abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212740287
Drie jaar geleden hebben wij de massagesalon van mijn vrouw laten bouw in onze achtertuin, inclusief nog een klein schuurtje voor de fietsen. Dit kostte om en nabij ¤30.000, waarvan ¤5200 (ong.) btw. Het schuurtje kostte rond de ¤1700. Wij hebben hier nooit de btw voor teruggevraagd, terwijl het wel volledig gebouwd is ten gunste van de salon (op de schuur na natuurlijk). Alles volgens het boekje gegaan, factuur nog in mijn Postvak IN.

Binnen vijf jaar, zo las ik, kun je nog btw terugvragen. Hoeveel kans van slagen denk je dat dit heeft? Gaat dit ‘gewoon’ via de btw-aangifte of via de IB-aangifte? Krijg je dan gewoon 'zomaar' ¤5200 minus 20% van ¤1700 op je bankrekening?

Logischerwijs erg benieuwd naar jullie inzichten. :+
  Moderator vrijdag 8 maart 2024 @ 13:24:50 #2
5428 crew  miss_sly
pi_212740375
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:17 schreef DjVero het volgende:
Drie jaar geleden hebben wij de massagesalon van mijn vrouw laten bouw in onze achtertuin, inclusief nog een klein schuurtje voor de fietsen. Dit kostte om en nabij ¤30.000, waarvan ¤5200 (ong.) btw. Het schuurtje kostte rond de ¤1700. Wij hebben hier nooit de btw voor teruggevraagd, terwijl het wel volledig gebouwd is ten gunste van de salon (op de schuur na natuurlijk). Alles volgens het boekje gegaan, factuur nog in mijn Postvak IN.

Binnen vijf jaar, zo las ik, kun je nog btw terugvragen. Hoeveel kans van slagen denk je dat dit heeft? Gaat dit ‘gewoon’ via de btw-aangifte of via de IB-aangifte? Krijg je dan gewoon 'zomaar' ¤5200 minus 20% van ¤1700 op je bankrekening?

Logischerwijs erg benieuwd naar jullie inzichten. :+
Factureert je vrouw haar diensten met BTW?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_212740393
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik mag aannemen dat ze btw rekent, waarmee ga je anders betaalde btw verrekenen?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212740411
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zeker! Vanwaar de vraag?
pi_212740438
Het is flauw, maar heeft je vrouw een belastingadviseur? Anders even met die opnemen.
In principe zou het mogelijk moeten zijn, maar je gaat waarschijnlijk wel vragen krijgen waarom je het zo laat terugvordert. En ja, in principe krijg je dan het bedrag wat je terugkrijgt (vermindert met het te betalen BTW-deel voor de periode waarin je de aangifte doet) op het zakelijke bankrekeningnummer wat bij de belastingdienst bekend is.
pi_212740467
Ik neem aan dat in het jaar dat de salon is gebouwd/betaald ook gewoon btw aangifte is gedaan, die moet je dan corrigeren met een speciaal formulier "Suppletie omzetbelasting". Ik verwacht overigens wel dat je daar vragen over gaat krijgen (zou ik wel doen als ik de belastingdienst was iig).

Zie https://www.belastingdien(...)aangifte_corrigeren/
  Moderator vrijdag 8 maart 2024 @ 13:33:17 #7
5428 crew  miss_sly
pi_212740474
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:28 schreef DjVero het volgende:

[..]
Zeker! Vanwaar de vraag?
Omdat het doen van aangifte en afdragen van BTW op verdiensten samenhangt met het terug kunnen vorderen van betaalde BTW.

Inderdaad even contact opnemen met de accountant/administrateur, want BTW terugvorderen van een aantal jaren geleden kan op zich via een suppletie, maar je krijgt waarschijnlijk wel vragen om het te onderbouwen.
  Moderator vrijdag 8 maart 2024 @ 13:34:46 #8
5428 crew  miss_sly
pi_212740494
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:26 schreef baskick het volgende:

[..]
Ik mag aannemen dat ze btw rekent, waarmee ga je anders betaalde btw verrekenen?
Nou ja, daarom vraag ik het. Want er valt niets terug te vorderen als je geen ondernemer voor de BTW bent.

Ik zit in het vastgoed en wij hebben BTW belaste en niet BTW belaste verhuur. Voor de laatste categorie kan ik geen BTW terugvorderen want ik draag ook niet af.
pi_212740533
De factuur zal gericht moeten zijn aan het bedrijf van je partner en het bedrijf moet die kosten gedragen hebben. Ik heb de indruk dat dit niet het geval is.

Hoe het zit met zo'n aanbouw bij de woning weet ik niet
pi_212740551
Wie is er eigenaar van de salon? Jullie in prive? Dan is dus de BTW niet aftrekbaar en dan kan je huur voor de salon doorberekenen.

Neem eens contact op met een boekhoudkantoor/accountant.
pi_212740554
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:30 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Het is flauw, maar heeft je vrouw een belastingadviseur? Anders even met die opnemen.
In principe zou het mogelijk moeten zijn, maar je gaat waarschijnlijk wel vragen krijgen waarom je het zo laat terugvordert. En ja, in principe krijg je dan het bedrag wat je terugkrijgt (vermindert met het te betalen BTW-deel voor de periode waarin je de aangifte doet) op het zakelijke bankrekeningnummer wat bij de belastingdienst bekend is.
Heeft ze, ja. Ga ik het inderdaad ook aan vragen, we hebben sinds dit jaar een nieuwe. Het lijkt me sowieso beter dat hij erin duikt en niet leken zoals wij. Waarom we het niet eerder hebben gedaan? Om de doodsimpele reden dat we geen flauw idee hadden en wij erop gewezen werden.
pi_212740558
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:38 schreef Woepsie het volgende:
Wie is er eigenaar van de salon? Jullie in prive? Dan is dus de BTW niet aftrekbaar en dan kan je huur voor de salon doorberekenen.

Neem eens contact op met een boekhoudkantoor/accountant.
Wij zijn eigenaar, staat in onze achtertuin. ;)
pi_212740586
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:39 schreef DjVero het volgende:

[..]
Heeft ze, ja. Ga ik het inderdaad ook aan vragen, we hebben sinds dit jaar een nieuwe. Het lijkt me sowieso beter dat hij erin duikt en niet leken zoals wij. Waarom we het niet eerder hebben gedaan? Om de doodsimpele reden dat we geen flauw idee hadden en wij erop gewezen werden.
Zeer verstandig, niet zelf aan gaan k#tten want kan zoveel gezeik opleveren. Wellicht is het zelfs handig om gewoon contact op te nemen met de BD en de situatie uit te leggen. Er is op zich prima met ze te praten alleen verrassingen zijn nooit zo goed. Het is ook weer geen wereldschokkend bedrag, dus het zal ook wel loslopen. (NB dit is dus niet bedoeld om het niet te doen zoals ik beschrijf ;) )
pi_212749522
quote:

[..]
Wij zijn eigenaar, staat in onze achtertuin. ;)
En de bouw is niet in opdracht van en voor rekening van haar 'zaak' betaald? Maar in opdracht van jullie als privé personen en ook betaald van de privé rekeningen?
Dan wordt het verrekenen van de BTW een lastig verhaal. Privé investeringen kun je in principe immers niet zakelijk aftrekken.

Wel kan het gebruik van de bedrijfsruimte 'aan huis' die onderdeel is van het privé onroerend goed de nodige fiscale voordelen opleveren.
  zaterdag 9 maart 2024 @ 02:09:57 #15
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_212750175
Er is een verschil tussen de aftrek van kosten (inkomstenbelasting) en de aftrek van btw (omzetbelasting). Voor de inkomstenbelasting is deze salon (neem ik aan) geen zelfstandige werkruimte 1. In dat geval zijn de kosten niet aftrekbaar. Voor de omzetbelasting geldt deze uitsluitbeperking echter niet. Daar wordt gekeken naar het zakelijk gebruik van het goed of de dienst 2. In dat geval zou de btw op de bouw van de massagesalon volledig in aftrek genomen mogen worden.

Hier is echter wel sprake van een investering in onroerende zaken. Zodoende is er sprake van herziening van de btw3 wanneer de massagesalon binnen de termijn van 9 boekjaren na het jaar van ingebruikname niet meer (volledig) zakelijk wordt gebruikt.

Het zou mijn voorkeur hebben om de btw-teruggaaf te doen door middel van een schriftelijk verzoek om ambtshalve herziening op de aangifte(n) waarin de de betreffende btw niet als voorbelasting is opgenomen. Daarbij is het dan wel noodzakelijk dat de betreffende facturen voldoen aan de factuureisen. Zo moet de tenaamstelling van de facturen gericht zijn aan de onderneming of ondernemer (in geval van een eenmanszaak).

1 Artikel 3.16. lid 1 Wet inkomstenbelasting 2001
Bij het bepalen van de winst komen mede niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met een werkruimte, de inrichting daaronder begrepen, ten behoeve van de belastingplichtige zelf in zijn niet tot zijn ondernemingsvermogen behorende woning, tenzij de werkruimte een naar verkeersopvatting zelfstandig gedeelte van de woning vormt en:
a. ingeval hij tevens een werkruimte buiten die woning ter beschikking heeft, hij het gezamenlijke bedrag van zijn winst uit een of meer ondernemingen, belastbaar loon en belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden hoofdzakelijk in de werkruimte in die woning verwerft, of
b. ingeval hij niet tevens een werkruimte buiten die woning ter beschikking heeft, hij het gezamenlijke bedrag van zijn winst uit een of meer ondernemingen, belastbaar loon en belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden hoofdzakelijk in of vanuit de werkruimte in die woning verwerft en in belangrijke mate in de werkruimte in die woning verwerft.

2 Artikel 15. lid 4 Wet op de omzetbelasting 1968
De aftrek van belasting vindt plaats overeenkomstig de bestemming van de goederen en diensten op het tijdstip waarop de belasting aan de ondernemer in rekening wordt gebracht dan wel op het tijdstip waarop de belasting wordt verschuldigd. Indien op het tijdstip waarop de ondernemer goederen en diensten gaat gebruiken, blijkt, dat de belasting ter zake voor een groter of kleiner gedeelte in aftrek is gebracht dan waartoe de ondernemer op grond van het gebruik is gerechtigd, wordt hij de te veel afgetrokken belasting op dat tijdstip verschuldigd. De verschuldigd geworden belasting wordt op de voet van artikel 14 voldaan. De te weinig afgetrokken belasting wordt aan hem op zijn verzoek teruggegeven.

3 Artikel 13. lid 2 Wet op de omzetbelasting 1968
Met betrekking tot onroerende zaken en rechten waaraan deze zijn onderworpen wordt de aftrek herzien in elk van de negen boekjaren, volgende op dat waarin de ondernemer het goed is gaan gebruiken. De herziening geschiedt telkens voor een tiende gedeelte van de voorbelasting op basis van de voor het boekjaar geldende gegevens bij de aangifte over het laatste belastingtijdvak van dat boekjaar.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_212751275
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 23:46 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En de bouw is niet in opdracht van en voor rekening van haar 'zaak' betaald? Maar in opdracht van jullie als privé personen en ook betaald van de privé rekeningen?
Dan wordt het verrekenen van de BTW een lastig verhaal. Privé investeringen kun je in principe immers niet zakelijk aftrekken.

Wel kan het gebruik van de bedrijfsruimte 'aan huis' die onderdeel is van het privé onroerend goed de nodige fiscale voordelen opleveren.
Sowieso wil je dat stuk grond niet op rekening van de zaak hebben van onroerend goed. De kosten voor dat stukje grond wordt vervolgens afgeschreven over X jaar naar waarde 0 en als je over Y jaar je huis en grond verkoopt (in ogenschouw nemende dat het waarschijnlijk in waarde is gestegen) komt de belastingdienst nog even langs met een aanslag over behoorlijk wat winst (want gestegen waarde op een object wat afgeschreven is).

Althans, zo begrepen wij het van onze accountant die het voor behoorlijk wat klanten doet. Zijn advies was: Bedrijfsgrond op prive terrein niet zakelijk doen tenzij je verwacht dat het in waarde daalt. Beter om bouwkosten zelf te bekostigen en de inventaris e.d. gewoon zakelijk aan te schaffen (dien ten verstande dat het een zakelijke ruimte is, workshopruimte/kantoor/etc), dan hou je eventuele winst op het goed ook in eigen zak.
  zaterdag 9 maart 2024 @ 11:40:22 #17
3542 Gia
User under construction
pi_212753135
quote:

[..]
Je kunt het erop gooien dat deze nieuwe adviseur jullie hierop gewezen heeft, als verklaring. Misschien een klein leugentje. Volgens mij mag je 5 jaar terug voor btw teruggave.
pi_212859671
Heb je de belastingadviseur al gesproken?
pi_212870200
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2024 14:02 schreef Woepsie het volgende:
Heb je de belastingadviseur al gesproken?
Die is op dit moment druk met onze IB-aangifte, maar ga ik zeker nog doen. ;)
pi_212872606
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 11:14 schreef DjVero het volgende:

[..]
Die is op dit moment druk met onze IB-aangifte, maar ga ik zeker nog doen. ;)
Maar het is toch al duidelijk.... de bouw is in prive gedaan, dan kun je dus geen btw aftrekken. De inrichting/inventaris wel, die kun je ook afschrijven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')