abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 maart 2024 @ 21:01:42 #1
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_212852660
quote:
De bekende onderzoeker Frans de Waal is donderdagavond Amerikaanse tijd op 75-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats Atlanta, Georgia (VS), aan de gevolgen van uitgezaaide maagkanker, zo heeft zijn familie bevestigd, meldt NRC. De Waal schreef onder meer boeken over het sociale gedrag van mensapen.
Binnenlandredactie 16-03-24, 18:13 Laatste update: 18:44

Decennialang was hij de beroemdste Nederlandse primatoloog. Hij was veel gezien op televisie, en schreef ook veel populairwetenschappelijke boeken. In 2007 werd hij door Time bestempeld tot een van de honderd invloedrijkste mensen ter wereld.

De Waal trok voor het eerst internationaal aandacht met Chimpanseepolitiek (1982). In dat boek, dat was gebaseerd op zijn observaties van een strijd om de macht in de chimpanseekolonie van Burgers’ Zoo in Arnhem, gaf hij een nieuwe kijk op het gedrag van apen.
Dieren ervaren emoties

Hij beschreef dat niet grof geweld en directe machtsuitoefening, maar juist conflictbemiddeling en zorgvuldig beheer van bondgenootschappen het leven van een mensapenleider tekenen. In zijn werk beschrijft De Waal onder meer dat dieren wel degelijk emoties voelen, zoals empathie.

Over één van de apen in Burgers’ Zoo, de chimpansee Mama die in 2016 op 59-jarige leeftijd overleed, zei De Waal bijvoorbeeld: ,,Ze had een uitzonderlijk sterke en dominante persoonlijkheid, zodat geen man die aan de macht wilde komen om haar heen kon. Ze bracht ook troost als er spanningen waren en bemiddelde in conflicten.” Ook na het overlijden van Mama ging de Waal nog regelmatig naar de kolonie, zei hij.

Beginnende primatologen ervaren vaak een schok zodra ze een chimpansee goed bekijken, zei De Waal in 2019. De vraag rijst: als dit een dier is, wat ben ik dan? Ook een dier - aan die conclusie valt bijna niet te ontkomen. ,,Sommige mensen kunnen er niet tegen een aap in de ogen te kijken”, illustreerde De Waal. ,,Daar heb ik absoluut geen last van. Ik beschouw ze in zekere zin als collega’s.’’ Als vrienden, zelfs.
Vrienden met chimpansees

De Waal: ,,Ja, we kennen elkaar al heel lang. Het is moeilijk te beschrijven, maar als ik op het veldstation aankom en ik zie de chimpansees, dan herkennen ze mij en ik herken hen. Soms begroeten ze me, soms hebben ze geen tijd. Ze hebben hun eigen leven.’’ Als hij mocht kiezen, werkte hij liever met chimpansees dan met mensen, zei hij.

De apenwereld werd door De Waal ineens heel menselijk. Zo menselijk zelfs dat de conservatieve Republikeinse senator Newt Gingrich het boek in de jaren 90 aanbeval als opleidingsliteratuur voor jonge Congresleden. Het is de rode lijn in De Waals werk: apen lijken veel meer op mensen en mensen veel meer op apen dan we beseffen, schrijft NRC. Zoals hij in 2014 in een speech over zijn werk zei: ,,Ik heb de apen een beetje omhoog gebracht, en, eh, de mensen een beetje naar beneden.”

De Waal kwam uit een Brabants gezin met zes jongens. Sinds 1981 deed hij onderzoek in de VS. Hij was professor in de psychologie aan Emory University in Atlanta, Georgia, en directeur van een onderzoekscentrum waar mensapen worden bestudeerd.
https://www.ad.nl/buitenl(...)tie-voelen~a937c9af/

[ Bericht 3% gewijzigd door the-eye op 16-03-2024 21:31:09 ]
pi_212852953
RIP
Doe de groeten aan Bokito.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  zaterdag 16 maart 2024 @ 21:16:39 #3
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_212852977
Zijn deelname aan Zomergasten in 2017 was top.

RIP.
Yea, she's on crack.
pi_212853098
Ach wat jammer. Sympathieke man
  zaterdag 16 maart 2024 @ 21:39:03 #5
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_212853424
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 21:16 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
Zijn deelname aan Zomergasten in 2017 was top.

RIP.
Zou mooi zijn als ze die nu zouden herhalen
  zaterdag 16 maart 2024 @ 21:45:22 #6
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212853514
Ach wat sneu. Schreef leuke boeken, had een interessante lens om naar sociale interactie en naar de moraal zelf te kijken en was een sympathieke kerel.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zaterdag 16 maart 2024 @ 23:25:13 #7
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_212854838
Was altijd interessant om naar hem te luisteren.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 16 maart 2024 @ 23:34:30 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212854932
RIP
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zondag 17 maart 2024 @ 01:02:22 #9
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_212855658
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 21:39 schreef the-eye het volgende:

[..]
Zal gezien de rechten van de fragmenten niet kunnen lijkt mij.
Yea, she's on crack.
pi_212856085
Zonde, RIP.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_212857233
Als Brabander De Waal heten 😱 :N
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_212858154
:{

Altijd interessant om naar te luisteren.
pi_212858279
RIP

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 21:39 schreef the-eye het volgende:

[..]
Eerst maar eens even afwachten of er de komende tien jaar geen onwelgevallige verhalen naar buiten komen.
pi_212888375
Serieus, ik snap er geen bal van! Een groot wetenschapper is overleden en op geen enkele tv-zender aandacht.

HIj heeft goede boeken geschreven en documentaires gemaakt.

Apengedrag van de media.
  woensdag 20 maart 2024 @ 00:08:31 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_212888405
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 23:55 schreef Firuze60 het volgende:

Apengedrag van de media.
Toepasselijk. :+
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_212888663
quote:
Serieus, ik snap er geen bal van! Een groot wetenschapper is overleden en op geen enkele tv-zender aandacht.

Apengedrag van de media.
Renze Klamer had er een itempje over.

vrijdag 22 maart 2024 @ 07:09:19 #17
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_212910286
quote:
hoe Frans de Waal ons een spiegel voorhield

De wereldberoemde gedragsbioloog, primatoloog en hoogleraar psychologie Frans de Waal (1948-2024) heeft met zijn onderzoek veel betekend voor zowel de biologie als ons mensbeeld. Door het gedrag van dieren te onderzoeken gaf de Waal een biologische kijk op sociale fenomenen.

Tekst Doortje Nieuwenhuijzen

mensen zijn ook dieren
Al vroeg in zijn carrière was het duidelijk voor de Waal: dieren en mensen verschillen niet zoveel als eerder gedacht. Langzaam maar zeker werd door onderzoek duidelijk dat fenomenen als intelligentie, zelfbewustzijn en sociaal gedrag niet puur menselijk zijn. Vooral de bonobo en de chimpansee, onze nauwste verwanten, laten gedrag zien waarvan lang gedacht werd dat het uniek was voor de mens. ‘De mens kan niet fundamenteel anders zijn dan een dier,’ vertelde hij ons. Hij spoort ons aan om daar even bij stil te staan: als er geen verschil is tussen mens en dier, moeten we echt gaan nadenken over de ethiek van de bio-industrie.

moraliteit
Als mensen en dieren niet fundamenteel van elkaar verschillen, kunnen we dingen leren over onszelf door te kijken naar dieren die op ons lijken. Namelijk: als verwante dieren vergelijkbaar gedrag vertonen als wij, heeft dat gedrag blijkbaar een biologische oorsprong. Lang werd gedacht dat mens en dier in de basis agressief en competitief waren, dat die eigenschappen zorgen voor evolutionair voordeel. Door onderzoek van de Waal naar onder andere chimpansees en olifanten werd duidelijk dat dieren moraliteit kennen. Deze uitkomst stond lijnrecht tegenover het traditionele idee van agressie en competitie als drijfveren voor menselijk en dierlijk gedrag. Moraal is niet aangeleerd, het zit in ieders natuur.

gendergelijkheid
In het boek Anders gaat Frans de Waal op zoek naar de biologie achter gender. In het huidige publieke debat rondom gender wordt vaak het gebrek aan biologische onderbouwing aangedragen, zo wordt regelmatig gezegd dat er van nature maar twee seksen zouden bestaan. Onzin, volgens de Waal. Bij zowel gender als sekse zijn verschillende vormen mogelijk. Hij beargumenteert dat genderrollen wellicht maatschappelijk zijn, maar dat genderidentiteit wel degelijk een biologische oorsprong lijkt te hebben. Onderzoek naar chimpansees en bonobo's levert het bewijs. Hij beschrijft in zijn boek een chimpansee van de vrouwelijke sekse die duidelijk gedragingen vertoont die je bij de andere sekse zou verwachten. Het is natuurlijk niet mogelijk om een chimpansee naar genderidentiteit te vragen, de Waal beschrijft de chimpansee daarom als ‘een overwegend aseksueel gender-nonconformerend individu’.

Het werk van de Waal heeft de wereld keer op keer doen heroverwegen of onze aannames over mens en dier wel juist waren. Door de verbanden te zien tussen gedragingen van mensen en onze familieleden legde zijn onderzoek bloot wat mensen niet lijken te willen horen: mensen en dieren verschillen niet fundamenteel. Hierdoor worden ook de aannames waarop onze maatschappij gestoeld is moeilijk vol te houden. Frans de Waal houdt ons een spiegel voor: laten we daar maar eens in kijken.
https://www.vpro.nl/progr(...)iegel-voorhield.html
pi_212910935
quote:

Apengedrag van de media.
Laten we het niet overdrijven. 't Is niet alsof hij heel snel rondjes kon schaatsen of één bal meer in een doel kon trappen dan z'n tegenstander.
  maandag 25 maart 2024 @ 06:39:26 #19
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_212949660
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 08:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Laten we het niet overdrijven. 't Is niet alsof hij heel snel rondjes kon schaatsen of één bal meer in een doel kon trappen dan z'n tegenstander.
Ja dat soort mensen zijn veel belangrijker dan zo iemand die een beetje op zijn reet zit te fantaseren over hoe de wereld werkt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_212950181
;(
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_212950312
quote:
9s.gif Op maandag 25 maart 2024 06:39 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja dat soort mensen zijn veel belangrijker dan zo iemand die een beetje op zijn reet zit te fantaseren over hoe de wereld werkt.
Er is gelukkig een parallel universum waar het andersom is. En apen onderzoek doen naar mensen :7
pi_212950576
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 08:37 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Er is gelukkig een parallel universum waar het andersom is. En apen onderzoek doen naar mensen :7
Wel een jammerlijke opmerking in nota bene de Waal in zijn topic :D
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 25 maart 2024 @ 09:21:49 #23
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_212950622
Echt jammer, één van de meest interessante denkers die ik ken, en één van de meest invloedrijke Nederlanders ooit. Ik heb zo'n beetje zijn hele oeuvre op de plank staan en het genoegen gehad hem live te horen spreken.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')