abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212793496
Een voormalige Boeing-werknemer die bekend staat om het uiten van zorgen over de productienormen van het bedrijf, is dood aangetroffen in de VS.

John Barnett werkte 32 jaar voor Boeing, tot aan zijn pensionering in 2017.

In de dagen voor zijn dood had hij getuigenis afgelegd in een klokkenluiderszaak tegen het bedrijf.

Boeing zei bedroefd te zijn over het overlijden van de heer Barnett. De lijkschouwer van Charleston County bevestigde maandag zijn dood tegenover de BBC.

Er stond dat de 62-jarige op 9 maart was overleden aan een “zelf toegebrachte” wond en dat de politie een onderzoek instelde.

De heer Barnett had 32 jaar voor de Amerikaanse vliegtuiggigant gewerkt, tot zijn pensionering in 2017 om gezondheidsredenen.

Vanaf 2010 werkte hij als kwaliteitsmanager in de fabriek in North Charleston en maakte de 787 Dreamliner, een ultramodern vliegtuig dat voornamelijk op langeafstandsroutes werd gebruikt.

In 2019 vertelde de heer Barnett aan de BBC dat arbeiders die onder druk stonden, opzettelijk ondermaatse onderdelen hadden gemonteerd op vliegtuigen op de productielijn.

Hij zei ook dat hij ernstige problemen met zuurstofsystemen had ontdekt, wat zou kunnen betekenen dat een op de vier ademhalingsmaskers in geval van nood niet zou werken.

Hij zei dat hij zich kort nadat hij in South Carolina was gaan werken, zorgen had gemaakt dat de drang om nieuwe vliegtuigen te laten bouwen betekende dat het assemblageproces werd overhaast en de veiligheid in gevaar kwam, iets wat het bedrijf ontkende.

Later vertelde hij de BBC dat arbeiders de procedures niet hadden gevolgd die bedoeld waren om componenten door de fabriek te volgen, waardoor defecte componenten verloren konden gaan.

Hij zei dat in sommige gevallen zelfs onderdelen die niet aan de normen voldeden, uit schrootbakken waren gehaald en in vliegtuigen waren gemonteerd die in aanbouw waren om vertragingen aan de productielijn te voorkomen.

Hij beweerde ook dat tests op noodzuurstofsystemen die op de 787 zouden worden gemonteerd, een uitvalpercentage van 25% lieten zien, wat betekent dat een op de vier mogelijk niet zou kunnen worden ingezet in een echte noodsituatie.

De heer Barnett zei dat hij managers op zijn zorgen had gewezen, maar dat er geen actie was ondernomen.

Boeing ontkende zijn beweringen. Een onderzoek uit 2017 door de Amerikaanse toezichthouder, de Federal Aviation Administration (FAA), bevestigde echter een aantal van de zorgen van de heer Barnett.

Er werd vastgesteld dat de locatie van ten minste 53 "niet-conforme" onderdelen in de fabriek onbekend was en dat deze als verloren werden beschouwd. Boeing kreeg de opdracht corrigerende maatregelen te nemen.

Over de kwestie van de zuurstofcilinders zei het bedrijf dat het in 2017 "een aantal van de leverancier ontvangen zuurstofflessen had gedentificeerd die niet goed functioneerden". Maar het ontkende dat een van deze daadwerkelijk in vliegtuigen was gemonteerd.

Na zijn pensionering begon hij een langdurige juridische procedure tegen het bedrijf.

Hij beschuldigde het bedrijf ervan zijn karakter te kleineren en zijn carrire te belemmeren vanwege de problemen die hij aankaartte – beschuldigingen die door Boeing waren afgewezen.

Op het moment van zijn overlijden was de heer Barnett in Charleston geweest voor juridische interviews die verband hielden met die zaak.

Vorige week legde hij een formele verklaring af waarin hij werd ondervraagd door de advocaten van Boeing, voordat hij werd ondervraagd door zijn eigen raadsman.

Zaterdag zou hij verder worden ondervraagd. Toen hij niet verscheen, werd er navraag gedaan in zijn hotel.

Vervolgens werd hij dood aangetroffen in zijn vrachtwagen op de parkeerplaats van het hotel.


In een gesprek met de BBC omschreef zijn advocaat zijn dood als ‘tragisch’.

In een verklaring zei Boeing: "We zijn bedroefd door het overlijden van de heer Barnett, en onze gedachten zijn bij zijn familie en vrienden."

Zijn dood komt op een moment dat de productienormen bij zowel Boeing als zijn belangrijkste leverancier Spirit Aerosystems onder intensief toezicht staan.

Dit volgt op een incident begin januari toen een ongebruikte nooduitgangdeur kort na het opstijgen vanaf Portland International Airport een gloednieuwe Boeing 737 Max blies.

Een voorlopig rapport van de Amerikaanse National Transportation Safety Board suggereerde dat vier sleutelbouten, ontworpen om de deur veilig op zijn plaats te houden, niet waren gemonteerd.

Vorige week zei de FAA dat bij een zes weken durende audit van het bedrijf "meerdere gevallen waren aangetroffen waarin het bedrijf naar verluidt niet voldeed aan de eisen voor kwaliteitscontrole bij de productie".

https://www.bbc.com/news/business-68534703

https://www.dailymail.co.(...)-south-carolina.html

Jammer dat deze man op zo'n kritiekpunt een einde maakt aan zijn leven, of dat is nochtans de officile lezing.
De man was zich al tijden aan het voorbereiden op deze zaak.
pi_212794496
quote:
So as a quality control manager, part of Swampy’s job was to check the insides of planes to make sure that, as workers are building the planes, nothing is left behind, no debris is left inside the aircraft.

Swampy
So I was called out to the airplane to look at an issue. And that’s where we discovered all this debris, these three-inch-long titanium slivers laying around. It’s just debris everywhere.

Natalie Kitroeff
And while he’s doing these inspections, he begins to notice that there are clusters of metal slivers that are hanging over the wires that control the plane.

Swampy
The risk here is these metal slivers will migrate into a power panel, any kind of power, any kind of electronic equipment, and short it out and cause a fire. And if it’s at 40,000 feet, that’s a problem.

Natalie Kitroeff
Is this normal?

Swampy
No. No. Absolutely not. This is a first.

Natalie Kitroeff
And so he brings the issue to his managers. And he says, we need to clean this.

Swampy
I physically showed him the airplane. I took pictures, sent him pictures. And a peer of mine walked in on the conversation. And he was telling my peer, you need to go inspect line 230. I said, that’s what we just looked at. These are the pictures I sent you. I said, I won’t sign off on it. I won’t accept it. So I was removed from it.

Natalie Kitroeff
So you’re saying, you alerted your manager to the debris that you found on this plane. And in response, he took you off the plane and gave it to someone else to inspect.

Swampy
Yes, that’s correct.

Natalie Kitroeff
Did that ever get cleaned?

Swampy
It was delivered without being cleaned.
https://www.nytimes.com/2(...)iner-charleston.html
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 08:36:58 #4
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_212794507
Dissidenten en klokkenluiders plegen statistisch gezien wel erg vaak zelfmoord in de VS.
pi_212794534
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 08:36 schreef Cruzinats het volgende:
Dissidenten en klokkenluiders plegen statistisch gezien wel erg vaak zelfmoord in de VS.
Ja maar navalny dan?
Heel veel sambal
pi_212794577
Whooooo, dit moet wel weer conspiracy theory zijn

pi_212794594
Opvallende timing voor een complot, het is zo ongelukkig dat je bijna zou gaan geloven dat er meer dan de hand is (zoals iemand die bezweken is onder de grote druk).
pi_212794707
twitter
pi_212794948
twitter
Heel veel sambal
pi_212795041
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 08:48 schreef Hatseflats22 het volgende:
Opvallende timing voor een complot, het is zo ongelukkig dat je bijna zou gaan geloven dat er meer dan de hand is (zoals iemand die bezweken is onder de grote druk).
Als er miljoenen op het spel staan vind ik een "complot" toch wat geloofwaardig. Mensen doen gekke dingen voor geld.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 12 maart 2024 @ 09:37:04 #11
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_212795089
Je moet wel heel goedgelovig zijn als je niet eens een beetje overweegt dat hier een luchtje aan zit.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 12 maart 2024 @ 09:40:03 #12
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_212795113
Een "ongeluk" zit in een klein hoekje
Je bent een waardeloze agent.
pi_212795190
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 08:59 schreef Loverboii het volgende:

The people on the assembly line have little faith in the plane they built.

als het engineers waren geweest was dat een valide punt :') er staat engineers in de tweet, maar dat zijn ze niet, het zijn assemblage medewerkers


deze tweet is zoveel als zeggen 'een medewerker van de lak/spuiterij afdeling van volvo vindt de gordels onveilig'
of 'een basisschool leraar in schubbekutterveen stelt vraagtekens bij de bouw van een viaduct in Limburg'

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2024 09:48:55 ]
  dinsdag 12 maart 2024 @ 10:06:07 #14
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_212795423
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 09:47 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
ls het engineers waren geweest was dat een valide punt :') er staat engineers in de tweet, maar dat zijn ze niet, het zijn assemblage medewerkers


deze tweet is zoveel als zeggen 'een medewerker van de lak/spuiterij afdeling van volvo vindt de gordels onveilig'
of 'een basisschool leraar in schubbekutterveen stelt vraagtekens bij de bouw van een viaduct in Limburg'
Nog steeds een valide punt, ik denk niet dat de engineers metaalsplinters op hun bouwtekening hebben gezet.

quote:
Swampy
The risk here is these metal slivers will migrate into a power panel, any kind of power, any kind of electronic equipment, and short it out and cause a fire. And if it’s at 40,000 feet, that’s a problem
Als het alleen punten waren die voortkwamen uit het ontwerp dan had je een punt gehad.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  dinsdag 12 maart 2024 @ 10:07:28 #15
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212795438
Riiiiiiiiiiight
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 12 maart 2024 @ 10:16:07 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212795503
Bijzonder inderdaad.

Al denk ik niet dat hij pro-actief omgelegd is. Zoiets is teveel risico en dit zorgt nu alleen nog maar voor meer negatieve aandacht. Maar hij zal wel zodanig naar behandeld zijn dat al die ellende hem hiertoe heeft gebracht.

Maar zeer belangrijk dat dit onder de aandacht blijft. Veiligheid van vliegtuigen zijn nou eenmaal een publiek belang.
pi_212795526
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 09:37 schreef Nattekat het volgende:
Je moet wel heel goedgelovig zijn als je niet eens een beetje overweegt dat hier een luchtje aan zit.
Maar aan de andere kant ziet hij er op de foto ook uit alsof hij niet zo goed voor zichzelf heeft gezorgd.
pi_212795781
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 09:37 schreef Nattekat het volgende:
Je moet wel heel goedgelovig zijn als je niet eens een beetje overweegt dat hier een luchtje aan zit.
Understatement, eerder vele miljarden
pi_212796697
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 09:47 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
als het engineers waren geweest was dat een valide punt :') er staat engineers in de tweet, maar dat zijn ze niet, het zijn assemblage medewerkers

deze tweet is zoveel als zeggen 'een medewerker van de lak/spuiterij afdeling van volvo vindt de gordels onveilig'
of 'een basisschool leraar in schubbekutterveen stelt vraagtekens bij de bouw van een viaduct in Limburg'
Wat een bullshit vergelijking zeg. Een medewerker van de spuiterij afdeling heeft niet als taak om de gordels te controleren.

Deze boeing medewerkers hadden wel als taak om te controleren of alles goed in elkaar zat.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 12 maart 2024 @ 12:28:09 #20
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212796831
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 01:16 schreef Za het volgende:
aan een “zelf toegebrachte” wond
Dat is 100% zuivere koffie hoor. Niets verdachts aan....
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_212796894
De lange arm van Putin.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:01:08 #22
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_212797987
Waarom is dit geen groot nieuws?
graag op anoniem
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:08:40 #23
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212798075
Als er high-stakes poker wordt gespeeld dan verandert ieder land in een bananenrepubliek. Alles voor 'national security'.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:16:50 #24
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_212798163
Gelukkig niet uit het raam gevallen
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:24:52 #25
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_212798243
Weten we al of hij gevaccineerd was?
Looked so alive, turns out I'm not real
Just something you paid for
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')