abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212834667
Als je nieuwe boompjes plant, zou je dan iets meer met de grond kunnen doen om te zorgen dat ze meer, en langer, vocht tot hun beschikking hebben? Zoiets als in deze video
pi_212835263
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 11:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Als je nieuwe boompjes plant, zou je dan iets meer met de grond kunnen doen om te zorgen dat ze meer, en langer, vocht tot hun beschikking hebben? Zoiets als in deze video
Nou, dat hadden we uiteraard gedaan :)
Blijkbaar is dat hier niet voldoende. Ik denk dat ze daar in de Sahel het spul ook geen 9 maanden onbemand laten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212836372
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 12:02 schreef sigme het volgende:

[..]
Nou, dat hadden we uiteraard gedaan :)
Blijkbaar is dat hier niet voldoende. Ik denk dat ze daar in de Sahel het spul ook geen 9 maanden onbemand laten.
Klopt, en ik heb ook wel mijn bedenkingen over de daadwerkelijke effectiviteit (en een op ervaring gebaseerde afkeer van veel van die VN afdelingen) hiervan. In een aantal van de beelden zie je ook irrigatiebuizen door de geulen lopen. Maar zoiets zal op zich wel een beetje helpen, en het zou net genoeg kunnen zijn in sommige regios.
pi_212836796
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 13:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Klopt, en ik heb ook wel mijn bedenkingen over de daadwerkelijke effectiviteit (en een op ervaring gebaseerde afkeer van veel van die VN afdelingen) hiervan. In een aantal van de beelden zie je ook irrigatiebuizen door de geulen lopen. Maar zoiets zal op zich wel een beetje helpen, en het zou net genoeg kunnen zijn in sommige regios.
Wij blijven dan ook maar aanmodderen. Nu met versie 388.6 :+
Ten eerste richten we ons op plantjes die blijkbaar beter in leven blijven dan andere plantjes. Lavendel en agave doen het hier goed zonder enige hulp.

Oleander blijft net leven. Een granaatappelboompje gaat ook net niet dood.
Dat boompje en een oleander hebben nu dan ook weer een druppelversie gekregen die ze hopelijk deze zomer water geeft.

Verder hebben we in november een handjevol pijnboompjes geplant, die leven ook nog. Eens zien of die de zomer door komen.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212838413
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 14:15 schreef sigme het volgende:

[..]
Ten eerste richten we ons op plantjes die blijkbaar beter in leven blijven dan andere plantjes. Lavendel en agave doen het hier goed zonder enige hulp.

Dat boompje en een oleander hebben nu dan ook weer een druppelversie gekregen die ze hopelijk deze zomer water geeft.

Verder hebben we in november een handjevol pijnboompjes geplant, die leven ook nog. Eens zien of die de zomer door komen.
Je kan ook een paar steeneikjes (of kurkeik, om het even) neerzetten, die overleven het wel. De eikels van een steeneik zijn eetbaar, dat is ook wel leuk.

Een ander ding wat ik gemerkt heb, is dat te harde grond ervoor zorgt dat een boompje erg veel tijd nodig heeft om aan te slaan. Op mijn terrein zit er een keiharde laag op zo'n 40 cm diep, ik boor altijd een gat wat door die laag heen gaat.

[ Bericht 5% gewijzigd door Managarm op 15-03-2024 18:25:00 ]
pi_212839083
Vos O+ (die staart! Zo mooi!)
Zwijntjes O+

Wat tof allemaal! O+
pi_212841863
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 14:15 schreef sigme het volgende:

[..]

Maar dat is toch ook een groot deel van de lol? Lekker aanmodderen, niks hoeft.
Een van de beste dagen van m'n leven was op een eilandje in een rivier in Afrika. Kamperen, en we wilden wat thee maken. Paar takjes zou genoeg zijn om het water te laten koken, maar was het niet, vuur bijna uit, weer een paar takjes erbij, weer net niet gekookt, vuur weer bijna uit, weer wat takjes erop, enz. Halve dag mee bezig geweest, heerlijk, lekker aanmodderen, zonder enige zorgen.
pi_212842222
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 21:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar dat is toch ook een groot deel van de lol? Lekker aanmodderen, niks hoeft.
Een van de beste dagen van m'n leven was op een eilandje in een rivier in Afrika. Kamperen, en we wilden wat thee maken. Paar takjes zou genoeg zijn om het water te laten koken, maar was het niet, vuur bijna uit, weer een paar takjes erbij, weer net niet gekookt, vuur weer bijna uit, weer wat takjes erop, enz. Halve dag mee bezig geweest, heerlijk, lekker aanmodderen, zonder enige zorgen.
Nou ja, boompjes kosten ook geld, zonde als ze elke keer dood gaan.
pi_212842350
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 22:15 schreef Managarm het volgende:

[..]
Nou ja, boompjes kosten ook geld, zonde als ze elke keer dood gaan.
Ligt er maar net aan hoe je de afweging maakt tussen het doel en het proces. Sigme is al jaren aan het vogelen met de irrigatie en de planten. Het zou mooi zijn als ze het goed voor elkaar krijgt, maar volgens mij vindt ze het ook helemaal niet erg om ermee bezig te zijn :) .
Jij geniet toch ook van het bezig zijn elke keer op je fantastische stek in Portugal? Je zult wel eens vloeken als de ezels weer eens een hek hebben omgeduwd, maar dat is toch ook deel van het leven waar je voor gekozen hebt, en wat het leuk maakt?
pi_212842693
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 22:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ligt er maar net aan hoe je de afweging maakt tussen het doel en het proces. Sigme is al jaren aan het vogelen met de irrigatie en de planten. Het zou mooi zijn als ze het goed voor elkaar krijgt, maar volgens mij vindt ze het ook helemaal niet erg om ermee bezig te zijn :) .
Jij geniet toch ook van het bezig zijn elke keer op je fantastische stek in Portugal? Je zult wel eens vloeken als de ezels weer eens een hek hebben omgeduwd, maar dat is toch ook deel van het leven waar je voor gekozen hebt, en wat het leuk maakt?
Ja, we hebben net bijna 300 meter hek vervangen en dan zie je 450 kilo eroverheen hangen :) . Aan de andere kant komen ze altijd vrolijk kroelen en het is sinaasappeltijd, dus ze zijn heel erg blij. Kennis van ons heeft 10 volwassen bomen, dus we krijgen emmers vol.
pi_212847250
Zwijntjes O+
Wat leuk die wildcamera ^O^
pi_212849250
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 22:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Man, ik zou niet (meer) weten wat te beginnen met een werkend irrigatiesysteem :D
Je ziet het goed, het gepruts is het leven en de lol en de vreugd hier, ook al hadden we het eerst ons heel anders voorgesteld. Maar het is wat het is, en ook dat wat het blijkt te zijn is geweldig. En het houdt ons van de straat ;).
pi_212851706
quote:
7s.gif Op woensdag 13 maart 2024 20:46 schreef sigme het volgende:
Projectje.

[ afbeelding ]
En dan het zonnepaneel er op.

Deze foto intrigeert mij nogal omdat de hellingshoek van het paneel nogal noord-europees aan doet.
Hebben jullie deze uitgekiend/berekend of is het op gevoel gedaan?
-
pi_212851922
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 19:57 schreef quo_ het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Deze foto intrigeert mij nogal omdat de hellingshoek van het paneel nogal noord-europees aan doet.
Hebben jullie deze uitgekiend/berekend of is het op gevoel gedaan?
Er is veel over nagedacht en hard op gerekend en gezien de lengte van de materialen kwam het hierop uit. Dat viel mooi binnen de marges die we als gewenste hoek bedacht hadden.

Voor wat het waard is; als wij hier zijn staat de zon laag ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door sigme op 16-03-2024 20:24:45 ]
pi_212879617
Het is hier nu al een week heel zonnig, en ook ruim boven de 20 graden. Genoeg stroom dus. En de kachel hebben we alleen ‘s ochtends nog even aan.
In november hingen er al zwarte olijven aan de bomen. Nu hangen er nóg zwarte olijven aan de bomen. Wel wat rimpelig :P. Oude besjes.

Gister kwamen we een zonnende slang tegen. Een vorig bezoek zijn we tweemaal een trapslang tegengekomen maar dit was duidelijk een andere soort. Het moet een hoefijzerslang zijn.
SPOILER: slangenfoto
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_212880773
Wel een mooie tekening in de spoiler.
Geen idee hoe ik zou reageren bij een ontmoeting tijdens een wandeling.
pi_212880854
Inderdaad een hoefijzerslang! Naar mijn mening een van de mooiste slangen van Europa (na luipaardslang en Spaanse wipneusadder van de gaditana ondersoort), al zijn er nog behoorlijk wat andere mooie slangensoorten in Europa :)
pi_212881104
Mooie ssssslang!!!!!
pi_212882078
Toen we twee weken geleden aankwamen gingen de amandelen net in vollebloei. Sommigebomen zijn nu al uitgebloeid en groen (blaadjes komen na de bloemetjes).

Heel veel bloei trouwens, het kon nog wel eens een grote amandeloogst worden deze herfst.
pi_212882113
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 13:08 schreef sigme het volgende:
Toen we twee weken geleden aankwamen gingen de amandelen net in vollebloei. Sommigebomen zijn nu al uitgebloeid en groen (blaadjes komen na de bloemetjes).
[ afbeelding ]
Heel veel bloei trouwens, het kon nog wel eens een grote amandeloogst worden deze herfst.
Huh, wat grappig! Hebben ze dan de blaadjes nodig om de amandelen te laten rijpen? Of waarom doen zij bloemen/blaadjes andersom?
pi_212882180
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 13:11 schreef _flore het volgende:

[..]
Huh, wat grappig! Hebben ze dan de blaadjes nodig om de amandelen te laten rijpen? Of waarom doen zij bloemen/blaadjes andersom?
Nou, de boom heeft de blaadjes nodig om te kunnen leven, fotosynthese enzo, dus ook om die amandelen te maken. Maar dat ze eerst bloempjes maken en daarna blaadjes staat daar wel los van denk ik. Het verschilt ook wat per amandelras in welke volgorde ze het doen, maar de meesten bloeien heel vroeg.
In nederland zie je datzelfde bij de sleedoorn/slee-pruim: eerst bloeien (febr) daarna pas blaadjes.
pi_212882355
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 13:15 schreef sigme het volgende:

[..]
Nou, de boom heeft de blaadjes nodig om te kunnen leven, fotosynthese enzo, dus ook om die amandelen te maken. Maar dat ze eerst bloempjes maken en daarna blaadjes staat daar wel los van denk ik. Het verschilt ook wat per amandelras in welke volgorde ze het doen, maar de meesten bloeien heel vroeg.
In nederland zie je datzelfde bij de sleedoorn/slee-pruim: eerst bloeien (febr) daarna pas blaadjes.
Ja, ik google het nu ook, dat er best wat planten zijn die het zo om doen. Nooit geweten! :)
pi_212897237
Morgen vertrekken we. Vandaag hebben we de wildcamera opgehaald van z’n laatste standplaats - niets gevangen.
Wel troffen wij op de middagwandeling nog een slangetje. Alweer een andere soort! We houden dit op een Girondische Gladde Slang.
SPOILER: slangenfoto’s
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_212908932
Terugreis doen we wat langzaamaan. Vandaag reden we door de Pyreneeën en daar zitten we nu nog. In een dorpshotel in een gehucht in een kloof.

In de bergen lag sneeuw! Dat zagen we van verre

En dichtbij was het ook echt zo

Nu zitten we in een pittoresk gehucht.

In een charmant dorpshotel

Hapje gegeten in het hotel (Confit de canard), en er waren verbazend veel eters in het restaurant, in aanmerking genomen dat je hier in the middle of nowhere zit.
pi_212909073
Subaru O+ Heb er ook een paar gehad. Een in Australie en een in Montana. Kan net wat meer met de 4wd. Kon ook lekker in die in Montana slapen met trips.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')