abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212777453
In maart 2013 reden mijn liefste en ik van Marokko naar Nederland. In Nederland hoopten we de lente aan te treffen, maar die kwam niet en alles was koud, guur en grijs. Een verder totaal niet heel serieus zoektochtje op internet leverde opeens het wel serieuze inzicht op dat we misschien wel een stukje land zouden kunnen kopen in een zonnig warm aangenaam fijn land. Marokko is ons een brug te ver. Maar Spanje..

We vonden een leuk jong stel makelaars dat precies in portefeuille heeft wat wij zouden willen hebben: een mooi stukje land. Hoewel we een heel nest adders onder het gras vreesden, bleek elke stap netjes te lopen en prima te gaan.

Dus.. kochten we een olijfboomgaard. Met ook wat amandelboompjes en een vijg.

We lieten er een hutje (caseta) op zetten.

En het was beeldschoon en we waren gelukkig.

De caseta is eenvoudig ingericht.

We hebben natuurlijk geen gas, water of elektriciteitsaansluiting, maar dat is ook helemaal niet nodig.
Gas kopen we in een fles, drinkwater kopen we in plastic, douche- en tuinwater vangen we op uit de dakgoot en een klein zonnepaneeltje vangt genoeg zon voor genoeg stroom.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 11-03-2024 18:31:22 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212785330
Na tien jaar ziet binnen- en buitenkant er wel wat anders uit.

Binnen, kijkendnaar de voordeur

Eetkamer

Slaapkamer

Salon

En de reden voor de keuze van dit landje, en deze plek voor het hutje: het uitzicht

Op mooie dagen kunnen we de Pyreneeën zien 8-)
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 11 maart 2024 @ 14:07:49 #3
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_212785511
Is het alweer tien jaar joh, jemig wat gaat dat hard!

Benieuwd naar jullie crea bouwplan met die steigerstangen enzo.

Veel plezier en heerlijke rust gewenst voor dit verblijf weer ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_212787108
Aan de voorzijde van de caseta lieten we een afdak bouwen. Onder andere omdat deur & raam niet waterdicht bleek :')
Maar het heeft talloze voordelen.

Zo hebben we daar tegenwoordig een vaste keukenopstelling.

Met dichte kopse kant omdat het hier zo vreselijk kan waaien.
Het dakje vangt bovendien extra water, dat in de groene regenton stroomt, wat ons stromend water boven een gootsteen levert.

Op de veranda hebben we ook een eettafel.
De veranda ligt op het noorden. Lekker koel, hoewel dat als wij hier zijn vaak een nadeel is.
Maar des ochtends valt er zon in en ontbijten we hier graag.

Het terras is voor de helft overdekt. Op de niet overdekte helft staat het kookspul-op-houtvuur.
pi_212787189
Aan de achterzijde van de caseta kwamen IBC’s om het regenwater op te vangen. En een terrasje met een bankje. Dé plek om luw in de zon te zitten :P

Het tegelplateau onder de Jøtul (uit vaderlijk’ huis) is gemaakt van antieke tegeltjes die in de schouw van ons pied-a-terre zaten, het tegelplateau onder ons zonnebankje is gemaakt van tegels die we overhielden van de nieuwe vloer in het pied-a-terre.
pi_212787305
Sanitair, sanitair hebben we ook. Van alle gemakken voorzien.

Een paar terrasjes boven dat van onze caseta staat ons toilet. Liefkozend ‘de ton’ genoemd.

Met naastgelegen wasinrichting *)

Aan de zijkant van de caseta hebben we ook nog een douche.

Dat houten hok rechts van dat bankje.

Tochtvrije ingang. Nou ja, in elk geval waait het iets minder hard.

Vullen met warm water, ophangen, kraan open…

Nog wat extra tegen de tocht (had ik al gezegd dat het hier vaak waait? En als wij hier zijn, november/febr/mrt, is het vaak best fris, zeker ‘s avonds als ik mij wil wassen).
Dus extra windkering: onze varkensflappen.

Ook hier tegels die we ook in de pied-a-terre hebben.
pi_212787319
Gaaf hoor! Maar wat zit er in de rode kist achter het huis?
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_212787337
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:54 schreef Zedi het volgende:
Gaaf hoor! Maar wat zit er in de rode kist achter het huis?
Gereedschap, materiaal en bijlen.
Die kist zetten we binnen als we terug naar NL gaan.
pi_212810412
En hebben jullie nu ook weer een groot project daar op de planning?
pi_212814159
Kom ik op terug, @Yinny :Y. Geen groot project, wel een projectje.

Eerst even het grove werk. We hebben dus wat klein gereedschap en materieel hier, maar ook iets groter spul.
Zo hebben we onze benzine-grasmaaier hierheen gesleept.

Vandaag mocht 'ie een rondje maaien.

Ook hebben we wat gereedschap hier om te zorgen voor onze eigen houtvoorraad, en daar hebben we ook opslag voor. Het eerste jaar dat we hier zaten hebben we een lading brandhout gekocht, maar tegenwoordig zagen we af en toe een van onze olijfbomen om en hakken die aan mootjes. (De olijfboom in kwestie loopt daarna weer uit, als struik).

Een zaagbok, bijlen. En een steiger/ladder. Kettingzaag nemen we steeds mee heen & weer, al overwegen we ook wel om er eens eentje te nemen om gewoon hier te laten. Dan kunnen we hier ook zagen als we een keer per trein of vliegtuig reizen.

Voorlopig hebben we een voorraad waar we 2025 waarschijnlijk wel mee doorkomen.
pi_212814988
Projectje.

In Nederland steigerbuis en verbindingsstukken gekocht en op maat gezaagd. Dit meegesleept naar hier.
Alhier de hele constructie weer inelkaar geschoefd, op/aan een IBC.

En dan het zonnepaneel er op.

Dit geheel staat dan op het terras boven de caseta.

De IBC staat vol water, dus met duizend kilo is het redelijk windbestendig. We laten dan het zonnepaneel hier op staan als we weg zijn; om dit paneel hier af te schroeven moet een boef daar best even een klusje van maken en we hopen dat dat dus niet gebeurt. Voordeel van de boel gewoon buiten laten is dat we dan de accu (die staat wel binnen) op spanning kunnen houden.
pi_212815214
Poeh! _O_
Nogal een projekt! 🫢
pi_212816779
Ah, en dat betekent dan dat jullie niet eerst in het donker hoeven te zitten tot accu opgeladen is bij volgende vakantie? Of zijn er meer redenen?

Duimen idd dat zonnepaneel met rust wordt gelaten, wanneer jullie er niet zijn!
pi_212816909
Handig construct! Wat voor accu gebruiken jullie daar?
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
  woensdag 13 maart 2024 @ 22:24:36 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212817050
Heb je niet iets van een richeltje om op te zitten boven de ton? Dat lijkt me zo onhandig! :o

En nog een vraag: als jullie weg gaan, ruim je dan de hele buiten keuken op naar binnen? Of laten jullie alles staan?
  donderdag 14 maart 2024 @ 06:35:09 #16
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_212818909
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2024 22:24 schreef BE het volgende:
Heb je niet iets van een richeltje om op te zitten boven de ton? Dat lijkt me zo onhandig! :o

En nog een vraag: als jullie weg gaan, ruim je dan de hele buiten keuken op naar binnen? Of laten jullie alles staan?
En hoe doe je dat 's nachts als je naar het toilet gast @sigme? Ben je dan niet bang voor de wilde dieren ( in het bos, in het bos :+ )
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_212819539
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2024 22:24 schreef BE het volgende:

Zo’n latrinebalk? Daar heb ik in mijn jeugd wel vaak mee moeten behelpen, dat lijkt comfortabeler maar ik vind het niks. Dit is gewoon hurken, kan niks misgaan. Met wel iets om je aan vast te houden als dat moet (de hoekpalen van het hokje).

quote:
Even foto’tje van eind november net voor vertrek opgescharreld:

Zo laten we het achter. Gasfles is naar binnen en de boel is wat opgeklapt en in elkaar geschoven.
Toen we de kopse kant nog niet dichtgetimmerd hadden is het kookmeubel een keer omgestormd :o
pi_212819563
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 06:35 schreef Barreltje het volgende:

[..]
En hoe doe je dat 's nachts als je naar het toilet gast @:sigme? Ben je dan niet bang voor de wilde dieren ( in het bos, in het bos :+ )
Piesen mag gewoon overal (op enige respectabele afstand). Dag & nacht ;). Papiertjes moeten dan even naar de prullenbak.

Die wilde beesten kom ik nog op terug :P
pi_212820226
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2024 22:07 schreef Yinny het volgende:
Ah, en dat betekent dan dat jullie niet eerst in het donker hoeven te zitten tot accu opgeladen is bij volgende vakantie? Of zijn er meer redenen?

Duimen idd dat zonnepaneel met rust wordt gelaten, wanneer jullie er niet zijn!
Accu’s zouden er tegen moeten kunnen om stil te staan, maar in de praktijk worden ze er snel slecht van. Druppelladen is beter. Als de accu ontlaadt terwijl we er niet zijn is ie meestal niet kats leeg, dus een lampje laten branden lukt nog wel (die gaan op 12volt en zijn 1,2W). Maar om dan iets te doen met de omvormer is teveel gevraagd, en dat terwijl we dan juist de eerste nacht soms de elektrische deken speciaal bij ons hebben omdat het bed dan ook 6 graden is.
En/of de eerste dag graag stofzuigen want na een ruim half jaar mag dat wel eens :+
pi_212820241
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2024 22:15 schreef mjan het volgende:
Handig construct! Wat voor accu gebruiken jullie daar?
Een Victron Energy 12V 80Ah GEL accu.
pi_212828532
Oh ja, waarom nemen we geen windmolentje?

Een van de (vele) geweldigheden alhier is de stilte. Die is er soms. Niet altijd, want soms hoor je een verre vrachtwagen, of een boer op een trekker, of (vaak) een vliegtuig. Maar soms is het *stil*. *mooi* *stil*

Een windmolen is nooit stil.
pi_212828922
Goed, de @Barreltje beloofde wilde beesten.

In vorige topics heb ik de huisgekko al een paar keer laten zien. Soms zijn er een aantal, soms zien we er geen. Gister heb ik de gekko even snel gezien, hij was nogal groen vond ik, verder zag 'ie er goed uit.

En in het vorige topic liet ik de vangst van een paar dagen geleden zien:

Een echte Zorro común ibérico! Op ons eigen landje!
Vosjes hadden we lang geleden ook wel eens met het blote oog gezien, maar afgelopen jaren niet meer.

Jaaaaaaren geleden postte ik:
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 11:59 schreef sigme het volgende:
Vannacht moest ik piesen. Staande in de deuropening hoorde ik een beest. Liefste kwam ook luisteren. Lawaaiīg beest maar aardedonker, dus we zagen niks. Zaklamp gericht en aangeknipt. Drie dieren stoven weg. Knor! riep er een verontwaardigd. Wilde zwijntjes O+ !
In latere jaren ging ik twijfelen aan deze waarneming, ook al leek 'ie destijds zo onmiskenbaar duidelijk.

Maar kijk nu eens!
(Filmpje, even aanklikken als het niet vanzelf afspeelt)

De camera maakte ook nog een foto:

't Is toch echt waar O+ Zwijntjes O+

We hadden nog meer geluk met de beestenboel, afgelopen week; we hebben tweemaal de kudde wilde berggeiten gezien. Dat is echt magisch. In de afgelopen tien jaar hadden we die tweemaal eerder gezien.
Ik denk niet dat we die ooit op beeld gaan vangen _O-
We hebben wel een poging gedaan; de wildcamera bovenop de berg gezet. Het is een hele kunst om zo'n camera niet aan één stuk door foto's te laten maken van zwaaiende takken. Soms lukt dat niet en hebben we toch de hele geheugenkaart vol en de batterij leeg en alleen foto's en filmpjes van zwaaiende tak. Maar tegenwoordig lukt het iets beter om 'm goed te plaatsen (aan een eigen kort prikpaaltje, want aan een boom binden levert veel zwaaiende takken). Maar berggeiten waren toch te hoog gegrepen. Maar we hebben nog een week, misschien vangen we nog iets leuks...
  donderdag 14 maart 2024 @ 22:51:45 #23
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212830898
Oh wauw, dat is wel echt heel erg gaaf zeg! O+ Wat bijzonder om dat op je eigen land voor bij te zien komen, ook al is het op camera in de nacht. _O_
pi_212832900
Wat leuk die zwijntjes, en nog leuker dat je ze ook op camera hebt gevangen! Hoor je ze niet 's nachts, of komen ze niet zo dichtbij?
pi_212833989
In 2018 heb ik ze dus een keer gehoord, daarna nooit meer. Er zijn liggen altijd overal veel eikels, dus ik denk dat ze voer zat hebben.
pi_212834667
Als je nieuwe boompjes plant, zou je dan iets meer met de grond kunnen doen om te zorgen dat ze meer, en langer, vocht tot hun beschikking hebben? Zoiets als in deze video
pi_212835263
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 11:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Als je nieuwe boompjes plant, zou je dan iets meer met de grond kunnen doen om te zorgen dat ze meer, en langer, vocht tot hun beschikking hebben? Zoiets als in deze video
Nou, dat hadden we uiteraard gedaan :)
Blijkbaar is dat hier niet voldoende. Ik denk dat ze daar in de Sahel het spul ook geen 9 maanden onbemand laten.
pi_212836372
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 12:02 schreef sigme het volgende:

[..]
Nou, dat hadden we uiteraard gedaan :)
Blijkbaar is dat hier niet voldoende. Ik denk dat ze daar in de Sahel het spul ook geen 9 maanden onbemand laten.
Klopt, en ik heb ook wel mijn bedenkingen over de daadwerkelijke effectiviteit (en een op ervaring gebaseerde afkeer van veel van die VN afdelingen) hiervan. In een aantal van de beelden zie je ook irrigatiebuizen door de geulen lopen. Maar zoiets zal op zich wel een beetje helpen, en het zou net genoeg kunnen zijn in sommige regios.
pi_212836796
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 13:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Klopt, en ik heb ook wel mijn bedenkingen over de daadwerkelijke effectiviteit (en een op ervaring gebaseerde afkeer van veel van die VN afdelingen) hiervan. In een aantal van de beelden zie je ook irrigatiebuizen door de geulen lopen. Maar zoiets zal op zich wel een beetje helpen, en het zou net genoeg kunnen zijn in sommige regios.
Wij blijven dan ook maar aanmodderen. Nu met versie 388.6 :+
Ten eerste richten we ons op plantjes die blijkbaar beter in leven blijven dan andere plantjes. Lavendel en agave doen het hier goed zonder enige hulp.

Oleander blijft net leven. Een granaatappelboompje gaat ook net niet dood.
Dat boompje en een oleander hebben nu dan ook weer een druppelversie gekregen die ze hopelijk deze zomer water geeft.

Verder hebben we in november een handjevol pijnboompjes geplant, die leven ook nog. Eens zien of die de zomer door komen.
pi_212838413
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 14:15 schreef sigme het volgende:

[..]
Ten eerste richten we ons op plantjes die blijkbaar beter in leven blijven dan andere plantjes. Lavendel en agave doen het hier goed zonder enige hulp.

Dat boompje en een oleander hebben nu dan ook weer een druppelversie gekregen die ze hopelijk deze zomer water geeft.

Verder hebben we in november een handjevol pijnboompjes geplant, die leven ook nog. Eens zien of die de zomer door komen.
Je kan ook een paar steeneikjes (of kurkeik, om het even) neerzetten, die overleven het wel. De eikels van een steeneik zijn eetbaar, dat is ook wel leuk.

Een ander ding wat ik gemerkt heb, is dat te harde grond ervoor zorgt dat een boompje erg veel tijd nodig heeft om aan te slaan. Op mijn terrein zit er een keiharde laag op zo'n 40 cm diep, ik boor altijd een gat wat door die laag heen gaat.

[ Bericht 5% gewijzigd door Managarm op 15-03-2024 18:25:00 ]
pi_212839083
Vos O+ (die staart! Zo mooi!)
Zwijntjes O+

Wat tof allemaal! O+
pi_212841863
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 14:15 schreef sigme het volgende:

[..]

Maar dat is toch ook een groot deel van de lol? Lekker aanmodderen, niks hoeft.
Een van de beste dagen van m'n leven was op een eilandje in een rivier in Afrika. Kamperen, en we wilden wat thee maken. Paar takjes zou genoeg zijn om het water te laten koken, maar was het niet, vuur bijna uit, weer een paar takjes erbij, weer net niet gekookt, vuur weer bijna uit, weer wat takjes erop, enz. Halve dag mee bezig geweest, heerlijk, lekker aanmodderen, zonder enige zorgen.
pi_212842222
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 21:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar dat is toch ook een groot deel van de lol? Lekker aanmodderen, niks hoeft.
Een van de beste dagen van m'n leven was op een eilandje in een rivier in Afrika. Kamperen, en we wilden wat thee maken. Paar takjes zou genoeg zijn om het water te laten koken, maar was het niet, vuur bijna uit, weer een paar takjes erbij, weer net niet gekookt, vuur weer bijna uit, weer wat takjes erop, enz. Halve dag mee bezig geweest, heerlijk, lekker aanmodderen, zonder enige zorgen.
Nou ja, boompjes kosten ook geld, zonde als ze elke keer dood gaan.
pi_212842350
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 22:15 schreef Managarm het volgende:

[..]
Nou ja, boompjes kosten ook geld, zonde als ze elke keer dood gaan.
Ligt er maar net aan hoe je de afweging maakt tussen het doel en het proces. Sigme is al jaren aan het vogelen met de irrigatie en de planten. Het zou mooi zijn als ze het goed voor elkaar krijgt, maar volgens mij vindt ze het ook helemaal niet erg om ermee bezig te zijn :) .
Jij geniet toch ook van het bezig zijn elke keer op je fantastische stek in Portugal? Je zult wel eens vloeken als de ezels weer eens een hek hebben omgeduwd, maar dat is toch ook deel van het leven waar je voor gekozen hebt, en wat het leuk maakt?
pi_212842693
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 22:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ligt er maar net aan hoe je de afweging maakt tussen het doel en het proces. Sigme is al jaren aan het vogelen met de irrigatie en de planten. Het zou mooi zijn als ze het goed voor elkaar krijgt, maar volgens mij vindt ze het ook helemaal niet erg om ermee bezig te zijn :) .
Jij geniet toch ook van het bezig zijn elke keer op je fantastische stek in Portugal? Je zult wel eens vloeken als de ezels weer eens een hek hebben omgeduwd, maar dat is toch ook deel van het leven waar je voor gekozen hebt, en wat het leuk maakt?
Ja, we hebben net bijna 300 meter hek vervangen en dan zie je 450 kilo eroverheen hangen :) . Aan de andere kant komen ze altijd vrolijk kroelen en het is sinaasappeltijd, dus ze zijn heel erg blij. Kennis van ons heeft 10 volwassen bomen, dus we krijgen emmers vol.
pi_212847250
Zwijntjes O+
Wat leuk die wildcamera ^O^
pi_212849250
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 22:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Man, ik zou niet (meer) weten wat te beginnen met een werkend irrigatiesysteem :D
Je ziet het goed, het gepruts is het leven en de lol en de vreugd hier, ook al hadden we het eerst ons heel anders voorgesteld. Maar het is wat het is, en ook dat wat het blijkt te zijn is geweldig. En het houdt ons van de straat ;).
pi_212851706
quote:
7s.gif Op woensdag 13 maart 2024 20:46 schreef sigme het volgende:
Projectje.

[ afbeelding ]
En dan het zonnepaneel er op.

Deze foto intrigeert mij nogal omdat de hellingshoek van het paneel nogal noord-europees aan doet.
Hebben jullie deze uitgekiend/berekend of is het op gevoel gedaan?
-
pi_212851922
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 19:57 schreef quo_ het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Deze foto intrigeert mij nogal omdat de hellingshoek van het paneel nogal noord-europees aan doet.
Hebben jullie deze uitgekiend/berekend of is het op gevoel gedaan?
Er is veel over nagedacht en hard op gerekend en gezien de lengte van de materialen kwam het hierop uit. Dat viel mooi binnen de marges die we als gewenste hoek bedacht hadden.

Voor wat het waard is; als wij hier zijn staat de zon laag ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door sigme op 16-03-2024 20:24:45 ]
pi_212879617
Het is hier nu al een week heel zonnig, en ook ruim boven de 20 graden. Genoeg stroom dus. En de kachel hebben we alleen ‘s ochtends nog even aan.
In november hingen er al zwarte olijven aan de bomen. Nu hangen er nķg zwarte olijven aan de bomen. Wel wat rimpelig :P. Oude besjes.

Gister kwamen we een zonnende slang tegen. Een vorig bezoek zijn we tweemaal een trapslang tegengekomen maar dit was duidelijk een andere soort. Het moet een hoefijzerslang zijn.
SPOILER: slangenfoto
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_212880773
Wel een mooie tekening in de spoiler.
Geen idee hoe ik zou reageren bij een ontmoeting tijdens een wandeling.
pi_212880854
Inderdaad een hoefijzerslang! Naar mijn mening een van de mooiste slangen van Europa (na luipaardslang en Spaanse wipneusadder van de gaditana ondersoort), al zijn er nog behoorlijk wat andere mooie slangensoorten in Europa :)
pi_212881104
Mooie ssssslang!!!!!
pi_212882078
Toen we twee weken geleden aankwamen gingen de amandelen net in vollebloei. Sommigebomen zijn nu al uitgebloeid en groen (blaadjes komen na de bloemetjes).

Heel veel bloei trouwens, het kon nog wel eens een grote amandeloogst worden deze herfst.
pi_212882113
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 13:08 schreef sigme het volgende:
Toen we twee weken geleden aankwamen gingen de amandelen net in vollebloei. Sommigebomen zijn nu al uitgebloeid en groen (blaadjes komen na de bloemetjes).
[ afbeelding ]
Heel veel bloei trouwens, het kon nog wel eens een grote amandeloogst worden deze herfst.
Huh, wat grappig! Hebben ze dan de blaadjes nodig om de amandelen te laten rijpen? Of waarom doen zij bloemen/blaadjes andersom?
pi_212882180
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 13:11 schreef _flore het volgende:

[..]
Huh, wat grappig! Hebben ze dan de blaadjes nodig om de amandelen te laten rijpen? Of waarom doen zij bloemen/blaadjes andersom?
Nou, de boom heeft de blaadjes nodig om te kunnen leven, fotosynthese enzo, dus ook om die amandelen te maken. Maar dat ze eerst bloempjes maken en daarna blaadjes staat daar wel los van denk ik. Het verschilt ook wat per amandelras in welke volgorde ze het doen, maar de meesten bloeien heel vroeg.
In nederland zie je datzelfde bij de sleedoorn/slee-pruim: eerst bloeien (febr) daarna pas blaadjes.
pi_212882355
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 13:15 schreef sigme het volgende:

[..]
Nou, de boom heeft de blaadjes nodig om te kunnen leven, fotosynthese enzo, dus ook om die amandelen te maken. Maar dat ze eerst bloempjes maken en daarna blaadjes staat daar wel los van denk ik. Het verschilt ook wat per amandelras in welke volgorde ze het doen, maar de meesten bloeien heel vroeg.
In nederland zie je datzelfde bij de sleedoorn/slee-pruim: eerst bloeien (febr) daarna pas blaadjes.
Ja, ik google het nu ook, dat er best wat planten zijn die het zo om doen. Nooit geweten! :)
pi_212897237
Morgen vertrekken we. Vandaag hebben we de wildcamera opgehaald van z’n laatste standplaats - niets gevangen.
Wel troffen wij op de middagwandeling nog een slangetje. Alweer een andere soort! We houden dit op een Girondische Gladde Slang.
SPOILER: slangenfoto’s
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_212908932
Terugreis doen we wat langzaamaan. Vandaag reden we door de Pyreneeën en daar zitten we nu nog. In een dorpshotel in een gehucht in een kloof.

In de bergen lag sneeuw! Dat zagen we van verre

En dichtbij was het ook echt zo

Nu zitten we in een pittoresk gehucht.

In een charmant dorpshotel

Hapje gegeten in het hotel (Confit de canard), en er waren verbazend veel eters in het restaurant, in aanmerking genomen dat je hier in the middle of nowhere zit.
pi_212909073
Subaru O+ Heb er ook een paar gehad. Een in Australie en een in Montana. Kan net wat meer met de 4wd. Kon ook lekker in die in Montana slapen met trips.
  Official ESF Kreviewer donderdag 21 maart 2024 @ 22:19:42 #51
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_212909225
Blijft een mooie plek. Heb je na tien jaar nog steeds zin om naar dezelfde plek te gaan?
pi_212910450
quote:
14s.gif Op donderdag 21 maart 2024 22:19 schreef Kreator het volgende:
Blijft een mooie plek. Heb je na tien jaar nog steeds zin om naar dezelfde plek te gaan?
Jazeker!
Anders zou ik er ook niet naartoe gaan, we hoeven ons er niet tweemaal per jaar te vertonen :)
  vrijdag 22 maart 2024 @ 18:52:03 #53
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_212917307
Meteen belastingvrij inkopen doen in Andorra?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_212919801
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 18:52 schreef E.T. het volgende:
Meteen belastingvrij inkopen doen in Andorra?
Stink-Andorra? Nee, daar rijd ik met dichtgeknepen neus zo snel mogelijk doorheen. Maar de route was niet door Andorra :)
pi_212919909
De route was vandaag de Franse kant van de Pyreneeën en daarna zo wat ten zuiden van Pau.
Onderweg vonden we een idyllische plaats voor een middaghapje

En nu voor de nacht hebben we een studio'tje in een voormalige abdij

In de oude stad Angouleme

pi_212922377
Heerlijk in de zon op een grasveldje!

Áls je langs patapain komt, is ook een aanrader voor lunch en traktaties.
https://www.patapain.com/choisir-mon-restaurant

Al denk ik wel, dat je als altijd alle maaltijden onderweg hebt voorbereid.😉
pi_212930741
In Angouleme eerst een ochtendwandeling gemaakt langs het water

Toen op pad, met lunch op een parkeerplaats langs de péage

Wel zonnig, maar maar 13 graden

En nu zijn wel in een hotel met studio's iets ten zuiden van Parijs. We zijn hier eens eerder geweest. Op de eerste trip dat we een hond meenamen. Toen hadden we er nog twee, maar we namen enkel krulhond toen mee op reis.

quote:
7s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 21:01 schreef sigme het volgende:
SPOILER

Nothing's changed really

Moderator dinsdag 14 mei 2024 @ 11:56:14 #58
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_213557029
6 jaar na dato, niks veranderd :D
wanneer mogen jullie er weer heen?
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_213558280
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 11:56 schreef Geckoo het volgende:
6 jaar na dato, niks veranderd :D
wanneer mogen jullie er weer heen?
We zijn van plan deze zomer Nederland niet te verlaten. Het is hier dan hopelijk de hele zomer zomer, en er is hier dan sowieso altijd veel te doen voor ons, wat zich opstapelt als we een weekje weg zijn. En in Spanje is het meestal onaangenaam bloedheet. Helaas lopen we dan wel ook de verse vijgen mis, dat zou voor mij zo ongeveer de belangrijkste reden zijn om die bloedhitte te trotseren :Y) :')

In november hebben we alvast een maand verlof besproken om dan weer die kant op te gaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door sigme op 14-05-2024 14:42:34 ]
pi_215700163
pi_215700535
quote:
6s.gif Op woensdag 27 november 2024 19:04 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Dat ziet er gezellig uit. Proost!
pi_215708862
Krulhond is deze zomer gaan hemelen. Nu hier zonder haar laat het gemis weer vers voelen.

Afgezien daarvan is het hier ouderwets geweldig. We hebben hier maar twee daagjes tijd om te blijven hangen. We namen nogal een omweg om hier te komen B-)
TRV / Vrachtbootreis België -> Spanje
&
TRV / Marokko met de auto

Komende week moet ik weer werken en we moeten dus nog 1700km rijden. Maar voor nu zijn we hier en is alles relaxed.

*mooi*

Potje koken

Appeldief
  donderdag 28 november 2024 @ 18:51:15 #63
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_215709005
Ziet er heerlijk vredig uit daar, nieuwe situatie natuurlijk, en nieuwe manier van weer tot rust komen samen en beetje lamballen :)

Ga je naar huis om te werken of ook daar met je zonnepaneellaptop?
pi_215710372
Geen laptop mee!

Hopelijk deze winter nog wel een keertje werkvakantie, maar deze reis was volledig losgezongen van kantoor.
  donderdag 28 november 2024 @ 20:50:33 #65
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_215710401
Heerlijk *O*
pi_215716372
Vandaag klaarde het niet op. Mist al om. Mooie dag voor een wat grotere wandeling.

Onderweg troffen we een mooie spin.

SPOILER: close up van spin
Het is een Argiope lobata.
pi_215716926
O+
pi_215727196

Het waren twee fantastische dagen.
pi_215727314
Het is toch niet gek dat ik haar ook mis op de foto’s?

Goeie reis verder terug.
pi_216071542
We hebben oud&nieuw gepland door te brengen op ins bergje. Gister vertrokken uit NL, vanochtend zagen we de zon opkomen in Spanje. Zonnig en helder… daar aan de kust. Maar toen waren we nog niet in onze eigen streek. Nu wel.

Hier is het mistig en 5oC :')

We werden verwelkomd door Gekko O+

En we zijn toch blij hier te zijn. Want het is prachtig.
pi_216073849
Fijn weer op jullie Spaanse berg *O* *G*
pi_216074108
Gekko blij😎…zou het ( nog) steeds dezelfde zijn?
pi_216096227
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2024 17:21 schreef AnneX het volgende:
Gekko blij😎…zou het ( nog) steeds dezelfde zijn?
We hebben hier wel eens een aantal gekko's gezien; grotere, kleinere, eentje zonder staart. Dus er is keuze.
pi_216096298
Ook vandaag mistig, niks warm (graad of vijf), windstil. Heeft ook wel wat, heerlijk rustig ingesponnen in ons eigen kleine wereldje. Geen mensen, geen lawaai O+
Wel blommetjes.

Rozemarijn

Heide

Aardbeiboom
pi_216096474
We zijn van plan ook nog een weekje de toerist uit te gaan hangen in Tarragona.
Zolang we in de Eerste Hondloze Periode zitten kunnen we dat soort uitstapjes doen, dus laten we dat maar doen dan.
pi_216137011
Op oudjaarsdag zijn we even naar het provinciestadje geweest.
We hebben onze Spaanse bankrekening opgezegd; die hebben we een paar jaar geleden geopend omdat we een Spaanse bankrekening moesten hebben zodat de lokale belasting automatisch geīncasseerd kon worden. We namen de allereenvoudigste rekening (geen bankpasje, wel internetbankieren).
Die belasting bedraagt een whopping 8 euro per jaar :P
Die bankrekening kost een whopping ¤120 per jaar :o
En dan was dat internetbankieren van ze ook nog altijd een heel gevecht.

Onlangs hebben we dankzij een tip van @LeeHarveyOswald een Nederlandse rekening geopend bij Openbank. Gratis, totaal gericht op internetbankieren, en met een Spaanse IBAN... Bingo!

Kortom: we hebben een ander, beter & goedkoper Spaans bankrekeningnummer dus die oude kon worden opgeheven. Ze hebben lastig internetbankieren maar wel een kantoor, waar je gewoon kan aanwaaien, en waar ze (itt het doodenkele nog bestaande Nederlandse bankfiliaal) ook echt geld hebben.

Opheffen was geen enkel probleem en de ongeveer 100 euro die nog op de rekening stond kregen we in de hand gedrukt.

We zijn ook bij het belastingkantoortje langsgeweest. In Spanje zijn dat gewoon kantoortjes waar je binnen kan lopen en dan hier zit er een (1) mevrouw achter een bureau en die groet vriendelijk en vraagt wat ze voor je kan doen en fixt dan alles.
♦ Ander bankrekeningnr √
♦ In plaats van een postadres van onze makelaars ons eigen emailadres voor het geval ze ons iets schriftelijk willen laten weten √
Geen gedoe met formulieren of rare procedures of leges of wachttijden. Ik hou van Spanje O+
pi_216137105
Die ¤8,- jaarlijkse belasting die we betalen is bestemd voor het onderhoud van de landweggetjes hier.
Laten ze dan toevallig ook net afgelopen maand die weggetjes onderhouden hebben! Dat is voor het eerst in de ruim 10 jaar dat wij hier zitten dat er (groot) onderhoud gepleegd wordt. Dat is: met een bulldozer-achtig ding de paden vlak schuiven.

Zo ziet het weggetje naar ons landje er nu uit:

Ik hoop/verwacht dat ze ook nog een keer grind daarover aanbrengen, dat lag er wel en ik denk dat dit wat erg gevoelig is voor regenbuien. Maar dat zien we dan een volgende keer wel. Voor nu is het erg prettig dat de paden vlakker en breder zijn dan ze in de afgelopen tien jaar langzaam geworden waren. Toe we ons landje kochten, in 2013, waren de paden niet lang daarvoor geschoven en begrind.
pi_216137170
De jaarwisseling was rustig _O-
Onze eigen kneuterige gezelligheid:

Het is nog steeds mistig, mocht er enig siervuurwerk in de omgeving zijn geweest dan zouden we het niet hebben kunnen zien. Zelf hebben we ook geen vuurwerk. Wel een fles cava, is hier natuurlijk vrij lokale specialiteit.
pi_216137394
quote:
7s.gif Op woensdag 1 januari 2025 16:54 schreef sigme het volgende:
De jaarwisseling was rustig _O-
Onze eigen kneuterige gezelligheid:
[ afbeelding ]

Het is nog steeds mistig, mocht er enig siervuurwerk in de omgeving zijn geweest dan zouden we het niet hebben kunnen zien. Zelf hebben we ook geen vuurwerk. Wel een fles cava, is hier natuurlijk vrij lokale specialiteit.
Jeetje wat een genot. Rust en Vrede. Mooi gedaan hoor. Alleen jammer dat het zo een teringeind rijden is.
Je gaat er niet even makkelijk heen dan.

Het is daar w.s. zo stil en donker dat de mens daar een bietje nederig van wordt. En rustig in het hoofd.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216137717
Wat goed van bankrekening & pad ^O^
pi_217551378

‘t Is hier zo prachtig prachtig.

Ik vond dit dier in de douchebak, iemand enig idee wat het is? Geen gekko, dit beestje heeft nageltjes aan het eind van z’n teentjes.
pi_217551483
quote:
7s.gif Op maandag 5 mei 2025 20:34 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

‘t Is hier zo prachtig prachtig.

Ik vond dit dier in de douchebak, iemand enig idee wat het is? Geen gekko, dit beestje heeft nageltjes aan het eind van z’n teentjes.
[ afbeelding ]
Mooiii

Google zegt Europese tjiktjak?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Europese_tjitjak
pi_217551693
quote:
1s.gif Op maandag 5 mei 2025 20:43 schreef Blues het volgende:

[..]
Mooiii

Google zegt Europese tjiktjak?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Europese_tjitjak
Nooit van gehoord! Dank :D
pi_217551778
quote:
7s.gif Op woensdag 1 januari 2025 16:50 schreef sigme het volgende:
Die ¤8,- jaarlijkse belasting die we betalen is bestemd voor het onderhoud van de landweggetjes hier.
Laten ze dan toevallig ook net afgelopen maand die weggetjes onderhouden hebben! Dat is voor het eerst in de ruim 10 jaar dat wij hier zitten dat er (groot) onderhoud gepleegd wordt. Dat is: met een bulldozer-achtig ding de paden vlak schuiven.

Zo ziet het weggetje naar ons landje er nu uit:
[ afbeelding ]

Ik hoop/verwacht dat ze ook nog een keer grind daarover aanbrengen, dat lag er wel en ik denk dat dit wat erg gevoelig is voor regenbuien. Maar dat zien we dan een volgende keer wel. Voor nu is het erg prettig dat de paden vlakker en breder zijn dan ze in de afgelopen tien jaar langzaam geworden waren. Toe we ons landje kochten, in 2013, waren de paden niet lang daarvoor geschoven en begrind.
Is het landweggetje nog begrind?

Slaap lekker vanavond in stad, in Casa la Barca.
  maandag 5 mei 2025 @ 21:24:40 #85
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217551889
Raar, ik was dit topic uit het oog verloren!
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')