abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212835648
Ik wil mij misschien in de toekomst omscholen tot docent, maar ik vraag mij af of ik zomaar een VOG krijg als ik die nodig heb.
Op mijn 17e( in 2001) ben ik door de jeugdrechter veroordeeld voor een licht zedendelict, dat twee jaar daarvoor op mijn 15e heeft plaatsgevonden (1999) en heb daar destijds 20 uur taakstraf voor gekregen. Het komt er uiteindelijk op neer dat ik in de tweede klas van de middelbare school een meisje in haar billen heb geknepen en dat compleet is geėscaleerd. Dit gaat natuurlijk om een uit de hand gelopen puberale actie, maar ik ben er uiteindelijk wel voor veroordeeld.
Nou heb ik begrepen dat zedendelicten voor altijd zichtbaar blijven op een strafblad en vraag ik mij af of dit eventueel problemen op kan leveren als ik het onderwijs in wil. Kan iemand mij vertellen hoe zwaar dit nog weegt 23 jaar na de veroordeling door een jeugdrechter?
pi_212835696
Ik zou de vraag stellen aan de gemeente waar je woont (misschien kun je een algemene VOG aan vragen en het testen) of direct aan Justis, de organisatie die die dingen uitgeeft.
  vrijdag 15 maart 2024 @ 12:37:12 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212835706
Doe hier een check.

https://vogcheck.justis.nl/
The love you take is equal to the love you make.
pi_212835720
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 12:37 schreef Lienekien het volgende:
Doe hier een check.

Ja dat heb ik gedaan, maar daar kan ik alleen zedendelict aanvinken en wordt er nergens gekeken naar de ernst van het delict. Dan is de uitkomst uiteraard dan de kans laag is dat ik een vog krijg voor het onderwijs.
  vrijdag 15 maart 2024 @ 12:42:28 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212835738
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 12:39 schreef ChanandlerBong het volgende:

[..]
Ja dat heb ik gedaan, maar daar kan ik alleen zedendelict aanvinken en wordt er nergens gekeken naar de ernst van het delict. Dan is de uitkomst uiteraard dan de kans laag is dat ik een vog krijg voor het onderwijs.
https://vog-advocaat.nl/beoordelingskader-vog-bij-zedendelict/
The love you take is equal to the love you make.
pi_212835785
quote:
Bedankt. Als ik het zo bekijk maak ik dus gewoon een goede kans op een vog.
pi_212836119
quote:
5s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 12:30 schreef ChanandlerBong het volgende:
Op mijn 17e( in 2001) ben ik door de jeugdrechter veroordeeld
Heb ik het fout? Voor zover ik weet komen feiten van voor je 18e niet op een strafblad.
pi_212836134
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 13:19 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Heb ik het fout? Voor zover ik weet komen feiten van voor je 18e niet op een strafblad.
https://www.rijksoverheid(...)isbruik-van-kinderen

Uitzondering verjaringstermijn bij minderjarige verdachte:
Is de verdachte van seksueel misbruik op het moment van het plegen tussen de 12 en 16 jaar? Dan geldt een verjaringstermijn van 20 jaar. Voor verdachten van 16 of 17 jaar geldt dat ernstige zedenmisdrijven niet verjaren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212837721
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 13:21 schreef blomke het volgende:

[..]
https://www.rijksoverheid(...)isbruik-van-kinderen

Uitzondering verjaringstermijn bij minderjarige verdachte:
Is de verdachte van seksueel misbruik op het moment van het plegen tussen de 12 en 16 jaar? Dan geldt een verjaringstermijn van 20 jaar. Voor verdachten van 16 of 17 jaar geldt dat ernstige zedenmisdrijven niet verjaren.
Mooi gevonden, ik was er kennelijk te lui voor :(

Maar goed, ik neem aan dat het billenknijpen niet onder ernstig wordt gerekend dus is TS die twintig jaar voorbij. Hoewel verjaringstermijn meer over staf oplegging gaat dan over strafblad.
pi_212837837
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 15:58 schreef qajariaq het volgende:
Maar goed, ik neem aan dat het billenknijpen niet onder ernstig wordt gerekend dus is TS die twintig jaar voorbij. Hoewel verjaringstermijn meer over staf oplegging gaat dan over strafblad.
Denk het ook. Overigens vraag ik me af of het verhaal in de OP wel klopt: billenknijpen in 1999 en in 2001 een taakstraf van 20 uur ..... :?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212837863

[ Bericht 100% gewijzigd door KrekelJapie op 15-03-2024 16:16:12 ]
  zaterdag 16 maart 2024 @ 12:41:39 #12
3542 Gia
User under construction
pi_212847238
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 12:39 schreef ChanandlerBong het volgende:

[..]
quote:
Het is van belang dat u, ook bij een lage kans, tóch een VOG-aanvraag indient. De VOG-check geeft een eerste inschatting van uw kansen, maar vervangt niet de officiėle, persoonlijke VOG-beoordeling. Uit cijfers blijkt dat ook in strafblad-situaties de VOG vaker wel wordt afgegeven dan niet. Een VOG aanvragen moet u dus altijd doen.

Dient u de aanvraag in en wordt er vastgesteld dat uw verleden een te groot risico vormt voor de functie die u wilt uitoefenen? Dan ontvangt u eerst een zogenaamd ‘voornemen tot afwijzen’. Daarin staan de redenen van de voorgenomen weigering van de VOG. Bent u het niet eens bent met de weigering? Dan kunt u een eigen ‘zienswijze’ indienen, met meer uitleg over uw persoonlijke situatie. Als u met goede referenties komt en laat zien serieus bezig te zijn met uw toekomst, kan dit in uw voordeel werken voor het krijgen van een VOG.
pi_212851991
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 16:12 schreef blomke het volgende:

[..]
Denk het ook. Overigens vraag ik me af of het verhaal in de OP wel klopt: billenknijpen in 1999 en in 2001 een taakstraf van 20 uur ..... :?
vind het wel zwaar "bestraft" iedereen heeft toch weleens gedaan.Zie vaak ergere dingen gebeuren.
pi_212852044
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 20:17 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
vind het wel zwaar "bestraft" iedereen heeft toch weleens gedaan.Zie vaak ergere dingen gebeuren.
20 uur taakstraf is toch een mooie tik op de vingers, niets meer niets minder.

Das 2 weekenden afwassen in een bejaardentehuis.
Hell To The Liars
pi_212852068
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 20:21 schreef Droopie het volgende:

[..]
20 uur taakstraf is toch een mooie tik op de vingers, niets meer niets minder.

Das 2 weekenden afwassen in een bejaardentehuis.
Ik denk dat de afgang veel erger is dan 20 uur bezemen.
  Moderator zaterdag 16 maart 2024 @ 20:26:18 #16
236264 crew  capricia
pi_212852098
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 15:58 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Mooi gevonden, ik was er kennelijk te lui voor :(

Ik denk dat je voor een keertje billen knijpen ook geen 20 uur taakstraf krijgt als 15 jarige.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212852108
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 20:23 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Ik denk dat de afgang veel erger is dan 20 uur bezemen.
Dat ligt compleet aan de billen waar hij in geen geknepen heeft.

Maar het zal idd behoorlijk reuring gegeven hebben op school.
Hell To The Liars
pi_212856008
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 20:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk dat je voor een keertje billen knijpen ook geen 20 uur taakstraf krijgt als 15 jarige.
Daar heb je wel een punt. Een van de kenmerken van zedendelinquenten is dat ze hun daden bagatelliseren. Zal wel iets van stalken of langdurig pesten bij zitten. * qajariaq #speculeren.

Maar dan nog denk ik dat iets waar je twintig uur papierrapen voor krijgt niet onder de noemer zware misdaad valt.
  Miss 200.000.000! zondag 17 maart 2024 @ 06:46:12 #19
367000 roos94
pi_212856012
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 12:37 schreef Lienekien het volgende:
Doe hier een check.

Ik had voor de lol aangeklikt dat ik in 1960 een moord heb gepleegd en 4 jaar gezeten met tbs.

Dit was de uitslag:
pi_212856522
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2024 06:46 schreef roos94 het volgende:

[..]
Ik had voor de lol aangeklikt dat ik in 1960 een moord heb gepleegd en 4 jaar gezeten met tbs.

Dit was de uitslag:
[ afbeelding ]
Je bent bekend met de term terugkijktermijn? Het jaar 1960 is nogal even geleden en 4 jaar cel is relatief weinig. Zie https://www.justis.nl/pro(...)r/terugkijktermijnen. Als de straf is uitgezeten, mag iemand weer meedoen aan de maatschappij. In veel gevallen krijgen mensen dus na enige tijd gewoon weer een VOG.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Miss 200.000.000! zondag 17 maart 2024 @ 10:03:29 #21
367000 roos94
pi_212857214
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2024 08:41 schreef baskick het volgende:

[..]
Je bent bekend met de term terugkijktermijn? Het jaar 1960 is nogal even geleden en 4 jaar cel is relatief weinig. Zie https://www.justis.nl/pro(...)r/terugkijktermijnen. Als de straf is uitgezeten, mag iemand weer meedoen aan de maatschappij. In veel gevallen krijgen mensen dus na enige tijd gewoon weer een VOG.
Jij vindt het dus wel prima als een voormalig tbs'er en moordenaar bij je kleine kindje op de opvang werkt. Erg woke hoor.
pi_212857246
quote:

[..]

Dit was de uitslag:
[ afbeelding ]
Tja, die sectoren hebben ook wel stevige tekorten :+
-nee-
pi_212862829
quote:

[..]

Dit was de uitslag:
[ afbeelding ]
Maar als je zedendelict met taakstraf aan vinkt in 1999 dan krijg je wel een lage kans voor een hoop beroepen. Kennelijk is een zedendelict erger dan moord.
pi_212862872
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2024 17:54 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar als je zedendelict met taakstraf aan vinkt in 1999 dan krijg je wel een lage kans voor een hoop beroepen. Kennelijk is een zedendelict erger dan moord.
Bij zedendelicten is de kans op recidive groot
pi_212863904
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2024 10:03 schreef roos94 het volgende:

[..]
Jij vindt het dus wel prima als een voormalig tbs'er en moordenaar bij je kleine kindje op de opvang werkt. Erg woke hoor.
Dat heb ik gesteld nog gesuggereerd, alleen verteld hoe het werkt. De celstraf is de straf, daarna zal iemand weer in zijn onderhoud moeten kunnen voorzien door te werken.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212890772
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 20:17 schreef ophaling10 het volgende:
iedereen heeft toch weleens gedaan
:{
2.
pi_212890830
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 16:12 schreef blomke het volgende:

[..]
Hij kneep in de voor-bips :Y
pi_212891924
quote:

[..]
Ik denk ook de tijd. Hoe eerlijk is het nog om iemand die al 60 jaar geen strafbaar feit heeft begaan geen VOG te verstrekken?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_212891997
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 12:53 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Ik denk ook de tijd. Hoe eerlijk is het nog om iemand die al 60 jaar geen strafbaar feit heeft begaan geen VOG te verstrekken?
ligt eraan wat er is gebeurd.
ben je een veroordeelde pedofiel waarin je strafbare feiten hebt begaan, aan meerdere kinderen hebt gezeten inclusief verkrachtingen dan vind ik het inderdaad heel eerlijkd at die persoon, ook na 60 jaar, niet in kinderopvang werkt. iets met kat en spek.

zou het een carriere als bankmedewerker in de weg moeten staan? dat denk ik niet.

en ja ook ik zet vraagtekens bij het verhaal van TS. vind het nogal sterk dat je rond de eeuwwisseling (waarbij er echt nog geen #metoo was) en waarbij heel veel als " kattekwaad" en "boys will be boys" werd afgedaan dat je dan op je 17e een 20 uur taakstraf en veroordeling voor zedendelict krijgt voor iets wat op je 15e is gebeurd.
zeker gelet op jeugdrecht, dat rechters echt wel kijken naar de impact, en een zedendelict op je strafblad zetten voor een keer in billen knijpen is wel een enorme escalatie.. maargoed dat terzijde. ik denk dat TS de bel behoorlijk bagataliseerd
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  woensdag 20 maart 2024 @ 13:59:43 #30
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_212892499
quote:

[..]
Voor een VOG wordt gekeken of het eerder gepleegde delict een relatief groot risico inhoudt voor het beroep dat de aanvrager wil uitoefenen. Heeft de aanvrager eerder iemand opgelicht, dan wordt dat als een vergroot risico gezien als hij of zij wil gaan werken in een omgeving waar met geld of andere waardevolle zaken moet worden omgegaan. En zo zal bij een zedendelict het als een vergroot risico worden gezien als de aanvrager wil gaan werken in een situatie waar hij of zijn met kwetsbare mensen (kinderen of minder begaafden) zal omgaan.

Voor een moord is niet direct een relatie te bedenken tussen het delict en bepaalde beroepen waar het risico groter is dat de aanvrager in herhaling treedt. Als de aanvrager zijn of haar straf heeft uitgezeten, dan wordt aangenomen dat de aanvrager niet meer een direct gevaar is voor de omgeving (anders was hij of zij onder TBS gesteld en deze nog niet afgerond). Daar kunnen natuurlijk specifieke gevallen zijn die met de omstandigheden van de moord te maken hebben :
• Als de moord deel uitmaakte van een delict waarbij ook verkrachting plaatsvond, dan wordt het zedendelict-aspect natuurlijk zwaar meegerekend.
• Als de moord uit haat tegen een specifieke groep werd gepleegd, dan is het natuurlijk niet handig om de aanvrager in de directe omgeving van mensen uit de groep te laten werken (iemand die een vrouw heeft vermoord uit vrouwenhaat is misschien niet de beste kandidaat voor bewaarder in een vrouwengevangenis).
Maar dan ben ik al aardig aan het zoeken naar gevallen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_212895613
quote:

[..]

Dit was de uitslag:
[ afbeelding ]
ja soms is er geen touw aan vast te knopen,vind het omschrevene wel ernstig genoeg om nergens meer aangenomen te worden.
pi_212895619
quote:
?
pi_212900449
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2024 10:03 schreef roos94 het volgende:

[..]
Ehm, iemand die 64 jaar (!) geleden een moord zou hebben gepleegd is nu hoog bejaard... hoe groot acht je de kans dat zo iemand uberhaupt ooit een vog gaat aanvragen omdat ie op een kinderopvang een baan zou willen hebben...?

Los daarvan denk ik dat de drempel bij de voordeur dan een groter gevaar vormt voor die persoon dan die persoon voor de clienten van de kinderopvang...
pi_212901284
ik ben toch wel een beetje confuus moet ik bekennen;

als ik wat bronnen raadpleeg, o.a.
https://defenceforchildre(...)e-zedendelinquenten/
dan komt daar uit
"Vooropgesteld staat dat kinderen beschermd moeten worden tegen seksueel misbruik. Kinderen die zelf verdacht worden van een zedendelict, kunnen door de kinderrechter veroordeeld worden tot een straf. In Nederland mag de rechter voor zedendelicten nooit alleen een taakstraf opleggen. De kinderrechter moet ook altijd een vrijheidsstraf opleggen. In jeugdzaken mag dit ook een voorwaardelijke vrijheidsstraf zijn. De kinderrechter legt dan ook vaak begeleiding of behandeling op. Gaat het om een zwaar misdrijf dan volgt een gedragsbeinvloedende maatregel, (voorwaardelijke) jeugddetentie of een (voorwaardelijke) PIJ-maatregel (jeugd-TBS). Een kind krijgt dan intensieve begeleiding via gedragsinterventies.

Het Openbaar Ministerie kan in zaken van een minderjarige ervoor kiezen om de minderjarige niet van een zedendelict te beschuldigen maar van een “commuun" delict zoals dwang (284 Sr), bedreiging (285 Sr), mishandeling (300 Sr) of afpersing (316/317 Sr). Bijvoorbeeld bij puber- of pestgedrag op school (billen/borsten knijpen, sexting). Op die manier wordt voorkomen dat een veroordeling per definitie tot een (voorwaardelijke) vrijheidsstraf leidt en als zedenzaak wordt geregistreerd op het strafblad van de minderjarige."

daar staat volgens mij toch vrij duidelijk dat indien veroordeeld tot een zedendelict dan hangt daar altijd een (voorwaardelijke) gevangenisstraf aan.. dat zie ik niet terug in het verhaal van TS...
verder ben je veroordeeld voor een zedendelict of niet. niet voor een "licht" zedendelict. net zoals je niet " licht" zwanger bent.

en daar komt dan ook nog eens heel duidelijk in de tekst naar boven dat het OM er duidelijk voor kan kiezen (en raad eens wat er als voorbeeld staat, juist, billen knijpen, om er geen zeden delict van te maken. iets wat in het geval van TS wel is gedaan.. dus ik vermoed dat er heel wat meer heeft gespeeld dan een beetje billen knijpen.

en ik blijf erbij, ben je van zedendelict veroordeeld met minderjarigen dien je daar de rest van je leven gewoon van weg te blijven.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')