Een voormalige Boeing-werknemer die bekend staat om het uiten van zorgen over de productienormen van het bedrijf, is dood aangetroffen in de VS.
John Barnett werkte 32 jaar voor Boeing, tot aan zijn pensionering in 2017.
In de dagen voor zijn dood had hij getuigenis afgelegd in een klokkenluiderszaak tegen het bedrijf.
Boeing zei bedroefd te zijn over het overlijden van de heer Barnett. De lijkschouwer van Charleston County bevestigde maandag zijn dood tegenover de BBC.
Er stond dat de 62-jarige op 9 maart was overleden aan een “zelf toegebrachte” wond en dat de politie een onderzoek instelde.
De heer Barnett had 32 jaar voor de Amerikaanse vliegtuiggigant gewerkt, tot zijn pensionering in 2017 om gezondheidsredenen.
Vanaf 2010 werkte hij als kwaliteitsmanager in de fabriek in North Charleston en maakte de 787 Dreamliner, een ultramodern vliegtuig dat voornamelijk op langeafstandsroutes werd gebruikt.
In 2019 vertelde de heer Barnett aan de BBC dat arbeiders die onder druk stonden, opzettelijk ondermaatse onderdelen hadden gemonteerd op vliegtuigen op de productielijn.
Hij zei ook dat hij ernstige problemen met zuurstofsystemen had ontdekt, wat zou kunnen betekenen dat een op de vier ademhalingsmaskers in geval van nood niet zou werken.
Hij zei dat hij zich kort nadat hij in South Carolina was gaan werken, zorgen had gemaakt dat de drang om nieuwe vliegtuigen te laten bouwen betekende dat het assemblageproces werd overhaast en de veiligheid in gevaar kwam, iets wat het bedrijf ontkende.
Later vertelde hij de BBC dat arbeiders de procedures niet hadden gevolgd die bedoeld waren om componenten door de fabriek te volgen, waardoor defecte componenten verloren konden gaan.
Hij zei dat in sommige gevallen zelfs onderdelen die niet aan de normen voldeden, uit schrootbakken waren gehaald en in vliegtuigen waren gemonteerd die in aanbouw waren om vertragingen aan de productielijn te voorkomen.
Hij beweerde ook dat tests op noodzuurstofsystemen die op de 787 zouden worden gemonteerd, een uitvalpercentage van 25% lieten zien, wat betekent dat een op de vier mogelijk niet zou kunnen worden ingezet in een echte noodsituatie.
De heer Barnett zei dat hij managers op zijn zorgen had gewezen, maar dat er geen actie was ondernomen.
Boeing ontkende zijn beweringen. Een onderzoek uit 2017 door de Amerikaanse toezichthouder, de Federal Aviation Administration (FAA), bevestigde echter een aantal van de zorgen van de heer Barnett.
Er werd vastgesteld dat de locatie van ten minste 53 "niet-conforme" onderdelen in de fabriek onbekend was en dat deze als verloren werden beschouwd. Boeing kreeg de opdracht corrigerende maatregelen te nemen.
Over de kwestie van de zuurstofcilinders zei het bedrijf dat het in 2017 "een aantal van de leverancier ontvangen zuurstofflessen had gedentificeerd die niet goed functioneerden". Maar het ontkende dat een van deze daadwerkelijk in vliegtuigen was gemonteerd.
Na zijn pensionering begon hij een langdurige juridische procedure tegen het bedrijf.
Hij beschuldigde het bedrijf ervan zijn karakter te kleineren en zijn carrire te belemmeren vanwege de problemen die hij aankaartte – beschuldigingen die door Boeing waren afgewezen.
Op het moment van zijn overlijden was de heer Barnett in Charleston geweest voor juridische interviews die verband hielden met die zaak.
Vorige week legde hij een formele verklaring af waarin hij werd ondervraagd door de advocaten van Boeing, voordat hij werd ondervraagd door zijn eigen raadsman.
Zaterdag zou hij verder worden ondervraagd. Toen hij niet verscheen, werd er navraag gedaan in zijn hotel.
Vervolgens werd hij dood aangetroffen in zijn vrachtwagen op de parkeerplaats van het hotel.In een gesprek met de BBC omschreef zijn advocaat zijn dood als ‘tragisch’.
In een verklaring zei Boeing: "We zijn bedroefd door het overlijden van de heer Barnett, en onze gedachten zijn bij zijn familie en vrienden."
Zijn dood komt op een moment dat de productienormen bij zowel Boeing als zijn belangrijkste leverancier Spirit Aerosystems onder intensief toezicht staan.
Dit volgt op een incident begin januari toen een ongebruikte nooduitgangdeur kort na het opstijgen vanaf Portland International Airport een gloednieuwe Boeing 737 Max blies.
Een voorlopig rapport van de Amerikaanse National Transportation Safety Board suggereerde dat vier sleutelbouten, ontworpen om de deur veilig op zijn plaats te houden, niet waren gemonteerd.
Vorige week zei de FAA dat bij een zes weken durende audit van het bedrijf "meerdere gevallen waren aangetroffen waarin het bedrijf naar verluidt niet voldeed aan de eisen voor kwaliteitscontrole bij de productie".
https://www.bbc.com/news/business-68534703https://www.dailymail.co.(...)-south-carolina.htmlJammer dat deze man op zo'n kritiekpunt een einde maakt aan zijn leven, of dat is nochtans de officile lezing.
De man was zich al tijden aan het voorbereiden op deze zaak.