Gereedschap, materiaal en bijlen.quote:Op maandag 11 maart 2024 16:54 schreef Zedi het volgende:
Gaaf hoor! Maar wat zit er in de rode kist achter het huis?
En hoe doe je dat 's nachts als je naar het toilet gast @sigme? Ben je dan niet bang voor de wilde dieren ( in het bos, in het bosquote:Op woensdag 13 maart 2024 22:24 schreef BE het volgende:
Heb je niet iets van een richeltje om op te zitten boven de ton? Dat lijkt me zo onhandig!
En nog een vraag: als jullie weg gaan, ruim je dan de hele buiten keuken op naar binnen? Of laten jullie alles staan?
Zo’n latrinebalk? Daar heb ik in mijn jeugd wel vaak mee moeten behelpen, dat lijkt comfortabeler maar ik vind het niks. Dit is gewoon hurken, kan niks misgaan. Met wel iets om je aan vast te houden als dat moet (de hoekpalen van het hokje).quote:Op woensdag 13 maart 2024 22:24 schreef BE het volgende:
Heb je niet iets van een richeltje om op te zitten boven de ton? Dat lijkt me zo onhandig!
Even foto’tje van eind november net voor vertrek opgescharreld:quote:En nog een vraag: als jullie weg gaan, ruim je dan de hele buiten keuken op naar binnen? Of laten jullie alles staan?
Piesen mag gewoon overal (op enige respectabele afstand). Dag & nachtquote:Op donderdag 14 maart 2024 06:35 schreef Barreltje het volgende:
[..]
En hoe doe je dat 's nachts als je naar het toilet gast @:sigme? Ben je dan niet bang voor de wilde dieren ( in het bos, in het bos)
Accu’s zouden er tegen moeten kunnen om stil te staan, maar in de praktijk worden ze er snel slecht van. Druppelladen is beter. Als de accu ontlaadt terwijl we er niet zijn is ie meestal niet kats leeg, dus een lampje laten branden lukt nog wel (die gaan op 12volt en zijn 1,2W). Maar om dan iets te doen met de omvormer is teveel gevraagd, en dat terwijl we dan juist de eerste nacht soms de elektrische deken speciaal bij ons hebben omdat het bed dan ook 6 graden is.quote:Op woensdag 13 maart 2024 22:07 schreef Yinny het volgende:
Ah, en dat betekent dan dat jullie niet eerst in het donker hoeven te zitten tot accu opgeladen is bij volgende vakantie? Of zijn er meer redenen?
Duimen idd dat zonnepaneel met rust wordt gelaten, wanneer jullie er niet zijn!
Een Victron Energy 12V 80Ah GEL accu.quote:Op woensdag 13 maart 2024 22:15 schreef mjan het volgende:
Handig construct! Wat voor accu gebruiken jullie daar?
In latere jaren ging ik twijfelen aan deze waarneming, ook al leek 'ie destijds zo onmiskenbaar duidelijk.quote:Op donderdag 5 juli 2018 11:59 schreef sigme het volgende:
Vannacht moest ik piesen. Staande in de deuropening hoorde ik een beest. Liefste kwam ook luisteren. Lawaaiīg beest maar aardedonker, dus we zagen niks. Zaklamp gericht en aangeknipt. Drie dieren stoven weg. Knor! riep er een verontwaardigd. Wilde zwijntjes!
Nou, dat hadden we uiteraard gedaanquote:Op vrijdag 15 maart 2024 11:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Als je nieuwe boompjes plant, zou je dan iets meer met de grond kunnen doen om te zorgen dat ze meer, en langer, vocht tot hun beschikking hebben? Zoiets als in deze video
Klopt, en ik heb ook wel mijn bedenkingen over de daadwerkelijke effectiviteit (en een op ervaring gebaseerde afkeer van veel van die VN afdelingen) hiervan. In een aantal van de beelden zie je ook irrigatiebuizen door de geulen lopen. Maar zoiets zal op zich wel een beetje helpen, en het zou net genoeg kunnen zijn in sommige regios.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 12:02 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou, dat hadden we uiteraard gedaan![]()
Blijkbaar is dat hier niet voldoende. Ik denk dat ze daar in de Sahel het spul ook geen 9 maanden onbemand laten.
Wij blijven dan ook maar aanmodderen. Nu met versie 388.6quote:Op vrijdag 15 maart 2024 13:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Klopt, en ik heb ook wel mijn bedenkingen over de daadwerkelijke effectiviteit (en een op ervaring gebaseerde afkeer van veel van die VN afdelingen) hiervan. In een aantal van de beelden zie je ook irrigatiebuizen door de geulen lopen. Maar zoiets zal op zich wel een beetje helpen, en het zou net genoeg kunnen zijn in sommige regios.
Je kan ook een paar steeneikjes (of kurkeik, om het even) neerzetten, die overleven het wel. De eikels van een steeneik zijn eetbaar, dat is ook wel leuk.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 14:15 schreef sigme het volgende:
[..]
Wij blijven dan ook maar aanmodderen. Nu met versie 388.6![]()
Ten eerste richten we ons op plantjes die blijkbaar beter in leven blijven dan andere plantjes. Lavendel en agave doen het hier goed zonder enige hulp.
Oleander blijft net leven. Een granaatappelboompje gaat ook net niet dood.
Dat boompje en een oleander hebben nu dan ook weer een druppelversie gekregen die ze hopelijk deze zomer water geeft.
Verder hebben we in november een handjevol pijnboompjes geplant, die leven ook nog. Eens zien of die de zomer door komen.
Maar dat is toch ook een groot deel van de lol? Lekker aanmodderen, niks hoeft.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 14:15 schreef sigme het volgende:
[..]
Wij blijven dan ook maar aanmodderen. Nu met versie 388.6![]()
Ten eerste richten we ons op plantjes die blijkbaar beter in leven blijven dan andere plantjes. Lavendel en agave doen het hier goed zonder enige hulp.
Oleander blijft net leven. Een granaatappelboompje gaat ook net niet dood.
Dat boompje en een oleander hebben nu dan ook weer een druppelversie gekregen die ze hopelijk deze zomer water geeft.
Verder hebben we in november een handjevol pijnboompjes geplant, die leven ook nog. Eens zien of die de zomer door komen.
Nou ja, boompjes kosten ook geld, zonde als ze elke keer dood gaan.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 21:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar dat is toch ook een groot deel van de lol? Lekker aanmodderen, niks hoeft.
Een van de beste dagen van m'n leven was op een eilandje in een rivier in Afrika. Kamperen, en we wilden wat thee maken. Paar takjes zou genoeg zijn om het water te laten koken, maar was het niet, vuur bijna uit, weer een paar takjes erbij, weer net niet gekookt, vuur weer bijna uit, weer wat takjes erop, enz. Halve dag mee bezig geweest, heerlijk, lekker aanmodderen, zonder enige zorgen.
Ligt er maar net aan hoe je de afweging maakt tussen het doel en het proces. Sigme is al jaren aan het vogelen met de irrigatie en de planten. Het zou mooi zijn als ze het goed voor elkaar krijgt, maar volgens mij vindt ze het ook helemaal niet erg om ermee bezig te zijnquote:Op vrijdag 15 maart 2024 22:15 schreef Managarm het volgende:
[..]
Nou ja, boompjes kosten ook geld, zonde als ze elke keer dood gaan.
Ja, we hebben net bijna 300 meter hek vervangen en dan zie je 450 kilo eroverheen hangenquote:Op vrijdag 15 maart 2024 22:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan hoe je de afweging maakt tussen het doel en het proces. Sigme is al jaren aan het vogelen met de irrigatie en de planten. Het zou mooi zijn als ze het goed voor elkaar krijgt, maar volgens mij vindt ze het ook helemaal niet erg om ermee bezig te zijn.
Jij geniet toch ook van het bezig zijn elke keer op je fantastische stek in Portugal? Je zult wel eens vloeken als de ezels weer eens een hek hebben omgeduwd, maar dat is toch ook deel van het leven waar je voor gekozen hebt, en wat het leuk maakt?
Man, ik zou niet (meer) weten wat te beginnen met een werkend irrigatiesysteemquote:Op vrijdag 15 maart 2024 22:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan hoe je de afweging maakt tussen het doel en het proces. Sigme is al jaren aan het vogelen met de irrigatie en de planten. Het zou mooi zijn als ze het goed voor elkaar krijgt, maar volgens mij vindt ze het ook helemaal niet erg om ermee bezig te zijn.
quote:Op woensdag 13 maart 2024 20:46 schreef sigme het volgende:
Projectje.
[ afbeelding ]
En dan het zonnepaneel er op.
Er is veel over nagedacht en hard op gerekend en gezien de lengte van de materialen kwam het hierop uit. Dat viel mooi binnen de marges die we als gewenste hoek bedacht hadden.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 19:57 schreef quo_ het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Deze foto intrigeert mij nogal omdat de hellingshoek van het paneel nogal noord-europees aan doet.
Hebben jullie deze uitgekiend/berekend of is het op gevoel gedaan?
SPOILER: slangenfotoOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
Huh, wat grappig! Hebben ze dan de blaadjes nodig om de amandelen te laten rijpen? Of waarom doen zij bloemen/blaadjes andersom?quote:Op dinsdag 19 maart 2024 13:08 schreef sigme het volgende:
Toen we twee weken geleden aankwamen gingen de amandelen net in vollebloei. Sommigebomen zijn nu al uitgebloeid en groen (blaadjes komen na de bloemetjes).
[ afbeelding ]
Heel veel bloei trouwens, het kon nog wel eens een grote amandeloogst worden deze herfst.
Nou, de boom heeft de blaadjes nodig om te kunnen leven, fotosynthese enzo, dus ook om die amandelen te maken. Maar dat ze eerst bloempjes maken en daarna blaadjes staat daar wel los van denk ik. Het verschilt ook wat per amandelras in welke volgorde ze het doen, maar de meesten bloeien heel vroeg.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 13:11 schreef _flore het volgende:
[..]
Huh, wat grappig! Hebben ze dan de blaadjes nodig om de amandelen te laten rijpen? Of waarom doen zij bloemen/blaadjes andersom?
Ja, ik google het nu ook, dat er best wat planten zijn die het zo om doen. Nooit geweten!quote:Op dinsdag 19 maart 2024 13:15 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou, de boom heeft de blaadjes nodig om te kunnen leven, fotosynthese enzo, dus ook om die amandelen te maken. Maar dat ze eerst bloempjes maken en daarna blaadjes staat daar wel los van denk ik. Het verschilt ook wat per amandelras in welke volgorde ze het doen, maar de meesten bloeien heel vroeg.
In nederland zie je datzelfde bij de sleedoorn/slee-pruim: eerst bloeien (febr) daarna pas blaadjes.
SPOILER: slangenfoto’sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
Jazeker!quote:Op donderdag 21 maart 2024 22:19 schreef Kreator het volgende:
Blijft een mooie plek. Heb je na tien jaar nog steeds zin om naar dezelfde plek te gaan?
Stink-Andorra? Nee, daar rijd ik met dichtgeknepen neus zo snel mogelijk doorheen. Maar de route was niet door Andorraquote:Op vrijdag 22 maart 2024 18:52 schreef E.T. het volgende:
Meteen belastingvrij inkopen doen in Andorra?
quote:Op dinsdag 6 maart 2018 21:01 schreef sigme het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nothing's changed really
ik moet verrassend weinig
We zijn van plan deze zomer Nederland niet te verlaten. Het is hier dan hopelijk de hele zomer zomer, en er is hier dan sowieso altijd veel te doen voor ons, wat zich opstapelt als we een weekje weg zijn. En in Spanje is het meestal onaangenaam bloedheet. Helaas lopen we dan wel ook de verse vijgen mis, dat zou voor mij zo ongeveer de belangrijkste reden zijn om die bloedhitte te trotserenquote:Op dinsdag 14 mei 2024 11:56 schreef Geckoo het volgende:
6 jaar na dato, niks veranderd
wanneer mogen jullie er weer heen?
SPOILER: close up van spinOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is een Argiope lobata.ik moet verrassend weinig
We hebben hier wel eens een aantal gekko's gezien; grotere, kleinere, eentje zonder staart. Dus er is keuze.quote:Op zondag 29 december 2024 17:21 schreef AnneX het volgende:
Gekko blij😎…zou het ( nog) steeds dezelfde zijn?
Jeetje wat een genot. Rust en Vrede. Mooi gedaan hoor. Alleen jammer dat het zo een teringeind rijden is.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:54 schreef sigme het volgende:
De jaarwisseling was rustig![]()
Onze eigen kneuterige gezelligheid:
[ afbeelding ]
Het is nog steeds mistig, mocht er enig siervuurwerk in de omgeving zijn geweest dan zouden we het niet hebben kunnen zien. Zelf hebben we ook geen vuurwerk. Wel een fles cava, is hier natuurlijk vrij lokale specialiteit.
Mooiiiquote:Op maandag 5 mei 2025 20:34 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
‘t Is hier zo prachtig prachtig.
Ik vond dit dier in de douchebak, iemand enig idee wat het is? Geen gekko, dit beestje heeft nageltjes aan het eind van z’n teentjes.
[ afbeelding ]
Nooit van gehoord! Dankquote:Op maandag 5 mei 2025 20:43 schreef Blues het volgende:
[..]
Mooiii
Google zegt Europese tjiktjak?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Europese_tjitjak
Is het landweggetje nog begrind?quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:50 schreef sigme het volgende:
Die ¤8,- jaarlijkse belasting die we betalen is bestemd voor het onderhoud van de landweggetjes hier.
Laten ze dan toevallig ook net afgelopen maand die weggetjes onderhouden hebben! Dat is voor het eerst in de ruim 10 jaar dat wij hier zitten dat er (groot) onderhoud gepleegd wordt. Dat is: met een bulldozer-achtig ding de paden vlak schuiven.
Zo ziet het weggetje naar ons landje er nu uit:
[ afbeelding ]
Ik hoop/verwacht dat ze ook nog een keer grind daarover aanbrengen, dat lag er wel en ik denk dat dit wat erg gevoelig is voor regenbuien. Maar dat zien we dan een volgende keer wel. Voor nu is het erg prettig dat de paden vlakker en breder zijn dan ze in de afgelopen tien jaar langzaam geworden waren. Toe we ons landje kochten, in 2013, waren de paden niet lang daarvoor geschoven en begrind.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |