Inderdaad. Ik heb Frans toegevoegd.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 14:12 schreef DJ11 het volgende:
Leuk topicMisschien een idee om Franstalig ook uit te sluiten?
Yoo deze gaat wel lekker hard.quote:Marstein - Martrisen (2024)
Waarom kan ik 30%+ hiervan verstaan.quote:
Ik weet wat je bedoelt (denk ik) maar taal is ondergeschikt als het over muziek gaat.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 13:57 schreef SpecialK het volgende:
Met anderstalig bedoel ik: we zijn inmiddels allemaal doodgegooid met
- Engelstalige nummers (she loves me yeah yeah yeah)
- Spaanstalige nummers (te quiero... bailar... mi corason.. que rico)
- Franstalige nummers (frere jacque... me ne quitte pas... voulez vous coucher avec moi)
- Nederlandstalige nummers (is dit alles... hij is van mij... stekker in je mond, hou je bek gewoon)
Typisch... tijd voor wat nieuws.
De wereld is groter dan dit en er zijn vele landen/talen met een trotse muziektraditie. Post hier de nummers van hoge kwaliteit die buiten die set (engels, nederlands, frans, spaans) vallen.
Dat is juist het punt van dit topic. We zitten allemaal een beetje in zo'n zeepbel vast waar we vooral geconfronteerd worden (door de media, de radio, de tv, de youtube algoritmen, de spotifies) met muziek binnen de talen waarvan deze organisaties denken dat we ze kunnen waarderen.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 17:27 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik weet wat je bedoelt (denk ik) maar taal is ondergeschikt als het over muziek gaat.
Jij wilt niet weten hoe vaak ik een opera heb gezien en er geen lettergreep van verstond en toch met tranen in mijn ogen (van ontroering of van het lachen) van de voorstelling heb genoten.
Ja dit valt vooral onder de culturele dansen en minder onder anderstalige muziek. Maar het is welkom.quote:
Klopt als een bus en ik ben het helemaal met je eens. Daarom luister ik altijd goed naar alles wat ik hoor.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 17:39 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is juist het punt van dit topic. We zitten allemaal een beetje in zo'n zeepbel vast waar we vooral geconfronteerd worden (door de media, de radio, de tv, de youtube algoritmen, de spotifies) met muziek binnen de talen waarvan deze organisaties denken dat we ze kunnen waarderen.
Dat terwijl muziek een universeel iets is en elke cultuur weer een subtiel andere take heeft op het ontlokken van emoties. Ongeacht of je de teksten kan herkennen.
Zoals dit nummer waar ik tijdens een live performance in Da Nang echt van schrok hoe mooi het was
Vu Cát Tuong (Vietnam 2017)
of het nummer wat ik luisterende tijdens het einde van mijn relatie van 13 jaar
Palmy (Thailand, 2019)
Punt is dat we vaak vast komen te zitten met dezelfde nummers uit 1 helft van een taalgebied (ja spaans en engels beslaan een groot gebied. Inmiddels misschien wel 30% tot 50% van de industrie). Laten we eens wat aandacht schenken aan de andere helft want daar zit evengoed kwaliteit. En die muziek heeft bovendien vaak ook nog eens bepaalde eigenschappen waar we niet gewend aan zijn.
Shit had ik nou Duits mee moeten nemen in de OPquote:
De taal van muziek is universeel. Die kan je niet vangen onder Engels of Frans of Hottentotten.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 17:55 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja dit valt vooral onder de culturele dansen en minder onder anderstalige muziek. Maar het is welkom.
Deze wel (hoop ik dan)quote:Op zaterdag 9 maart 2024 17:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Shit had ik nou Duits mee moeten nemen in de OP
Duitsland heeft idd een hoop gewoon goede artiesten en een deel daarvan zijn mainstream in Nederland geweest.
Peter Fox kende ik nog niet
Die eerste!quote:
Ja toen mijn ballen nog niet ingedaald waren wilde de muziekleraar per se dat ik die rol en dat nummer zong voor het toneelstuk. Dus met jurk op het podium gestaan. Gelukkig wel een ingekorte versie van dat nummer want dit ziet er uit als keiharde arbeid.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |