n concurrenten bij de potentiële klant hebben aangeleverd?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')