Ik heb geen idee van slachtofferhulp, het zal vast wel zijn aangeboden. Maar wij worden als kleinkinderen overal zoveel mogelijk buiten gehouden door mijn schoonouders. Ze bedoelen dat goed hoor, vooral schoonmoeder heeft het gevoel dat ze ons moet beschermen. Maar daardoor zitten we wel met heel veel vragen over hoe nu verder.quote:Op donderdag 14 maart 2024 20:10 schreef Lichtloper het volgende:
Als het goed is is er aan jullie slachtofferhulp aangeboden? Zij nemen je normaal gesproken mee in dit hele proces. Als dat nog niet gebeurd is kun je zelf contact opnemen via 0900-0101.
We hebben eigenlijk de bestuurder het nooit kwalijk genomen. De bermbegroeing was hoog, opa kon in zijn gedachten verzonken zijn tijdens het fietsen en gewoon stomme ongelukken gebeuren.quote:Op donderdag 14 maart 2024 20:27 schreef Droopie het volgende:
In theorie is het een normale rechtzaak, meestal kiest die bestuurder er ook niet voor om iemand aan te rijden.
Zo'n zaak heeft vaak alleen maar verliezers.
Weet niet hoe jullie erin staan qua emotie of schuldvraag.
De ene rechtzaak is heel "mooi" en vergevingsgezind, de andere kan heel smerig zijn met verwijten over en weer.
Dat ligt aan beide partijen.
Iig heel veel sterkte en volgens mij kan je je schoonouders gewoon vragen stellen hoor, iedereen moet zich er toch een beetje mentaal op kunnen voorbereiden
Bij een strafzaak is de familie van het slachtoffer natuurlijk geen partij, maar is het OM de aanklager. Dus als familie sta je wat dat betreft een beetje langs de zijlijn. Wellicht dat je een verklaring voor mag lezen, maar inhoudelijk heb je niks in te brengen.quote:Op donderdag 14 maart 2024 20:27 schreef Droopie het volgende:
Weet niet hoe jullie erin staan qua emotie of schuldvraag.
De ene rechtzaak is heel "mooi" en vergevingsgezind, de andere kan heel smerig zijn met verwijten over en weer.
Dat ligt aan beide partijen.
In theorie is de bestuurder nog niet schuldig, weet niet exact hoe zoiets werkt, maar het OM kan een verdenking hebben en de rechter mag beslissen of en in welke mate de bestuurder verantwoordelijk is.quote:Op donderdag 14 maart 2024 20:34 schreef ZombieQueen het volgende:
[..]
We hebben eigenlijk de bestuurder het nooit kwalijk genomen. De bermbegroeing was hoog, opa kon in zijn gedachten verzonken zijn tijdens het fietsen en gewoon stomme ongelukken gebeuren.
Nu de bestuurder wordt vervolgd en volledig 'schuldig' wordt gezien, zit ik in een soort van tweestrijd. Ik ervaar veel emoties is andere dingen, maar heb het hem nooit verweten. Er zijn inderdaad alleen maar verliezers en de bestuurder moet de rest van zijn leven ermee dealen, dat lijkt me niet te doen en ik voel dan ook met hem mee. Maar schoonzus voelt dat dan weer niet zo, de verdeeldheid daarover is erg lastig.
Ook als hij wel "schuldig" is zal het nooit zijn bedoeling zijn geweest om iemand dood te rijden, natuurlijk. Ik vind jouw vergevingsgezinde houding heel mooi. Ook als hij inderdaad iets fout heeft gedaan (telefoon opnemen, rommelen met iets in de auto, te hard rijden), hij zal waarschijnlijk inderdaad al voor de rest van zijn leven getekend zijn. Maar ik snap ook jouw moeite wel: hoe moeilijk ook, die bestuurder kan verder met zijn leven, je opa niet.quote:Op donderdag 14 maart 2024 20:34 schreef ZombieQueen het volgende:
[..]
We hebben eigenlijk de bestuurder het nooit kwalijk genomen. De bermbegroeing was hoog, opa kon in zijn gedachten verzonken zijn tijdens het fietsen en gewoon stomme ongelukken gebeuren.
Nu de bestuurder wordt vervolgd en volledig 'schuldig' wordt gezien, zit ik in een soort van tweestrijd. Ik ervaar veel emoties is andere dingen, maar heb het hem nooit verweten. Er zijn inderdaad alleen maar verliezers en de bestuurder moet de rest van zijn leven ermee dealen, dat lijkt me niet te doen en ik voel dan ook met hem mee. Maar schoonzus voelt dat dan weer niet zo, de verdeeldheid daarover is erg lastig.
Hij was mijn schoonopa inderdaad. Ik besef me ook dat ik als aangetrouwd familielid nog minder een partij ben.quote:Op donderdag 14 maart 2024 22:44 schreef miro86 het volgende:
Allereerst, veel sterkte.
Maar: Wat hebben jouw schoonouders hiermee te maken? Of gaat het eigenlijk om een aangetrouwde opa, een "schoonopa"?
Bij een aanmerkelijke verkeersfout: eis 2 mnd gevangenisstraf onvoorwaardelijk 1 jr ontzegging rijbevoegdheid vlgs art.6 WVW. Kan overigens door een taakstraf worden vervangen.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 01:42 schreef Delenlill het volgende:
Dus de conclusie zou prima kunnen zijn dat het een ongeluk was. En dat er geen straf aan verbonden zal zijn. Behalve de schadevergoeding. Al ga ik er van uit dat als hij niet verwijtbaar is dat de verzekering dit zal uitkeren.
Misschien dat juist daar die rechtszaak over gaat, of de verzekering uit moet keren of de bestuurder zelf. Dus, in hoeverre is de bestuurder verantwoordelijk. Heb je teveel gedronken, kun je wel all risk verzekerd zijn, maar dan keren ze niet uit.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 01:42 schreef Delenlill het volgende:
Is er bekend in welke mate de bestuurder schuldig is volgens het OM? Had hij bijvoorbeeld gedronken? Or reed hij te snel?
Want een automobilist is natuurlijk in 9 van de 10 keren schuldig bij ongelukken met zwakkere verkeersdeelnemers. Wat niet automatisch wil zeggen dat ze bijvoorbeeld opzettelijk/nalatig gehandeld hebben.
Dus de conclusie zou prima kunnen zijn dat het een ongeluk was. En dat er geen straf aan verbonden zal zijn. Behalve de schadevergoeding. Al ga ik er van uit dat als hij niet verwijtbaar is dat de verzekering dit zal uitkeren.
Volgens mij moet bijna ieder ongeval met zwaar letsel of dodelijke afloop door een onafhankelijke rechter getoetst worden.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 11:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Misschien dat juist daar die rechtszaak over gaat, of de verzekering uit moet keren of de bestuurder zelf. Dus, in hoeverre is de bestuurder verantwoordelijk. Heb je teveel gedronken, kun je wel all risk verzekerd zijn, maar dan keren ze niet uit.
Hier wat meer info over schade afhandeling na een dodelijke aanrijding:
https://www.brugmanletsel(...)et-dodelijke-afloop/
Dat is in een civiele zaak. Zoals ik het begrijp uit de OP, gaat het om de strafzaak. De verzekering staat daar buiten.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 11:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Misschien dat juist daar die rechtszaak over gaat, of de verzekering uit moet keren of de bestuurder zelf. Dus, in hoeverre is de bestuurder verantwoordelijk. Heb je teveel gedronken, kun je wel all risk verzekerd zijn, maar dan keren ze niet uit.
Klopt, het gaat inderdaad om een strafzaak.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 13:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is in een civiele zaak. Zoals ik het begrijp uit de OP, gaat het om de strafzaak. De verzekering staat daar buiten.
Opzet gaat niet om het moedwillig willen doen in deze context. Maar de ergste problematieken zijn meestal niet strafrechtelijk.quote:Op zondag 17 maart 2024 11:10 schreef nils7 het volgende:
Allereerst sterkte TS met het verlies.
Ik heb meer een oprechte algemene vraag dus meer voor mensen die het weten of er helaas ervaring mee hebben.
Ik lees van TS dat het onoverzichtelijk was waar opa fietste.
En we hebben allemaal wel eens zo’n situatie gezien of mee gemaakt dat als er ook een oudere man op een fiets ergens had gereden je er ook opgeklapt zou kunnen zijn. Er zullen vast moraal ridders reageren dat zulke situatie niet herkennen maar dat geloof ik niet.
Nu kan het dus zijn dat je per ongeluk, misschien met een lichte snelheidsovertreding, iemand dood rijdt. Hoe ziet zo iets er uit voor de dader?
Het is niet met opzet (tenzij je iets te hard flinke opzet vindt), dader zal er ook wel kapot van zijn.
Maar hoe een impact heeft dat op het leven van iemand als het echt een ongeluk is?
Hangt van de mentale status af. Ik ken iemand (dame in auto) die per ongeluk een overstekende wandelaar aanreed. Slachtoffer overleed, dame heeft daar wel enige last van gehad. Maar daar later niet meer over gehoord.quote:Op zondag 17 maart 2024 11:10 schreef nils7 het volgende:
Maar hoe een impact heeft dat op het leven van iemand als het echt een ongeluk is?
De verzekering zal gewoon uitkeren. Niet de schade aan de auto van de dronken bestuurder, wel alle schade die deze heeft aangericht en die voor vergoeding in aanmerking komt. Daarna zal de verzekeraar de kosten op de dronken bestuurder verhalen.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 11:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Hier wat meer info over schade afhandeling na een dodelijke aanrijding:
https://www.brugmanletsel(...)et-dodelijke-afloop/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |