Goed om te weten dat de luchtvochtigheid niks uitmaakt, dat had ik niet verwacht! Maar misschien een domme vraag maar: wat zou er dan gebeuren als de onverwarmde ruimte wordt geïsoleerd maar niet geventileerd? Zoals ik het zie zal er bij goede isolatie geen vocht in de geïsoleerde ruimte komen, of heb ik dat mis? (Het idee is sowieso om de spouw die ik hiermee creeer goed te doorluchten middels de stootvoegen.)quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:41 schreef Watuntrik het volgende:
Moeite niet waard durf ik niet over te oordelen... Maar ongeïsoleerde stal en gereedschap wel en dat roesten hoef je niet bang voor te zijn zolang het maar droog van de grond staat. Luchtvochtigheid heeft er geen invloed op... Ventileren is sowieso een must in onverwarmde ruimte. Dan doe je niets aan luchtvochtigheid wanneer je in de regenperiode met hoge luchtvochtigheid ventileert trek je vochtige buitenlucht naar binnen en weer naar buiten. Zolang dit niet neerslaat in de vorm van druppels en langdurige natte plekken oplevert is er niets aan de hand.
De schuur is van binnen altijd goed droog geweest, dus als ik dit zo lees dan zou dat goed moeten zitten!quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:41 schreef Watuntrik het volgende:
Mijn elektrisch gereedschap en al het overig gereedschap staat zo al +20 jaar ongeïsoleerd maar droog opgeslagen in het rek en nog nooit iets van roest gezien. Wel heb ik daar ooit iets van kleine lekkage gehad die lang niet was opgevallen en toen druppelde er een gereedschapskistje vol met water. Dat is goed gaan roesten. Maar alles wat gewoon op een rek staat van de grond en er goed wordt geventileerd roest er niets ondanks de luchtvochtigheid die van buiten naar binnen komt.
Nee, ik heb in al de jaren geen problemen met optrekkend vocht gehad, dus ook dat zou dan goed moeten zitten. Dus de vloerisolatie zou dan eigenlijk alleen zijn voor een aangenaam leefklimaat, als ik het goed begrijp? (En het nut daarvan in een schuur is... twijfelachtig.)quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:41 schreef Watuntrik het volgende:
Optrekkend vocht uit de vloer heb ik niet omdat ik boven op een berg woon. Te hoog voor last van grondwater te hebben... Maar indien dit bij jou het geval is, tegen opkomend grondwater valt zo goed als niet te isoleren. Heb je dat niet hoef je aan de vloer eigenlijk niets te doen. Of je moet al gaan impregneren, wat mogelijk ook niet voor de volle 100% afsluit.
Ja, ik had die platen gezien maar moet bekennen dat een deel van de door mij gekozen oplossing is gekozen omdat het mij leuker lijkt om te bouwen. (Het is ook een beetje hobby.) Wel een kleine tweede reden is zodat ik wat makkelijker de elektra netjes kan wegwerken zonder de isolatiewaarde van dergelijke platen aan te tasten. Een hele kleine derde reden is dat een houten frame in de schuur het geheel wat steviger maakt, maar in alle eerlijkheid is dat geen goed argument tenzij er ooit een zware orkaan over trekt. Halfsteens bakstenen muur is sterk zat.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:41 schreef Watuntrik het volgende:
Wat isoleren tegen koude en de buitenmuren betreft zul je waarschijnlijk het gemakkelijkste af zijn met voorzetwandje van PIR plaat. Je kunt deze al kant en klaar kopen PIR + OSB plaat verlijmd in verschillende diktes. Dan ventilatielatten tegen de muur schroeven en uitlijnen en daar kun je de plaat tegenop kitten de kopse kanten worden voor het plaatsen rondom met een naadje PUR afgedicht. Stootvoeg in de buitenmuur voor ventilatie is dan altijd wel een aanrader tussen die 3 cm spouw tussen muur en plaat.
Dat is een goede tip, bedankt!quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:41 schreef Watuntrik het volgende:
Een binnenmuur, die van de buren dus zou je niet eens hoeven isoleren. Die is al voldoende geïsoleerd door de luchtbrug die de stal van de buren vormt. Die zou ik persoonlijk eerst een wintertje aankijken en indien als laatste doen.
Yup...quote:Op zondag 10 maart 2024 00:11 schreef Setheh het volgende:
Maar ik ben nu toch wel een beetje nieuwsgierig: je woont op een berg?
Ah, Zuid-Limburg, zonder twijfel het mooiste landschap van het land! Ik ga er graag wandelen en trainen als ik me voorbereid op lange wandeltochten in het buitenland. Ik heb hier een lichte jaloezie op je locatie!quote:Op zondag 10 maart 2024 08:32 schreef Watuntrik het volgende:
Yup...Ik woon in de Dutch Mountains, we noemen het bergen, maar het zijn meer heuvels... De straat waar ik woon ...bergstraat is +/- 250 meter lang en een zandheuvel, heeft een stijging van +/- 7%. Elke 7m horizontaal is 1m stijging verticaal, ik woon bijna boven op de top 200 meter aan de andere kant gaat het weer berg af. Dus in vogelvlucht in alle windstreken woon ik +/- 28 meter boven het Beekdal, vijverpark en ook deels een moeras is. Daar stroomt al het regenwater naar toe, daar begint het grondwater...
Mensnen met last van grondwater wonen allemaal in het dal, voor 70% van de Nederlanders het geval.
De extra vriezer zou een doel kunnen zijn om te isoleren omdat deze doorgaans stoppen met vriezen wanneer de ruimte onder een bepaalde temperatuur komt. Dat is dan even een winter lang een hoog/laag thermometer in de stal ophangen om te zien hoe koud het wordt en of de geplande vriezer dit aan kan. Dit moet je dan meenemen bij de aanschaf van de vriezer.quote:Op donderdag 14 maart 2024 01:06 schreef Setheh het volgende:
en een extra stopcontact voor de tweede vriezer plaatsen.
Ben ik het helemaal mee eens...quote:Op donderdag 14 maart 2024 01:06 schreef Setheh het volgende:
Ah, Zuid-Limburg, zonder twijfel het mooiste landschap van het land!
Yes, daar is aan gedacht! Ik dacht aan een Liebherr vriezer, die werken tussen -15 en +43 graden. En met hoe de winters de laatste jaren zijn geweest maak ik me niet zo heel erg druk om temperaturen lager dan -15.quote:Op donderdag 14 maart 2024 03:37 schreef Watuntrik het volgende:
De extra vriezer zou een doel kunnen zijn om te isoleren omdat deze doorgaans stoppen met vriezen wanneer de ruimte onder een bepaalde temperatuur komt. Dat is dan even een winter lang een hoog/laag thermometer in de stal ophangen om te zien hoe koud het wordt en of de geplande vriezer dit aan kan. Dit moet je dan meenemen bij de aanschaf van de vriezer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |