''U kan een harde schijf vernietigen met een hamer, boor of door deze bijvoorbeeld onder water te dompelen, maar dit wordt sterk afgeraden wanneer u er privacygevoelige data op heeft staan. Zelfs bij waterschade en fysieke schade is de data vaak nog te herstellen. Laat het shredden over aan Holland Recycling''.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 10:55 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
Harddisk er uit halen en die tot moes slaan met een hamer, die in de vuilbak mikken en de pc inleveren bij het recyclepunt
Ik denk niet dat dat lukt met een koelkastmagneetjequote:Op dinsdag 12 maart 2024 10:59 schreef benhorse het volgende:
Met een magneet over je schijf rauzen en in de vuilnisbak gooien.
(onder water gaat hij als hij uit staat en je hem goed laat drogen niet eens heel echt kapot van)quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:08 schreef GwaiLow het volgende:
[..]
''U kan een harde schijf vernietigen met een hamer, boor of door deze bijvoorbeeld onder water te dompelen, maar dit wordt sterk afgeraden wanneer u er privacygevoelige data op heeft staan. Zelfs bij waterschade en fysieke schade is de data vaak nog te herstellen. Laat het shredden over aan Holland Recycling''.
Haha, ik lees dit op Google. Best bizar dat het dan nog steeds mogelijk is om de data te herstellen. Maar dat risico neem ik dan wel hoor
Je kan ook met flinke hamerschade best nog data van de schijf trekken, maar dat vraagt wel om een flinke investering. Als je er bijv een slecht beveiligde crypto wallet op hebt staan dan is dat wel de moeite waard, maar de meeste data is dat echt niet waard.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:08 schreef GwaiLow het volgende:
[..]
''U kan een harde schijf vernietigen met een hamer, boor of door deze bijvoorbeeld onder water te dompelen, maar dit wordt sterk afgeraden wanneer u er privacygevoelige data op heeft staan. Zelfs bij waterschade en fysieke schade is de data vaak nog te herstellen. Laat het shredden over aan Holland Recycling''.
Haha, ik lees dit op Google. Best bizar dat het dan nog steeds mogelijk is om de data te herstellen. Maar dat risico neem ik dan wel hoor
Ik lees net dat ze zelfs nog data van een splinter van 5x5 mm kunnen halen, met een speciale microscoop.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:08 schreef GwaiLow het volgende:
[..]
of Tweakers, wat prettiger publiek.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:37 schreef junkiesietze het volgende:
marktplaats, genoeg mensen die oude computers willen hebben.
MP genoeg mensen die het willen komen ophalenquote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:41 schreef Managarm het volgende:
[..]
of Tweakers, wat prettiger publiek.
Inclusief Noord-Amerika?quote:Op dinsdag 12 maart 2024 12:33 schreef sturmpie het volgende:
als je echt geen risico wil lopen dan kan je de pc opsturen naar 'n random adres in 'n derdewereldland
Ja, alleen komt de helft niet opdagen. Tweakers nooit problemen mee gehad.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:42 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
MP genoeg mensen die het willen komen ophalen
Tenzij er staatsgeheimen of de ontwerpdocumentatie van de nieuwste iPhone op staan, gaat niemand de moeite nemen om een doorboorde harddisk te herstellen.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:08 schreef GwaiLow het volgende:
[..]
Zoals iedereen al typte, is vernietiging de enige praktisch 100% gegarandeerde oplossing om datverlies te voorkomen. En wil je de datadrager(s) nog inzetten voor andere doeleinden, dan zou je bijvoorbeeld dban kunnen gebruiken. DBAN werkt niet voor SSD's en nVME.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 10:53 schreef GwaiLow het volgende:
Ik heb een PC staan van een jaar of 10 oud, waar ik de laatste jaren eigenlijk al niet zo heel veel meer mee doe. Inmiddels krijg ik Windows ook niet meer gestart, dus wellicht is het tijd om 'm eens weg te doen. Hebben jullie tips voor een veilige manier om dit te doen? En wellicht handig dat vertrouwelijke bestanden worden gewist(?). Of gewoon naar het dichtstbijzijnde recyclepunt van de gemeente brengen, en dan komt het wel in orde?
Thanks!
quote:
Ik heb toch de nodige schijven in handen gehad en ook een aantal mogen vernietigen met software of door stuk maken. Tevens regelmatig magneetjes geoogst.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 20:37 schreef hb64 het volgende:
Flink smijten met dat ding totdat je glasgerinkel hoort
In laptopschijven zijn ze vaak van glas.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 16:59 schreef qajariaq het volgende:
[..]
[..]
Ik heb toch de nodige schijven in handen gehad en ook een aantal mogen vernietigen met software of door stuk maken. Tevens regelmatig magneetjes geoogst.
Echter deze twee beweringen durf ik toch wel erg aan te twijfelen. Platters zijn van metaal en het medium is magnetisch, niet optisch en platters zijn zeker niet van glas.
Nogmaals, als je software niet vertrouwd kan je platters krom maken of door zagen, doorboren is maar een klein stukje wat je verwijderd dus onvoldoende. Een SSD stop je voor tien seconden in de magnetron.
Maar minder nerveus doen en hergebruiken is veel slimmer natuurlijk.
quote:
OK, ik zie het. Dat ik het niet wist zal komen omdat het redelijk recente ontwikkeling is. Eigenlijk zijn ze daar pas mee begonnen dat de SSD al aan de opmars bezig was. Maar ik had het echt mis dus.quote:Op maandag 18 maart 2024 13:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In laptopschijven zijn ze vaak van glas.
Je had al glazen platters sinds 1991 maar toen nog niet zo populair.quote:Op maandag 18 maart 2024 14:26 schreef qajariaq het volgende:
[..]
[..]
OK, ik zie het. Dat ik het niet wist zal komen omdat het redelijk recente ontwikkeling is. Eigenlijk zijn ze daar pas mee begonnen dat de SSD al aan de opmars bezig was. Maar ik had het echt mis dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |