abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212834812
Ik houd van de smaak, het effect en de gezelligheid van een paar biertjes in een sociale setting.
Niks bijzonders, ik drink al heel lang nooit grote hoeveelheden meer.

Maar de laatste paar jaren kan ik zelfs 2 tot 4 biertjes eigenlijk al niet meer aan. En ik ben pas 38.

Wat er gebeurt: Na het drinken en wanneer het aangeschoten effect begint af te nemen, maakt dat plaats voor:
- Een onrustig, zenuwachtig gevoel in de onderbuik. Een soort 'gejaagde' nervositeit.
- Snelle hartslag, soms ook met hier en daar wat 'overslagen' (PVC / PAC voor de kenners)
- Onmogelijk om in slaap te vallen door bovenstaande
- Brandend maagzuur en 'gas' in de darmen
- Als ik dan eindelijk in slaap val, dan slaap ik super licht en word ik veel wakker

Uiteraard heb ik van 2-4 biertjes niet echt een kater de volgende dag of zo. Maar het is meer gewoon de nacht die extreem klote is. En dat dus al van een paar drankjes. Met wijn heb ik hetzelfde effect, alleen wat minder last van gas.

Wat zou de reden kunnen zijn dat ik nu 'al' zo slecht tegen alcohol kan? Herkenbaar voor iemand?
pi_212834996
Laat voorop staan dat ik absoluut geen expert ben.

Dronk je vroeger vaak/veel?

Sneller last krijgen van heftigere kater effecten zou het 'kindling effect' kunnen zijn https://alcohol.org/health-effects/kindling-withdrawal/
pi_212835013
Stoppen. 👍
n
pi_212835082
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 11:38 schreef Beepboop het volgende:
Laat voorop staan dat ik absoluut geen expert ben.

Dronk je vroeger vaak/veel?

Sneller last krijgen van heftigere kater effecten zou het 'kindling effect' kunnen zijn https://alcohol.org/health-effects/kindling-withdrawal/
Nee, niet echt. Heb wel een jaar of 10 geleden een periode gehad met zeg even 4-5x per week een biertje of 2-3 per avond. Toen had ik er ook nog geen last van.

Maar nu echt al een jaar of 8-9 drink ik eigenlijk nog maar 1x per week of zo en dan dus 2-3 biertjes of wijntjes meestal. Ben ook nooit verslaafd geweest of wat dan ook.
pi_212835087
Goed eten vooraf en water drinken tussendoor?
Al zijn de "leuke" effecten dan wellicht ook minder.
pi_212835093
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 11:39 schreef KomVissen het volgende:
Stoppen. 👍
Ja, ik ben bijna op het punt aangekomen dat de juice niet meer worth the squeeze is inderdaad.
Maar ik vind het wel jammer. Ik ben nog jong en vind bier / wijn niet alleen erg lekker, ik vind ook het sociale aspect en effect ervan gewoon erg fijn.
pi_212835107
Herkenbaar.
Dat heb ik sinds vorig haar zomer.
Ik ben nu 52.
Ik drink nu al bijna 4 weken geen druppel alcohol en het gaat eigenlijk fantastisch.
pi_212835109
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 11:45 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Nee, niet echt. Heb wel een jaar of 10 geleden een periode gehad met zeg even 4-5x per week een biertje of 2-3 per avond. Toen had ik er ook nog geen last van.

Maar nu echt al een jaar of 8-9 drink ik eigenlijk nog maar 1x per week of zo en dan dus 2-3 biertjes of wijntjes meestal. Ben ook nooit verslaafd geweest of wat dan ook.
Ik heb me niet genoeg ingelezen over het effect om te weten of dit ook bij gematigd alcoholgebruik kan optreden, dat zou je nog kunnen uitzoeken.
pi_212835141
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 11:46 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Ja, ik ben bijna op het punt aangekomen dat de juice niet meer worth the squeeze is inderdaad.
Maar ik vind het wel jammer. Ik ben nog jong en vind bier / wijn niet alleen erg lekker, ik vind ook het sociale aspect en effect ervan gewoon erg fijn.
Is het niet waard man, je kan op andere manieren het leuk hebben en genoeg dranken smaken lekkerder en zijn minder schadelijk.
n
  roze vrijdag 15 maart 2024 @ 11:52:18 #10
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_212835150
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 11:39 schreef KomVissen het volgende:
Stoppen. 👍
Your beauty never ever scared me.
pi_212835151
Maar weer gewoon ouderwets snuiven dan hè
pi_212835171
Ben je toevallig gevaccineerd?
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_212835221
Was jij niet diegene die leefde op zo'n bizar dieet van alleen vlees?
pi_212835253
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 11:48 schreef Beepboop het volgende:

[..]
Ik heb me niet genoeg ingelezen over het effect om te weten of dit ook bij gematigd alcoholgebruik kan optreden, dat zou je nog kunnen uitzoeken.
De laatste weken dronk ik nog maar een six-pack in de week en voor het weekend kocht ik er nog één. Daar bleven er op het laatst nog een paar van staan.
Die heb ik over de week opgedronken en tegen het weekend ben ik gewoon langs het bier gelopen. Ik geloofde het wel.

De avonden dat ik die laatste biertjes dronk, voelden heel anders dan de avonden dat ik niet dronk. Niet positief. Gewoon van één pilsje.
De afgelopen paar jaar was 2 bierjes per avond meer schering dan inslag. Liefst tripels en stouts en zo.
Had ik maar eens in de zoveel tijd last.

[ Bericht 0% gewijzigd door marc0871 op 15-03-2024 19:21:10 ]
  Spellchecker vrijdag 15 maart 2024 @ 12:05:29 #15
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_212835332
Klinkt alsof je slijmvliezen er gewoon heel heftig op reageren en dat bij jou leidt tot de symptomen die je beschrijft?

quote:
Alcohol is een bijtende stof, met een irriterend effect op de slijmvliezen in ons lichaam. Dit effect is het sterkst bij de slijmvliezen die in direct contact komen met de alcohol: die van mond- en keelholte, de slokdarm, de maag en de ingewanden. Geïrriteerde slijmvliezen in de maag kunnen heftig reageren op bepaalde stoffen en voedingsmiddelen, en zeker ook op alcohol, zelfs als die in geringe hoeveelheden wordt gedronken. Een branderig gevoel en/of misselijkheid is dan vaak het gevolg.

Als het probleem zich enkel voordoet na het drinken van alcohol dan zit er weinig anders op dan dit niet meer te doen. Mocht je vaker last van je maag ondervinden dan kun je het beste even overleggen met de huisarts. Mogelijk kunnen medicijnen helpen om je maag tot rust te brengen.
https://www.alcoholinfo.n(...)isselijk-hoe-kan-dit

Volgens mij is dit ook niet leeftijdsgebonden en kan iedereen op elk moment plotseling gevoeliger worden voor de minder fijne effecten van alcohol. Op zich is het ook wel terecht van je lichaam om op deze manier op gif te reageren. Het werkt ook, want je drinkt er minder door.
pi_212835490
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 11:54 schreef Mortaxx het volgende:
Ben je toevallig gevaccineerd?
Neen.
pi_212835498
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 11:59 schreef Farenji het volgende:
Was jij niet diegene die leefde op zo'n bizar dieet van alleen vlees?
Neen. Eet wel redelijk veel vlees, maar eet in principe gewoon 'alles'.
pi_212838501
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 12:08 schreef Stepperoller het volgende:
Klinkt alsof je slijmvliezen er gewoon heel heftig op reageren en dat bij jou leidt tot de symptomen die je beschrijft?
[..]
https://www.alcoholinfo.n(...)isselijk-hoe-kan-dit

Volgens mij is dit ook niet leeftijdsgebonden en kan iedereen op elk moment plotseling gevoeliger worden voor de minder fijne effecten van alcohol. Op zich is het ook wel terecht van je lichaam om op deze manier op gif te reageren. Het werkt ook, want je drinkt er minder door.
Dit zal er ook wel iets mee te maken hebben denk ik. Denk alleen niet dat het de nervositeit in de buik verklaart.
  vrijdag 15 maart 2024 @ 17:26:11 #20
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212838516
Stoppen met het drinken van alcohol
pi_212838737
Ik heb dat wel gehad toen ik medicijnen slikte tegen LDL cholesterol. Die LDL had ik al twintig jaar te hoog maar opeens wilde de assistente van de HA er iets aan doen. Het viel op als ik dan twee biertjes dronk dat ik dat katerig was de volgende dag. Met de medicijnen gestopt (na een paar weken) en die dame dat een jaar later uitgelegd. Vond ze wel begrijpelijk. Waarde was wel minimaal verbeterd.
pi_212838799
Het is mogelijk dat je allergie van alcohol of gerst van de bier gekregen.
Maar geen nood. Je kan prima zonder drank leven. Ik ken genoeg mensen dat geen alcohol lust of drinkt.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_212838857
Goede reden om te stoppen met alchohol/bier drinken. Gewoon overstappen op een alternatieve drank :Y
  vrijdag 15 maart 2024 @ 19:43:31 #24
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_212840082
Ja dûh, alcohol is vergif... Cannabis is het veilige, gezonde alternatief.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_212843044
Dat van heel slecht slapen in combinatie met 2 biertjes herken ik wel. Dat heb ik ook. Dan lig ik echt de hele nacht wakker. Bij wat meer gaat het een stuk beter, teveel levert weer een kater op.

Voor mij is het of niet drinken of dat optimum tussen tipsy en geen kater weten te vinden. Ik weet nu gelukkig wel redelijk waar dat is.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')