De inch-maat dus? Ik neem aan dat dat ook voor 'internationale' mountainbikes geldt?quote:Op zaterdag 9 maart 2024 22:18 schreef Ericr het volgende:
9/16 is standaard en zeker op Nederlandse makelij.
Vroeger tijdens mijn studententijd heb ik jaren als fietsenmaker gewerkt, en ik ben de franse maat voor trappers nog nooit tegengekomen. Ik durf wel met 99% zekerheid te zeggen dat het 9/16" is.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 22:19 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
De inch-maat dus? Ik neem aan dat dat ook voor 'internationale' mountainbikes geldt?
Best goed verhaal maar er zijn voor racefietsen en mountainbikes inmiddels zoveel verschillende mogelijkheden bijgekomen dat het bijna niet meer te overzien is.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 08:18 schreef Watuntrik het volgende:
Gazelle en alle overige oude Nederlandse fietsmerken zijn begonnen met fietsen (Safety Bike) uit Engeland te importeren, daar werd de fiets zo als wij die kennen als eerste in serie gebouwd. En die werden destijds allemaal gemaakt door BSA Cycles en die fietsen zijn als basis design gebruikt om eigen frames te gaan samenstellen en daar merken van te maken met uit Engeland geïmporteerde BSA onderdelen.
En deze BSA onderdelen met Britse schroefdraad aan de fiets zijn zo standaard geworden. Daarom hebben alle standaard stadsfietsen, later mountainbikes en racefietsen nog steeds een BSA trapas 1,37 x 24 tpi 68mm breed met vierkante nokken voor de crank armen. En die crank armen op de BSA trapas hebben allemaal standaard 9/16 inch x 20TPI draad voor de pedalen. en 1 inch of 1 1/8 voor het balhoofdlager. Dit is allemaal Engelse draad gebleven de rest is dan metrisch geworden.
Dus wanneer je twijfelt wat je moet hebben moet je gewoon even de breedte van de trapas meten, de frame bus breedte waar die ingedraaid wordt. Meet je daar 68mm dan is het al een BSA trapas. Alle andere trapassen hebben andere maat. Er zijn ook bredere BSA trapassen maar die vind je niet op standaard fietsen, meer op bakfiets, ligfiets en overige rare modellen.
Enzo is die BSA fiets eigenlijk de gehele wereld over gegaan en tot begin de 21 eeuw de internationale standaard gebleven. Die 68mm BSA trapas kom je het meeste tegen ongeacht het merk. Er zijn wel Franse en Italiaanse merken die daar van afgeweken zijn, zoals Campanollo, maar hebben dan ook weer andere breedte maat.
Dus ezelsbruggetje is trapas vierkante nokken 68mm breed is BSA heeft bovenstaande maten schroefdraad voor de pedalen...
Meet je wat anders dan even op de cups van de trapas kijken dan staat daar waarschijnlijk ook wat anders dan 1,37 x 24
Ik ook niet, zelfs niet op Franse fietsen zoals Peugeot.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 13:14 schreef knoopie het volgende:
[..]
Vroeger tijdens mijn studententijd heb ik jaren als fietsenmaker gewerkt, en ik ben de franse maat voor trappers nog nooit tegengekomen. Ik durf wel met 99% zekerheid te zeggen dat het 9/16" is.
Bij het losdraaien trouwens niet vergeten dat het linker pedaal linkse schroefdraad heeft! Dus de andere kant op losdraaien.
Inderdaad...quote:Op vrijdag 15 maart 2024 15:50 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Best goed verhaal maar er zijn voor racefietsen en mountainbikes inmiddels zoveel verschillende mogelijkheden bijgekomen dat het bijna niet meer te overzien is.
Vierkante nokken op een trapas voor gewone fietsen was geen standaard.[ afbeelding ]
Deze inmiddels vergeten ?![]()
Als ik het goed begrijp, heb je het over de trapas die in het frame van de fiets zit? Interessant, maar dus iets anders dan het schroefdraad van trappers en traparmen, van mijn openingspost.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 08:18 schreef Watuntrik het volgende:
Gazelle en alle overige oude Nederlandse fietsmerken zijn begonnen met fietsen (Safety Bike) uit Engeland te importeren, daar werd de fiets zo als wij die kennen als eerste in serie gebouwd. En die werden destijds allemaal gemaakt door BSA Cycles en die fietsen zijn als basis design gebruikt om eigen frames te gaan samenstellen en daar merken van te maken met uit Engeland geïmporteerde BSA onderdelen.
En deze BSA onderdelen met Britse schroefdraad aan de fiets zijn zo standaard geworden. Daarom hebben alle standaard stadsfietsen, later mountainbikes en racefietsen nog steeds een BSA trapas 1,37 x 24 tpi 68mm breed met vierkante nokken voor de crank armen. En die crank armen op de BSA trapas hebben allemaal standaard 9/16 inch x 20TPI draad voor de pedalen. en 1 inch of 1 1/8 voor het balhoofdlager. Dit is allemaal Engelse draad gebleven de rest is dan metrisch geworden.
Dus wanneer je twijfelt wat je moet hebben moet je gewoon even de breedte van de trapas meten, de frame bus breedte waar die ingedraaid wordt. Meet je daar 68mm dan is het al een BSA trapas. Alle andere trapassen hebben andere maat. Er zijn ook bredere BSA trapassen maar die vind je niet op standaard fietsen, meer op bakfiets, ligfiets en overige rare modellen.
Enzo is die BSA fiets eigenlijk de gehele wereld over gegaan en tot begin de 21 eeuw de internationale standaard gebleven. Die 68mm BSA trapas kom je het meeste tegen ongeacht het merk. Er zijn wel Franse en Italiaanse merken die daar van afgeweken zijn, zoals Campanollo, maar hebben dan ook weer andere breedte maat.
Dus ezelsbruggetje is trapas vierkante nokken 68mm breed is BSA heeft bovenstaande maten schroefdraad voor de pedalen...
Meet je wat anders dan even op de cups van de trapas kijken dan staat daar waarschijnlijk ook wat anders dan 1,37 x 24
Ja anders maar met elkaar verbonden... Type trapas en type crankarm en type trapper zijn dan in dezelfde morm. De morn vind je in cijfers (1,37 x 24) op en of dan wel in breedte maat van de trapas terug. Op de crankarm en pedaal staat verder niets op aangegeven hooguit Links of Rechts. Dus weet je het niet zeker bekijk dan de trapas... Dan kun je vinden welke armen daarop horen en welke trapper op die armen horen.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 18:13 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp, heb je het over de trapas die in het frame van de fiets zit? Interessant, maar dus iets anders dan het schroefdraad van trappers en traparmen, van mijn openingspost.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |