abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212848596
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ne-dia-boek-humberto

Voor het eerst in Nederland

De vader van Sanda Dia, Ousmane Dia, heeft voor het eerst in Nederland zijn verhaal gedaan. Hij vertelde gisteravond bij Humberto hoe zwaar het de afgelopen jaren voor hem was om te zwijgen over de dood van zijn zoon: "Ik wilde niet dat iets tegen me werd gebruikt."

Sanda Dia overleed in december 2018 aan de gevolgen van een brute ontgroening bij Reuzegom: een elitaire, Belgische studentenclub met leden uit het milieu van advocaten, rechters, politici en artsen. Sanda, ingenieursstudent aan de Universiteit van Leuven, werd als nieuwkomer bij Reuzegom tot op het bot vernederd.

Sanda moest liters gin drinken waarna de kranen in zijn kamer werden dichtgedraaid, zodat hij zijn dorst niet kon lessen. Toen hij laveloos in de hoek lag, plasten de Reuzegommers over hem heen. Een dag later werd de jongen naar een blokhut gebracht, waar hij met twee andere 'schachten', zoals nieuwkomers worden genoemd binnen de vereniging, urenlang moest doorbrengen in een zelf gegraven kuil. Die was bovendien gevuld met ijskoud water.

Goudvissen en muizen eten
De jongens werden daar gedwongen om goudvissen en muizen te eten en grote hoeveelheden vissaus te drinken. Daardoor belandde Dia eerst in een coma: hij had een veel te hoog zoutgehalte in zijn bloed. Later kreeg hij een hartaanval, twee dagen daarna overleed hij in het ziekenhuis.

"Ze hebben mijn zoon afgemaakt, gemarteld", zei vader Ousmane gisteren in gesprek met Humberto Tan. Ousmane heeft lang niet willen horen of lezen wat er met zijn zoon was gebeurd. "Ik wilde mezelf beschermen, want Sanda was alles voor mij. Ik moest ook verder met mijn leven, ik wilde niet zien wat ze hadden gedaan om geen haat te krijgen tegen deze mensen, want ik ben geen haatmens. Maar toen ik het uiteindelijk zag, was ik kapot."

Ousmane is ervan overtuigd dat Sanda zo is behandeld vanwege zijn huidskleur. "Mensen zeggen van niet, maar ik denk van wel." Sanda voldeed volgens zijn vader aan geen enkele voorwaarde die de Reuzegommers hadden gesteld om bij de vereniging te mogen. "We hadden geen grote villa, geen oprit, geen zwembad, we leefden in een bescheiden appartement. Hij voldeed nergens aan op de aanmeldlijst, toch hebben ze hem toegelaten."

'Ze wilden dat hij op zou geven'
"Ze hebben hem gebruikt voor hun eigen belang. Ze wilden hem zo lang en hard straffen tot hij zelf op zou geven, zodat zij daarna konden zeggen: kijk, niet iedereen kan een Reuzegommer worden. En terwijl Sanda dood aan het gaan was, deden ze niets. Ze hebben alle signalen genegeerd, ze hadden de kans om te stoppen."

Sanda was na de eerste ontgroeningsdag al niet meer in staat om zelf te lopen, hij moest worden meegesleurd door anderen. Dat zag ook een vrouw die voorbijkwam, vertelde Ousmane. "Zij zei: 'Stop met die jongen, hij is er zo slecht aan toe, breng hem naar het ziekenhuis.' Maar ze logen tegen haar en vertelden dat de ontgroening erop zat. Maar Sanda moest nog twee dagen door."

Alle achttien leden van Reuzegom die later voor de dood van Sanda terechtstonden, werden schuldig bevonden. Maar de straffen waren, zo vonden veel Belgen, laag: ze varieerden van geldboetes van 400 euro tot werkstraffen tot 300 uur.

'Mijn zoon vergeleken met een varken'
En dat doet Ousmane heel veel pijn, vertelde hij. Hij vergelijkt de straf met een straf die andere Reuzegommers in 2011 kregen. Toen kregen drie mensen van studentenvereniging Reuzegom 400 euro boete, omdat ze een varken bleekwater lieten drinken. Er werd een sigaret in z’n bek gestopt en een kogel door z’n kop geschoten. Het varken werd daarna geslacht. "De rechters hebben de waarde van mijn zoon gelegd naast de waarde van een varken. Hoe kan dat?"

"Het is het toppunt van onrecht, ik kan er geen andere woorden aan geven. Puur onrecht. Wij zijn volwaardige Belgen, maar toch zijn Sanda en ik niemand voor die mensen. Zo voelt dat."

'Ik heb nooit een sorry gevoeld'
Daarom voelt Ousmane niet zozeer haat tegen de Reuzegommers, het zijn 'kinderen die stommiteiten begaan', maar wel tegen hun ouders, advocaten en de rechters. "Die hebben mij pijn gedaan, maar die hebben ook de maatschappij pijn gedaan. Toen Sanda nog niet dood was, waren ze al bezig om sporen uit te wissen, appjes te verwijderen, de put waar Sanda in zat dicht te maken. En tijdens de zitting is er sorry gezegd, maar ik heb nooit een sorry gevoeld."

"Nee, tegen de kinderen heb ik dus geen haat. Ze hebben mijn zoon afgemaakt, maar ik heb geen haat tegen hen omdat ik zo niet ben. Maar tegen hun ouders zeg ik: jullie zal ik niet vergeven. Zij hebben bewust en alleen aan zichzelf gedacht."

Ousmane heeft inmiddels een boek uitgebracht waarin hij onder meer vertelt hoe hij probeert om te gaan met het gemis van Sanda. Humberto las gisteravond de laatste zin in dat boek voor: 'Er zijn veel goede mensen, in Antwerpen en daarbuiten, er zijn meer goede dan slechte mensen, laat ons dat nooit vergeten.'

Ik weet echt niet of hier al een topic over was. Ik schrok wel heel erg toen ik dit las.
  zaterdag 16 maart 2024 @ 15:15:32 #2
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_212848644
Bizar hoe tuig wegkomt met ziekelijk gedrag. Zie ook de Mallorca-zaak. Er zitten echt grote gaten in de rechtspraak in NL en BE...
Krekker is de bom!
  zaterdag 16 maart 2024 @ 15:15:50 #3
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_212848649
Liep wel een topic over ja, maar die is erg ver weggezakt.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_212848770
Buiten dat de straffen natuurlijk absurd zijn, vraag ik me altijd af hoe mensen tot zulk gedrag kunnen komen. Zelfs met dat varken, hoe kun je. En dan nog met hele groepen (ja ik weet groepsdruk). Ongelooflijk. Het zou mooi zijn als hierdoor dan op zijn minst hun zo belangrijk gevonden carrieres niks worden en dat ze van de universiteit zijn getrapt en nergens aan de bak komen.

Ik begrijp ook nooit waarom er nog studenten zijn die bij zo'n achterlijke mongolenclub willen. Is toch ook iets van de middeleeuwen.
pi_212848839
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 15:24 schreef bloodymary1 het volgende:
Buiten dat de straffen natuurlijk absurd zijn, vraag ik me altijd af hoe mensen tot zulk gedrag kunnen komen. Zelfs met dat varken, hoe kun je. En dan nog met hele groepen (ja ik weet groepsdruk). Ongelooflijk. Het zou mooi zijn als hierdoor dan op zijn minst hun zo belangrijk gevonden carrieres niks worden en dat ze van de universiteit zijn getrapt en nergens aan de bak komen.

Ik begrijp ook nooit waarom er nog studenten zijn die bij zo'n achterlijke mongolenclub willen. Is toch ook iets van de middeleeuwen.
Dat is geen ontgroening, dat is puur sadisme, vind ik. Wat mij betreft mag dat verboden worden.
  zaterdag 16 maart 2024 @ 15:48:38 #6
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_212849001
quote:
'Mijn zoon vergeleken met een varken'
En dat doet Ousmane heel veel pijn, vertelde hij. Hij vergelijkt de straf met een straf die andere Reuzegommers in 2011 kregen. Toen kregen drie mensen van studentenvereniging Reuzegom 400 euro boete, omdat ze een varken bleekwater lieten drinken. Er werd een sigaret in z’n bek gestopt en een kogel door z’n kop geschoten. Het varken werd daarna geslacht. "De rechters hebben de waarde van mijn zoon gelegd naast de waarde van een varken. Hoe kan dat?"
Dit ja, hoe kan dit ? Slaat toch nergens op zo'n straf, arme jongen, arme vader ;(
pi_212849070
quote:
Normale mensen vragen zich inderdaad af waarom sommige studenten zich bij zo'n club aanmelden. In veel gevallen is er sprake van druk vanuit de familie. In sommige families is het traditie dat als je gaat studeren, je lid wordt van een dergelijke studentenvereniging. In Nederland hebben sommige studentencorpora een maximum gesteld aan het aantal studenten dat lid mag worden, en geven daarbij voorrang aan studenten die uit zo'n corpsfamilie komen.

En dan zijn er ook studenten die van zo'n club lid worden omdat ze denken dat ze daar contacten kunnen leggen die hen later zal helpen bij hun carrière. Naar verluidt was dat ook de motivatie van Sanda Dia om zich bij Reuzengom aan te melden. En dit vind ik eigenlijk ook een van de trieste aspecten van deze zaak. Als je een studie doet als rechten, dan kan het lidmaatschap van zo'n club best wel veel verschil maken voor je carrièrekansen. Maar Sanda Dia deed een ingenieursstudie. En daarvoor maakt het veel minder verschil. Als je een ingenieursstudie binnen fatsoenlijke tijd met goed gevolg afrondt, dan hoef je je in de regel geen zorgen te maken of je wel een goede baan krijgt, die krijg je dan echt wel.
  zaterdag 16 maart 2024 @ 16:08:57 #8
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_212849316
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_212849401
quote:

Vrindjes veur het leven.

Dit zijn figuren die straks politicus, advocaat of directeur worden.

Kansloze pauperclub..
pi_212849648
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 15:31 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Dat is geen ontgroening, dat is puur sadisme, vind ik. Wat mij betreft mag dat verboden worden.
In Frankrijk zijn ontgroeningen bij studentenverenigingen inmiddels al een aantal jaren wettelijk verboden.
pi_212850126
Terecht dat deze vader dit aanhangig maakt, dit is gewoon ongelooflijk.

Ik ken deze zaak niet en weet niet of er veroordelingen zijn maar ik hoop het.
pi_212850146
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 16:56 schreef Za het volgende:
Dan heb je dus én onder een steen geleefd én ook niet eens de moeite genomen om de OP te lezen?
  Spellchecker zaterdag 16 maart 2024 @ 17:00:30 #13
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_212850171
quote:

:o 8)7
pi_212850341
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 16:58 schreef Raw85 het volgende:

Dan heb je dus én onder een steen geleefd én ook niet eens de moeite genomen om de OP te lezen?
Nee, ik vind dit te walgelijk en mensonterend om te lezen en/of naar te luisteren, ik heb een klein stukje van de OP gelezen en dat vond ik genoeg.

Mensen zijn beesten.
pi_212850399
quote:

Moet je de OP eens lezen, gaat een wereld voor je open.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_212850464
quote:
99s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 17:19 schreef bijdehand het volgende:

Moet je de OP eens lezen, gaat een wereld voor je open.
Nee dank je.
pi_212850560
quote:
Buiten dat de straffen natuurlijk absurd zijn, vraag ik me altijd af hoe mensen tot zulk gedrag kunnen komen. Zelfs met dat varken, hoe kun je.
Simpel, het was maar een knor.
pi_212850813
Mijn bloed gaat nog altijd koken als ik deze moord tegen kom. Was Acid recentelijk ook niet zwaarder veroordeeld voor het lekken van de namen dan de daders voor de moord op Sanda…?
pi_212850873
Voor (kinderen van) rijke invloedrijke mensen gelden nu eenmaal andere regels. Dat zie je hier, bij die Mallorca zaak, of een tijd terug bij die kermis in Groesbeek waar het OM zich terugtrok bij een zaak tegen kopschoppers, en ze zelfs schadevergoeding kregen vanwege "belangen".

Als je uit een modaal gezinnetje komt zou je niet wegkomen met een taakstraf, dan ga je gewoon de cel in. Klassenjustitie.
pi_212850965
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 18:23 schreef Fleischmeister het volgende:
Voor (kinderen van) rijke invloedrijke mensen gelden nu eenmaal andere regels. Dat zie je hier, bij die Mallorca zaak, of een tijd terug bij die kermis in Groesbeek waar het OM zich terugtrok bij een zaak tegen kopschoppers, en ze zelfs schadevergoeding kregen vanwege "belangen".

Als je uit een modaal gezinnetje komt zou je niet wegkomen met een taakstraf, dan ga je gewoon de cel in. Klassenjustitie.
Dit inderdaad.
Wat men tot best verbazing ziet is dat de daders opeens een topadvocaat hebben.
Ik snap dat die ook een centje moeten verdienen maar dat is juist wat het is: als men het kan betalen dan heb je een topper en die weet de mazen in de zaak steevast te vinden. Gebrek aan bewijs en dan weer verder.

Wat we in de Mallorca zaak zagen is dat er geen bewijs is voor dat die of die of die het gedaan heeft dus heeft niemand het gedaan. En dat heeft het niet plaatsgevonden eigenlijk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_212851196
Persoonlijk, vind ik zo een disproportioneel vonnis ook gewoon crimineel. Zo een rechter mag ook wel voor de rechter.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_212851265
Blijf schandalig hoe makkelijk ze hiermee zijn weggekomen.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
pi_212851456
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 18:31 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dit inderdaad.
Ik snap dat die ook een centje moeten verdienen maar dat is juist wat het is: als men het kan betalen dan heb je een topper en die weet de mazen in de zaak steevast te vinden. Gebrek aan bewijs en dan weer verder.

Wat we in de Mallorca zaak zagen is dat er geen bewijs is voor dat die of die of die het gedaan heeft dus heeft niemand het gedaan. En dat heeft het niet plaatsgevonden eigenlijk.
En dat papa rechter is in Antwerpen, en het hoger beroep aan het hof van beroep in Antwerpen diende.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 16 maart 2024 @ 22:54:13 #24
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212854523
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 15:09 schreef Jacy-Jacy het volgende:
ze een varken bleekwater lieten drinken. Er werd een sigaret in z’n bek gestopt en een kogel door z’n kop geschoten. Het varken werd daarna geslacht
en waar zijn die speklapjes beland ?
dat is verontreinigd vlees omdat er bleekwater in dat varken zat.

ziek zootje reuzegom
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212854767
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 18:31 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dit inderdaad.

Weet ik niet. Holleeder, Taghi en Soerel hebben toch ook genoeg geld voor 'topadvocaten'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')