abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 maart 2024 @ 13:57:52 #1
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_212754525
Met anderstalig bedoel ik: we zijn inmiddels allemaal doodgegooid met
- Engelstalige nummers (she loves me yeah yeah yeah)
- Spaanstalige nummers (te quiero... bailar... mi corason.. que rico)
- Franstalige nummers (frere jacque... me ne quitte pas... voulez vous coucher avec moi)
- Duitstalige nummers (neunundneunzig luftballons... nacht und traume.... und ich duse duse duse im sauseschritt)
- Nederlandstalige nummers (is dit alles... hij is van mij... stekker in je mond, hou je bek gewoon)

Typisch... tijd voor wat nieuws.

De wereld is groter dan dit en er zijn vele landen/talen met een trotse muziektraditie. Post hier de nummers van hoge kwaliteit die buiten die set (engels, nederlands, frans, spaans) vallen.

[ Bericht 6% gewijzigd door SpecialK op 09-03-2024 18:02:39 ]
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  zaterdag 9 maart 2024 @ 14:08:59 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_212754680
pi_212754723
Leuk topic ^O^ Misschien een idee om Franstalig ook uit te sluiten? Hoe dan ook, hier een handvol nummers als bijdrage. We beginnen - uiteraard - in Noorwegen:

Marstein - Martrisen (2024)

Lars Vaular & Röyksopp - To Minutter (2019)

Door naar Zweden. De halfzus van Neneh Cherry, die in 2001 een grote hit had met Come Along:

Titiyo - Som Ingenting (2018)

En dan nog twee Deenstalige nummers, waarvan de laatstgenoemde zelfs de Top 50 van mijn jaarlijst haalde:

Afsporet - Begyndelsen (2023)

Love Shop - The Troubles (2021)
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 9 maart 2024 @ 14:14:32 #4
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_212754739
Deze Noorse _O_ *O* *O*

Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_212754772
Ook zwaar onderschat is deze Georgische inzending voor het Songfestival in 2018. Verwacht geen typisch Songfestival-liedje. Ja, de titel is Engels, maar het nummer is in het Georgisch:

Ethno Jazz Band Iriao - For You (2018)
  zaterdag 9 maart 2024 @ 14:25:23 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_212754821
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 14:12 schreef DJ11 het volgende:
Leuk topic ^O^ Misschien een idee om Franstalig ook uit te sluiten?
Inderdaad. Ik heb Frans toegevoegd.

quote:
Marstein - Martrisen (2024)
Yoo deze gaat wel lekker hard.

De rest ook fijn!
  zaterdag 9 maart 2024 @ 14:27:30 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_212754843
quote:
17s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 14:14 schreef heywoodu het volgende:
Deze Noorse _O_ *O* *O*

Waarom kan ik 30%+ hiervan verstaan.
pi_212756506

Hongaarse band (als ik me niet vergis) maar de muziek doet me heel erg denken aan het wilde westen.
pi_212756604
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 13:57 schreef SpecialK het volgende:
Met anderstalig bedoel ik: we zijn inmiddels allemaal doodgegooid met
- Engelstalige nummers (she loves me yeah yeah yeah)
- Spaanstalige nummers (te quiero... bailar... mi corason.. que rico)
- Franstalige nummers (frere jacque... me ne quitte pas... voulez vous coucher avec moi)
- Nederlandstalige nummers (is dit alles... hij is van mij... stekker in je mond, hou je bek gewoon)

Typisch... tijd voor wat nieuws.

De wereld is groter dan dit en er zijn vele landen/talen met een trotse muziektraditie. Post hier de nummers van hoge kwaliteit die buiten die set (engels, nederlands, frans, spaans) vallen.
Ik weet wat je bedoelt (denk ik) maar taal is ondergeschikt als het over muziek gaat.
Jij wilt niet weten hoe vaak ik een opera heb gezien en er geen lettergreep van verstond en toch met tranen in mijn ogen (van ontroering of van het lachen) van de voorstelling heb genoten.

Europa is het kleinste werelddeel met de meeste variatie wat talen (en nog wat andere zaken :Y ) betreft.
Wij (Noord-Europa dus) laten ons het meest beinvloeden door Amerikaanse en Engelse (Britse) muziek, met af en toe een uitstapje naar Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italie.

Maar we hebben ook nog Zwitserland (wie kent daar topmuzikanten van?), Hongarije, Griekenland, Joegoslavie, Turkije, Rusland, Zweden, Noorwegen, Polen enz.
  zaterdag 9 maart 2024 @ 17:39:00 #12
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_212756704
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 17:27 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ik weet wat je bedoelt (denk ik) maar taal is ondergeschikt als het over muziek gaat.
Jij wilt niet weten hoe vaak ik een opera heb gezien en er geen lettergreep van verstond en toch met tranen in mijn ogen (van ontroering of van het lachen) van de voorstelling heb genoten.
Dat is juist het punt van dit topic. We zitten allemaal een beetje in zo'n zeepbel vast waar we vooral geconfronteerd worden (door de media, de radio, de tv, de youtube algoritmen, de spotifies) met muziek binnen de talen waarvan deze organisaties denken dat we ze kunnen waarderen.

Dat terwijl muziek een universeel iets is en elke cultuur weer een subtiel andere take heeft op het ontlokken van emoties. Ongeacht of je de teksten kan herkennen.

Zoals dit nummer waar ik tijdens een live performance in Da Nang echt van schrok hoe mooi het was

Vu Cát Tuong (Vietnam 2017)

of het nummer wat ik luisterende tijdens het einde van mijn relatie van 13 jaar

Palmy (Thailand, 2019)

Punt is dat we vaak vast komen te zitten met dezelfde nummers uit 1 helft van een taalgebied (ja spaans en engels beslaan een groot gebied. Inmiddels misschien wel 30% tot 50% van de industrie). Laten we eens wat aandacht schenken aan de andere helft want daar zit evengoed kwaliteit. En die muziek heeft bovendien vaak ook nog eens bepaalde eigenschappen waar we niet gewend aan zijn.
pi_212756734
Japans, uit de film spirited away.

zaterdag 9 maart 2024 @ 17:55:33 #16
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_212756891
quote:
Ja dit valt vooral onder de culturele dansen en minder onder anderstalige muziek. Maar het is welkom.
pi_212756919
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 17:39 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Dat is juist het punt van dit topic. We zitten allemaal een beetje in zo'n zeepbel vast waar we vooral geconfronteerd worden (door de media, de radio, de tv, de youtube algoritmen, de spotifies) met muziek binnen de talen waarvan deze organisaties denken dat we ze kunnen waarderen.

Dat terwijl muziek een universeel iets is en elke cultuur weer een subtiel andere take heeft op het ontlokken van emoties. Ongeacht of je de teksten kan herkennen.

Zoals dit nummer waar ik tijdens een live performance in Da Nang echt van schrok hoe mooi het was

Vu Cát Tuong (Vietnam 2017)

of het nummer wat ik luisterende tijdens het einde van mijn relatie van 13 jaar

Palmy (Thailand, 2019)

Punt is dat we vaak vast komen te zitten met dezelfde nummers uit 1 helft van een taalgebied (ja spaans en engels beslaan een groot gebied. Inmiddels misschien wel 30% tot 50% van de industrie). Laten we eens wat aandacht schenken aan de andere helft want daar zit evengoed kwaliteit. En die muziek heeft bovendien vaak ook nog eens bepaalde eigenschappen waar we niet gewend aan zijn.
Klopt als een bus en ik ben het helemaal met je eens. Daarom luister ik altijd goed naar alles wat ik hoor.
Ik hoop dat ik je niet verveel met mijn fragmenten.
Het zijn korte stukjes uit kinderseries, tekenfilms en deteciveseries en verder nog wat random muziek.

Dit komt van een kinderserie. Tekenfilmpje over een grietje dat in een parrallelle wereld terecht komt.
Dit fragment is van haar 'mentor' een heks die hier samenspeelt met haar grote liefde.

Het klinkt zo melancholiek, zo verdrietig en toch ook weer hoopvol.
Hoe dan ook, ik was echt geraakt door deze muziek.

Even heel wat anders. Leuke en vrolijke muziek.
Ook uit een kindertekenfilmserie.

Intro van een detectiveserie.

Prachtige muziek toch?
En de beelden zijn ook heel mooi.
  zaterdag 9 maart 2024 @ 17:57:53 #18
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_212756927
quote:
Shit had ik nou Duits mee moeten nemen in de OP :P

Duitsland heeft idd een hoop gewoon goede artiesten en een deel daarvan zijn mainstream in Nederland geweest.

Peter Fox kende ik nog niet
  Moderator zaterdag 9 maart 2024 @ 18:01:26 #19
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_212757011
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_212757401
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 17:55 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Ja dit valt vooral onder de culturele dansen en minder onder anderstalige muziek. Maar het is welkom.
De taal van muziek is universeel. Die kan je niet vangen onder Engels of Frans of Hottentotten.
Muziek is als Latijn of wiskunde. Iedereen die zich hier in verdiept, heeft geen taal meer nodig.
Of denk jij dat de muzieknoten van bijv. dit fragment vertaald zou moeten worden?
Iedereen begrijpt dit.

De keizer staat dus voor schut en Mozart steelt de show.

Muziek laat zich niet vangen in woorden, muziek is bij uitstek de hoorbare versie van emoties.
En ongeacht of er gezongen wordt bij muziek, muziek roept bepaalde emoties op. Die helemaal los staan van taal of cultuur.
Je kunt geconcentreerd naar muziek luisteren of juist helemaal los gaan bij het horen van muziek.
pi_212757496
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 17:57 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Shit had ik nou Duits mee moeten nemen in de OP :P

Duitsland heeft idd een hoop gewoon goede artiesten en een deel daarvan zijn mainstream in Nederland geweest.

Peter Fox kende ik nog niet
Deze wel (hoop ik dan) :?

pi_212757633
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 18:21 schreef ToT het volgende:

[..]
Die eerste! _O_
Dank je.
Persoonlijk spreekt de laatste me meer aan.

Nog een drank song:

:'(
  zaterdag 9 maart 2024 @ 18:30:24 #25
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_212757689
Jongens jongens Duits is jetzt gegen das gesetz.
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 18:21 schreef ToT het volgende:

[..]
Die eerste! _O_
Ja toen mijn ballen nog niet ingedaald waren wilde de muziekleraar per se dat ik die rol en dat nummer zong voor het toneelstuk. Dus met jurk op het podium gestaan. Gelukkig wel een ingekorte versie van dat nummer want dit ziet er uit als keiharde arbeid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')