Dit is om diverse redenen een lastige semi om te voorspellen. Er gaat maar 1/3 niet door, dus de lat voor kwalificatie ligt vrij laag. Ondanks dat dit zogezegd de sterkere semi is, klopt dat gemiddeld wel, maar de nummers 10 en 11 gaan hier ook weer geen historische meesterwerken zijn, waarvan het een groot onrecht zal zijn voor die één van de twee die het niet redt. Het is vooral zo dat er drie landen die meedoen die enorm gaan schroeien in de televoting, namelijk Oekraïne, Litouwen en Kroatië. En dat is dan weer een extra complicatie, want als die veel 12-10-8 scores weghalen, gaat het benodigde puntenaantal voor kwalificatie lager liggen (zoals in de eerste semi vorig jaar). En dan gaan bijzaken een belangrijkere rol spelen, zoals de startvolgorde, buren en diaspora stemmen, de act, enz. en een groot deel daarvan weten we nu nog niet. Ook lastig is dat de eerste starthelft beduidend beter is dan de tweede, maar er toch minimaal 1 en mogelijk 2 zullen moeten afvallen uit die eerste helft. Zeker nu er nog ruis door het programma zit met optredens van Duitsland, UK en gastland Zweden waarvoor de zaal uit zijn dak gaat, is het vervelend als 2e of 3e te moeten.
Maar om toch eens een schot voor de boeg te geven:
1. Oekraïne: Goed lied, oorlog, buren en diaspora voting
2. Litouwen: Goed lied, buren en diaspora voting
3. Kroatië: Goed lied, zeer televotingvriendelijk en twee buren.
4. Servië: In de voorbije 20 jaar dat we semi's hebben is Servië nooit lager geëindigd dan 11e in zo'n halve finale. Deze keer hebben ze een kwalitatieve rustige inzending in een uptempo veld. Met een punt of 20 startpremie van Slovenië en Kroatië moet dit dan ook wel lukken.
5. Finland: Dit is een liedje van niets, maar de act gaat wel zodanig zijn dat dit memorabel genoeg is om voldoende stemmen binnen te halen. Met Zweden, Australië, UK en Ierland die meestemmen, moet kwalificatie geen probleem zijn. Top 3 zou zelfs kunnen met een eventuele laatste startpositie.
6. Polen: Een 'gewoon' liedje is altijd een pré, en Polen wonen overal in Europa, dus die kunnen dit een zetje geven. In tegenstelling tot die bovenste 5 is dit wel de eerste waar dit nog niet zo in beton gegoten kan worden. Vorig jaar kreeg Polen veel publiekspunten, maar dat was wel een aansprekender liedje, en (hoe onvriendelijk ook) met een beduidend charmantere zangeres. Maar puur op basis van het liedje, hoort dit wel in een finale thuis.
7. Luxemburg: Ze zijn terug, en ik verwacht dat de EBU dat beloont met de laatste startpositie, en behoudens wat verdwaalde Toppers gaat elk liedje vanaf die plek door, dus gaat Luxemburg door. Het liedje zelf misstaat niet in een finale, al is het de vraag of het daarin de Top 20 zou halen. Het is aangename vulling van de avond, en Luxemburg heeft weinig gunstig gezinde landen die op hen kunnen stemmen in deze semi. Dat betekent dus dat het lot eigenlijk in handen van de EBU ligt. Als dit per ongeluk als 9e ofzo moet, wordt het een lastig verhaal, en zelfs als voorlaatste voor bijvoorbeeld Finland, kan dit al best moeilijk worden.
8. Cyprus: De jaarlijkse Fuego heet deze keer Liar. Daar is altijd een publiek voor, en puur op basis van het liedje, zou het voldoende punten moeten kunnen sprokkelen om erdoor te komen. Het voornaamste addertje onder het gras is dat dit een zeer geschikte opener van de avond is of nog erger, als "verlenging van het feestje" als tweede na bijvoorbeeld Litouwen.
9. Portugal: Er zijn er pas twee door uit de tweede starthelft (Luxemburg en Finland), dus daar moet nog iets bij. Portugal krijgt doorgaans redelijk wat punten uit Spanje, Frankrijk, België en Zwitserland. Helaas stemmen die geen van alle mee, en ook andere Zuid-Europese landen als Italië, Malta, San Marino en Griekenland zijn er niet bij, dus dat maakt de zaak niet makkelijker. Wel gaat Luxemburg normaliter 12 punten geven, met de massale aanwezigheid van Portugezen daar. Met een late startpositie en een uniek geluid, zou dat juist voldoende moeten zijn om het te redden.
10. Moldavië: Met rustige liedjes komt Moldavië meestal niet zo ver. Maar ze zijn doorgaans inventief in de staging, en de zangeres Natalia Barbu werd al eens eerder precies 10e in een semi. Dit gaat wel wat punten pakken uit de regio en uit Portugal, en misschien vanaf de Britse Eilanden. Dat zou het precies over de grens kunnen duwen. Maar daarvoor is de startpositie ook nog wel relevant. Dit komt in de tweede helft, maar met een titel "In The Middle" kan dat voordeel ook prima ongedaan gemaakt worden met de 8e (van de 15) startpositie.
11. Ierland: Ook dit is weer een uniek geluid. Met steun uit UK en Australië gaat dit waarschijnlijk wel een redelijk puntenaantal neerzetten, en dan ben je in deze semi al snel een eind op weg. Maar in hoeverre de niche die dit nummer aanspreekt echt verspreid over Europa de telefoon gaat oppakken, is lastig in te schatten.
12. Slovenië: Dit is een intrigerend liedje, en kan daarmee tijdens de repetities naar voren komen op vergelijkbare wijze als Saudade, Saudade dat deed voor Portugal in 2022. Slovenië krijgt echter zelden wat het verdient, en dit heeft ook grote kans om buiten Servië en Kroatië volledig onder de radar te blijven.
13. Australië: Nu komen we wel in het gedeelte waar een kwalificatie meer als een verrassing zou komen, dan dat het tegendeel een schok zou geven. Dit is een inwisselbaar liedje, waarbij het de vraag is welk publiek ervoor de telefoon zou moeten oppakken.
14. Azerbeidzjan: Geen slechte inzending, en het zou prima als achtergrondmuziek kunnen dienen in een plaatselijk restaurant in Baku (of desnoods in Badhoevedorp), maar ook hier is het de vraag hoe dit de eigen regio gaat kunnen ontstijgen, en op zo'n manier dat er ook op gestemd gaat worden.
15. IJsland: Dit is wel erg gedateerd. Tante Hera doet leuk. Normaliter kansloos, al kan de EBU IJsland als een soort van compensatie voor het weggooien van een zekere Top 10-inzending uit hun voorronde hiervoor wel de laatste startpositie geven, en dan kan het een paar plaatsen op de ranglijst klimmen.
De Sahara is zonder meer erg droog.