abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212879689
quote:
Waarom e-mailen als je kan faxen: Duitse leger is het sufferdje in oorlogstijd

Facturen, patiëntendossiers en verzekeringspasjes: in Duitsland gebeurt veel communicatie nog altijd met de fax. Maar tot verbazing van de Navo-bondgenoten grijpt ook het Duitse leger steevast terug op dit ouderwetse communicatie-apparaat. En dan liggen fouten op de loer.

Op bijna lachwekkende wijze laat de oorlog in Oekraïne zien waar het Duitse leger tekortschiet. Niet alleen is er te weinig personeel en een tekort aan munitie. Ook het militaire materieel is sterk verouderd. Exemplarisch daarvoor is de fax, dat apparaat dat in zwang was in de jaren 80, maar waarmee de Duitsers nog steeds werken.

Tijdens een Navo-oefening kon Duitsland vorig jaar vanwege de oude, versleutelde radio’s niet eens communiceren met deelnemende bondgenoten, zo schreef de Financial Times vorige week. Door de gebreken ‘staat de Bundeswehr enorm onder druk’, waarschuwde Eva Högl, de gezant van het leger in de Bondsdag, in de Britse krant.

Maar dit is slechts het topje van de ijsberg. In het jaarlijkse Bundeswehr-rapport dat sociaaldemocraat Högl presenteerde blijken er nog een trits defecten; geen of gebrekkige wifi in trainingskampen en barakken, medische dossiers van soldaten die alleen op papier staan en: het veelvuldig gebruik van het faxapparaat boven e-mailen.

Binnen het Duitse leger wordt de fax nog gebruikt om bijvoorbeeld documenten van vliegtickets te accorderen. Daarin vormt de krijgsmacht overigens geen uitzondering. Ook huisartsen in Duitsland faxen elkaar patiëntendossiers aan de lopende band. En bouwbedrijven en ondernemingen in de logistieke sector geven klanten en werknemers een faxnummer.

82 procent
Uit een rondvraag van vorig jaar mei door de digitale brancheorganisatie Bitkom bleek dat 82 procent van de bedrijven in Duitsland nog altijd de fax gebruikt. Een derde van de respondenten verklaarde het apparaat ‘vaak’ tot ‘zeer vaak’ te gebruiken. Ondanks dat een digitale handtekening op een pdf-bestand een fluitje van een cent is, vindt ook Bitkom.

Een ander praktijkvoorbeeld: Duitse tandartsen hebben een direct lijntje met verzekeraars. Is het pasje van de patiënt verlopen, dan faxt de verzekeraar een nieuwe kaart naar de tandarts. Klaar is Kees.

Naast het bedrijfsleven werkt de Duitse overheid nog volop met paperassen. Het printen en scannen van een document – uiteraard met handtekening – is alledaagse praktijk. Zelfs gemeentelijke instanties als Bürgeramt zouden opeens haast maken en binnen 24 uur antwoorden als er een fax binnenkomt, zo klinkt een stadse mythe in Berlijn.

Bij haar aantreden in het najaar van 2021 beloofde de huidige Bondsregering het faxapparaat in de ban te doen. ,,De Bondsdag is aangekomen in de 21ste eeuw’’, verkondigde FDP’er Marco Buschman trots. Zijn liberale achterban, die veel ondernemers telt, is helemaal klaar met het ouderwetse apparaat en de bijkomende handelingen.

900 fax-apparaten
Eerst wilde de regering in Berlijn de bezem door de Bondsdag halen. Want eind 2020 stonden er nog 900 faxapparaten in het parlementsgebouw. Maar ruim drie jaar later blijkt het gros van de apparaten nog altijd dienst te doen. Toch moeten ze vanaf 30 juni dit jaar allemaal verdwijnen, schrijft Der Spiegel. Precies vijftig jaar na de introductie van het eerste faxapparaat in Duitsland.

Maar ondertussen blijven andere overheidsorganisaties driftig doorwerken met de fax. Zo zocht Bundesnetzagentur vorig jaar een medewerker die goed met het apparaat kan omgaan. Jaarlijks verwerkt de toezichthouder naar schatting drie- tot vierduizend faxen, viel er te lezen. De vacature leidde tot hilariteit in Duitsland.

Het gebruik van de fax hangt samen met de ongebreidelde bureaucratie in Duitsland. De voorbeelden van bedrijven die zich stukbijten op ellenlange procedures zijn talrijk. FDP’er Buschman, tevens minister van Justitie, kondigde vorige week aan bureaucratische belemmeringen weg te nemen. Zo hoeven Duitse gasten zich voortaan niet meer verplicht aan te melden bij hotels. De maatregelen die flink wat papierwerk voorkomen, moeten 2,3 miljard euro per jaar vrijmaken.

Voor de prominente Duitse werkgeversbaas Rainer Dulger kan het stoppen van de papieren rompslomp niet snel genoeg beginnen. ,,Iedereen heeft het over digitalisering, maar vrijwel geen enkel kantoor implementeert het. We leven deels nog steeds in een faxmaatschappij’’, schreef Dulger in een gastbijdrage bij weekblad Focus vorig jaar.
Bron.

De technofoben van Europa.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_212879715
Binnenkort maar weer de Enigma aanzwengelen.
  dinsdag 19 maart 2024 @ 08:50:54 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212879725
Die vreselijke faxmachines zijn ze inderdaad groot fan van.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 19 maart 2024 @ 08:52:20 #4
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_212879739
Belgen ook, is mijn ervaring. Of althans, een jaar of 6 geleden werkte ik veel met Belgische bedrijven en die deden heel veel via de fax. Want dan heb je een afleverbewijsje en dat is wettelijk bewijs oid, nooit achter gekomen hoe het precies zat. Irritant vond ik het wel maarja, het was werk, dat is meestal irritant.
pi_212879745
Las ook ergens dat er in duitsland ook nog hele archieven op papier worden bijgehouden. Kopietje voor kopietje.

Geloof zelfs dat dit iets van het bevolkingsregister was.
pi_212879797
Ja, Duitsertjes en papier... alhoewel we hier ook nog wel de fax gebruiken voor bepaalde communicatie, maar Duitsland loopt echt op alle vlakken godsgruwelijk achter in digitalisering. Dat in combinatie met het leunen op zware chemische industrie wordt nog leuk voor ze de komende decennia.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_212879814
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 08:57 schreef nostra het volgende:
Ja, Duitsertjes en papier... alhoewel we hier ook nog wel de fax gebruiken voor bepaalde communicatie, maar Duitsland loopt echt op alle vlakken godsgruwelijk achter in digitalisering. Dat in combinatie met het leunen op zware chemische industrie wordt nog leuk voor ze de komende decennia.
Mwa ze hebben in de jaren 50 ook laten zien dat ze een land in totale puinhoop in een paar jaar weer tot het best presterende land van europa zo niet de wereld hebben gemaakt.
  dinsdag 19 maart 2024 @ 09:18:53 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212879965
Niemand die zo'n apparaat heeft staan of weet hoe dit werkt, dit lijkt mij dus heel veilig!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_212880364
Even faxen naar Darmstadt
U MAD?
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 19 maart 2024 @ 10:00:13 #10
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_212880393
Mja, heel Duitsland loopt 20 jaar achter op de rest van Europa qua inzet van technologie, dit mag geen verrassing heten.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 19 maart 2024 @ 10:04:16 #11
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_212880420
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 08:46 schreef HSG het volgende:
En bouwbedrijven en ondernemingen in de logistieke sector geven klanten en werknemers een faxnummer.
Ik heb ook nog een faxnummer. Duitsland komt wel dichtbij zo :@
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 19 maart 2024 @ 10:08:16 #12
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_212880469
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 10:00 schreef Nattekat het volgende:
Mja, heel Duitsland loopt 20 jaar achter op de rest van Europa qua inzet van technologie, dit mag geen verrassing heten.
De negatieve kanten van technische 'vooruitgang', waar we hier bovengemiddeld mee te maken hebben, worden daar wat onderdrukt. Dat is iig één voordeel ervan.

En toch is het idd wat vreemd.
  dinsdag 19 maart 2024 @ 10:09:33 #13
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_212880483
Wir faxen das!
pi_212880653
Valt me nog mee dat ze geen telex gebruiken.
pi_212880679
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 10:08 schreef Eightyone het volgende:

[..]
De negatieve kanten van technische 'vooruitgang', waar we hier bovengemiddeld mee te maken hebben, worden daar wat onderdrukt. Dat is iig één voordeel ervan.

Je ziet het nu op gebied van defensie. Duitsland heeft zulke oude radioapparatuur dat het niet kan communiceren met de modernere apparatuur van zijn bondgenoten.

Lekker in tijd van conflicten.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 19 maart 2024 @ 10:31:15 #16
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_212880684
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 10:08 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Negatief alleen voor de conservatieven onder ons
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 19 maart 2024 @ 10:32:01 #17
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212880692
Lijkt me sterk dat ze dit als hoofd-communicatiemiddel gebruiken. Zal wel eerder iets zijn sat men sit systeem Nog aanhoudt als een soort van betrouwbare back-up.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_212880695
Papieren bitte!
pi_212880715
Gebruiken ze de Enigma ook nog voor codering?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 19 maart 2024 @ 10:36:02 #20
24533 ACT-F
pi_212880726
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 10:25 schreef Farenji het volgende:
Valt me nog mee dat ze geen telex gebruiken.
Het Fik! forum in Duitsland:

Hey du, geile Puppe ;-)

pi_212880795
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 08:52 schreef herverwijderd het volgende:
Belgen ook, is mijn ervaring. Of althans, een jaar of 6 geleden werkte ik veel met Belgische bedrijven en die deden heel veel via de fax. Want dan heb je een afleverbewijsje en dat is wettelijk bewijs oid, nooit achter gekomen hoe het precies zat. Irritant vond ik het wel maarja, het was werk, dat is meestal irritant.
+1
pi_212881038
Elke keer als ik de grens naar Duitsland passeer, voelt het meteen alsof je 25 jaar terug de tijd in gaat. Dit bericht verbaast me dus niks. :D
  dinsdag 19 maart 2024 @ 11:14:29 #23
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_212881045
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 08:49 schreef Geschiedkundige het volgende:
Binnenkort maar weer de Enigma aanzwengelen.
Kijk maar uit, anders wordt er nog iemand gecastreerd.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_212881099
Het Japan van Europa :'(
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  dinsdag 19 maart 2024 @ 11:24:02 #25
24533 ACT-F
pi_212881117
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 11:13 schreef DjVero het volgende:
Elke keer als ik de grens naar Duitsland passeer, voelt het meteen alsof je 25 jaar terug de tijd in gaat. Dit bericht verbaast me dus niks. :D
De Duitse degelijkheid gaat nu eenmaal lang mee in tegenstelling tot onze wegwerpmaatschappij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')