Blastbeat | zondag 17 maart 2024 @ 15:30 |
Via een column van Tommy Wieringa kwam ik ooit eens terecht bij onderstaande tekst:Bron. Ik heb me altijd wat ongemakkelijk gevoeld bij de term 'progressief'. Want progressie naar wat? Conservatisme lijkt een veel makkelijker begrip: gewoon behoudend. Toch is dat niet helemaal zuiver, want een conservatief wil natuurlijk geen dingen behouden waar hij last van heeft. Die behoudt het liefst alleen de dingen die hem goed uitkomen. Een conservatief met een heel laag inkomen bijvoorbeeld, wil echt wel meer gaan verdienen. Wieringa vertaalde de definitie van Wilhoit als volgt: Ik heb het eens een paar jaar laten bezinken en ik denk dat die definitie van Wilhoit wel klopt. Er zijn vrij gemakkelijk voorbeelden bij te noemen. Neem discriminatie. Decennialang was men het er aan de uiterst conservatieve kant over eens: tegenwoordig heet alles maar discriminatie, dus dat moet je niet zo serieus nemen. Toen was er een coronapandemie, vaccinatie moest de redding worden en conservatieven die dat echt niet wilden klaagden ineens massaal over discriminatie. Of op partijniveau: de SGP was in eerste instantie tegen de vrijheid van religie, want die zou ook gunstig zijn voor de katholieken. Toen duidelijk werd dat gereformeerden daar toch wel verdomd vaak voordeel bij hadden, veranderde het standpunt volledig. Een heel bekend voorbeeld vormen natuurlijk PVV'ers die klagen over uitsluiting. Of op individueel niveau: Yesilgöz migreerde op jonge leeftijd vanuit Turkije naar Nederland en enkele decennia later staat ze vooraan om tegen migratie te pleiten. Rechten voor haar, regels voor anderen. Wat staat daar nou volledig haaks op? Wilhoit stelt (excuses voor de lelijke vertaling) dit voor: "De wet kan niemand beschermen tenzij ze iedereen bindt; en ze kan niemand binden tenzij ze iedereen beschermt." Ik zou daarvan maken: het streven moet altijd zijn dat alle rechten en plichten altijd voor alle mensen gelden. Universalisme lijkt me daarvoor een geschikte term. | |
-XOR- | zondag 17 maart 2024 @ 16:16 |
Grof gesteld is conservatisme-progressivisme de originele links-rechts scheiding (Paine vs Burke). Het progressivisme is inderdaad geen politieke stroming omdat deze uiteen is gevallen in het socialisme en het liberalisme, in Nederland zie je dat ook vrij letterlijk aangezien de VVD uit de PvdA is voortgekomen(en later fuseerde met conservatieve fracties, zo valt ook te zien dat de scheiding niet zo dichotoom is). Conservatisme gaat ervan uit dat de samenleving organisch en door trial en error en door kleine veranderingen van onderaf (piecemeal engineering) is gegroeid tot wat deze nu is en dat van bovenaf opgelegde verandering (utopian engineering) totalitair van aard is of de neiging heeft om tot totalitarisme te vervallen. Bovendien is hieraan actief 'kunstmatig' sleutelen gevaarlijk. Voor de conservatieven bestaan 'mensenrechten' dus ook bij de gratie van de samenleving waarin geleefd wordt. Het "Progressivisme" heeft een platoons karakter, gaat uit van een moraal die objectief bestaat en kenbaar is middels deductie vanuit een aantal axiomata die vanuit de rede zelf komen (zie bijvoorbeeld de amerikaanse grondwet: "We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness." ). De progressie zit erin dat we naar dat Utopia moeten toegroeien en dat die verandering desnoods van bovenaf opgelegd moet worden. Vanuit deze objectieve moraal bestaan er ook universele (altijd geldige) mensenrechten). | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 16:53 |
Ik denk dat je in de gebruikelijke tegenstelling gelijk hebt. Dan is progressivisme de antipool van conservatisme. Maar door die stelling van Wilhoit ben ik de beweegredenen van conservatieven gaan wantrouwen. Volgens mij gaat het ze niet om behoud als idealisme, maar om behoud uit eigenbelang. | |
Hanca | maandag 18 maart 2024 @ 16:57 |
Nou was Wilhoit gewoon enorm progressief, dat hij dan niet enthousiast is over conservatieven is logisch. En er zijn ook genoeg mensen progressief uit eigenbelang, natuurlijk. | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 17:22 |
Hoe kun je progressief zijn uit eigenbelang? (En ik denk dat je het over de verkeerde Wilhoit hebt) | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 19:16 |
Omdat het trendy is, bijvoorbeeld. | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 19:24 |
Ik bedoelde het serieus, clown. | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 19:25 |
Ik ook. | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 19:27 |
Merkwaardig. Heeft het zin om je te vragen om dat concreet te maken? | |
Hanca | maandag 18 maart 2024 @ 19:29 |
Neem Yeşilgöz: enorm progressief toen ze niks had en zou profiteren van een enorm veranderende maatschappij, nu ze wat heeft is ze conservatief. En dat zie je veel: hoe ouder, hoe conservatiever. Ze zeggen wel eens dat CDA uitsterft omdat iedereen daar 50+ is, maar de gemiddelde leeftijd van die partij stijgt eigenlijk helemaal niet. En de reden is vrij simpel: als je jong bent en niks te verliezen hebt maar alleen wat te winnen, wil je de wereld veranderen. Als je wat te verliezen hebt, wil je dat niet meer. En de Frank Wilhoit waar Wieringa het over heeft was enorm progressief, was zijn tijd ook ver vooruit in de strijd tegen racisme. Edit: nee, ik zie dat een andere onbekende met dezelfde naam die uitspraak inderdaad heeft gedaan: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Francis_M._Wilhoit | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 19:30 |
Door bijvoorbeeld conservatisme al af te serveren als een ideologie die enkel op eigenbelang is gestoeld. Daar horen mensen liever niet bij. Ik heb zelf niets met die ideologie, omdat het m.i. te vaak gekoppeld wordt aan religie of een filosofie of economisch systeem welke als onwrikbaar gepresenteerd wordt. Het kan bepaalde ingesleten patronen behouden puur om het te behouden. Daarom is ook links-conservatisme een dingetje, net als rechts-conservatisme. Dat het allemaal puur eigenbelang zou zijn is mij te simplistisch. Overigens zou ik een VVD ook verre van conservatief willen noemen, bijvoorbeeld. | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 19:31 |
Ah, oké. Dan zijn we het daar fundamenteel oneens over. | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 19:32 |
Links-conservatisme of dat de VVD niet conservatief is? | |
Hanca | maandag 18 maart 2024 @ 19:36 |
Conservatisme is natuurlijk niet alleen eigenbelang. Je kunt best denken dat het het beste voor de mensheid is als bepaalde zaken behouden worden. Conservatisme neerzetten als puur eigenbelang klinkt eigenlijk wat mij betreft als vrij bekrompen, dan kun je je niet inleven in de motieven van andersdenkenden. En nee, ik ben niet conservatief. | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 19:36 |
Barry Goldwater is wat dat betreft wel een interessant figuur.![]() | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 19:36 |
Ja, precies dat is mijn punt. Het gaat niet over diepe beweegredenen, maar om opportunisme. Ik vond dat altijd zo gek bij die libertariërs. Die hebben in principe best wel een interessante filosofie. Maar als je kijkt naar wie daarvan de achterban vormt, dan zijn dat helemaal geen mensen die gaan voor ultieme vrijheid, maar voor ultiem eigenbelang. Die eindigen binnen no-time boj extreemrechts. Je bedoelt Francis Wilhoit, neem ik aan. Niet Frank. | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 19:38 |
Heb je een concreet voorbeeld van conservatisme dat geen eigenbelang en niet religieus is? | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 19:39 |
Niet alleen dat. Kijken we naar Nederland dan hebben de kerken, katholiek en protestant, eeuwenlang de caritas verzorgd aan de minstbedeelden. Dat allemaal enkel uit eigen belang? Leest men de apologieën van die tijd eerder het tegenovergestelde: de plicht om je meest neergeslagen naaste radicaal bij te staan. Makkelijker zou het zijn geweest zo iemand te laten verpieteren. Overigens hebben we met de secularisatie een kind met het badwater weggegooid; dat dogmatisme, dat we dat kwijt zijn en meer persoonlijke vrijheden hebben, prima... Maar de hele diaconie en caritas en daarmee de sociale cohesie en het letten op elkaar ook. Vanuit toch wel 'conservatieve' idealen. | |
Hanca | maandag 18 maart 2024 @ 19:39 |
Die Francis heette ook Frank, maar ik had al geëdit. En nee, lang niet elke conservatief is opportunistisch of denkt alleen aan zichzelf. Je kunt uit diepe overtuiging vinden dat de wereld beter af is zonder snelle, radicale veranderingen. | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 19:42 |
Voornoemde Barry Goldwater... die heeft het zowat uitgevonden, een niet-religieus conservatisme. Daarom moest hij aan het eind van zijn leven niets meer hebben van zijn eigen partij, de GOP. | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 19:44 |
Dat is toch geen conservatieve opvatting? Voorbeeld: mogen mannen met elkaar trouwen? Bij de VVD waren ze daar niet onverdeeld positief over. En dat zonder geloofsovertuiging. Dat is puur conservatisme: het huwelijk, dat is voor ons soort, de normale soort. De universalist zou zeggen: als twee mensen mogen trouwen, dan mogen alle twee mensen dat altijd. | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 19:47 |
Speelt leeftijd daarbij een rol? | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 19:47 |
Niet-religieus én niet uit eigenbelang dus. | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 19:48 |
Als je zijn epistels leest blijkt dat hij inderdaad conservatisme zag als de beste manier voor alle mensen om zichzelf ten volste te ontwikkelen. Ben ik het niet mee eens, maar het was inderdaad geen man van het eigen belang. | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 19:48 |
Waar ben je op uit? | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 19:49 |
Hoe universeel het allemaal is. | |
Hanca | maandag 18 maart 2024 @ 19:50 |
Maar dat heeft toch niets met eigenbelang te maken? Jij noemt dus zelf een perfect voorbeeld van niet religieus conservatisme wat ook niet uit eigenbelang is. Je ziet het ook binnen de SP, die heeft een volledig conservatieve tak. Ik zie trouwens niet in wat er nou mis is met opvattingen uit religie. | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 19:52 |
Je doelt op minderjarigen? | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 19:53 |
Onder andere. | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 19:54 |
Omdat je zelf religieus bent. Voor niet-religieuzen zijn opvattingen uit religie opvattingen uit onzin. | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 19:56 |
Een van de ranzige kanten van dit forum vind ik wel die stiekeme, maar o zo gore stroppoppen. 'O, dus jij bent voor babymoord' (Hanca) of deze poging om me het goedpraten van kindhuwelijken in de schoenen te schuiven. Nok daar eens mee. Zelfs op Twitter waren de tactiekjes niet zo laag. | |
Hanca | maandag 18 maart 2024 @ 19:56 |
En jij hebt andere gronden onder je opvattingen die voor mensen die anders zijn opgevoed net zo onzinnig zijn. Wat de basis is onder de opvattingen zou geen enkel verschil moeten maken. Zo wel, dan ben je eigenlijk gewoon puur aan het discrimineren. | |
Hanca | maandag 18 maart 2024 @ 19:57 |
Ik zei niet "o, jij bent voor babymoord". Je bent een leuke aanwinst op het forum, maar als je mensen woorden in de mond gaat leggen die ze nooit hebben gezegd gaat dat wel over. Nogal een lage tactiek van je. | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 19:57 |
Zucht. Dat is dus totaal niet mijn bedoeling. Het is een simpel in vraag stellen wat dat universalisme dan precies is en hoe ver dat reikt, en hoe, bijvoorbeeld bepaalde grenzen wel gelegd worden en op basis waarvan (traditie? wetenschap? mores)? Waarom ik ook weinig heb met cultuur-relativisme. | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 19:58 |
Postmodernisme˛. | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 19:59 |
Insgelijks. Ik vond dat echt een extreem ranzige discussietactiek. Walgelijk. | |
Hanca | maandag 18 maart 2024 @ 20:02 |
Tja, ik heb het nooit gezegd of bedoeld dus ik kan er moeilijk mijn excuses voor maken. | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 20:03 |
Er zijn mensen die het leven, alle leven, voor heilig houden... universeel gegeven. Maar ook daar rijzen vragen op: wanneer is iets leven? In hoeverre wijkt dat af van progressief universalisme? | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 20:09 |
Nou, dat is natuurlijk hun goed recht. Maar wat in de religieuze wereld als echt geldt, is in de echte wereld betekenisloos en vice versa. Ja, ho. Ik probeerde dus in dit topic progressivisme nadrukkelijk te scheiden van universalisme | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 20:13 |
Wat is progressivisme dan? Totale onbaatzuchtigheid versus totaal eigenbelang? | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 20:18 |
Nou, dat weet ik dus niet precies. Ik zoek het om de zoveel tijd weer eens op, maar het blijft zo'n warrig begrip dat per dag van betekenis verschilt. Ik ben het uiteindelijk maar gaan zien als het tegenovergestelde van conservatief. Maar als tegenovergestelde van conservatisme, wat wél iets betekent, is conservatisme eigenlijk heel leeg. Tenzij je de vrij complexe definitie gebruikt die Xor hierboven aanhaalt. Dus ik dacht: moeten we dat niet herijken? Wat is conservatisme nu? Zie Wilhoit. Wat staat daar dan tegenover? Mij lijkt dat universalisme. | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 20:26 |
Bovendien: er zijn echt gekke dingen op de conservatief-progressiefschaal terechtgekomen in de loop der tijd. Neem kernenergie. Het was heel lang heel progressief om tegen kernenergie te zijn en heel conservatief om voorstander te zijn. Dan hebben de oorspronkelijke betekenissen toch gewoonweg afgedaan? Laten we dan kijken in welke vorm ze nog wél houdbaar zijn. Ik zou zeggen: conservatisme bestaat, maar heeft een andere lading gekregen. Progressivisme betekent eigenlijk zo weinig meer, laten we dat niet meer gebruiken, tenzij we de oorspronkelijke betekenis bedoelen. | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 20:28 |
Hoe zou een universalist naar kernenergie kijken? | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 20:30 |
Wat zou het beste zijn voor het algemeen belang? (Ik weet het antwoord niet) | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 20:30 |
Dat is utilisme, vooral. | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 20:34 |
Als we er per se een filosofische richting aan moeten koppelen, dan zou ik voor de categorische imperatief gaan. Die lijkt me het meest universalistisch. Het utilitarisme heeft trouwens wel afgedaan inmiddels toch? Heeft dat nog aanhangers? | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 20:35 |
Die wilde ik ook noemen, Kant. Maar gezien de tendens tot rendementsdenken die nog overheerst wordt algemeen belang al heel vaak gezien als economisch belang. | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 20:41 |
Ja, maar ik denk dat we dat zoveel mogelijk los moeten zien van hoe we als maatschappij willen zijn. Ik snap ook wel dat Nederland overmorgen stuk is als we morgen de grenzen volledig opengooien. Tegelijkertijd vind ik wel dat we zouden moeten streven naar het verdwijnen van grenzen. Universalisme is per definitie misschien wel heel utopisch, maar als we het toch als uitgangspunt houden, dan blijven we moreel gezien toch de goede kant op gaan. Althans, als je universele mensenrechten en menselijke gelijkwaardigheid als het hoogst haalbare ziet. | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 20:42 |
Probleem is dat het enkel kan werken wanneer alle neuzen dezelfde kant op staan. Zeker bij het vervangen van grenzen, letterlijk en figuurlijk. | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 20:44 |
En zo staat volgens mij dus universalisme haaks op conservatisme. | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 20:45 |
Ja, mogelijk, maar anderen zullen het waarschijnlijk gooien op utopie versus realiteit. | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 20:46 |
Ik zou dat noemen: gelijkwaardigheid versus eigenbelang. | |
EttovanBelgie | maandag 18 maart 2024 @ 20:49 |
Het afnemen van andermans goed, bijvoorbeeld, onder het mom van gelijkwaardigheid is al eens geprobeerd | |
-XOR- | maandag 18 maart 2024 @ 21:00 |
Een conservatief zou zeggen dat het huwelijk als instituut bedoeld is om kinderen die uit gemeenschap tussen man en vrouw geboren worden een raamwerk van veiligheid en zekerheid te geven tijdens hun opgroeien en versterkt de positie van het gezin als atomaire eenheid van de samenleving. Met het openstellen van stellen van hetzelfde geslacht verandert de betekenis van het huwelijk en dat zou ongewenste neveneffecten kunnen sorteren. Mocht een meerderheid het homohuwelijk prima vinden dan zal de conservatief ook overstag gaan maar het homohuwelijk is voor hem geen recht dat homo's automatisch toekomt omdat hetero's ook kunnen trouwen. | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 21:08 |
Stropop. | |
Blastbeat | maandag 18 maart 2024 @ 21:11 |
Ja, ik weet wat een conservatief zou zeggen en mijn stelling is dat de conservatief dat zegt omdat hij rechten voor zichzelf en zijn eigen groep wil, maar niet of zo min mogelijk voor anderen. | |
-XOR- | maandag 18 maart 2024 @ 21:34 |
Nee, de conservatief ziet een complex en wankel evenwicht in de samenleving dat organisch is gegroeid, met mores die zijn meegegroeid met de bevolking. Ga je daar top-down aan sleutelen, dan trek je potentieel de doos van pandora open. Vergelijk het met ingrijpen in de vrije markt, wat maar al tevaak schadelijke neveneffecten geeft. [ Bericht 3% gewijzigd door -XOR- op 18-03-2024 21:40:20 ] | |
Havermout2 | maandag 18 maart 2024 @ 22:57 |
Is volgens deze gedachtegang, vanuit het perspectief van de conservatief, niet iedere andere stroming die maatschappelijke (totalitaire) herstructurering nastreeft via bovenaf (de staat) inherent progressief? Of het nu linksom of rechtsom is. | |
-XOR- | maandag 18 maart 2024 @ 22:59 |
Ja, je ziet (extreem) bijvoorbeeld ook een conservatief instituut als PragerU beweren dat de nazi's en sociaal-democraten loten van eenzelfde stam zijn. | |
Havermout2 | maandag 18 maart 2024 @ 23:04 |
Het lastige van dit concept is dat iedereen dan ook het individualisme moet onderschrijven. Zodra rechten en plichten ook belegd worden bij collectieve entiteiten zoals familie en gemeenschap kom je op andere uitkomsten. | |
Havermout2 | maandag 18 maart 2024 @ 23:20 |
Dat kan eigenlijk ook alleen maar een Amerikaans idee zijn. Europeanen accepteren overwegend dat de staat amoreel en soeverein is, het gaat om wie aan de knoppen draait. In Amerika ziet men de burger als soeverein en de staat als een noodzakelijk kwaad. | |
Frikandelbroodje | maandag 18 maart 2024 @ 23:41 |
Nah, ik denk dat je de plank hier redelijk misslaat. Behoudend kan snel overgaan tot het beschermen van je eigen belangen, maar dat hoeft niet; zie iets zoals rentmeesterschap of individuele verantwoordelijkheid. Zo zie ik vrij regelmatig mensen posten die bewust stemmen op een partij waarvan ze weten dat het hen niet het beste financiële plaatje op zal leveren. Niet elk progressief idee blijkt namelijk altijd het beste idee te zijn. Kijk maar eens hoe we nu praten over het onderwijs. Een conservatief kan bijvoorbeeld wel beleid willen veranderen waar hij last van heeft, maar is nog niet zo van overtuigd van een alternatief, of dat dit alternatief snel moet worden ingevoerd. | |
Frikandelbroodje | maandag 18 maart 2024 @ 23:45 |
Overigens kun je ook progressief zijn en nog steeds een egocentrische droplul zijn, Andrés Obrador is daar een mooi hedendaags voorbeeld van. | |
Blastbeat | dinsdag 19 maart 2024 @ 05:29 |
Kun je dat toelichten? | |
Havermout2 | dinsdag 19 maart 2024 @ 15:03 |
Je kunt het risico van in-groepen en uit-groepen minimaliseren door voor de wet geen groepen te erkennen waardoor iedereen in essentie in een groep van één terecht komt. Dat is een vorm van individualisme. Alleen leven de meeste mensen niet als pure individuen maar zijn ze ook deel van andere structuren zoals families en gemeenschappen. Een individu heeft een eindig bestaan, waardoor het altruďsme van de eenling meer beperkt is in de tijd. Binnen die oneindige samenleveningsvormen kan altruďsme, ook naar andere groepen toe, veel groter zijn, omdat de tijdshorizon waarmee rekening moet worden gehouden veel groter is. Aan de hand van een voorbeeld. Je hebt een vissersdorp en een meer met vis. Als het allemaal individuen zijn kunnen ze streven naar een eerlijke verdeling, maar wel besluiten om het meer gedurende hun leven leeg te vissen. Als het dorp uit vissersfamilies bestaat en de familiebelangen meewegen kan er besloten worden om de consumptie ook eerlijk te verdelen maar ook om de vangst vrijwillig te beperken omwille van toekomstige generaties. | |
AgLarrr | dinsdag 19 maart 2024 @ 17:19 |
Er is in mijn beleving niks platoons aan het huidige progressieve, liever moderne, denken. Ik zou zeggen dat het platoonse denken als onderdeel van het klassieke denken, nu juist de essentie is van het conservatisme, en daar juist wezenlijk verschilt met de verlichtingsideologieën als het liberalisme en het socialisme. Die laatsten gaan over (politieke)vrijheid, gelijkheid en broederschap -tussen mensen-, daar waar het klassieke denken doorspekt is met de notie van een natuurlijke/goddelijke orde, een hiërarchie en daarmee een natuurlijke plek en doel (telos) binnen die orde voor mensen. Het goddelijke is onveranderlijk en bevindt zich buiten ons continium van ruimte en tijd, maar valt te ontdekken. Plato had het over blauwdrukken. De wiskunde is één van die tijdloze goddelijke blauwdrukken. Natuurwetten zijn dit ook. Dit soort blauwdrukken en wetten ontdekken is de goddelijke wil ontdekken, naar deze goddelijke wetten leven is het klassieke goede leven. De klassieke deugden zijn hier ook onderdeel van dit goddelijke, met rechtvaardigheid als hoogste deugd. Als disclaimer is het belangrijk dat met goddelijk hier niet "god" bedoeld wordt zoals moderne christenen of islamieten die bedoelen; een actor. Het goddelijke zijn hier wetten en concepten die buiten de ruimte en de tijd bestaan en het bestaan zoals wij kennen beďnvloeden omdat ze zijn. Het vroege christendom ging veel meer van de bovenbeschreven Griekse/klassieke notie uit en was in dat op zicht veel filosofischer. Het denken in de huidige monotheďstische religies is gestoeld op klassieke leer, maar het klassieke denken is veel breder dan dat. Daar zie je anno nu weinig meer van, omdat het in NL / Europa vrijwel alleen nog via confessionele partijen aan de man gebracht wordt. Dat platoonse denken heeft een tijd lang naast het verlichtingsdenken bestaan, het één kwam uit het ander voort, maar is in principe in het verlichtingsdenken wel losgelaten en speelt anno nu inhoudelijk amper een rol. De essentie van het verlichtingsdenken, en daarmee het modernisme, is dat de mens het uitgangspunt is van het denken en weten (i.e. ratio), niet het goddelijke. Hobbes durfde als eerste god terzijde te schuiven en van de mens uit te gaan met betrekking tot de basis van kennis, Hume koppelde moraal los van god, Kant rationaliseerde zich naar het goede leven zonder een notie van het goddelijke en zodoende kon Nietsche schrijven dat god dood was. Uiteindelijk ontwikkelde zich dat tot het post-modernisme, wat geen enkele (morele) orde lijkt te kennen maar slechts relativisme en daarmee (in de ogen van het klassieke denken) nihilisme. Progressief en conservatief zijn eerder labels, of beschrijvingen van gedrag, dan filosofische ideeën. In meer of mindere mate tot verandering bereid oid. Echt inhoudelijk kun je er eigenlijk maar weinig mee. Edit: sorry, dikke edit. Ik begon met schrijven vlak voordat de plicht riep. Nog even e.e.a. strakgetrokken. Dan nog kan het nauwelijks recht doen aan ruim 2000 jaar klassiek denken, maar het moet maar even zo.. ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door AgLarrr op 19-03-2024 19:31:26 ] | |
Korenfok | dinsdag 19 maart 2024 @ 19:38 |
terwijl nazis eigenlijk niks meer waren dan nationaal conservatieven en denkers als Carl Schmit, grote inspiratie bron vormen voor Qi, Putin, Baudet, orban, bannon etc. | |
AgLarrr | dinsdag 19 maart 2024 @ 19:45 |
Daar doe je de echte fascisten tekort mee. Fascisten en nationaal socialisten zijn wel degelijk socialistisch én conservatief. Maar vooral ook romantici - dat wil zeggen: de romantiek als kritische reactie op het verlichtingsdenken. Fascisten combineren ideeën uit zowel de conservatieve als socialistische ideeënleer en noemden het de derde weg. Maar het socialisme in die ideologieën is wel degelijk socialisme; zowel Mussolini, Hitler als vele anderen fascistische leiders waren bijvoorbeeld syndicalisten en fel antikapitalistisch. Veel fascistische leiders waren geradicaliseerde socialisten of sociaal democraten, waaronder Mussolini zelf. Dat maakt ze geen socialisten sec, zo wilden ze ook niet gezien worden, maar de link met het socialisme is net zo evident als de link met het conservatisme. | |
Bluesdude | zondag 24 maart 2024 @ 19:11 |
Nazisme is een exces van fascisme en ze wilden niet wat toen de socialisten wilden. De socialisten wilden een niet-kapitalische klasseloze maatschappij. Al dan niet met behoud van een parlementaire democratie. Dat is het tegendeel wat fascisme wilde Nu, ter extreemrechtse zijde, is er de neiging de zonde (fascisme) van het eigen verleden naar links te transporteren. Zo voelen extreemrechtse lieden zich minder schuldig | |
AgLarrr | zondag 24 maart 2024 @ 20:00 |
Ben je daar weer met je prietpraat? Zoals altijd als jij je mengt met altijd dezelfde kolder krijg je van mij weer de repliek die ik destijds in 2020 met liefde en aandacht speciaal voor jou heb gedicht en al een aantal keer dankbaar gebruik van heb gemaakt: Toch jammer dat je na al die jaren dat boek nog niet hebt gelezen. Je had er wat van op kunnen steken, of op zijn minst die langspeelplaat uit kunnen zetten. [ Bericht 1% gewijzigd door AgLarrr op 24-03-2024 20:07:23 ] | |
Bluesdude | zondag 24 maart 2024 @ 20:53 |
Kom eens met argumenten. Socialisten oftewel de sociaal-democraten van 80-90 jaar geleden in west-europa wilden een niet-kapitalistische klasseloze maatschappij met een parlementaire democratie. Ze keerden zich af van militant nationalisme, militairsme en etnische haat Fascisten, incluis nazisme, wilden dit niet. | |
Jan_Onderwater | woensdag 27 maart 2024 @ 10:13 |
Je tegenstelling snijdt geen hout. Klassiek Socialisme, Communisme, Fascisme en Nazisme hebben ideologische verschillen maar ook veel overeenkomsten - Collectivisme - Een staat die vrijwel alle aspecten van het leven bepaald, - Aversie tegen individualisme en persoonlijke vrijheden - Sterke controle over de economie vanuit de overheid - Conservatief - Persoonlijkheid cultus rond de grote leider - Gericht op totalitaire staat, want zonder dat is de realisering van de idealen niet mogelijk Verder hebben het reel bestaande socialisme, het communisme, het fascisme en het nazisme een duidelijke voorliefde voor genocide om hun doelen te bereiken en stellen dat boven de belangen van de bevolking. [ Bericht 6% gewijzigd door Jan_Onderwater op 27-03-2024 10:38:17 ] |